Gå til innhold

JegJegJeg


DingDong

Anbefalte innlegg

Hallo

Jeg skriver en del, men sliter virkelig med å holde meg unna ordet "jeg".

Finnes det noen gode substitusjoner for dette ordet, type "undertegnede"?

Finnes det noen tommelfingerregel man kan skrive etter for å unngå det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor skal man unngå det? I hvilke situasjoner føler du at det ikke passer med "jeg"? Mange har store problemer med å prate om seg selv, og psykologer oppfordrer jo folk til å bli mer egoister og prate om MEG OG MINE og ikke om alle andre sine ting først. Det er ikke nødvendigvis et negativt ord.

Men kommer det ofte i et innlegg, så kan man jo tenke litt om man bør omskrive.

Er snakk om "hilsen", så skriver jeg ofte "Hun er irritert" eller lignende, og ikke "jeg som er irritert". For da blir det litt mer objektivt føler jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Ellen_*

Ofte er det best å omformulere setningen. Kommer ikke på noen supre eksempler, men... erm...

"Jeg vet ikke hva jeg skal tro" kan bli til "hva skal man tro?"

"Jeg synes forslaget er forkasterlig" kan bli til "Det fremstår som et forkasterlig forslag"

Ofte er det bra å unngå alle "jeg føler", "jeg synes" og "jeg tenker"-formuleringer, og heller uttrykke seg mer konkret (men andre ganger er det selvfølgelig greit å få med det subjektive perspektivet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte er det best å omformulere setningen. Kommer ikke på noen supre eksempler, men... erm...

"Jeg vet ikke hva jeg skal tro" kan bli til "hva skal man tro?"

"Jeg synes forslaget er forkasterlig" kan bli til "Det fremstår som et forkasterlig forslag"

Ofte er det bra å unngå alle "jeg føler", "jeg synes" og "jeg tenker"-formuleringer, og heller uttrykke seg mer konkret (men andre ganger er det selvfølgelig greit å få med det subjektive perspektivet).

Hvis man ved å kutte ut 'jeg' oppnår å få et tyngre, kunstig språk og dessuten ikke en korrekt tolkning av opprinnelig utsagn, synes jeg det er meningsløst å konstruere nye setninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kaffedama

Jeg tenker at det viktigste ikke er å ikke bruke "jeg", men å ikke begynne alle (eller nesten alle) setningene med "jeg". Det kan man få til ved å sette andre setningsledd før subjektet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Hvorfor skal man unngå det? I hvilke situasjoner føler du at det ikke passer med "jeg"? Mange har store problemer med å prate om seg selv, og psykologer oppfordrer jo folk til å bli mer egoister og prate om MEG OG MINE og ikke om alle andre sine ting først. Det er ikke nødvendigvis et negativt ord.

Men kommer det ofte i et innlegg, så kan man jo tenke litt om man bør omskrive.

Er snakk om "hilsen", så skriver jeg ofte "Hun er irritert" eller lignende, og ikke "jeg som er irritert". For da blir det litt mer objektivt føler jeg..

Jeg bad strengt tatt ikke om en psykoanalyse. Jeg bad om et råd. Og som du ser av de to foregående setningene, så har jeg ingen problemer med å bruke ordet «jeg».

Hvis man feks skal skrive en guide, så er det fort gjort å bruke mye «jeg» og «du». Dette er i mine øyne uheldig, dersom det er ønskelig å promotere fakta, uten å implisere personlige preferanser.

Ofte er det best å omformulere setningen. Kommer ikke på noen supre eksempler, men... erm...

"Jeg vet ikke hva jeg skal tro" kan bli til "hva skal man tro?"

"Jeg synes forslaget er forkasterlig" kan bli til "Det fremstår som et forkasterlig forslag"

Ofte er det bra å unngå alle "jeg føler", "jeg synes" og "jeg tenker"-formuleringer, og heller uttrykke seg mer konkret (men andre ganger er det selvfølgelig greit å få med det subjektive perspektivet).

Takk, det var dette jeg ønsket å få klarhet i. Hjertlig takk for nyttig svar.

Jeg tenker at det viktigste ikke er å ikke bruke "jeg", men å ikke begynne alle (eller nesten alle) setningene med "jeg". Det kan man få til ved å sette andre setningsledd før subjektet.

Takker også for dette rådet.

Enkelt: Skriv om noe annet enn deg selv. :-D

Det blir vanskelig, jeg elsker meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...