Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2009 #21 Skrevet 5. februar 2009 Har lest seriøse tråder her inne, jeg, om folk som snakker om babyer på få måneder som er "trassige og skriker for å få viljen sin" Da er man ikke bare på jordet, men på feil jorde... og skal kanskje vurdere å skaffe seg en undulat isteden for en unge.
Gjest mammagjest Skrevet 5. februar 2009 #22 Skrevet 5. februar 2009 Har lest seriøse tråder her inne, jeg, om folk som snakker om babyer på få måneder som er "trassige og skriker for å få viljen sin" Da er man ikke bare på jordet, men på feil jorde... og skal kanskje vurdere å skaffe seg en undulat isteden for en unge. For ikke å snakke om "skrikekur" på babyer... Får så vondt inni meg når jeg leser om det.
Caramba Skrevet 5. februar 2009 #23 Skrevet 5. februar 2009 (endret) Jeg må si at denne artikkelen var temmelig teit, i mine øyne. Ut fra en enkelthendelse så dømmer hun alle MØDRE (merk dere dette) nord og ned, for å drite i ungene bare utstyret er bra. Synes dama virker lettere hysterisk og ikke særlig nyansert Enda en artikkel for å gi mødre dårlig samvittighet og å få oss til å føle seg som en forbryter hvis barna gråter offentlig. Merk dere hvordan hylekoret følger opp i kommentarene under. Jeg er så LEI av alle angrep fordi man går for mye på cafe, ammer offentlig, tar opp for mye plass med barnevogn, sender barna i barnehage, stjeler permisjon fra far og gud vet hva. I min verden så gjør alle mødre og fedre jeg kjenner en kjempejobb og gjør alt de kan for at barnet skal ha det bra. Noen ganger gråter ungene, sånn er det bare. Selvsagt skal man passe på at de ikke blir for varme, men å true noen med barnevernet på bussen høres helt crazy ut i mine ører. Endret 5. februar 2009 av Caramba
Gjest Patti Labella Skrevet 5. februar 2009 #24 Skrevet 5. februar 2009 En flott artikkel, om elementær omsorg som dessverre er fraværende hos flere unge mødre. Til de som føler seg provosert. Dette er helt elementært.
Rosalie Skrevet 5. februar 2009 #25 Skrevet 5. februar 2009 Eller foreldrene hadde en stresset dag, visste at det å ta opp ungen rett før de skulle av igjen ville føre til armer og bein i et fra før av trangt område. Masse stress og styr, få på alt igjen før de skulle ut i kulda igjen. Kanskje medpassasjerer som slett ikke gidder å vente og presser seg frem for å komme forbi vogna med sure miner. Sjansen for å miste klær og utstyr i farta, det faktum at offentlig transport er knotete å komme av og på med vogn, og at sjansen for å miste en stopp er tilstede. Eller enda verre, havne i klemme mellom dører og andre sure grinete mennesker som har meninger om barneoppdragelse... Det kan være ti tusen grunner for en enkelt slik episode. Og jeg synes folk bør passe de bedrevitende nesegrevene sine selv fremfor å påstå at det er snakk om omsorgssvikt på bakrunn av så lite. Jeg tror nok heller på denne. Og ja - jeg reiser med kollektivt i Oslo hver bidige dag, og jeg syns direkte saynd på småbarnsforeldre i det kaoset.
Caramba Skrevet 5. februar 2009 #26 Skrevet 5. februar 2009 En flott artikkel, om elementær omsorg som dessverre er fraværende hos flere unge mødre. Til de som føler seg provosert. Dette er helt elementært. Hva med de unge fedrene? Er omsorgen fraværende, eller er dette et mødreproblem? Ja, jeg blir provosert av dette og ser IKKE det elementære i det denne dama beskriver. Jeg ser bare en som observerer noe utenfra og som TROR og synser om verden. Hva vet hun egentlig? Kan du begrunne hva som er så fantastisk med artikkelen? Tror du virkelig det er sånn det er å være småbarnsmor? Helsestasjonene får også en masse pepper, fra ei dame som ikke har barn og da sikkert ikke akkurat har vært der så veldig mye. Man får ikke råd om å la barna skrike i "fem timer i strekk", feks. Tvert imot.
Gjest imli Skrevet 5. februar 2009 #27 Skrevet 5. februar 2009 Jeg forstod heller ikke den helsestasjonkritikken fra et barnløst menneske Og jeg har heller aldri fått råd om å la ungen skrike i timesvis. Tvert i mot sa helsesøster at ungen ikke burde gråte alene med enn et minutt eller to den første tida...
Gjest uffda Skrevet 6. februar 2009 #28 Skrevet 6. februar 2009 Som fagperson så gremmes jeg av å lese innlegg som dette. Det er uhyre trist å se private fordommer på trykk, og at noen som arbeider med barn kan klare å fordømme foreldre på grunn av én enkeltepisode. Dette viser en lite profesjonell holdning. Jeg kan garantere at barnevernet ikke engasjerer seg i at foreldre lot et barn sitte med lua på og gråte i tre minutter i en t-banevogn. At norske foreldre har en tendens til å pakke på barna sine litt for mye klær er ikke noe ukjent. At det er best for barnet å få lufte seg inne i vognen er helt klart. Og det kan godt hende barnet gråt fordi det ble varmt. Men det betyr ikke, som det virker som noen mener, at barnet opplever å få uopprettelig sjelsarr for å ikke få tatt av seg hodeplagget i noen minutter. Det er mange voksne som blir varme når de går inn på buss og t-bane med votter, lue og skjerf. Mange lar være å begynne med "bryet" av å ta av seg, rett og slett fordi man vet man skal av om noen få stopper. Dette var vel noe foreldrene til barnet visste? Hvor langt de skulle dra med barnet. For den slags skyld, så kan det hende barnet gråt fordi det ikke ville sitte i vognen, det kan hende det gråt fordi det akkurat hadde bæsjet, at barnet begynte å bli sulten. Jeg tror at sjansen for at mor og far vet dette bedre enn hvilken som helst fremmed på t-banen. Selv om den fremmede er sykepleier eller barnehageansatt. Så klart finnes det foreldre som forsømmer barna sine med omsorg. Som lar barna sine gråte og gråte. Men det er også en annen gruppe av foreldre som driver omsorgssvikt, og det er de foreldrene som aldri lar barna gråte. De foreldrene som fortsatt etter lang tid ikke hører forskjell på barns gråt. Gråter de fordi de har de vondt? Sulten? Trøtt? Så for hver gang et barn gråter må det tas opp og gjøre en hel rutine: pupp, mat, bleieskift, kos, underholdning, søvn. Foreldre som tror de gjør det ene og sanne rette, og som ikke innser at den lille har en rutine: en rutine med uro. Slike barn er like utrygge mennesker som barn med foreldre som ignorerer gråt. Gråt er en svært viktig kommunikasjon for spedbarn. Det betyr ikke at det alltid er noe som er grunnleggende galt hvis et barn gråter. Det viktigste som foreldre er å klare å lære seg hva barnet gråter for. Det som er mest skremmende, er at denne personen på grunn av få enkelte hendelser mener at majoriteten av norske foreldre er slik og slik. Når man i stor grad også kan betvile at hun har i det hele tatt tolket disse få situasjonene korrekt, så er det enda mere bekymringsfullt med denne bombastiske og negative stempelet som hun gir norske foreldre.
Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2009 #29 Skrevet 7. februar 2009 Jeg forstod heller ikke den helsestasjonkritikken fra et barnløst menneske Og jeg har heller aldri fått råd om å la ungen skrike i timesvis. Tvert i mot sa helsesøster at ungen ikke burde gråte alene med enn et minutt eller to den første tida... Det var jo nettopp ett innlegg her inne om en mor som hadde fått det rådet. Det er utrolig mange som får slike dårlige råd av helsesøstre!
Gjest imli Skrevet 7. februar 2009 #30 Skrevet 7. februar 2009 Det var jo nettopp ett innlegg her inne om en mor som hadde fått det rådet. Det er utrolig mange som får slike dårlige råd av helsesøstre! Ja. Men det gjelder slett ikke flertallet. Og et barnløst menneske kan umulig vite dette annet enn via tredjeperson, ikke ved egen erfaring, og da blir det litt dumt å kritisere helsesøstre etter "jeg har hørt noen si at"-argumentet...
Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2009 #31 Skrevet 7. februar 2009 Til anonyme Huffda! Et flott og nyansert innlegg. Jeg reagerte også da jeg leste innlegget i avisen. Jeg minnes en forferdelig tur med bussen ut til IKEA. Jeg hadde bommet på matetidene til storebror og han ble kjapt veldig urolig. Jeg hadde ståplass på bussen og barnet hylskreik hele veien. Jeg hadde løftet på dynen (det var sommer) og kledd av det meste. Men barnet var sulten. Og hylte hele veien. Jeg minnes alle blikkene jeg fikk. Hadde jeg da fått råd av en velmenende dame som truet med barnevernet tror jeg at jeg hadde klikket. At mitt barn den gangen skreik sammenhengende i nesten en 1/2 time betyr ikke at det var normalen.
Far til 2 Skrevet 7. februar 2009 #32 Skrevet 7. februar 2009 (endret) Som fagperson så gremmes jeg av å lese innlegg som dette. Det er uhyre trist å se private fordommer på trykk, og at noen som arbeider med barn kan klare å fordømme foreldre på grunn av én enkeltepisode. Dette viser en lite profesjonell holdning. Jeg kan garantere at barnevernet ikke engasjerer seg i at foreldre lot et barn sitte med lua på og gråte i tre minutter i en t-banevogn. At norske foreldre har en tendens til å pakke på barna sine litt for mye klær er ikke noe ukjent. At det er best for barnet å få lufte seg inne i vognen er helt klart. Og ditt bidrag i denne debatten er kansje også årsaken til at "barnevernet" har så liten tiltro blandt vanlige mennesker. At en ikke skal kunne ha en mening om en hendelse og vurdere den utifra hva en ser, er vel det samme som at "barnevernet" ikke ønsker innspill fra publikum om ting de mener håndteres feil. Og det kan godt hende barnet gråt fordi det ble varmt. Men det betyr ikke, som det virker som noen mener, at barnet opplever å få uopprettelig sjelsarr for å ikke få tatt av seg hodeplagget i noen minutter. Det er mange voksne som blir varme når de går inn på buss og t-bane med votter, lue og skjerf. Mange lar være å begynne med "bryet" av å ta av seg, rett og slett fordi man vet man skal av om noen få stopper. Dette var vel noe foreldrene til barnet visste? Hvor langt de skulle dra med barnet. For den slags skyld, så kan det hende barnet gråt fordi det ikke ville sitte i vognen, det kan hende det gråt fordi det akkurat hadde bæsjet, at barnet begynte å bli sulten. Jeg tror at sjansen for at mor og far vet dette bedre enn hvilken som helst fremmed på t-banen. Selv om den fremmede er sykepleier eller barnehageansatt. Om du bor i hus eller blokk og du hører: "ikke slå, ikke slå, .... NEIiiiii" ..."donk" (og deretter et barn som gråter. Skal en da bare lukke ørene og late som ingenting. Det var jo ikke sikkert at barnet ble slått (les: det er ikke sikkert at det var noe alvorlig mishandling). I denne saken var det heller ikke sikkert det var noen alvorelig mishandling. Men det betyr da f... meg ikke at en skal lukke øyne og ører og la ting skje uten å si ifra !!! Så klart finnes det foreldre som forsømmer barna sine med omsorg. Som lar barna sine gråte og gråte. Men det er også en annen gruppe av foreldre som driver omsorgssvikt, og det er de foreldrene som aldri lar barna gråte. De foreldrene som fortsatt etter lang tid ikke hører forskjell på barns gråt. Gråter de fordi de har de vondt? Sulten? Trøtt? Så for hver gang et barn gråter må det tas opp og gjøre en hel rutine: pupp, mat, bleieskift, kos, underholdning, søvn. Foreldre som tror de gjør det ene og sanne rette, og som ikke innser at den lille har en rutine: en rutine med uro. Slike barn er like utrygge mennesker som barn med foreldre som ignorerer gråt. Gråt er en svært viktig kommunikasjon for spedbarn. Det betyr ikke at det alltid er noe som er grunnleggende galt hvis et barn gråter. Det viktigste som foreldre er å klare å lære seg hva barnet gråter for. Hva sier du egentlig i dette innlegget ? Sier du at barnet er urolig og utrygt ? Eller sier du at barnet bør gråte om foreldrene vet at det var for varmt for denne babyen og dette ikke var så galt at det var grunn til å kle av barnet ? For meg synes det som om du kommer med forsvar for at barnet bør gråte og deretter påstand om at barnet ikke bør gråte. Ingenting av dette forsvarer at foreldrene skal overse det som skjer. Det som er mest skremmende, er at denne personen på grunn av få enkelte hendelser mener at majoriteten av norske foreldre er slik og slik. Når man i stor grad også kan betvile at hun har i det hele tatt tolket disse få situasjonene korrekt, så er det enda mere bekymringsfullt med denne bombastiske og negative stempelet som hun gir norske foreldre. Så du er mest bekymret for at foreldre generelt kan bli mistolket eller kritisert på feil grunnlag ???. Men du bryur deg mindre om barnet eller små barn som generelt gråter og ikke kan komunisere sin "misnøye på annen måte. Endret 10. februar 2009 av jolie
Morgause Skrevet 8. februar 2009 #33 Skrevet 8. februar 2009 Er det ingen som våger å foreslå at voldtektsmenn, drapsmenn, de som stjeler, folk som kjører for fort, den som dyttet deg i køen i dag tidlig, er ofre av hensynsløse og kalde foreldre som lot dem gråte i et kvarter på trikken? Det er jo klart at slik behandling etterlater barnet med dype arr i sjelen som umulig kan gro!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå