Gå til innhold

Scoliose og stramme muskler

Fremhevede innlegg

Gjest Mea Culpa
Skrevet

Jeg har lett scoliose, noe jeg ikke fant ut för i 2006. Pga. det har temmelig dårlig holdning og mye stramme muskler i rygg, skulder og nakke. Dette blir verre når jeg sitter mye, noe jeg gjör hele dagen på jobben. Jeg vet godt hvordan man bör sitte og slikt, men det er rett og slett ikke mulig i jobben min ...:(

Jeg trener litt yoga noen ganger i uken, og det hjelper jo det, men neste morgen er jeg like stiv igjen. Har vært hos legen, men han sa det at siden jeg har full mobilitet er ikke fysioterapi noe for meg. Legen jeg hadde i Norge henviste meg til fysioterapaut, noe som hjalp mye. Men legene her jeg bor er mest opptatt av å bli kvitt pasienten så fort som mulig har jeg inntrykk av ...

Så hva gjör man da?

Jeg har vurdert privat helsetjenste, noe som sikkert koster litt, men helsa er jo viktig.

Er det andre ting jeg evt. kunne prövd? Bytte av jobb hadde sikkert vært det beste, men arbeidsledigheten bare stiger og det er vanskelig finne seg jobb. :(

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Mina_*
Skrevet
Jeg har lett scoliose, noe jeg ikke fant ut för i 2006. Pga. det har temmelig dårlig holdning og mye stramme muskler i rygg, skulder og nakke. Dette blir verre når jeg sitter mye, noe jeg gjör hele dagen på jobben. Jeg vet godt hvordan man bör sitte og slikt, men det er rett og slett ikke mulig i jobben min ...:(

Jeg trener litt yoga noen ganger i uken, og det hjelper jo det, men neste morgen er jeg like stiv igjen. Har vært hos legen, men han sa det at siden jeg har full mobilitet er ikke fysioterapi noe for meg. Legen jeg hadde i Norge henviste meg til fysioterapaut, noe som hjalp mye. Men legene her jeg bor er mest opptatt av å bli kvitt pasienten så fort som mulig har jeg inntrykk av ...

Så hva gjör man da?

Jeg har vurdert privat helsetjenste, noe som sikkert koster litt, men helsa er jo viktig.

Er det andre ting jeg evt. kunne prövd? Bytte av jobb hadde sikkert vært det beste, men arbeidsledigheten bare stiger og det er vanskelig finne seg jobb. :(

Hva med en operasjon på et norskt sykehus? Har ei kusine som ble operert for det i fjor, nå er hun bra :) !

Hva jobber du med? Mulighet for tilpassing?

Har du prøvd fysioterapi? Få kjæresten din til å masere deg! :) (hvis du har... )

Hvor gammel er du? Finner ikke de fleste ut av det før puberteten?

klem :klemmer:

Gjest Mea Culpa
Skrevet

Takk for klemmen. :)

Det er som sagt ikke alvorlig nok for operasjon, og ble heller ikke oppdaget foer i 2006 saa jeg har hatt daarlig holdning i veldig mange aar ... Tar vel litt tid aa rette opp i det da tenker jeg. Jeg har vurdert aa snakke med arbeidsgiver om tilrettelegging, men jeg har inntrykk av at arbeidstakere har ikke like gode forhold her i UK som I Norge. Og jeg tror ikke det er saa veldig mye som kan tilrettelegges heller. Jeg driver med produksjonsarbeid. Produktene blir laget for haand og de er ogsaa veldig smaa og taaler ikke all verden.

Jeg maa vel nesten bare proeve alle mulige alternativer ...

Skrevet

Du har vel noen rettigheter i forhold til å få betalt helseregninger som norsk statsborger, jeg ville undersøkt dette - kanskje privat behandling hos fysioterapeut kan være en mulighet likevel da? Jeg vet ikke hva som dekkes eller ikke, men som sagt, det kan være verdt å sjekke. Mulig at det går an å henvende seg til NAV selv om du bor i UK :klø:

• 1 måned senere...
Gjest Gjest_Miriam_*
Skrevet

Heii heii :)

Jeg er en jente på 18 år som hadde operasjon i juni 2008. Jeg skjønner frustrasjonen din når det gjelder vondt og stive muskler! Jeg gikk en del ganger til forskjellig behandling før operasjonen uten at det hjalp noe særlig, det var alltid tilbake neste morgen. Men jeg var hos en ordentlig masør i en periode og det hjalp ganske lenge, det dumme var at jeg måtte trene samtidig som jeg gikk til masør. Når jeg trente ble musklene mine stive, så gikk jeg til masøren og fikk løsnet dem opp, men så måtte jeg trene mer og de ble stive igjen.. Jeg tror jeg ville prøvd å gå til masør samtidig som du driver med yoga. Jeg driver med yoga selv og det hjalp meg veldig før operasjonen og nå i etter kant.

Noe annet jeg har fått tips om er svømming, det er også noe du kan kominere med en masør siden svømming ikke fører til veldig stive muskler. Svømmingen skal løsne opp til og det er veldig bra bevegelser for ryggen!

Håper virkelig du blir bedre! Jeg skjønner at det ikke er noe gøy! Masse god bedring :goodbye:

• 8 måneder senere...
Skrevet

Hei Mea culpa.

Ser at du bor i UK. Hvis du går inn på yahoo-grupper,finner du en som heter scoliosisnutty (hun er også på FaceBook). Hun heter Simone og er fra UK, men bor i Spania. Har veldig god greie på alt som har med scoliose å gjøre!

Det er forresten mange grupper for scoliose på FB :danse:

Lykke til !

Skrevet

Jeg har kjempegodt utbytte av å gå til kiropraktor! Har fått en ny hverdag etter jeg begynte med det. Sleit med migrene og hodepine før, nå har jeg svært sjelden migrene og mye mindre hodepine.

Gikk ca. annenhver uke i begynnelsen (to ganger på ei uke den første uka), nå går jeg ca. hver sjette uke (etter behov).

Kan ikke få fullrost kiropraktoren min nok. Han knekker ledd og løsner opp muskelknuter. Kan få hodepine dagen etter, men det er verdt det!

Husker ikke hvor mange grader scoliose jeg har...

• 6 måneder senere...
Skrevet

Veldig mange med scoliose har stort utbytte av Yoga, Chi gong og Pilates :hoppe:

Vil også minne om scoliosegruppa i Ryggforeningen,hvor dere kan treffe andre i samme situasjon som dere selv. Denne helgen er det 2-dagers treff med både faglig og sosialt innhold :cool:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...