Gå til innhold

hundekjøp

Fremhevede innlegg

Gjest *lucky*
Skrevet
Jo, men de fleste som har litt greie på hund vet at det er rene skjære galskapen å skaffe seg to hunder samtidig!

Mulig det. Har hatt to hunder samtidig selv for endel år siden og det gikk helt fint.

Uansett så er det viktig å tenke på om en synes det er ok å la hunden være hjemme alene i mange timer flere dager i uken, min hund er ikke klar for å ligge å sove hele dagen etter en lang natts søvn ihvertfall.

En bør passe på at ting er igjennomtenkt så ikke dyreholdet fører til dårlig samvittighet istedenfor glede! Derfor synes jeg det er viktig med rom for ulike meninger slik at ts får flere synspunkter!

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hva med Dansk svensk gårdshund? :) Hvis jeg først skulle hatt liten hund, tror jeg at jeg ville hatt en sånn.

(har ikke lest hele tråden)

edit: nå leste jeg at dere har vært inne på Dansk svensk gårdshund. Tror det er en veldig trivelig hund som kan passe ditt bruk altså :)

Endret av Rafi
  • Liker 1
Skrevet
Mulig det. Har hatt to hunder samtidig selv for endel år siden og det gikk helt fint.

Uansett så er det viktig å tenke på om en synes det er ok å la hunden være hjemme alene i mange timer flere dager i uken, min hund er ikke klar for å ligge å sove hele dagen etter en lang natts søvn ihvertfall.

En bør passe på at ting er igjennomtenkt så ikke dyreholdet fører til dårlig samvittighet istedenfor glede! Derfor synes jeg det er viktig med rom for ulike meninger slik at ts får flere synspunkter!

Det går helt fint å ha to hunder, ja. Men å kjøpe to hunder samtidig, to valper samtidig - DET blir noe helt annet.

Hvorfor skal man få dårlig samvittighet for at hunden må være hjemme alene mens eier er på jobb? Hvis man derimot ikke orker å bruke tiden sin på hunden ETTER jobb og utover kvelden, da bør samvittigheta slå inn.

Det er forskjell på hunder, noen takler å være hjemme alene og noen ikke, det kommer bare an på hva man venner de med.

• Liker 1
Skrevet
Her inne er det tydeligvis ikke rom for ulike meninger skjønner jeg.

Hoill an a! (uttales på trøndersk) Ingen med vettet i behold anbefaler noen å anskaffe to hunder istedet for én. Med to hunder (og jevnaldrende går jeg ut fra) skal det godt gjøres å etablere god kontakt og mulighet til å jobbe med hver hund. De vil søke til hverandre istedet for eieren, og utvikle sin egen lille flokk. Den ene hunden lærer uvaner av den andre, og så har du det gående. I ulike aldre har du forskjellige mentale utfordinger hos hunder, for eksempel spøkelseperiodene der alt er skummelt. Du kan tenke deg hvordan dette vil forsterkes når begge hundene er like irrasjonelle. De blir også veldig avhengige av hverandre og mistrives i situasjoner der de er alene, også å omgåes andre hunder alene. I tillegg kan man glede seg til begge havner i puberteten samtidig, og ikke tåler trynet på hverandre. Ofte er det kroken på døra og den ene må flytte.

Det kan gå greit å anskaffe to hunder samtidig, men det er heller unntaket enn regelen. Uansett, ønsker man en lydig hund som er ok å jobbe med er det garantert ikke veien å gå.

Skrevet

Enig med LaFlaca. 2 hunder på en gang er galskap spør du meg :)

Skrevet

Men du fikk dem ikke samtidig og de var ikke kullsøsken eller noenlunde like gamle...

For øvrig er også min hund ganske aktiv om morgenen og i løpet av de siste tretten årene har jeg sikkert gått flere hundre turer før kl. 06.00. Etter tur, mat og vann sovner imidlertid hunden igjen og, i hvert fall tilsynelatende, synes han da det er helt greit og sove til jeg kommer hjem ca. 10 timer senere. Nesten hver eneste dag i løpet av disse årene, har det imidlertig vært noen innom og luftet hunden...

Å ha to hunder samtidig kan for øvrig ikke sammenlignes med å anskaffe to hundevalper på samme tidspunkt!

Noen raser er mer disponert enn andre for å mistrives alene hjemme og du "lucky" har, etter det jeg har forstått en slik og derfor hadde det vært fint om du skrev en linje eller to om hvorfor du tror hunden din ikke håndtererer å være alene hjemme!

Gjest *lucky*
Skrevet

Nei det er nok riktig at to valper samtidig kan bli feil, jeg hadde en tispe på ca to år da jeg fikk hund nr to og det var veldig positivt! Det er vel helst slik man må gjøre det.

Leo- Min hund har ikke problemer med å være alene hjemme, jeg sier bare at den absolutt ikke er klar for å ligge å sove hele dagen når den akkurat har hatt en lang natts søvn. Det er på dagtid min hund har høyest aktivitetsnivå!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...