Gjest Gjest_Hilda_* Skrevet 4. februar 2009 #1 Skrevet 4. februar 2009 Har kuttet ut alt av kjøtt, men det har skapt litt gnisninger i familien. Sambo er en ihuga kjøttspiser og vil nok aldri gi opp det. Og midt oppi mitt og hans kosthold er altså 3 barn .(mellom 2-7 år) Det ender oftest med at jeg har egen mat til middag, mens de har sin. Har prøvd å la barna smake på det jeg spiser, men kun minsta vil spise av det. De andre to liker ikke, og styrer unna. Nå er vel oppfatninga deres at min mat ikke er god. Noen som har forslag til mat jeg kan lage som faller i smak hos alle? Tenker da spesielt på erstatning for kjøtt. De liker ikke soyapølser/boller eller nøtteburgere eller burger med kikerter... Noen andre som lever som eneste ikke-kjøtteter i familien? Hvordan har dere det?
Gjest Eurydike Skrevet 4. februar 2009 #2 Skrevet 4. februar 2009 Kanskje det kunne være en fordel å ikke tenke "erstatning for kjøtt", men i stedet lage ting som vegetariske pastaretter? Feks vegetarlasagne. Noen eksempler på oppskrifter.
Gjest Ludovie Skrevet 4. februar 2009 #3 Skrevet 4. februar 2009 Risengrynsgrøt og pannekaker er i hvertfall typisk barnevennlig mat. Og kanskje ertesuppe laget med grønnsaksbuljong i stedet for svineknoke?
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2009 #4 Skrevet 4. februar 2009 Jeg er selv eneste vegetarianer i huset. Spiser soya, vegetarpizza, linser og alt sånt. Bruker å gi søstra mi en del av maten jeg spiser (hun er selv kjøtteter) og hun liker all maten jeg lager, og jeg er ingen mesterkokk akkurat. Søstra mi er også veldig kresen i matveiene. Du kunne jo prøvd linser i tomatsaus eller vegetarpizza. Orker du ikke å bake så går det fint med pitabrød. Soyaburger finnes i flere versoner, noen bedre enn andre. Sesamnuggets er også kjempegodt. Nesten for godt.
Tabris Skrevet 4. februar 2009 #5 Skrevet 4. februar 2009 Vegetarpizza, pasta i tomatsaus med grønnsaker og en tomatbaset gryte med ulike grønnsaker oppi kan kanskje være noen ideer?
Gjest Frosk Skrevet 4. februar 2009 #6 Skrevet 4. februar 2009 Du kan jo lage lasagne med soyafarse - den er veldig lik lasagne laget med kjøtt, om målet er at det skal ligne mest mulig. Jeg lager iblant den typen lasagne om jeg har vegetarskeptiske kjøttetere på besøk. Kidneybønnestuing til taco / fajitas liker de fleste. Kikertkaker? Pasta bolognese med soyafarse eller røde linser? Innbakt pizza med tacokrydret bønnefyll? Quorn kan kanskje være et alternativ, har du prøvd det?
Markjordbær Skrevet 5. februar 2009 #7 Skrevet 5. februar 2009 Hva med denne meksikanske tomatformen? http://homemaker.blogg.no/1223234187_meksi..._tomatform.html
Gjest Gjest_Hilda_* Skrevet 6. februar 2009 #8 Skrevet 6. februar 2009 Takk for alle gode forslag! Pasta og pizza burde vel falle i smak. Får prøve meg litt fram på kjøkkenet. Det er jo veeeldig mye vegetarmat jeg heller ikke har prøvd, så dette blir vel spennende!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå