Gå til innhold

hundekjøp

Gjest sogningen

Anbefalte innlegg

Gjest sogningen

ønsker å kjøpe hund og driver å ser litt på de forskjellige rasene....

men lurer på om det er noen som har tip ang valg av rase....

jeg øsnker i utgangspunktet en mindre hund, med kort eller glatt pels..

jeg liker turer i skog og fjell både sommer som vinter... bor i en mindre bygd...liker å mosjonere og har hytte i fjellet(o.1000m)

er litt vanskelig å bestemme seg for en hunderase ettersom at en "må" drive en form for jakt om en skal ha den og den hunderasen

sett litt på jack russel terrier.... noen andre i den kategorien/størrelsen?

og hva med når hunden er alene....når jeg er på jobb?

å bygge et hundehus m varmekabler i og stort bur rundt.... er det godt nok?

eller klarer en hund seg godt inne i 8 t?

er takknemlig for alle svar og legg gjerne til linker om raser og hvor en kan få kontakt med oppdrettere..... og gjerne andre linker ang det å ha hund og hvalp......

mvh sogningen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest *lucky*

Veit ikke ang valg av rase men velg en med god pels siden dere skal være mye ute.

Og siden du vet at hunden skal være aleine på dagtid kan det være lurt å kjøpe to hunder samtidig så det ikke blir så ensomt når dere er på jobb.

En luftegård som du beskriver er super! Hundehuset kan du fylle med halm, det er godt og varmt å ligge i, ta i mye så får hunden en deilig hule:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg noen hundeekspert men jeg tror ikke det er så smart å skaffe seg to hunder på en gang om man ikke har så mye erfaring?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med kort og glatt pels er vel en ting som ikke passer helt sammen med å være mye ute i vinterhalvåret... Den kan være kort, selvsagt (ala husky- /grønnlandshund- /elghund-kort), men disse helt korte pelsene (glatthåret Jack Russel / pointer osv) vil fort fryse når dere tar en liten pust i bakken vinterstid...

Med tanke på at du liker å mosjonere og være mye i aktivitet, kan det også være en fordel å velge en litt større rase enn en Jack Russel, da de små bena ofte kan få blastningsskader dersom du er MYE i aktivitet... De skal takle (helsemessig) å følge med også....

En hund vil jo følge uansett... Så det kan være vanskelig å SE på en hund at den har fått mer enn nok....

Kanskje en elghund ville vært bedre? :) Her har du både god og tykk pels og LITT mer størrese enn en JRT (Jack Russel Terrier).

Bakdelen med hundegård og hundehus å ha hunden i når du er på jobb er dette med bjeffing... En hund som blir etterlatt alene ute tar gjerne på seg jobben med å vokte eiendommen, og du kan regne med å få en hund som bjeffer på ALT den ser når den står her...

Jeg har mine hunder inne i huset når jeg er på jobb, og har alltid hatt det...

En annen bakdel er jo at dersom den ikke er vant til å være så mye inne, kan den fort finne på å gjøre fra seg (i voksen alder) dersom den en dag skulle være inne hele dagen ene og alene fordi den ikke er vant med å holde seg hele dagen, eller vant med at huset ikke "er et toalett".

De fleste hunder (som IKKE har seperasjonsangst) ligger bare og sover når de er alene hjemme. Man kan veldig ofte se at mat, tyggeben etc. ikke engang er rørt når man kommer hjem.. Men med det samme det kommer folk inn døren så kan de finne på å spise/tygge på ben etc.

Når det gjelder valp er det jo en fordel å få den i begynnelsen av ferien, så man har tid til både hjemme-alene-trening og å få den husren. Dette bør man jo bruke tid på. Dersom man ikke tar hjemme-alene-treningen over tid kan man fort få seperasjonsangst hos hund.

Når det gjelder dette med 2 hunder, som nevnt av Lucky, så er jo det i utgangspunktet det beste med tanke på selskap... MEN... Å skaffe seg to valper er det samme som å skaffe seg et stort problem... Og spesielt dersom det være seg kullsøsken. Dette er den verste kombinasjonen man kan ha.

Jevnaldrende hunder "konkurrerer" mye mer, de stresser hverandre opp mye med - noe som igjen kan føre til mye avføring/tiss inne, ødeleggelse av inventar, herjing med hverandre. Alle disse faktorene er med å skape langtidsstress som igjen gir en mengde forskjellige fysiske plager.

Det er anbefalt en aldersforskjell på minst 2 år på hunder, da den eldste da vil være voksen, og med på å oppdra valpen.

Når det gjelder dette med jakt og jakthunder, så er det mange måter å stimulerer jaktlyst UTEN å gå på jakt. Legg ut spor, for eksempel...

Dette være seg blodspor, menneskesøk, du kan dra en pølse langs marken som den skal søke opp, godbitsøk (strø en god håndfull godbiter litt spredt ut i hagen etc og la hunden søke dem opp) osv.

Alle disse søksøvelsene stimulerer jaktlyst og er en god og rolig mental stimulering..

Man MÅ ikke gå på jakt, selv om man har jakthund - men man må tilrettelegge trening, slik at hunden får stimulert sine behov.

Jeg vil også på det sterkeste anbefale boken; På talefot med hunden - av Turid Rugaas.

Det er ikke en bok om trening, men den beskriver hundens språk og dempende signaler gjennom ord og bilder - og er en bok jeg mener er et must for alle hundeeiere for å forstå sin hund.

Jo mer av dette språket - alle dets nyanser - du forstår, jo bedre forutsettning har du for å få godt forhold til din hund.

Hunder er ikke verre på det enn at dersom de blir forstått - og deres signaler tatt hensyn til, og dersom du er en god og trygg person som tar de rette avgjørelser for den, uten å kjefte/riste i den, så vil den følge deg overalt - fordi den VIL. :) Ikke fordi den MÅ for å unngå straff i en eller annen form...

Nå ble jo dette til noe annet enn et direkte valg av rase.... Men håper du fikk "noe ut av det" allikevel. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt råd er; glem pelskvalitet og størrelse foreløpig, og tenk først og fremst på hva slags personlighet du ønsker. Hva slags formål rasene er avlet for. Er det viktig for deg at hunden kan være løs på tur? Takler du bjeffing, eller bor du sånn til at hunden vil komme til å varsle mennesker som kommer og går ofte? (og være til sjenanse for naboer) Er det viktig at hunden er lydig? Har du tenkt å delta i aktiviteter med hunden eller blir den utelukkende turkompis?

Gå inn på nkk.no, der ser du en oversikt over rasene, og gruppene de tilhører. Du har selskapshunder, spisshunder, bruks-og gjeterhunder, mynder, jakthunder (fuglehunder) osv. Det er viktig å få med seg hva som er utfordringen med de ulike typene. Spisshundene generelt bjeffer, er selvstendige og sta, men har pels som ikke trenger vedlikehold og har liten jaktlyst. Gjeterhunder og andre raser som er avlet for å samarbeide med mennesker er lettere å trene, men trenger også å stimuleres mer for å fungere ok. Selskapshundene er en fin mellomting, men noen av dem takler dårlig å være alene fordi de blir veldig avhengig av eiern sin. Terriere er mye hund, uansett størreslse. Masse personlighet og vet hva de vil. Osv.osv.

Det gjelder å finne ut hva som er de viktigste kvalitetene hos hunden du ønsker deg, og velge deretter. Det er gjerne sånn at man ikke kan få alt i en og samme rase, men må inngå kompromisser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og siden du vet at hunden skal være aleine på dagtid kan det være lurt å kjøpe to hunder samtidig så det ikke blir så ensomt når dere er på jobb.

Unnskyld meg, og det er virkelig ikke meningen å være frekk, men det der er det dummeste jeg har hørt. Man kjøper da ikke to hunder slik at den skal slippe å være ensom når eier er på jobb. Kjøper man to hunder er det dobbelt opp med utgifter, ansvar m.m. Er man flink til å venne med hunden til å være alene hjemme er det ikke noe problem for en hund å være alene en hel arbeidsdag. De fleste hunder gjør lite annet enn å sove den tiden eier er borte uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som la Flaca skriver bør du tenke på bruksområde, og deretter se på størrelse, pels osv. Innen alle bruksområder er det stor variasjon av hvilke hunder som egner seg, og du vil garantert finne noe som passer deg.

Du trenger ikke bygge noen hundegård eller hundehus for å ha hunden i når du er på jobb, men det er sikkert greit å ha som en løsning når du er hjemme og vil la hunden være ute for seg selv. Synes ikke det høres lurt ut å ha hunden der når du ikke er hjemme og ikke kan kontrollere jevnlig hvordan det går med hunden. Da synes jeg det er bedre at du har hunden inne mens du er på jobb. Mine hunder er hjemme alene fra jeg drar på skolen kl halv åtte og til jeg er hjemme igjen rundt fire - halv fem, og de klarer seg helt fint.

Jack Russell Terrier er en robust hund til tross for størrelen, og har et aktivitetsnivå som sikkert kan passe deg siden du er aktiv :) Men det er også en rase som krever psykisk stimuli, men regner med du kjenner til det hvis du har sett på rasen. Vil også tro at du ønsker deg en lydig hund, og med å trene lydighet får hunden ofte dekket behovet for hjernetrim.

For å komme i kontakt med oppdettere er det greit å se på hjemmesiden til raseklubben for rasen du er interessert i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *lucky*
Unnskyld meg, og det er virkelig ikke meningen å være frekk, men det der er det dummeste jeg har hørt. Man kjøper da ikke to hunder slik at den skal slippe å være ensom når eier er på jobb. Kjøper man to hunder er det dobbelt opp med utgifter, ansvar m.m. Er man flink til å venne med hunden til å være alene hjemme er det ikke noe problem for en hund å være alene en hel arbeidsdag. De fleste hunder gjør lite annet enn å sove den tiden eier er borte uansett.

Jeg synes ikke man skal skaffe seg hund visst en vet at den kommer til å være helt alene åtte timer pr dag, da kan man heller få seg katt visst det ikke er noe alternativ å ha to hunder.

Skjønner ikke poenget med skaffe seg hund når den skal være så mye alene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit ikke ang valg av rase men velg en med god pels siden dere skal være mye ute.

En luftegård som du beskriver er super! Hundehuset kan du fylle med halm, det er godt og varmt å ligge i, ta i mye så får hunden en deilig hule:)

Anbefaler virkelig ikke å kjøpe to hunder samtidig nei. Man mister nok utrolig mye av kontakten til hver hund.

Og korthårede hunder klarer seg bra på fjellet om de er i aktivitet, og med et dekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke man skal skaffe seg hund visst en vet at den kommer til å være helt alene åtte timer pr dag, da kan man heller få seg katt visst det ikke er noe alternativ å ha to hunder.

Det er ikke snakk om lang tid, det er en helt vanlig arbeidsdag. Så da mener du at alle som jobber en normal arbeidsdag og ikke har andre dyr, eller noen som stikker innom hunden i løpet av dagen, ikke bør ha hund? Det blir for dumt. Man kjøper som regel hund fordi det er en interesse man driver med på fritiden, og det går flere timer daglig til aktivisering av hunden, i tillegg til at en er sammen med hunden den resterende tiden av dagn. Skulle man fulgt det du skriver der, så hadde MANGE blitt uten hund rundt omkring ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sogningen

takker for mange fine og opplysende svar.....

ser ut for at jeg begynner med å finne registrerte oppdrettere.... og se litt hva og hvordan rasen er og passer.... da jeg har fått litt interresser for JRT... er det en jeg kunne tenkt å sett litt nærmere på

kan i tilleg opplyse at jeg er alene i huset , men har foreldere og søsken/venner til hjelp med hunden om jeg skulle vere syk elle noe....

og ang trim og ferdsel i utmark og fjellet er det ikke snakk om veldig lange turer og heller ikke i sterk kulde..... med hensyn til JRT som det ble nevnt at det ikke passet at den var med vinterstid på langturer, så er det heller snakk om å vere på hytta med småturer vinterstid rundomkring hytta....

å bygge hundehus og gard rund var ment for at det kunne vere til hundens beste....... om dette ikke er nødvendig for en hund av mindre størrelser blir det sef ikke bygd.... heller lage noe fint bur til den inne der han føler som et tryggt sted....

og dette med å kjøpe 2 hunder blir det ikke med det første...

blir mye arbeid med å finne frem til rett rase og rett oppdretter og kom gjerne med mere forslag til hvordan jeg kan gå frem for å unngå feil og hvem en skal kontakte osv...

var innom nkks hjemmeside, der ble det nevnt en valpekontakt i en brosjyre, men fant ikke info om den på siden?

og en ting til ang JRT.... den trenger mye psykisk stimulans og ikke bare gå på tur.... noen eksempler på hva dere mener med det?

takker for fine svar

mvh sogningen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest - stimulans

Hei!

En JRT er opprinnelig en hund med ett sterkt jaktinstinkt, hvis jeg ikke helt husker feil så er den avlet for "rotte og andre skadedyr" fangst. Så dette er en drift i dyret, noe man burde tenke på, de KAN (ikke alle) være veldig sta og selvstendige, ikke at det er noe negativt, men ta feks til sammenligning en Golden Retriever som vil jobbe sammen med og FOR deg er heller en JRT en hund som jobber for deg hvis det gagner han til en større grad. Men mye personligheter ute og går selvfølgelig :)

Med psykisk stimulans vil det si at det holder IKKE bare å gå tur, den må få bruke hodet sitt. Med min hund trener jeg lydighet, går spor, kaster godbiter (alt fra skinkebiter til levergodbiter), feks pakker inn godbiter i en melkekartong og lar den jobbe litt for å få de ut, heller masse godbiter på en 1,5 liters flaske som hunden kan pusle med, lærer nye triks (sitte bamse, rulle rundt, sanne "kjempenødvendige triks"), bare for at hunden skal måtte tenke seg frem til feks - hmmm, forrige gang rullet jeg rundt og fikk godbit, jeg prøver å rulle rundt igjen og ser om det funker...

Å gå spor er supert, og kjempegøy for hund og eier, for å lære dette riktig anbefaler jeg å gå på kurs, ALLE hunder kan gå spor, men man må lære hva som er i viktig NÅR man går sporet..

Lydighet er jo supert, agility er jo ikke minst perfekt for en JRT...

Har du vurdert noen andre raser??

- ivrig hundeeier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En JRT kan godt være med på lange turer på vinterstid, det er bare å ha på den et dekken som varmer litt. Så lenge hunden er i aktivitet er det ingen fare :)

Hundehus kan sikkert være kjekt å ha, men da bør du være hjemme slik at du kan følge med hunden. Bur er en veldig god løsning synes jeg da, bruker det på mine :) Så lenge buret er et fristed for hunden og den trives med å være der, så er det flott å ha hunden der når en er borte.

Når du skal velge oppdretter, så sjekk etter sykdom på linjene. HD, AA, øyelysning, hudsykdommer osv. Vet ikke hva som er vanlig hos JRT, men det vil nok stå i en rasebeskrivelse hva som kan plage rasen.

Valpekontrakten vil jeg tro er kjøpskontrakten? Skal ligge et eksemplar av den på NKK sine sider.

Psykisk stimuli kan være spor, lydighet, agility.. Alle aktiviteter som gjør at hunden må bruke hodet for å komme frem til en løsning :)

Hvis du søker på nettet finner du sikkert et forum for JRT, tror det kan være lurt å lese litt der og spørre folk som har rasen om det du lurer på som er mer rasespesifikt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

har vurdert andre raser men denne JRT vekket stor interreser hos meg..... har hatt litt erfaring ang andre raser i familie og slekt.... goldern retriver , fuglehun og den størrelsen.....

og om jeg kan ramse opp hva jeg kunne tenkt ut av en evt hund .... så er det en å gå turer med seff, en med gode personligheter, ikke en som bare dilter etter, størrelsen og at den skal vere robust og aktiv og tåler litt....

vet ikke ennå om jeg har forstått det riktig ennå men det virker som om JRT fylle masse av minke krav/ønsker av en fremtidig hund.... en som er mer enn en følgesvenn.....

for å få et fullstendigt intrykk vil jeg forsøke å besøke oppdretter og se om det er denne rasen som er egnet for meg ....

og dette med valpekontakt , så sto det en plass at det var en person som hadde oversikt over når og hvor det var hvalpekull på gang og hvem en kunne kontakte....

men dette fant jeg ikke noe mer info om...

mvh sogningen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å anskaffe to hunder samtidig er også noe jeg sterkt vil fraråde!

Jeg har hatt hund nesten hele mitt liv (Snart 40 år. Skrekk og gru... :ler: ) og har p.t. en langhåret dachs som snart fyller tretten og som jeg ikke tror lever evig... I løpet av et par år regner jeg derfor med å skaffe meg en ny hund og da ut fra noenlunde samme kriterier som trådstarter.

For meg er den langhårete dachsen en perfekt hund som passer min personlighet og vi har bl.a. vært på fjellet i all slags vær, men samboeren min kunne tenke seg en litt "tøffere" hund med tanke på hvor vi bor og hva hunden kan tenkes å komme ut for i dagliglivet. Jeg er ikke uenig siden min nåværende hund ble anskaffet mens jeg bodde i langt mer urbane omgivelser, så når vi nå vurderer hunderaser så ser vi litt videre. De to rasene vi har falt ned på er dansk/svensk gårdshund og norsk buhund. JRT er utelukket fordi denne rasen for det første er "ihjelavlet" og for det andre ligner for mye på andre små terrierraser til at jeg vil ha den i hus. (Jeg har desverre også sett alt for mange ulykkelige små JRT'er plassert i byleiligheter og enkelte burde nok ha lest rasebeskrivelsen som omhandler Tysk jaktterrier før de anskaffet en. Sistnevnte anbefales vel knapt nok holdt i private hjem...).

Av utseende ligner imidlertid den dansk/svenske gårdshunden ganske mye på JRT'en og det er sikkert mye terrier i rasen, men de eksemplarene jeg har møtt er mye lettere å ha med å gjøre enn den rendyrkede terrieren i JRT'en.

Buhunden vokste jeg opp med og det er vel den jeg egentlig har mest lyst på; en relativt liten og sta hund det også og sannsynligvis opprinnelig en blanding av de små terrierrasene fra Syd-Europa (Rottefangerene...) og våre Nordiske jakthunder. (Så vidt jeg vet regnes Jämthunden for å være en opprinnelig Nordisk/Svensk hunderase og den ligner vel kanskje litt på en ulv ;) ... ). Lar man hunder parre seg uhemmet gjennom flere generasjoner ender man dessuten opp med en relativt liten, gul spisshund og da har man egentlig noe i nærheten av en buhund. Verken den dansk/svenske gårdshunden eller buhunden er avlet som jakthunder, så akkurat der har de i mine øyne en fordel!

Når det gjelder å ha hund som er alene hjemme en vanlig arbeidsdag + reisetid, så er min erfaring at hunden har et fint liv når den er tilvendt rutinen. Hunder har et større søvnbehov enn mennesker og så lenge man er bevisst på at det å ha hund krever 4 - 5 timer aktivitet i døgnet hvor hunden er inkludert, og da gjerne minst 1 - 2 hvor fokus er på hunden (Trenger jo ikke være sammenhengende...), går det helt fint!

Å etterlate hunden utendørs uten tilsyn, selv i en utmerket hundegård, ville jeg ha unngått for en hver pris. Bra for hunden, men bitter erfaring tilsier også at det gir tilgang for dem som synes det er morsomt å plage uskyldige vesener! Hundegård evt. bånd/løpestreng ute fungerer kun under oppsyn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er snakk om hunder *lucky", ikke katter! :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest sogningen

jo sjekka litt rasen dansk svensk gårdshund, var jo veldig like JRT og denne er ikke så vanskelign er det som dere mener? kanskje et mere fornuftigt valg....

jeg var inne på : http://www.canis.no/oppdretter/rasevelger....spnr=7&rv=1

der en kan sjekke hvilken rase som paser.... der kom DSG opp som et alternativ.....så få se litt rundt ang denne rasen også...

takker igjen for nyttige tips...

kommer stadig litt nærmere et fornuftigt valg

mvh sogningen

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det veldig få som kan skaffe seg hund, for hvor mange tror du egentlig kan være med hunden hele døgnet?

Og man skaffer ikke to hunder, bare fordi hunden skal bli ensom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leo i.i.
Her inne er det tydeligvis ikke rom for ulike meninger skjønner jeg.

Jo, men de fleste som har litt greie på hund vet at det er rene skjære galskapen å skaffe seg to hunder samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...