Gå til innhold

Hijab i politiet

Gjest Gusj

Anbefalte innlegg

Jeg synes at de som kommer til Norge, må godta norske regler istedenfor å klage på det ene og det andre.

Klage? Mener du de skal sitte med munnbind i all evighet?

Til din opplysning lever vi faktisk i et demokrati hvor hver borger har rett til å heve sin stemme....uansett hvilken bakgrunn man har.

Og denne kvinnen har jo gjort det på en eksemplarisk måte. Hun har skrevet et brev til direktoratet med et konkret spørsmål.

Forrøvrig er særbehandling i ft. regler noe som blir etterspurt daglig i Norge - fra alle typer grupperinger, være seg religiøse, etniske, kjønnsbaserte, legning etc - noen ganger innvilges det, andre ganger ikke.

De som hevder dette er unikt for muslimer stiller bare sin egen kunnskapsløshet til skue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er den pdd ikke nøytral. Kors finnes i våpenskjoldet, i logoen, på knapper og på skilt.

Og det er sannsynligvis dette som ligger bak direktoratets begrunnelse.

Og det er fordi det symboliserer staten Norge. Politidrakten blir ikke mindre nøytral med en hijab.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er fordi det symboliserer staten Norge. Politidrakten blir ikke mindre nøytral med en hijab.

Poenget er at så lenge politidrakten allerede har religiøse symboler i seg så ser jeg direktoratets dilemma med å nekte hijab.

Det optimale ville vært å fjernet korset og forbudt alle religiøse symboler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at så lenge politidrakten allerede har religiøse symboler i seg så ser jeg direktoratets dilemma med å nekte hijab.

De korsene som allerede finnes på uniformen inngår i symboler for den norske stat- de gir ikke uttrykk for tjenestemannens/kvinnens egen tro.

Vil du da også fjerne korset fra flagget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest helt på jordet

Så nå kommer det fram at det hele handler om knappene på dagens politiuniform. Hvorfor begrunner de da avgjørelsen for å tillate hijab i politiet med at det på denne måten skal bli enklere å nå de muslimske gruppene?

Krona, korset og løva syboliserer STATEN Norge, det gjør IKKE en hijab. Da får våre kjære folkevalgte isteden ta opp diskusjonene om Norge skal ha nytt statssymbol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krona, korset og løva syboliserer STATEN Norge, det gjør IKKE en hijab. Da får våre kjære folkevalgte isteden ta opp diskusjonene om Norge skal ha nytt statssymbol.

Som en sekulær demokratisk stat så synes jeg det er på høy tid at man tar debatten om å fjerne korset i statens symboler.

Og i mellomtiden er det i tråd med vårt prinsipp om religionsfrihet å tillate hijab. Selvfølgelig er det et paradoks at politifolk med annen religiøs bakgrunn må bære korset, samtidig som man bastant hevder politiet skal være verdinøytrale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest helt på jordet
Som en sekulær demokratisk stat så synes jeg det er på høy tid at man tar debatten om å fjerne korset i statens symboler.

Og i mellomtiden er det i tråd med vårt prinsipp om religionsfrihet å tillate hijab. Selvfølgelig er det et paradoks at politifolk med annen religiøs bakgrunn må bære korset, samtidig som man bastant hevder politiet skal være verdinøytrale.

De må gjerne fjerne korset i statens symboler. Men det er en annen debatt. så lenge hijaben ikke er med i statssymbolet skal den heller ikke være med i politiets uniform.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les linjen før den du siterte.

Litt om hva muslimene krever;

Muslimer som ville ha bort jødestjernen hos en lærer. noen muslimer som ville ha fjernet en tegning av en gris på en dør ved sykehuset i Kristiansand fordi de syntes det var støtende. De vil ha reine muslimske skoler. Kjønnsdelt svømming, dusjing med klær på. Fri muslimske helligdager. Mindre ytringsfrihet og mere selvsensur i forhold til islam.

Hva med korset i det norske flagg? Det er naivt å tro at slike og andre krav skulle bli mindre med årene.

Mener du jeg er kunnskapsløs så kan du finne ut om jeg tar feil her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du jeg er kunnskapsløs så kan du finne ut om jeg tar feil her..

Kvotering av kvinner inn i styrer++, partnerskapslov, samboere får likestilte rettigheter som gifte, samer får spesielle jordrettigheter som urbefolkning.....et par eksempler på andre grupper som har jobbet frem såkalt "særbehandling"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De må gjerne fjerne korset i statens symboler. Men det er en annen debatt. så lenge hijaben ikke er med i statssymbolet skal den heller ikke være med i politiets uniform.

Politidirektoratet er uenig med deg i det, men ok - det er ditt synspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i mot det. Jeg mener politiuniformen bør signalisere nøytralitet, og det gjør den ikke med et religiøst hodeplagg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest helt på jordet
Politidirektoratet er uenig med deg i det, men ok - det er ditt synspunkt.

Ikke bestandig direktoratene tar de mest kloke og gjennomtenkte avgjørelsene. Også de kan gjøre dårlig arbeid.

Hilsen byråkrat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det gjør den ikke med et religiøst hodeplagg.

....men med en rekke kors plassert forskjellige steder er den selvfølgelig verdinøytral.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen nevnte for er par sider siden at vi "vet snart ikke hva som er norsk lenger", og jeg tror en del av problemet ligger der. Innvandrere (eller barn av innvandrere) begynner nå å bli mer synlig i samfunnet på flere måter. Jeg mener det blir feil å snakke om "deres kultur" og "vår kultur". Kvinner med hijbab er nå en del av norsk kultur. Hvis innvandrere skulle kommet hit og utelukkende absorbert den kulturen som var uten at vi ble påvirket av dem, så er det ikke lenger snakk om integrering, men assimilering.

Jeg tror mange nordmenn nå føler en motvilje mot den kulturendringen de ser, men jeg mener den er uungåelig så lenge vi har et multikulturelt samfunn og ikke ønsker å gå tilbake til assimileringspolitikk. Norsk kultur er ikke, og har aldri vært, en statisk "ting" man kan plassere i en boks, peke på og si "det er norsk kultur". Kulturen er i stadig endring og blir alltid påvirket utenfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
....men med en rekke kors plassert forskjellige steder er den selvfølgelig verdinøytral.

Det var ikke det jeg sa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvotering av kvinner inn i styrer++, partnerskapslov, samboere får likestilte rettigheter som gifte, samer får spesielle jordrettigheter som urbefolkning.....et par eksempler på andre grupper som har jobbet frem såkalt "særbehandling"...

Dette er ikke detaljstyring og SNIK-INNFØRING av islamske regler og lover i det norske samfunn. Hvorfor skal vi innføre noe som vi kvittet oss med for over hundre år siden. Disse særbehandling-eksemplene du viser til er foregått over tid og ikke noe som blir plutselig tredd over hodet til folk.

Det er ikke lenge før vi praktiserer sharia-lover i Norge. Hurra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke snik-innføring av islamske regler, av flere grunner.

1. Ingenting blir snik-innført, faktisk så er det en åpen debatt om dette i alle media.

2. Det dreier seg ikke om en regel, dvs. at politikvinner må gå med hijab. I tillegg er det ikke alle praktiseringer av islam som har dette som en regel heller.

Alle nye regler og lover blir "tredd nedover hodet på folk", hvis du velger å se det på den måten. Og den vanvittige skremselspropagandaen om "sharia-lover i Noge" har ikke rot i virkeligheten. Jeg trodde slike meninger var begrenset til Veggavisen, men de har visst rotet seg bort her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle nye regler og lover blir "tredd nedover hodet på folk", hvis du velger å se det på den måten.

Nei. Det er faktisk en viss forskjell på å innføre en regel eller lov som har bred støtte i befolkningen som har valgt deg, og på å innføre en regel eller lov som flertallet av den samme befolkningen ser ut til å være mot.

Jeg vet vi ikke er noe folkestyre, bare et såkalt representativt demokrati, men det gjør ikke det å innføre en regel på tvers av det befolkningen en er valgt av mener, til noe rett og riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...