Gå til innhold

Natterangler! :S

Fremhevede innlegg

Skrevet

Huff.. Vil egentlig bare få ut litt frustrasjon her. Siden juleferien har døgnrytmen min vært helt ute å kjøre... Jeg merker jeg er trøtt, legger meg, men blir bare liggende og høre på sambo som sover.. Jeg har ved flere anledninger prøvd å stå opp tidlig for å legge meg tidlig neste kveld. Det fungerer bare ikke! Jeg får istedenfor bare 4-5 timer søvn! :(

Beklager syting her.. Er bare det at jeg MÅ snu døgnet igjen nå... Noen der ute som har det på samme måte? Eller som har noen tips og triks? ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Huff.. Vil egentlig bare få ut litt frustrasjon her. Siden juleferien har døgnrytmen min vært helt ute å kjøre... Jeg merker jeg er trøtt, legger meg, men blir bare liggende og høre på sambo som sover.. Jeg har ved flere anledninger prøvd å stå opp tidlig for å legge meg tidlig neste kveld. Det fungerer bare ikke! Jeg får istedenfor bare 4-5 timer søvn! :(

Beklager syting her.. Er bare det at jeg MÅ snu døgnet igjen nå... Noen der ute som har det på samme måte? Eller som har noen tips og triks? ;)

Har det på samme måte. Sliter med stoffskifte og har endel søvnproblemer. Fungerer ikke i hverdagen pga det. Noen ganger jeg meg på gjesterommet istedet for å høre på snorking fra samboer. Det hjelper jo litt å stå tidlig opp, da slipper jeg ligge våken til 6 om morran.

Tror det kan være lurt med en pille eller to bare til man kommer i rytme igjen.

Blir jo gal uten søvn.

Skrevet

Å døgne er jo et triks ei jeg kjenner tyr til, og også styr døgnet konstant. Hun ble jo undersøkt for stoffskifte så det var jo ltit rart at du nevnte? Kanskje jeg skal si det videre til henne? Husker ikke hva de fant, tror hun var PÅ VEI til å få et lavt skifte eller noe sånt..

Å døgne vil jo si at man ikke sover ei natt for å så stupe i seng neste kveld. IKKE legge deg altfor tidlig, eller ta en lur. Holdt ut til ihvertfall 7-8 tida. Da er det ihvertfall kveld. MEN, som hun har opplevd også, at iblant så holder man seg for lenge våken, og da tar man fort og døgner ei natt til.. for man er helt lys våken og det går ikke an å sove..

Du kan jo kombinere døgning og sovepiller? For da prøver du å holde ut til kvelden, men kommer kvelden og du ikke er trøtt, ta ei pille. Så sover du på natta. Stå opp etter 8-9 timer. Ha på 5 alarmer om du må det, noen sovner fort igjen etter å endelig ha fått sovet litt. Så satser du på å være trøtt igjen neste kveld, elelr ta ei piller der også. Ikke for mange piller, prøv neste natt uten. OG, IKKE snu døgnet i neste ferie.

Hun hadde høstferie, snudde døgnet, juleferie (tidlig på året), snudde alt, nå er det snart vinterferie og hun vet jo hva som skjer.. Samboeren min har en mer fornuftig døgnrytmne, men han snudde nesten på døgnet da han var arbeidsledig. Nå sier han selv, at om han har fri over mange dager, så vil han fortsatt legge seg noenlunde fornuftig (vi snakker legge seg 5 og stå opp 13-14 her), slik at det der ikke skjer igjen. Han er streng, han tvinger seg i seng, før han er forbi det punktet der kroppen bare sier "greit da er vi våkne til i morgen".

Så om du virkelig er lei dårlig døgnrytme, FIKS det nå, og ikke ødelegg det igjen. Det skal så lite til!

Lykke til! Jeg har store søvnproblemer selv, men de er bedre nå. Jeg våkner ørten ganger og vet jo hva det gjør med kroppen.. aldri gått en hel natt uten å sove noe da. Så jeg kan forstå at du har det ille!

Skrevet

Hmm.. Jeg har ikke snudd døgnet aleine her da. For sambo har gått arbeidsledig en stund og, derfor det hele startet tror jeg. Han satt oppe, også ventet jeg på han. Veldig dumt igrunn.. Før er det alltid jeg som sovnet først, nå ligger jeg og ler av alle de morsomme lydene han lager i søvne :fnise:

Jeg har prøvd det å døgne for å legge meg neste kveld, men da blir det bare til at jeg sovner i ett-to tiden på formiddagen istedenfor.. og da er jo vitsen med døgning ute... :P

Jeg får vel bare prøve meg frem! I morgen tidlig skal jeg på jobb klokken 7 og det betyr å stå opp halv seks. Svarte ja til denne ekstravakten i håp om å klare å snu døgnet :)

Skrevet (endret)

Og da må du ikke legge deg når du kommer hjem! Hold ut til kvelden.

Tving deg til å stå opp til normal tid HVER DAG.

Ikke sov i løpet av dagen.

Etter mange nok dager er du så sliten at du kollapser på kvelden.

Da må du fortsette den gode trenden.

Ha en fast rytme, står opp feks klokken 7 og legg deg klokken 11. Legger du deg senere får du ikke kompensere ved å sove lenger.

Vær NAZISTRENG!

Dette tar hverken lang tid, eller er så vanskelig som det kan virke som :)

Edit:

Og så må du stå opp-stå opp når du våkner. Dusj, kle på deg, spis frokost og re opp senga. Gå gjerne en tur eller noen ærender umiddelbart etter. Sengen er off-limit til kvelden.

Endret av stjernekyss
Skrevet

Jeg har svært gode erfaringer med melatonin. Man slukner som et lys og våkner opp frisk og opplagt. Det bør selvfølgelig ikke brukes hele tiden, men det er glimrende til å få døgnrytmen tilbake på rett spor.

Gjest skorpio
Skrevet

Hmm.. Prøv å gå en liten tur før du legger deg. Kan virke som et fryktelig tiltak der og da, men etterpå er det veldig deilig. :)

Skrevet

Hei, og takk fro råd.. :)

Jeg gikk på jobb klokka 07.00 igår. Hadde sovet en halvtime-time den natten. Så dro jeg på besøk til svigers etterpå, for å måtte holde meg våken!! :D Hehe.. Jeg dro hjem derfra i halv seks tiden og gikk på butikken. Når jeg var hjemme i syvtiden var jeg så trøtt!! Så sambo kledde av meg, og jeg sovnet... Deilig:) Jeg sov fra 20.00 til 02.30 da var jeg våken litt, og la meg igjen etter en halvtimes tid. Etter det har jeg sovet helt til klokken 12:) Så det er iallefall på rett vei, og jeg er ganske godt uthvilt:) Om ikke jeg har fått alt for mye søvn nå da... Sovet i ca 17 timer siden i går kveld!! :O

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...