Gå til innhold

Hijab i politiet

Gjest Gusj

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er veldig synd at de skal tillate hijab i politiuniformen. En uniform skal være ensartet og skal kun skille seg ved f.eks. gi til kjenne for at man arbeider i ulike enheter. Slik som f.eks. i forsvaret så har marinen annen uniform enn hæren osv.

I arbeid slik som i politiet er det særs viktig symbolsk effekt at man skal være nøytral. Ja, så det er kors i politiuniformen i dag, men det er kun kors i sammenheng med offisielle logoer og våpenskjold. Man kan IKKE se på dagens uniformer hvam som har hva ulike tjenestemenn har av personlig overbevisning. Det kan ingen påstå.

Når man skal være profesjonell i sitt arbeide (det er ikke bare politi som krever at man må ha en særdeles profesjonell holdning i sitt arbeid) så må man legge fra seg all personlig overbevisning og meninger. Er ens egne private meninger så sterke og viktige for deg, så passer man rett og slett ikke i en jobb som krever høy profesjonalisme. For når du er politi så skal du ikke bare presentere deg for alle og enhver som nøytral, men også være nøytral. Du skal kun etterstrebe å opprettholde de norske lover.

Når det blir så viktig for deg å vise for alle og enhver din religiøse overbevisning, så er man helt klart ikke i nærheten av å være nøytral, og ikke viser man vilje til å etterstrebe en slik holdning heller. For meg er det akkurat det samme om det er en muslim som vil ha på seg hijab, kristne som vil ha på store kors (det kan hende en kristen nonne vil beholde hodeplagg også for å ta et lite sidespor. Ja, mange nonner er i vanlig arbeid i dag), en jøde som vil ha på seg kalott, en sikh en turban osv.

Jeg mener, vi har i en årelang tid brukt så lang tid på å få kristne sykepleiere til å forstå forskjell på personlig, privat overbevisning og det å gjøre sitt arbeid og hva det betyr å være yrkesprofesjonell. Dette er ikke en tid hvor vi begynner å ta to skritt tilbake? Spesielt ikke i en arbeidsgruppe hvor det er uhyre mye mer viktig å ha en nøytral og profesjonell holdning i og til sitt arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå orket jeg ikke lese saken igjen. Men hijaben går vel rundt halsen?

I såfall så kan dette bli brukt til forbryterens fordel vved f.eks kveling o.s.v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordet uniform betyr ensartet - like.

Hele poenget med å bruke uniform, er å tone ned individet, og opp det denne representerer.

Kristenkorset i riksløven er statens - kongens symbol. Det er ikke et uttrykk for den enkelte tjenestekvinne eller tjenestemanns religionsutøvelse. Det er en hijab derimot.

Møter vi fire politifolk med fire forskjellige hodeplagg, og to av dem er for de fleste fremmedartet (ikke alle nordmenn bor i oslo), dannes der mer et inntrykk av komikk enn av myndighet.

Jeg ønsker ikke at det brukes religiøse plagg til myndighetsuniformer. Da blir det ikke lenger uniform.

Kan ikke se hvordan et skaut, som det heter på norsk, skal hjelpe noen. Innvandrerkvinner som kommer i kontakt med politiet, har vel intet forbud mot å omgås andre kvinner, uansett hodepryd?

Innvandrermenn som ikke respekterer norske kvinner, og undretrykker "sine egne" skal man heller ikke forvente noen respekt fra.

Nordmenn med mer eller mindre rasistiske tendenser blir neppe blidere, og vil føle seg ydmyket om de skal følge pålegg fra en "innvandrer" som viser at hun ikke respekterer "det norske". For de mest ekstreme av dem, vil nok rasen hennes være et problem, men de fleste vil fortsatt rette seg etter politiets pålegg. Hijab blir garantert tatt som en provokasjon.

Hva poitifolk bruker når de jobber i sivil, er en helt annen sak.

Jeg tror dette var en meget uklok avgjørelse av politidirektøren.

Vi må tilrettelegge for at samfunnets grupperinger kommer nærmere hverandre. Det gjør vi ikke ved å skape flere synlige forskjeller enn nødvendig.

Jeg ønsker IKKE at polititjenestefolk skal holde på med religiøs praksis i arbeidstiden.

*applaus*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ballegurk

Jeg er for integrering i alle deler samfunnet, men er for at staten skal holdes nøytral for religiøse symboler. Dette blir mer og mer viktig, i og med at jeg tror at behovet for å "glatte over" religiøse forskjeller kommer til å bli større i framtida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at religiøse symboler som hijab ikke hører hjemme på en profesjonell uniform. Hijab brukes fordi religionen anser kvinnelig hår som uanstendig! Det er en kraftig fornærmelse overfor meg som kvinne, jeg ønsker ikke å deale med en politi i hijab.

Et annet punkt som er minst like relevant:

Vil hijab bety at det skal være spesiell tilrettelegging for politikvinner som bærer disse? Skal det godtas at de ikke deltar på aksjoner hvor de må håndtere f.eks. nakne menn? I psykiatrien er ikke dette et uvanlig scenario, politiet blir tilkalt for å bistå med en rabiat naken mannlig psykisk pasient...

Konservative muslimske kvinner har jo ikke lov til å se på eller røre ved nakne menn annen enn sin ektemann..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ballegurk
Et annet punkt som er minst like relevant:

Vil hijab bety at det skal være spesiell tilrettelegging for politikvinner som bærer disse? Skal det godtas at de ikke deltar på aksjoner hvor de må håndtere f.eks. nakne menn? I psykiatrien er ikke dette et uvanlig scenario, politiet blir tilkalt for å bistå med en rabiat naken mannlig psykisk pasient...

Konservative muslimske kvinner har jo ikke lov til å se på eller røre ved nakne menn annen enn sin ektemann..

Godt poeng. Hadde vært interessant å høre hva en (helst en kvinnelig) muslim sier om den saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_anne2_*
Jeg er positiv til dette.

Norge har statsreligion; kristendommen. Hvilket jeg er uenig i. Dog:

Mener at en stat som rommer mange ulike mennesker med ulik bakgrunn og ulik religionstilhørighet bør ta hensyn; det være seg kristne, jøder, muslimer etc.

Innvandrere med norsk statsborgerskap som tilhører en annen religion, bør respekteres. De er norske statsborgere men har altså andre skikker knyttet til religion. Religion er viktigere for noene enn andre.

Uansett: Dette dreier seg om et hodeplagg- det utgjør intet når det kommer til vedkommendes innsats og gjerning i politiet. Om de bærer en caps eller en hijab er det samme for meg. Politi er politi.

Det jeg er glad for, er at innvandrerkvinner faktisk går politiskolen! Det er snakk om vellykket integrering, og jeg er sikker på at de vil nå frem steder der det kan være vanskelig å nå frem for en "etnisk" nordmann.

Gleder meg til å se dette, jeg. Mulig jeg er den eneste, men....whatte heck!

:) Enig med deg! Ellers er vi veldig opptatt av å synes synd på dem som ikke er likestilt, som ikke har like muligheter som oss etnisk norske jenter. Kanskje denne jenta som satte hele saken i gang allerede har kjempet lenge mot familien og det muslimske miljøet for å få lov til å søke til høyere utdanning. Hva med å støtte henne?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ballegurk
Jeg er positiv til dette.

Norge har statsreligion; kristendommen. Hvilket jeg er uenig i. Dog:

Mener at en stat som rommer mange ulike mennesker med ulik bakgrunn og ulik religionstilhørighet bør ta hensyn; det være seg kristne, jøder, muslimer etc.

Innvandrere med norsk statsborgerskap som tilhører en annen religion, bør respekteres. De er norske statsborgere men har altså andre skikker knyttet til religion. Religion er viktigere for noene enn andre.

Uansett: Dette dreier seg om et hodeplagg- det utgjør intet når det kommer til vedkommendes innsats og gjerning i politiet. Om de bærer en caps eller en hijab er det samme for meg. Politi er politi.

Det jeg er glad for, er at innvandrerkvinner faktisk går politiskolen! Det er snakk om vellykket integrering, og jeg er sikker på at de vil nå frem steder der det kan være vanskelig å nå frem for en "etnisk" nordmann.

Gleder meg til å se dette, jeg. Mulig jeg er den eneste, men....whatte heck!

Spørsmålet er vel om de kan gjøre en like god jobb i politiet. Jeg vil tro at en kvinne som bærer hijab også har en hel del andre religiøse regler å forholde seg til også? Hvis det er tilfelle, hvorfor kan disse eventuelt ignoreres, men ikke hijaben?

Opplys meg gjerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ballegurk
:) Enig med deg! Ellers er vi veldig opptatt av å synes synd på dem som ikke er likestilt, som ikke har like muligheter som oss etnisk norske jenter. Kanskje denne jenta som satte hele saken i gang allerede har kjempet lenge mot familien og det muslimske miljøet for å få lov til å søke til høyere utdanning. Hva med å støtte henne?!

Hensikten med få innvandrerkvinner til å ta høyere utdanning er vel ikke for å være snill, men å få etaten de jobber i til å fungere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jeg hadde vært i kontakt med en politi ikledt hijab, hadde jeg først tenkt på henne som en muslim, med de verdiene hijaben signaliserer for meg. Altså, hennes rolle som religiøs ville fremstått som sterkere enn hennes rolle som politi.

Hvis jeg f.eks hadde vært beruset og blitt med en mann hjem fra byen, og der blitt voldtatt, ville jeg følt meg usikker på hennes håndtering av saken. Nettopp fordi jeg tolker at personen som bærer hijaben har noen bestemte verdier og leveregler, som denne personen ser på som meget viktige, i og med at det er viktigere å bære plagget, enn å fremstå som nøytral.

Men det er kun snakk om hvilke følelser hijaben vekker hos meg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Erik
Dersom jeg hadde vært i kontakt med en politi ikledt hijab, hadde jeg først tenkt på henne som en muslim, med de verdiene hijaben signaliserer for meg. Altså, hennes rolle som religiøs ville fremstått som sterkere enn hennes rolle som politi.

Hvis jeg f.eks hadde vært beruset og blitt med en mann hjem fra byen, og der blitt voldtatt, ville jeg følt meg usikker på hennes håndtering av saken. Nettopp fordi jeg tolker at personen som bærer hijaben har noen bestemte verdier og leveregler, som denne personen ser på som meget viktige, i og med at det er viktigere å bære plagget, enn å fremstå som nøytral.

Men det er kun snakk om hvilke følelser hijaben vekker hos meg da.

Ikke bruk ordet "kun". For det siste spørsmålet er kjernen i debatten. Det finnes muslimer i politiet i dag, og de gjør en like god jobb som etnisk norske politifolk. Ingen sære regler som politiet må bøye seg etter.

Men, som du så bra formulerte - det er snakk om hvilke følelser som vekkes. Grunnen til at politiet i det hele tatt har lik uniformering er på grunn av grunnprinsippet om et enhetspoliti. Alle polititjenestemenn/kvinner skal ha lik opptreden og lik uniformering.

En hijab bryter med dette og kan vekke andre følelser hos politiets kunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Langsyne

Begynner virkelig å se den andre siden av saken nå med nye øyne også. Ser at det kan være problemstillinger begge veier som kan snu og vendes om på, som det som regel kan gjøres dog, men i denne saken kan jeg på noen felt skjønne begge veier for og imot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jaja, nå har jo myndighetene åpnet for det, såda er det vel ikke mer å diskutere, er det vel? Eller skal vi ta det med turban med det samma?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode innlegg på denne siden.

Jeg tror faktisk jeg vil si at hvis det å bære religiøse symboler til uniform er så viktig at det blir viktigere enn det å fremstå som uniform, altså like, i jobben, så BØR IKKE DENNE PERSONEN VÆRE POLITI. Politi representerer den norske stat og de norske lover. Hvis man setter religiøse lover (påbud om å bære hijab) over de norske lover, så har man ingenting i politiet å gjøre. Det må være utvetydig hvilket lovsett personen representerer i jobben.

Såvidt jeg vet har ikke politi i USA lov å bære religiøse symboler til uniformen, og de har alle mulige varianter av religioner i sin politistyrke. Når man er på jobb så legger man bort private anliggender som religion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argumentet om at det er kors på politiuniformen hopper over det faktum at korset er en del av uniformen. Noe som er uavhengig av politipersonen som bærer uniformen. Så dette kan ikke brukes som argument for at den religiøse overbevisningen til en politiperson kan få skinne i gjennom ved bruk av religiøse plagg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
jaja, nå har jo myndighetene åpnet for det, såda er det vel ikke mer å diskutere, er det vel? Eller skal vi ta det med turban med det samma?

Turban er godkjent til bruk i forsvaret for lengst, om jeg ikke husker helt feil. Men jeg synes forsvaret bør kunne tillate seg litt løsere snipp enn politiet. For forsvarets uniform skal ikke signalisere upartiskhet, snarere tvert om. Forsvarets uniform er der for å skille norske soldater fra fiendens, og vise at de er soldater, og ikke sivile.

Dessuten har vi en verneplikt, som "tvinger" folk inn i den uniformen, uavhengig av etisk ståsted, religion, og graden av overbevisning. Så i forsvaret er det helt andre kriterier som legges til grunn for uniformering, enn for eksempel innen politi, toll og så videre.

Likeledes er det heller ikke noe til hinder for at brannfolk skal kunne ha spesielt tilpassede pleggdeler til sine uniformer. De er jo kommuneansatte, som skal løse tekniske oppgaver. Jeg tror ikke den som blir reddet ut av et bilvrak er så nøye på hvilket hodeplagg brannfolk bruker. I innsats er det jo hjelm som gjelder, uansett.

Hvis ikke skaut er godkjent i forsvaret ennå, har jeg ingen betenkeligheter med at de godkjennes der. Kriteriet der må da bli om der finns en kvelningsfare ved nærkamp.

Det blir en helt annen sak, når det dreier seg om politi.

Endret av Kamikatze
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arghhhh
Begynner virkelig å se den andre siden av saken nå med nye øyne også. Ser at det kan være problemstillinger begge veier som kan snu og vendes om på, som det som regel kan gjøres dog, men i denne saken kan jeg på noen felt skjønne begge veier for og imot.

Mitt syn var også delt i denne saken. Det var delt, men etter å ha satt meg litt inn i saken, så har jegg blitt motstander. Dette skyldes ene og alene alt jeg har lest om Hijab'en sin opprinnelse og hva den symboliserer. Det som fikk meg til å undersøke litt mer enn det som står i norske aviser var Walid al-Kubaisi sin kronikk i Aftenposten.

Den begynner med:

Skautet i den utgave som nå vekker strid er en politisk uniform for den militante islamistbevegelsen, oppfunnet i vår tid, i kontrast til de tradisjonelle klesdraktene for kvinner i muslimske kulturer. Mange islamske land har derfor lagt restriksjoner på bruken, skriver forfatteren og eksilirakeren Walid al-Kubaisi. Om islamistene hos oss får gjort skautet ensbetydende med religionen islam, vil de ha oppnådd en seier i Vesten som de ikke har klart å oppnå i den muslimske verden, mener han.

Les resten her:

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikk...ticle722052.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det slår meg at det ALLTID er muslimer som krever særbehandling på en rekke områder. Man hører sjelden om kristne, buddister, jøder, katolikker osv, komme med slike krav.

Det er skremmende hvordan den norske stat lar seg diktere av en religion som i bunn og grunn representerer undertrykking av mennesker. Muslimer praktiserer en religion som bygger på urgamle holdninger som hører fortiden til, og som ikke har noe i et moderne samfunn å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...