Vera Vinge Skrevet 6. februar 2009 #21 Skrevet 6. februar 2009 (endret) Jeg kom ikke akkurat med noen allmenngyldige regler her da. Jeg bare kom med mine egne defineringer for hvordan jeg oppfatter spørsmålet. Det vil alltid være noen som "oss" og noen som er "dem", vi her i bygda og de i andre i nabobygda, vi som snakker slik og de som snaker sånn, vi som klar oss i svart og de som konsekvent følger moten. Fet finnes mange fine åser å putte folk i. Å skille mellom oss og dem synes jeg ikke er unaturlig. Nei, da er vi bare uenige. Jeg syns nemlig det kan bli svært problematisk hvis det i et samfunn blir overdrevent fokus på "oss" og "dem". Ikke at målet er at alle skal være like selvfølgelig eller at man ikke skal ha mangfold selvfølgelig, men jeg kunne ønske at folk var mindre opptatt av merkelapper og mer opptatt av individer. Jeg tror nemlig en overdrevent "oss-dem"-tenkning kan skape grobunn for en del holdninger man gjerne skulle vært foruten. Endret 6. februar 2009 av Vera Vinge
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2009 #22 Skrevet 6. februar 2009 Jeg oppfatter det slik at barnet er halvt norsk, halvt nigeriansk/somalisk/... (ettersom hvilken nasjonalitet faren har). Det samme med meg, hvis noen spør om jeg er trønder, så er jeg ikke automatisk det selv om jeg er oppvokst i Trondheim og snakker trøndersk. Jeg sier da noe slikt som at ja, men jeg er også halvt nordlending, eller at jeg er vel kanskje mest trønder, men har en far fra Nordland. Jeg synes det er interessant å vite hvor folk kommer fra, og ser ingen grunn til å fortie dette.
AnonymBruker Skrevet 17. november 2016 #23 Skrevet 17. november 2016 På 5.2.2009 den 7.36, Gjest Gjest skrev: Hvilke av disse barna anser du som norske/afrikanske (født i norge): Mor norsk, far afrikansk: barnet= halvt norsk og halvt afrikansk? eller barnet= norsk eller barnet= afrikansk Hva om begge foreldrene er afrikanske, men barnet er født i norge? Hva er da riktig å si? Er barnet halvt/halvt? Eller kun norsk? Eller kun afrikansk? Tenker dere kun på hvor barnet har statsborgerskap/pass? Eller er det mulig å være statsborger i norge, og kalle seg selv afrikansk eller 50/50 e.l...? Eller er det kulturen som tilsier hvilken nasjonalitet man har? Hva synes dere? Det er et vanskelig spørsmål, fordi at afrikanere (afrika er en stor verdensdel) syntes det blir litt svart/hvitt og snevert å putte dem inn i sånne båser, har jeg hørt. Du presiserer ikke om mor til barnet er etnisk norsk (altså; om hun er født i Norge hvorav foreldrene også er født i Norge), for hvis hun ikke er det da blir trolig barnet regnet som 100% afrikansk. De har med andre ord ingen tilknyttning til landet vårt, og blir som du sier, afrikansk. Hvis begge foreldrene er afrikanske og barnet er født i Norge så er jo barnet norskt vil jeg påstå, men da tror jeg både foreldrene og barnet har norsk statsborgerskap for at det skal bli definert sånn? Det finnes afrikanere i norge med norske foreldre som kaller seg selv halvt norske. Det sa noen til meg en gang, og jeg har snakket med 4 afrikanere som er enige og som definerer det omtrent sånn jeg videreforteller det nå. Kulturen deres har nok ikke noe med selve nasjonaliteten å gjøre. Norsk statsborgerskap er norsk statsborgerskap mener jeg å huske. Anonymkode: 00889...a39
AnonymBruker Skrevet 17. november 2016 #24 Skrevet 17. november 2016 Tråd fra 2009! Anonymkode: f3c33...7df
fuglekvitter__ Skrevet 17. november 2016 #25 Skrevet 17. november 2016 På 5.2.2009 den 13.58, Gjest postsekk skrev: Siden Norge er et land og Afrika er en verdensdel så er jeg neimen ikke sikker! Ikke sant...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå