Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Betyr dette at folk som er medlemmer av KKK nå kan sprade rundt i full mundur?

:forvirret:

Men, pytt, muslimer pleier å få det akkurat slik de vil ha det.

Vi gir etter og gir etter og en dag sitter vi vel her og gauler allah akkbar, alle sammen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Det er ikke det tråden handler om, ..om hun vil gjøre en bra jobb eller ikke.

Jeg ville tro det var en sentral del av problemstillingen. Vil det faktum at hun bærer hijab (dvs. at folk vet at hun er muslim) gå utover hennes evne til å gjøre en god jobb som politikvinne? I følge lommerusk vil det jo definitivt det.

Gjest Gjest_Rona_*
Skrevet
Helt utrolig!

Kommer de til Norge så får de rette seg etter våres regler..

Greit det er et fritt land, og jeg er ingen rasist men det er en uniform.

En uniform for Politiet.. De får rette seg etter oss,

ble rett og slett forbanna da jeg leste det på dette...

Helt utrolig.

Ja, men det du kaller "våres regler" er en dynamisk ting som vil endre seg etter demografiske og politiske endringer. "Våres regler" endret seg nettopp til å inkludere hijab for kvinnelige politifolk.

Ergo er "våres reglers" integritet ivaretatt.

Forvrig så er det slik at når noen får statsborgerskap i landet så er de med på å forme "våres regler" og våre kulturnormer.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

E utlending sjøl.. å synes dette e tull! La Norge få være Norge, å alle de som kjæm hit BØR forholde seg til norske regler!

Når vi drar til f.eks. Iran,Irak så går vi gjerne me hodeplagg,(siden kvinner må d) vi klager ikke.. så ka e forskjellen da??

E så gæli enig me FRP! :P

Gjest Gjest_Rona_*
Skrevet
Som er akkurat det de gjør. Eller mener du at innvandrere skal være annenrangs borgere som ikke får lov til å påvirke samfunnsdebatten og norske lover og regler slik andre norske statsborgere gjør?

Vi kan ikke ha flere klasser av borgere. Alle borgere må ilgodeses med de samme rettigheter og plikter.

Jeg er dog motstander av å tilby innvandrere statsborgerskap. Det gjelder UANSETT hvor de kommer fra.

Gjest Lommerusk
Skrevet (endret)

.

Endret av Lommerusk
Gjest Gjest_Rona_*
Skrevet
E utlending sjøl.. å synes dette e tull! La Norge få være Norge, å alle de som kjæm hit BØR forholde seg til norske regler!

Når vi drar til f.eks. Iran,Irak så går vi gjerne me hodeplagg,(siden kvinner må d) vi klager ikke.. så ka e forskjellen da??

E så gæli enig me FRP! :P

Ja, men det er ikke snakk om utlendinger her. Utlendinger kan ikke tjenestegjøre i Politiet. Bare norske borgere har mulighet til det.

Skrevet
Dette er med andre ord ikke snakk om hvor god eller dårlig en politimann/-kvinne er, men hvordan de oppfattes av den jevne borger. Så før du anklager meg og putter meg i en av de trange båsene dine, så håper jeg du klarer å riste av deg dette utrolig naive verdenssynet ditt et øyeblikk og begynner å se ting fra et større og langt mer komplisert perspektiv.

Hvordan noen oppfattes kan skille seg svært fra hvordan de faktisk er. Ut i fra mange i denne tråden ser det jo ut som om muslimske kvinner vil bli forhåndsdømt på fohånd med hijab, uavhengig av hvilke tanke og holdninger de har til politiuniformen, og hvordan de utfører sin jobb. Det er ingenting som tilsier at symboleffekten av å gå med en offentlig uniform vil automatisk forsvinne om man går med hijab. For de muslimske kvinnene som går med den, mener jeg. Hvordan borgene velger å se det er jo opp til hver og enkelt selv.

Gjest Lommerusk
Skrevet (endret)

.

Endret av Lommerusk
Skrevet
Hvorfor det? Dette er forresten ikke utelukkende noe uttrykk for hva jeg mener, men snarere et uttrykk for min egen erfaring på området (nei, ikke som politimann).

En uniform skal nemlig ha en kraftig symboleffekt. Den skal gi et uttrykk for autoritet, tilhørighet og hensikt, og der selve enkeltindividet som utfører en bestemt oppgave er underordnet. Man skal således kunne forvente den samme objektive behandling fra alle med samme uniform. Man skal med andre ord kunne forvente at de etterlever samme sett av regler.

Det er vanligvis også strenge regler for hvordan du skal oppføre deg når man har en uniform på seg og i hvilken tilstand den skal være. En politimann kan sikkert gjøre en god jobb med lua på snei, en sneip i munnviken, ei krøllete skjorte og hendene godt trykket ned i lommene, men det er heller ikke poenget. Poenget er at uniformen er et symbol for hans gjerning som politimann, og han er således forventet å oppføre seg tilsvarende.

Dette er med andre ord ikke snakk om hvor god eller dårlig en politimann/-kvinne er, men hvordan de oppfattes av den jevne borger. Så før du anklager meg og putter meg i en av de trange båsene dine, så håper jeg du klarer å riste av deg dette utrolig naive verdenssynet ditt et øyeblikk og begynner å se ting fra et større og langt mer komplisert perspektiv.

Jeg ser at du er republikaner, hvertfall. Og på det siste lurer jeg på om du har mistet litt av fantasien din i ditt snevsyn?

Skrevet
En uniform skal nemlig ha en kraftig symboleffekt. Den skal gi et uttrykk for autoritet, tilhørighet og hensikt, og der selve enkeltindividet som utfører en bestemt oppgave er underordnet. Man skal således kunne forvente den samme objektive behandling fra alle med samme uniform. Man skal med andre ord kunne forvente at de etterlever samme sett av regler.

Det er vanligvis også strenge regler for hvordan du skal oppføre deg når man har en uniform på seg og i hvilken tilstand den skal være. En politimann kan sikkert gjøre en god jobb med lua på snei, en sneip i munnviken, ei krøllete skjorte og hendene godt trykket ned i lommene, men det er heller ikke poenget. Poenget er at uniformen er et symbol for hans gjerning som politimann, og han er således forventet å oppføre seg tilsvarende.

Det er jo nettopp dette som ikke lenger holder vann, Lommerusk!

Gjest Lommerusk
Skrevet (endret)

.

Endret av Lommerusk
Skrevet
Skal vi således ha et uniformt, verdinøytralt politi her i landet, eller skal vi ha ulike bekledninger og ulike symboler basert på hvilke samfunnsgrupper man skal imøtekomme?

Problemet med å forby hijab er at man da samtidig stenger ute en hel del norske statsborgere fra politiyrket. Jeg er klar over at mange har holdningen "De er i Norge nå, og må følge våre regler!". Men nettopp fordi de er i Norge nå, så gjør de sitt - på en åpen og lovlig måte - for å endre en regel slik at også den gruppen norske statsborgere (muslimske kvinner) skal få kunne jobbe som politi.

Jeg forstår argumentet om en verdinøytral uniform, men den norske uniformen er i dag faktisk ikke verdinøytral. Dermed kom argumentet om at man ikke forventet at politiet var personlig kristne selv om det var kors på uniformen, men at man visste at en politikvinne med hijab var muslim. Det var derfor jeg stilte spørsmålet om det at borgene vet at hun er muslim betyr at hun ikke vil væe i stand til å gjøre en god jobb? Hvis hun gjør en like god jobb som alle andre, så virker det for meg som om det er mer våre antagelse om hva vi tror en hijab vil påvirke politikvinnen til som stenger.

Det norske samfunnet, og den norske kulturen, er ikke den samme i dag som den var for tretti år siden. Dermed kan vi heller ikke lenger forvente at den norske kulturen skal stagnere og at innvandrere ikke skal være med og påvirke kulturen og reglene. Innvandrere er nå en del av den norske kulturen, men mange ser fortsatt på dem som en truende masse som vi må stenge den kulturelle døren for så godt vi kan.

Jeg tror ikke dette trenger å være en så stor sak som mange gjør den til.

Skrevet

Jeg liker det ikke. Er man politimann tjener man Norges lover, ikke Guds og Allahs. Religion tilhører det private og bør holdes unna det offentlige. Ved å tillate kors og hijab i uniformen tar staten, som skal være livssynsnøytral, en stilling til religion. På tide å få skilt kirke og stat.

Gjest Langsyne
Skrevet
Problemet med å forby hijab er at man da samtidig stenger ute en hel del norske statsborgere fra politiyrket. Jeg er klar over at mange har holdningen "De er i Norge nå, og må følge våre regler!". Men nettopp fordi de er i Norge nå, så gjør de sitt - på en åpen og lovlig måte - for å endre en regel slik at også den gruppen norske statsborgere (muslimske kvinner) skal få kunne jobbe som politi.

Jeg forstår argumentet om en verdinøytral uniform, men den norske uniformen er i dag faktisk ikke verdinøytral. Dermed kom argumentet om at man ikke forventet at politiet var personlig kristne selv om det var kors på uniformen, men at man visste at en politikvinne med hijab var muslim. Det var derfor jeg stilte spørsmålet om det at borgene vet at hun er muslim betyr at hun ikke vil væe i stand til å gjøre en god jobb? Hvis hun gjør en like god jobb som alle andre, så virker det for meg som om det er mer våre antagelse om hva vi tror en hijab vil påvirke politikvinnen til som stenger.

Det norske samfunnet, og den norske kulturen, er ikke den samme i dag som den var for tretti år siden. Dermed kan vi heller ikke lenger forvente at den norske kulturen skal stagnere og at innvandrere ikke skal være med og påvirke kulturen og reglene. Innvandrere er nå en del av den norske kulturen, men mange ser fortsatt på dem som en truende masse som vi må stenge den kulturelle døren for så godt vi kan.

Jeg tror ikke dette trenger å være en så stor sak som mange gjør den til.

Enig

Skrevet
Problemet med å forby hijab er at man da samtidig stenger ute en hel del norske statsborgere fra politiyrket.

Å legge fra seg hijaben når man er i tjeneste er selvsagt uaktuelt? Hvorfor er det alltid norske lover og regler som må tilpasses fremmede kulturer?

Skrevet

For min del, kan politimenn ha på seg hva de vil, så lenge de gjør jobben sin.

Gjest Lommerusk
Skrevet (endret)

.

Endret av Lommerusk
Gjest Langsyne
Skrevet
Det jeg reagerer på er at de som er uenig, og som faktisk velger å snakke høyt om det, automatisk sables ned som rasister, islamofober og fremmedfientlige. Jeg er ingen av delene, men jeg forbeholder meg uansett retten til å si min mening om både religion og politikk uansett hva eller hvem som er bakgrunnen.

Det er ingen her som har sagt noe slikt. Hvorfor tar du dette inn?

Skrevet
Å legge fra seg hijaben når man er i tjeneste er selvsagt uaktuelt? Hvorfor er det alltid norske lover og regler som må tilpasses fremmede kulturer?

Ja, det er uaktuelt, fordi det for dem dreier seg om en religiøs overbevisning. Hadde det bare vært å ta den av, så hadde ikke dette vært et tema.

Enig med Langsyne, det er ingen her som har nevnt rasisme, islamofobi eller fremmedfrykt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...