Gjest Lommerusk Skrevet 5. februar 2009 #141 Del Skrevet 5. februar 2009 (endret) . Endret 24. august 2009 av Lommerusk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 5. februar 2009 #142 Del Skrevet 5. februar 2009 Å behandle slike spørsmål på andre premisser enn andre politiske spørsmål er etter min mening å gjøre alle parter en bjørnetjeneste. Det er jeg helt enig i. Ang. min uttalelse så kan det selvsagt være at jeg tar feil. Jeg håper jo egentlig at jeg gjør det. Men når jeg leser en del av kommentarene i denne saken (og da snakker jeg ikke bare om denne tråden), så er det ikke å komme forbi at det er en del fremmedfiendlige uttalelser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Langsyne Skrevet 5. februar 2009 #143 Del Skrevet 5. februar 2009 (endret) Dette er mer enn insinuert, blant annet her: Og tar jeg ikke helt feil, så tror jeg faktisk også at hijab i politiet og andre fremmedkulturelle spørsmål hadde møtt langt større motstand dersom ikke frykten for rasiststempelet hadde vært så stor som den er i den offentlige debatten i dag. Å behandle slike spørsmål på andre premisser enn andre politiske spørsmål er etter min mening å gjøre alle parter en bjørnetjeneste. Les nøye her. "Innvandrere er nå en del av den norske kulturen, men mange ser fortsatt på dem som en truende masse som vi må stenge den kulturelle døren for så godt vi kan" Er det å si at noen er rasister? Nå synes jeg at det er du som sleper inn dette begrepet inn i debatten, og jeg lurer på hvorfor. Jeg er personlig ikke redd for å være for eller imot i frykt for rasismebegreper. Er det noen andre her som er redd for å si Ja elller Nei til Hijab i politiet pga dette? Da er det veldig synd. Endret 5. februar 2009 av Langsyne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2009 #144 Del Skrevet 5. februar 2009 Jeg studerer på politihøgskolen - jeg gleder meg ikke veldig til dagen makkeren min går med hijab og oppdraget omhandler en mistenkt som har fremmedfiendtlige holdninger. Tror neppe oppdraget blir løst så smidig det kunne ha blitt. Jeg respekterer Keltoum Hasnaoui Missoum sine meninger, men det er ikke seg selv hun skal representere som politi. Norsk politi skal være et enhetspoliti. Man skal få samme behandling uansett om man prater med en politikvinne i Bergen eller en politimann i Vadsø. Polititjenestemannen skal være politi, ikke politi som personlig mener det-og-det. Keltoum Hasnaoui Missoum sa selv at om hun ikke fikk gå i hijab, ville hun ikke søke politihøgskolen. Helt ærlig sak det, men da er ikke motivasjonen der den burde være. Hadde jeg sagt til opptaksnemda når jeg søkte at jeg ikke ville begynne om jeg ikke fikk gå i kalott, hadde jeg ikke kommet inn. Hva om en kvinne med hijab får revet dette av i en arrestasjon? Muslimske kvinner skal jo ike være alene med fremmede menn,men hva om hun får en mannlig kollega i bil? Hva med nærkontakt med menn? det skjer jo med politi rett som det er. Bare lurer jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Langsyne Skrevet 5. februar 2009 #145 Del Skrevet 5. februar 2009 (endret) Hva om en kvinne med hijab får revet dette av i en arrestasjon? Muslimske kvinner skal jo ike være alene med fremmede menn,men hva om hun får en mannlig kollega i bil? Hva med nærkontakt med menn? det skjer jo med politi rett som det er. Bare lurer jeg Jeg må si at dette har slått min tankegang og, hehe. Men jeg regner med at de vet hva de gjør og vet hva de utsetter seg for. Endret 5. februar 2009 av Langsyne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2009 #146 Del Skrevet 5. februar 2009 De fleste muslimske kvinner i Norge går jo ikke med hijab, og jeg synes man med rette kan hevde at mindretallet som gjør det er religiøse fundamentalister. Personlig vil jeg si at man bør ikke legge til rette for religiøs fanatisme. Er man ikke villig til å ta av hijaben så er ikke ønsket om å bli politikvinne sterkt nok. Det er heller ikke tatt på korrekt grunnlag, nemlig et ønske om å tjene folket og lovene. Setter man Gud foran loven har man ingenting å gjøre i det norske politiet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lommerusk Skrevet 5. februar 2009 #147 Del Skrevet 5. februar 2009 (endret) . Endret 24. august 2009 av Lommerusk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 5. februar 2009 #148 Del Skrevet 5. februar 2009 Jeg forstår hva du mener, men jeg ser ikke på dette som noe dramatisk. (Du vet, jeg lever jo i en naiv verden ). Anekdoter om healere og klarsynte har det jo vært i media så lenge jeg kan huske, jeg synes ikke Snåsamannen skiller seg særskilt ut der. Jeg tror det dreie seg mer om massepsykologi enn noe annet, egentlig. (Som f.eks hvordan enkeltsaker blir hauset voldsomt opp både i media og hos folk flest, mens andre saker som er like ille blir glemt). Det nye lovforslaget ble jo lagt på hylla, så da er det hijab-debatten igjen. Og jeg ser på den mer som en multikulturell debatt enn en religiøs. Og religiøsitet har egentlig ikke minsket i Norge de siste tyve-tredve årene, den har bare tatt en annen form (alternativbevegelsen og nyreligiøsitet, f.eks). Men nå anser ikke jeg religion som noe negativt i seg selv, det er kanskje derfor jeg ikke ser på dette som så ille. Det finnes selvsagt negative aspekter med religion, som det finnes negative aspekter med alt. Det mener jeg skyldes mer menneskets natur enn religion i seg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Erik Skrevet 5. februar 2009 #149 Del Skrevet 5. februar 2009 Jeg gjentar spørsmålet mitt: Hvilket problem vil det ha for utøvelsen av politiyrket at man kan se at en hijab-bærende politikvinne er muslim? Hva er det som gjør at hun ikke vil kunne gjøre yrket like godt som andre når vi ser at hun er muslim? Politiet er i dag avhengig av å bli oppfattet som verdinøytrale. Der kan hijaben ha et problem. Et typisk scenario natt til søndag i en tilfeldig norsk by; Et patrulje går i dialog mellom to menn; en norsk og en ikke etnisk nordmann som tidligere på kvelden har knuffet, begge er aggressive. Dette er et helt vanlig oppdrag. Eldstemann på patruljen bruker hijab. Nordmannen er til en viss grad fremmedfiendtlig og har drukket 10 pils. Dette er et rutineoppdrag som nå vil bli adskillig mer komplisert. Jeg tror hijab i enkelte situasjoner kan være en ressurs. Enkelte miljøer vil reagere positivt på møtet med en slik uniform. Jeg sier ikke nei til hijab, men at POD sa ja, virker for meg ikke veldig gjennomtenkt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 5. februar 2009 #150 Del Skrevet 5. februar 2009 Jeg kan også se for meg at et slikt oppdrag vil bli mer komplisert. Men i en slik situasjon kan det kanskje være nok at den ene politibetjenten er av ikke-vestlig opprinnelse før det kan bli mer komplisert. Og hvis den fulle, fremmedfientlige nordmannens fornærmelser går over stokk og stein, så finnes det injuirielover man kan ta i bruk i en slik sammenheng. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Erik Skrevet 5. februar 2009 #151 Del Skrevet 5. februar 2009 Hva om en kvinne med hijab får revet dette av i en arrestasjon? Muslimske kvinner skal jo ike være alene med fremmede menn,men hva om hun får en mannlig kollega i bil? Hva med nærkontakt med menn? det skjer jo med politi rett som det er. Bare lurer jeg Det får bli en annen diskusjon tror jeg. Du skisserer opp svært relevante problemstillinger, men det er da muslimske politifolk (jeg har også noen i klassen) uten at det har vært veldig problematisk. Det er signaleffekten som jeg synes er viktigst her, ikke hvilken Gud makkeren min henvender seg til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Erik Skrevet 5. februar 2009 #152 Del Skrevet 5. februar 2009 Jeg kan også se for meg at et slikt oppdrag vil bli mer komplisert. Men i en slik situasjon kan det kanskje være nok at den ene politibetjenten er av ikke-vestlig opprinnelse før det kan bli mer komplisert. Og hvis den fulle, fremmedfientlige nordmannens fornærmelser går over stokk og stein, så finnes det injuirielover man kan ta i bruk i en slik sammenheng. Det har du helt rett i - det er ikke veldig uvanlig heller, dessverre. Ikke bare med etnisitet, men også for eksempel kjønn. Problemet er heller ikke hvordan man skal takle fornærmelser og annet fjas. Jeg har blitt spyttet på før jeg. Men det beste er å ikke la det gå så langt. En hijab for meg, personlig, er ikke noe problem. Ikke for de fleste heller vil jeg tro. Men det er enkelte som tolererer utenlandsk opprinnelse, men at klesplagget kan bli sett på som en provokasjon. For mange sender en hijab ut sterkere signaler enn hudfarge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2009 #153 Del Skrevet 5. februar 2009 Det finnes selvsagt negative aspekter med religion, som det finnes negative aspekter med alt. Det mener jeg skyldes mer menneskets natur enn religion i seg selv. Problemet er at med slavisk praktisert organisert religion følger det leveregler og oppfatninger som er skadelige for oss mennesker. I Norge har vi stort sett kvittet oss med disse uønskede elementene (når det gjelder f.eks. homofili, abort, seksualliv, ytringsfihet, menneske som herre over naturen, helvetesskremsel osv). Islam har ikke tatt noe slikt oppgjør, og det er derfor vi har denne diskusjonen i det hele tatt. Mange trodde de kunne puste lettet ut og fastslå at religionens tid som påvirkende kraft i det offentlige liv var over, men som vi har sett de siste 10 årene var det helt feil. Derfor må vi vokte oss. Vi balanserer på en hårfin kant der enkelte i ren frustrasjon kan tippe over i ren rasisme og fremmedhat, og det må for en hver pris unngås. Men vi kan heller ikke tillate at organisert religion finner sin vei inn i politiets rekker på en så åpenlys måte som dette. Utviklingen bør gå mot en stadig mer sekularisert offentlighet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Mummi* Skrevet 5. februar 2009 #154 Del Skrevet 5. februar 2009 "Innvandrere er nå en del av den norske kulturen" blir det skrevet her. Sannheten er vel at de stritter imot dette så godt de kan. Innvandrerne er synlige i bybildet i den grad de har annen hudfarge enn de fleste andre som bor i Norge eller bruker sitt opprinnelseslands tradisjonelle/spesielle drakter, men lite ellers i kulturlivet, bortsett fra litt mat og noen få kjente stemmer. Jeg etterlyser mer! Men dette har lite med jobben som politi å gjøre. En politimann/kvinne er en offentlig tjenestemann/kvinne som håndhever norsk lov, ikke en representant for sin kultur, personlige religion eller politiske overbevisning. Jeg måtte virkelig studere emblemet i politilua det var linket til for å oppfatte at det var et korstegn der. Nei, så grusomt! Det var GRESKE kors, også kalt PLUSSTEGN, som bakgrunn for den norske løven og på toppen av emblemet. Dumme meg har jo aldri vært så nær en politiuniform at jeg har sett og oppfattet dette som et KRISTENT KORS. Dette symbolet må nødvendigvis også bæres av denne kvinnen som har fått gjennomslag for å bruke hijab fordi hun mener at å dekke håret med en politilue ikke er godt nok, og hun ikke kan fravike religionens krav framfor samfunnets krav. Hvordan skal DET gå? Men uansett, hvis man oppfatter/ser dette korset i emblemet når man snakker med en polititjenestemann/kvinne, så er det et et symbol for den norske staten, som faktisk enn så lenge er en kristen stat (Unnskyld da, muslimer, men dere er ganske hårsåre til å ha valgt å bo her) Hører i URIX i dag at den kvinnelige representanten for muslimene argumenterere med at politiuniformen ikke er nøytral med disse "plusstegnene" som tydeligvis få har tenkt på at symboliserer statsreligionen kristendom. Jeg må lure på hvordan muslimer kan forsvare å regne - bruke faget matematikk - der tusser det jo av akkurat de samme symbolene. Er matematikk et kristent fag? Skrekk O gru. Unnskyld meg, men dette argumentet blir litt latterlig. Jeg synes også at den norske staten kunne være livssynsnøytral, men så langt har vi ikke kommet ennå. Litt frankofil her: Alle er velkommen hit, men da får de ikke representere offentlige institusjoner iført symboler for personlige preferanser. Sånn må det være i en sekulær stat, hvilket jeg håper vi blir snart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Iris_* Skrevet 5. februar 2009 #155 Del Skrevet 5. februar 2009 Jeg er positiv til dette. Norge har statsreligion; kristendommen. Hvilket jeg er uenig i. Dog: Mener at en stat som rommer mange ulike mennesker med ulik bakgrunn og ulik religionstilhørighet bør ta hensyn; det være seg kristne, jøder, muslimer etc. Innvandrere med norsk statsborgerskap som tilhører en annen religion, bør respekteres. De er norske statsborgere men har altså andre skikker knyttet til religion. Religion er viktigere for noene enn andre. Uansett: Dette dreier seg om et hodeplagg- det utgjør intet når det kommer til vedkommendes innsats og gjerning i politiet. Om de bærer en caps eller en hijab er det samme for meg. Politi er politi. Det jeg er glad for, er at innvandrerkvinner faktisk går politiskolen! Det er snakk om vellykket integrering, og jeg er sikker på at de vil nå frem steder der det kan være vanskelig å nå frem for en "etnisk" nordmann. Gleder meg til å se dette, jeg. Mulig jeg er den eneste, men....whatte heck! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 1 Skrevet 5. februar 2009 #156 Del Skrevet 5. februar 2009 Problemet med å forby hijab er at man da samtidig stenger ute en hel del norske statsborgere fra politiyrket. Jeg er klar over at mange har holdningen "De er i Norge nå, og må følge våre regler!". Men nettopp fordi de er i Norge nå, så gjør de sitt - på en åpen og lovlig måte - for å endre en regel slik at også den gruppen norske statsborgere (muslimske kvinner) skal få kunne jobbe som politi. Jeg forstår argumentet om en verdinøytral uniform, men den norske uniformen er i dag faktisk ikke verdinøytral. Dermed kom argumentet om at man ikke forventet at politiet var personlig kristne selv om det var kors på uniformen, men at man visste at en politikvinne med hijab var muslim. Det var derfor jeg stilte spørsmålet om det at borgene vet at hun er muslim betyr at hun ikke vil væe i stand til å gjøre en god jobb? Hvis hun gjør en like god jobb som alle andre, så virker det for meg som om det er mer våre antagelse om hva vi tror en hijab vil påvirke politikvinnen til som stenger. Det norske samfunnet, og den norske kulturen, er ikke den samme i dag som den var for tretti år siden. Dermed kan vi heller ikke lenger forvente at den norske kulturen skal stagnere og at innvandrere ikke skal være med og påvirke kulturen og reglene. Innvandrere er nå en del av den norske kulturen, men mange ser fortsatt på dem som en truende masse som vi må stenge den kulturelle døren for så godt vi kan. Jeg tror ikke dette trenger å være en så stor sak som mange gjør den til. Uff av meg. Dette henger ikke på greip. Er redd jeg kan komme til å bli usaklig når noen kan si så mye tull. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 1 Skrevet 5. februar 2009 #157 Del Skrevet 5. februar 2009 Til Tabris. Er det dette du ønsker skal påvirke norsk kultur?? Interessant lesning. http://www.dagbladet.no/kultur/1997/12/23/47992.html Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Heidi_* Skrevet 5. februar 2009 #158 Del Skrevet 5. februar 2009 Uff av meg. Dette henger ikke på greip. Er redd jeg kan komme til å bli usaklig når noen kan si så mye tull. lenge leve dårlig diskusjonsteknikk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 1 Skrevet 5. februar 2009 #159 Del Skrevet 5. februar 2009 lenge leve dårlig diskusjonsteknikk Ok Men du må lese min argumentasjon nedfor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 5. februar 2009 #160 Del Skrevet 5. februar 2009 Ordet uniform betyr ensartet - like. Hele poenget med å bruke uniform, er å tone ned individet, og opp det denne representerer. Kristenkorset i riksløven er statens - kongens symbol. Det er ikke et uttrykk for den enkelte tjenestekvinne eller tjenestemanns religionsutøvelse. Det er en hijab derimot. Møter vi fire politifolk med fire forskjellige hodeplagg, og to av dem er for de fleste fremmedartet (ikke alle nordmenn bor i oslo), dannes der mer et inntrykk av komikk enn av myndighet. Jeg ønsker ikke at det brukes religiøse plagg til myndighetsuniformer. Da blir det ikke lenger uniform. Kan ikke se hvordan et skaut, som det heter på norsk, skal hjelpe noen. Innvandrerkvinner som kommer i kontakt med politiet, har vel intet forbud mot å omgås andre kvinner, uansett hodepryd? Innvandrermenn som ikke respekterer norske kvinner, og undretrykker "sine egne" skal man heller ikke forvente noen respekt fra. Nordmenn med mer eller mindre rasistiske tendenser blir neppe blidere, og vil føle seg ydmyket om de skal følge pålegg fra en "innvandrer" som viser at hun ikke respekterer "det norske". For de mest ekstreme av dem, vil nok rasen hennes være et problem, men de fleste vil fortsatt rette seg etter politiets pålegg. Hijab blir garantert tatt som en provokasjon. Hva poitifolk bruker når de jobber i sivil, er en helt annen sak. Jeg tror dette var en meget uklok avgjørelse av politidirektøren. Vi må tilrettelegge for at samfunnets grupperinger kommer nærmere hverandre. Det gjør vi ikke ved å skape flere synlige forskjeller enn nødvendig. Jeg ønsker IKKE at polititjenestefolk skal holde på med religiøs praksis i arbeidstiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå