Gjest 1 Skrevet 5. februar 2009 #101 Skrevet 5. februar 2009 Noen nevnte for er par sider siden at vi "vet snart ikke hva som er norsk lenger", og jeg tror en del av problemet ligger der. Innvandrere (eller barn av innvandrere) begynner nå å bli mer synlig i samfunnet på flere måter. Jeg mener det blir feil å snakke om "deres kultur" og "vår kultur". Kvinner med hijbab er nå en del av norsk kultur. Hvis innvandrere skulle kommet hit og utelukkende absorbert den kulturen som var uten at vi ble påvirket av dem, så er det ikke lenger snakk om integrering, men assimilering. Jeg tror mange nordmenn nå føler en motvilje mot den kulturendringen de ser, men jeg mener den er uungåelig så lenge vi har et multikulturelt samfunn og ikke ønsker å gå tilbake til assimileringspolitikk. Norsk kultur er ikke, og har aldri vært, en statisk "ting" man kan plassere i en boks, peke på og si "det er norsk kultur". Kulturen er i stadig endring og blir alltid påvirket utenfra. Her får du svaret: "Norsk kultur er det komplekse hele som inkluderer norske tradisjoner for kunnskap, tro, kunst, lover, moral, skikker, ferdigheter og vaner som er utviklet gjennom vår historie og som vi har lært i egenskap av å være medlemmer av det norske samfunn. Norsk nasjonalkultur har flere særtrekk, men er dessuten en del av en nordisk kulturkrets og av et vesteuropeisk sivilisasjonsfellesskap. En del kulturelle trekk kan gjenfinnes på tvers av sivilisasjonsgrensene. Norske kulturtradisjoner kan variere, jamfør lokale forskjellen på dialekter fra nord til sør. Likevel tilhører de ulike kulturformene en felles nasjonal kulturramme. Engelsk språk - eller urdu og svahili - tilhører ikke denne felles nasjonale kulturen, selv om flere med norsk statsborgerskap kan tale slike språk. Individer med en norsk kulturtilknytning kan, i alle fall delvis, gå over i andre kulturell rammer uten at disse rammene dermed blir norske. Et nasjonalkultur er ikke det samme som summen av alle individuelle kulturytringer fra folk som bor i en nasjon. Det nasjonalkulturelle program har gått ut på å finne mest mulig sammenfall mellom kulturelle og politisk grenser. Dette antas å øke det indre samhold og å gjøre det mulig å opprettholde en indre orden uten for mye tvangsmakt. Norge har i lang tid vært et forholdsvis homogent samfunn. Dette har bidratt til fredelige samfunnsforhold og få splittende konflikter." Sakset fra:http://www.norskkultur.net/hvaern.htm
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2009 #102 Skrevet 5. februar 2009 Vi bør absolutt ikke gå denne veien. Heldigvis har vi opplevd en sekularisering av landet de siste 50 årene, men det å gi de religiøse lillefingeren nå ville være en katastrofe. Det holdt på å gå galt med den nye blasfemilovgivningen, og nå er vi i fare på nytt. Vi må jobbe for en offentlighet uten menneskefiendtlige innslag. Islam, kristendommen og andre trosretninger har i hundrevis av år gjennom sitt presteskap søkt å kontrollere befolkningen og gjøre dem til lydige slaver. Mennesket har blitt somt et tomt skall uten egen vilje under denne ondskapen. Er det slike signaler vi ønsker at politiet skal sende? Nei, ikke tillat hijab - og rensk uniformen for kristenkorset. Videre bør det arbeides for at islam reformeres, slik at den mister sin betydning slik som kristendommen har gjort i dagens Norge.
Gjest Gjest_Erik Skrevet 5. februar 2009 #103 Skrevet 5. februar 2009 Jeg studerer på politihøgskolen - jeg gleder meg ikke veldig til dagen makkeren min går med hijab og oppdraget omhandler en mistenkt som har fremmedfiendtlige holdninger. Tror neppe oppdraget blir løst så smidig det kunne ha blitt. Jeg respekterer Keltoum Hasnaoui Missoum sine meninger, men det er ikke seg selv hun skal representere som politi. Norsk politi skal være et enhetspoliti. Man skal få samme behandling uansett om man prater med en politikvinne i Bergen eller en politimann i Vadsø. Polititjenestemannen skal være politi, ikke politi som personlig mener det-og-det. Keltoum Hasnaoui Missoum sa selv at om hun ikke fikk gå i hijab, ville hun ikke søke politihøgskolen. Helt ærlig sak det, men da er ikke motivasjonen der den burde være. Hadde jeg sagt til opptaksnemda når jeg søkte at jeg ikke ville begynne om jeg ikke fikk gå i kalott, hadde jeg ikke kommet inn.
Gjest 1 Skrevet 5. februar 2009 #104 Skrevet 5. februar 2009 Applaus til gjest"Erik" og gjesten over .
Tabris Skrevet 5. februar 2009 #105 Skrevet 5. februar 2009 (endret) Jeg vet vi ikke er noe folkestyre, bare et såkalt representativt demokrati, men det gjør ikke det å innføre en regel på tvers av det befolkningen en er valgt av mener, til noe rett og riktig. Det gjør det heller ikke nødvendigvis galt. Det er ikke alltid flertallet har rett. Ang. www.norskskultur.net, så ser ikke det ut til å være en troverdig kilde. For meg blir det svært kunstig å forsøke å plassere enkeltelementer inn i en boks og si "Dette er norsk kultur. Det som er inne i denne boksen skal bevares, og det som er utenfor skal holdes utenfor". Ellers blir det for meg altfor unyansert og krisemaksimet å snakke om å gi religion "lillefingen". Hva med å holde to tanker i hodet på en gang og se at det ikke trenger å være enten/eller? Og hvis det er noe som er menneskefiendlig, så er det fanatisme, enten det gir seg utsalg hos islamister, kristne sekter eller ateister. Endret 5. februar 2009 av Tabris
Gjest Lommerusk Skrevet 5. februar 2009 #106 Skrevet 5. februar 2009 (endret) . Endret 24. august 2009 av Lommerusk
Tabris Skrevet 5. februar 2009 #107 Skrevet 5. februar 2009 (endret) Korsene er knyttet til den norske stat fordi vi har en statskirke. Korsene er kristne (jo, det finnes likeamede kors i kristendommen), og uniformen er demed pr. i dag ikke nøytral. Hvilket problem vil det ha for utøvelsen av en hijab-bærende politikvinne at folk ser at hun er muslim? Endret 5. februar 2009 av Tabris
Gjest Langsyne Skrevet 5. februar 2009 #108 Skrevet 5. februar 2009 Jeg skjønner rett og slett ikke helt det her med at "Nå er det nok! Nå tar de over den norske kulturen?". Å la muslimske kvinner ha hijab vil gi denne gruppen mennesker i Norge tilgang til en yrkesgruppe og kanskje en større del av den kriminelle befolkningen vil få større tiltro til politiet. Leser også at man i flere andre land har latt muslimske kvinner få bære hijab som en del av politiuniformen. Hvorfor ikke i Norge? Å ikke la de ha hijab vil kanskje føre til at uniformen burde være helt sentral og at andre symboler også forsvinner. Hva taler mot å tillate dette også i Norge, Og hva taler for? Link
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2009 #109 Skrevet 5. februar 2009 Korsene er knyttet til den norske stat fordi vi har en statskirke. Korsene er kristne (jo, det finnes likeamede kors i kristendommen), og uniformen er demed pr. i dag ikke nøytral. For å sitere Norges grunnlov: "Den evangelisk-lutherske Religion forbliver Statens offentlige Religion". At politiuniformen inneholder kors er derfor helt naturlig, som en konvekvens av at politiet representerer staten. Islam er derimot ikke nevnt i grunnloven, og har ingenting med staten Norge å gjøre. Dessuten må alle bære korsene, uansett hva slags tro eller mangel på tro de måtte ha. Hijaben vil vært noe som noen politifolk gikk med, og en slik individualisering av uniformen er uakseptabel. Hvis man skal innføre hijab måtte i så fall alle politifolk bære den for at det skal være en uniform.
Gjest Kib Skrevet 5. februar 2009 #110 Skrevet 5. februar 2009 Jeg bryr meg svært lite om politiuniformen snakker "staten" eller "kirken". Politiet har en jobb å gjøre: håndtere de kriminelle. Hvis Hijab vil hjelpe på dette, så slå det ut!
Tabris Skrevet 5. februar 2009 #111 Skrevet 5. februar 2009 Ja, som sagt - det er kors i norsk politiuniform fordi vi har en statskirke. En offentlig religion. Det forklarer årsaken. Men det endrer ikke det faktum at kristne kors på uniformen gjør at uniformen ikke er religionsnøytral. Jeg gjentar spørsmålet mitt: Hvilket problem vil det ha for utøvelsen av politiyrket at man kan se at en hijab-bærende politikvinne er muslim? Hva er det som gjør at hun ikke vil kunne gjøre yrket like godt som andre når vi ser at hun er muslim?
Gjest Lommerusk Skrevet 5. februar 2009 #112 Skrevet 5. februar 2009 (endret) . Endret 24. august 2009 av Lommerusk
Tabris Skrevet 5. februar 2009 #113 Skrevet 5. februar 2009 Fordi det gir uttrykk for at hun blander sin religiøse overbevisning med sin gjerning som politikvinne. At hun videre setter eventyrboken sin og mytene sine høyere enn nøytraliteten som Statens og Lovens representant er problematisk fordi det gir et signal til omgivelsene om at hun kanskje følger andre regler enn en annen politimann eller politikvinne. Politikvinner i hijab gir med andre ord et inntrykk av at de vil og kan behandles annerledes, og det er verken de eller andre politifolk tjent med. Mener du virkelig dette? Himmel og hav, ikke rart mange er innbitte motstandere av både hijab og religion hvis man virkelig går rundt og tror slikt som dette.
Gjest 1 Skrevet 5. februar 2009 #114 Skrevet 5. februar 2009 Det gjør det heller ikke nødvendigvis galt. Det er ikke alltid flertallet har rett. Ang. www.norskskultur.net, så ser ikke det ut til å være en troverdig kilde. For meg blir det svært kunstig å forsøke å plassere enkeltelementer inn i en boks og si "Dette er norsk kultur. Det som er inne i denne boksen skal bevares, og det som er utenfor skal holdes utenfor". Ellers blir det for meg altfor unyansert og krisemaksimet å snakke om å gi religion "lillefingen". Hva med å holde to tanker i hodet på en gang og se at det ikke trenger å være enten/eller? Og hvis det er noe som er menneskefiendlig, så er det fanatisme, enten det gir seg utsalg hos islamister, kristne sekter eller ateister. Ja det er mulig at du er en mere troverdig kilde i forhold til hva som kan defineres som kultur.
Gjest Lommerusk Skrevet 5. februar 2009 #115 Skrevet 5. februar 2009 (endret) . Endret 24. august 2009 av Lommerusk
Tabris Skrevet 5. februar 2009 #116 Skrevet 5. februar 2009 Ja det er mulig at du er en mere troverdig kilde i forhold til hva som kan defineres som kultur. Her er definisjonen fra ordbok.no: kultu'r m1 (fra lat., av colere 'dyrke') 1 dyrking av jord, skog, planter el. vann frilandsk- / jorda er i god k- / legge land, skog under k- 2 rendyrking av organismer bakteriek- 3 resultatene av en periodes, et samfunns, en gruppes samlede åndelige og materielle virksomhet (på et visst trinn) steinalderk- / lære fremmede k-er å kjenne / Kina med sin eldgamle k- / Vestens k- / åndelig og materiell k- / barnek-, bondek-, fink-, folkek-, popk-, ungdomsk- / vår politiske k- / ofte særl om vitenskap, opplysning, kunst, litteratur, religion osv: myndighetene må bevilge mer til k-(en) 4 forfinelse, dannelse opptre med k- / en mann blottet for k- / motsetningen mellom natur og k- / møtek-, trafikk-k- / pleie og utvikling av fysiske el. åndelige evner kroppsk- 5 holdninger, verdier og normer som er rådende hos en viss gruppe mennesker, i en organisasjon, en etat e l jeg møtte en helt annen k- i den nye bedriften / det utviklet seg en k- i etaten som godtok visse former for smøring
Gjest 1 Skrevet 5. februar 2009 #117 Skrevet 5. februar 2009 Ja, som sagt - det er kors i norsk politiuniform fordi vi har en statskirke. En offentlig religion. Det forklarer årsaken. Men det endrer ikke det faktum at kristne kors på uniformen gjør at uniformen ikke er religionsnøytral. Jeg gjentar spørsmålet mitt: Hvilket problem vil det ha for utøvelsen av politiyrket at man kan se at en hijab-bærende politikvinne er muslim? Hva er det som gjør at hun ikke vil kunne gjøre yrket like godt som andre når vi ser at hun er muslim? Til spm ditt. Det er nok ikke der problemet ligger. Problemet er at hun krever det, ellers vil hun ikke søke politiskolen.
Tabris Skrevet 5. februar 2009 #118 Skrevet 5. februar 2009 Har du noen gang selv bært en uniform, Tabris? Vet du i det hele tatt hva formålet med en uniform er? Jeg nekter å tro at du er så naiv som du gjør inntrykk av her. Poenget her er ikke uniformen i seg selv, men hvor mye du legger i at en person bærer hijab. Det viser seg at jeg visst igjen kan bli overrasket over hva folk faktisk oppriktig mener, fordi dette var skremmende lesning.
Tabris Skrevet 5. februar 2009 #119 Skrevet 5. februar 2009 Til spm ditt. Det er nok ikke der problemet ligger. Problemet er at hun krever det, ellers vil hun ikke søke politiskolen. Det er ikke et svar på spørsmålet mitt.
Gjest 1 Skrevet 5. februar 2009 #120 Skrevet 5. februar 2009 Det er ikke et svar på spørsmålet mitt. Det er ikke det tråden handler om, ..om hun vil gjøre en bra jobb eller ikke.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå