lurerpa Skrevet 14. mars 2012 #21 Skrevet 14. mars 2012 Den største feilen jeg har gjort i hele mitt liv var når jeg startet på radiograf studiet. Maken til dårlig studieopplegg og praksis skal man lete lenger etter. Lærerne var uenige og hadde aldri svar på ting. Jeg får ikke brukt utdannelsen til noe fornuftig, sitter bare igjen med masse studielån og etterpåklokhet. Huff...hva dere enn bestemmer dere for IKKE VELG RADIOGRAFI!!! Helt enig med deg!! Vet ikke hvor du studerte, men jeg går ved HIST og utdanningen er så dårlig at jeg bruker 70% av energien min på å irritere meg, finne frem til pensum (vi hadde 16 bøker på pensumlista til sykdomslære...) og prøve å finne ut av hva jeg egentlig har begynt på. Lærerene kan lite, eller er lite villige til å gi forstå studentenes frustrasjoner ang forskjellige tema. Fåtall flinke lærere, og de som er flinke har vi desverre SVÆRT sjeldent. For å ta et eksempel: Faglærer i anatomi kunne ikke svare på enkle spørsmål om andre organsystem i kroppen enn de hun selv var satt opp til å undervise i. Henger ikke helt på greip synes jeg??? Studiet har veldig lavt snitt, men inneholder fag der man helst burde ha gått realfag! Har selv ikke gått dette og sliter derfor masse med f.eks strålefysikk, der man bør kunne periodesystem og den vanskeligste matten man kan velge på vgs. Dette kom som et sjokk på meg, og mange andre i klassen. RART at dette ikke ble tydeligere opplyst om i studiehåndbøker o.l. Lærebøkene er på akademisk engelsk, og vi sitter med forskjellige "måleenheter" på norsk og engelsk. Foreleserne bruker forskjellige ord og uttrykk, så man må virkelig holde tunga rett i munnen. Timeplanene er ufullstendige, vi vet enda ikke hvilken dato semesterslutt er. Eksamener er blitt endret, og den siste eksamen før sommeren er enda ikke fastsatt... Dette gjør det veldig vanskelig for oss studenter mtp å bestille flybilletter hjem/avtale sommerjobber når vi aldri vet når ting skjer. Kommer stadig vekk på skolen og foreleser blir ferdig lenge før tida, slik at vi sitter igjen med flere timer "fri" før neste forelesning. Gjennomgående har jeg et SÆRDELES dårlig inntrykk av skolen, de som jobber der har lite oversikt og har man spørsmål om noe blir man som oftest bare sendt videre til en annen lærer... og videre.... og videre. Ender som oftest opp med et svar man ikke får noe ut av. Vet ikke hvordan det er ved utdanningen andre steder i landet, men ved HIST er det skikkelig DÅRLIG!!
florette Skrevet 25. april 2012 #22 Skrevet 25. april 2012 Jeg fikk veldig lyst til å starte å studere til radiograf når jeg leste om utdanningen på nettet, men ble nå litt mer i tvil.. Er det virkelig så ille som det høres ut til, eller er det bare de som er "misfornøyde" som svarer?
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2015 #25 Skrevet 26. juli 2015 Utdannet radiograf. Gikk på Høgskolen i Gjøvik. Utrolig bra skole, lærere, forelesere og praksis VANSKELIG å få jobb i Norge, men er du villig til å flytte på deg er det ikke noe problem. Forøvrig veldig lett å få jobb i Sverige, der er det stor mangel på radiografer. Kjenner fire stykker som jobber i Sverige. Om jeg ikke husker feil er det en bruker her radtech(?) som jobber som radiograf i Sverige. Anonymous poster hash: 7d823...96a 1
Gjest jcjcjc Skrevet 26. juli 2015 #26 Skrevet 26. juli 2015 Utdannet radiograf. Gikk på Høgskolen i Gjøvik. Utrolig bra skole, lærere, forelesere og praksis VANSKELIG å få jobb i Norge, men er du villig til å flytte på deg er det ikke noe problem. Forøvrig veldig lett å få jobb i Sverige, der er det stor mangel på radiografer. Kjenner fire stykker som jobber i Sverige. Om jeg ikke husker feil er det en bruker her radtech(?) som jobber som radiograf i Sverige. Anonymous poster hash: 7d823...96a Har lest litt om det, at flere får jobb i både Sverige og Danmark. Vet du noe om hvilke nettsider man finner disse jobbene på? (er bare nysgjerrig på hvordan det ligger an med jobber nå)
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2015 #27 Skrevet 27. juli 2015 Jeg er hudpleier og kan svare litt ang det Har jobbet i yrket i 20 år, de siste årene som selvstendig, og har en månedslønn på 30.000/35/40.000 brutto, etter hvor mye jeg får inn hver måned. Jeg vet at dette er veldig bra lønn for å være i denne bransjen, men jeg har bodd i samme småby siden jeg utdannet meg, og har med årene opparbeidet meg et bra renommé og stor kundegruppe. Som nyutdannet kan du kanskje forvente 25.000 i bruttolønn. Ofte er det provisjon basert, og du må da stå på og være engasjert for å få det til å bli en ok lønn. Ang skole; Hudpleieakademiet i Oslo er kanskje den beste skolen i Norge for hudpleie utdannelse. (Gikk ikke der selv) Tror det er relativt god sjanse å få jobb som hudpleier, men lønna er altså ikke alltid moe å rope hurra for Anonymous poster hash: f18e1...d9e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå