Gå til innhold

Firkanttøfler!

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Da er jeg ferdig med mitt første par firkanttøfler og ble strålende fornøyd! De ble slik jeg håpet!

Se bilder her! Ble veldig fornøyd med fargene!

Brukte Østlandsgarn og pinner 3,5 mm,

oppskrift finner du her!

Endret av Byggejenta
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Så fine de var! Herlige farver!

Endret av Tanita
Skrevet

De var fine! Jeg skulle virkelig ønske jeg var flink til sånt. Det mest imponerende jeg klarer å strikke er dumme luer. Jeg likte bloggen din, forresten.

Gjest Strikkekløne
Skrevet
De var fine! Jeg skulle virkelig ønske jeg var flink til sånt. Det mest imponerende jeg klarer å strikke er dumme luer. Jeg likte bloggen din, forresten.

Firkanttøfler er mye lettere å strikke enn en hvilken som helst lue, det er bare rettstrikk frem og tilbake i en lang remse. Jeg hadde ikke strikket en maske på 18 år, og strikket og monterte et par tøfler på 3-4 kvelder, innimellom TV-titting o.l. At tøflene ble en fiasko skyldtes ikke vanskelighetsgrad, men ren tankeløshet og lite kunnskap om garn. Stalltips: Hold deg unna Superwash-ull om du skal tove, så skal det nok gå bra!

Jeg regner med at mitt 2. forsøk blir klar til toving i kveld, og tror nok det skal gå bedre nå. :sjenert:

Skrevet

Fordel å holde seg unna superwash når man skal tove ja. Lurer på å begynne på ett nytt par tøfler, eller om jeg skal finne noe annet å lage. Er litt ensformig å bare strikke rettstrikk på så mange kvadrater. Men er veldig gøy å se resultatet!

• 8 måneder senere...
Skrevet

Den linken til oppskriften virker ikke! :(

Noen som har en annen link til disse tøflene? Synes de var kjempefine!

Skrevet (endret)

Jeg har funnet en her, her en annen oppskrift.

Endret av Kristin
Skrevet

Her er også en veldig fin video som viser monteringen:

http://www.youtube.com/watch?v=zKMFEkSKGHg

Jeg bruker ingen spesiell oppskrift, for det varierer så veldig etter hva slags garn og pinner jeg bruker. Nå bruker jeg Cortina og pinner 7, der legger jeg opp 14 masker for dame og 17 for herre.

Fargekombinasjoner er gøy å leke med. Hvis man vil ha tre farger og monterer dem etter videoen over, så skal følgende strikkes:

Farge 1 - rute 1, 3, 6, 8

Farge 2 - rute 2, 5

Farge 3 - rute 4, 7

Med to farger anbefales dette:

Farge 1 - rute 1, 3, 5, 6, 8

Farge 2 - rute 2, 4, 7

1 og 8 er de flippene opp på siden, når man vet det er det lett å lage med fire farger, for da bytter man bare ut 3 og 6 med en fjerde farge. :)

Jeg har strikket 30 par når jula er over, er litt lei, kan man si.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...