Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2009 #61 Del Skrevet 4. februar 2009 Hvis det er et Kors, så er det et symbol uansett hvordan den er formet. Du aner ikke hvor mange symboler du treffer av å bare gå en tur. Symbolske kors finnes over flere steder, komlokk f.eks. Ja det er et symbol, men ikke et kristent symbol. Bokstavene bak på ryggen på uniformsjakka er også symboler. Politiuniformen symboliserer verdslig religionsnøytralitet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2009 #62 Del Skrevet 4. februar 2009 Det er kristne kors på politiuniformen i dag. En ting er at de knapt er synlige, i motsetning til hva en hijab vil være. Men jeg synes absolutt korsene bør fjernes, slik at man gjør uniformen helt ren for destruktive symboler. Det eneste unntaket er kanskje våpenskjoldet, som vel ikke kan endres før vi eventuelt får et nytt våpenskjold uten krone på. Man må være konsekvent på dette, slik at det ikke sklir ut. Hva blir det neste? Skal politifolk kunne gå med et stort kors rundt halsen? Hva med hakekors, burka eller hanekam? Hvis jeg støtte på en politibetjent med hijab eller kors ville jeg hatt store problemer med å ta personen alvorlig. Jeg ville også tenkt at dette menneskets lojaliteter ligger hos Gud, ikke hos staten og grunnloven. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2009 #63 Del Skrevet 4. februar 2009 Det er da ikke ordensmaktens symbol om kvinner får bruke hijab i politiet? Hijab er et religiøst symbol. Hijab som del av en politiuniform symboliserer religiøs tilknytning hos den som bærer den. Dermed fremstår ikke uniformen som religionsnøytral. Politiet skal håndheve loven, loven skal være verdslig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Robert_* Skrevet 4. februar 2009 #64 Del Skrevet 4. februar 2009 Ja det er et symbol, men ikke et kristent symbol. Bokstavene bak på ryggen på uniformsjakka er også symboler. Politiuniformen symboliserer verdslig religionsnøytralitet. «Kriteriet om nøytralitet faller slik vi ser det på sin egen umulighet. Alle politiets symboler bærer et kors. Dette inkluderer logo, våpenskjold, knapper, skilt etc. Og korset er symbolet på kristendommen som religion. At dette ikke er tatt med i betraktningen kan kanskje skyldes at vi i Norge siden Olav den helliges tid har hatt kristne symboler overalt i vårt hverdagslige liv og at disse dermed har kommet til å virke så «normale» for folk flest at de ansees som nøytrale» http://www.document.no/2008/10/omod_-_fjer...ler_tillat.html http://www.document.no/2008/11/tilslort_politi.html http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/article2345106.ece Så lenge vi har en statsreligion har vi i Norge religionsFRIHET men ikke religionsLIKHET. Dvs at kristendommen er den religionen som kan forbindes med det offentlige Norge og favoriseres, mens det ikke er noe forbud mot utøvelse av andre religioner? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
missLynch Skrevet 4. februar 2009 #65 Del Skrevet 4. februar 2009 (endret) Hijab er et religiøst symbol. Hijab som del av en politiuniform symboliserer religiøs tilknytning hos den som bærer den. Dermed fremstår ikke uniformen som religionsnøytral. Politiet skal håndheve loven, loven skal være verdslig. Nu vel, ikke verdslig, men norsk, kanskje- Norsk lov? (nok om det, liker ikke spikking av flis) Norsk politi bør vel representere norsk befolkning som sådan. Uansett ser jeg mer på de positive aspektene ved dette- nemlig at disse politikvinnene vil få adgang til, og tillit hos grupper/individer som ellers befinner seg temmelig mye på utsiden av samfunnet (kulturmessig, språknessig osv). Endret 4. februar 2009 av missLynch Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Langsyne Skrevet 4. februar 2009 #66 Del Skrevet 4. februar 2009 Herregud, dette er er snakk om hijab, det er ingen som snakker om å endre hele navnet Norge til Jihad! :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2009 #67 Del Skrevet 5. februar 2009 En politiuniform skal ikke innholde religiøse symboler, derimot skal den være standardisert og ensartet og representere nøytralitet. Og hvis man først lar hijabkvinner bære symbolet i sine uniformer, må man også la alle andre trosretninger få sine spesialsydde drakter. Hvorfor islam ALLTID skal ha særstilling i slike spørsmål er sykt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Tarzan_* Skrevet 5. februar 2009 #68 Del Skrevet 5. februar 2009 En politiuniform skal ikke innholde religiøse symboler, derimot skal den være standardisert og ensartet og representere nøytralitet. Og hvis man først lar hijabkvinner bære symbolet i sine uniformer, må man også la alle andre trosretninger få sine spesialsydde drakter. Hvorfor islam ALLTID skal ha særstilling i slike spørsmål er sykt. Når har de fått det i andre slike saker? Jeg skjønner ikke. Mener du f.eks "hijab på skolen?" som eks? Vel, det er lov å ha kors på skolen og det er lov å ha satanistiske symboler. Og politiuniformen har allerede kristne symboler? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2009 #69 Del Skrevet 5. februar 2009 De har allerede symboler på Norge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 5. februar 2009 #70 Del Skrevet 5. februar 2009 Nu vel, ikke verdslig, men norsk, kanskje- Norsk lov? (nok om det, liker ikke spikking av flis) Verdslig som i ikkekristen, kanskje? Dere som reagerer på at en kvinne vil kunne bære hijab som politi, ville dere ragert like sterkt om det gjaldt en sikh som bærer turban? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2009 #71 Del Skrevet 5. februar 2009 Det ville vært like uakseptabelt, men nå er det ikke turbanbrukere som absolutt vil presse frem en endring.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2009 #72 Del Skrevet 5. februar 2009 Verdslig som i ikkekristen, kanskje? Dere som reagerer på at en kvinne vil kunne bære hijab som politi, ville dere ragert like sterkt om det gjaldt en sikh som bærer turban? Ja. Og ditto om det var en katolikk med rosenkrans, en same med samelue, en homse med regnbue, en frepper med partisymbol eller en sørlending med et digert kors på brystet. Vi får ikke helt hindret at politifolk setter personlig overbevisning foran sin gjerning som politifolk, men i det øyeblikk vi tillater politifolk å bære symboler på egen overbevisning har vi også tillatt dem å sette den overbevisningen foran politioppgaven. Hva skal det neste bli, politifolk som bare utfører utvalgte oppgaver alt etter deres personlige tro, livssyn, legning, politiske overbevisning, kulturelle bakgrunn og så videre? SV-politi som nekter å beskytte den israelske ambassaden, FrP-politi som nekter å arrestere medlemmer av FrPs brunsvidde samarbeidsorganisasjoner, muslim-politi som nekter å rydde gatene for palestinatilhengere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest dette er ikke bra Skrevet 5. februar 2009 #73 Del Skrevet 5. februar 2009 Jeg syns det er provoserende at det skal være lov å bruke hijab i politiet. Kjenner jeg blir forbannet!!!!!!!! Det brukes som argument at det skal minske avstanden til muslimske grupper. Mulig det, men på samme tid øker den avstanden til andre grupper desto mer. En politiuniform skal være politisk og religiøs nøytral. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gusj Skrevet 5. februar 2009 #74 Del Skrevet 5. februar 2009 Men, er det ingen som har noe å si eller vet noe om dette med å gå løs på offentlig tjenestemann/kvinne? Jeg tror at det å krenke en sådan med hentydninger til gris etc. vil bli slått dobbelt ned på. Man krenker ikke bare en offentlig tjenestemann/kvinne men også en muslim. Og da har man jo poengtert at hijab gjør personen til noe mer og noe annet enn bare ordensmakt. Det er jeg imot. Tror heller ikke at de grupperinger (utlendinger) som allerede har problemer med politiet vil bry seg mer. Jamfør Killengren i et utsagn på tv, da disse grupperingene har et kvinnesyn som er hinsides (og årsak til hijab i første omgang)... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skvaldersjura Skrevet 5. februar 2009 #75 Del Skrevet 5. februar 2009 betydningen av ordet uniform, på engelsk er jo nettopp "likhet", så jeg fatter ikke hva dette er å diskutere? Enn hvis noens trosretnig skulle presse soldater til å bruke rosa sjerf? Hva med brannfolkene? Eller hvilken som helst annen uniformert yrkesgruppe? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 5. februar 2009 #76 Del Skrevet 5. februar 2009 Det blir litt tåpelig med alle disse "Hva blir det neste?"-argumentene. Det kan man si om alt. "Forbudt å røyke i offentlige bygg? Hva blir det neste - forbudt å spise sjokolade i offentlige bygg?" "Fartsgrense på 50 på denne veien? Hva blir det neste - 30? Og snart e det vel ikke lov å kjøre her engang." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 5. februar 2009 #77 Del Skrevet 5. februar 2009 "Forbudt å røyke i offentlige bygg? Hva blir det neste - forbudt å spise sjokolade i offentlige bygg?" Den var genial! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2009 #78 Del Skrevet 5. februar 2009 En politiuniform skal være politisk og religiøs nøytral. Nå er den pdd ikke nøytral. Kors finnes i våpenskjoldet, i logoen, på knapper og på skilt. Og det er sannsynligvis dette som ligger bak direktoratets begrunnelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 1 Skrevet 5. februar 2009 #79 Del Skrevet 5. februar 2009 Det blir litt tåpelig med alle disse "Hva blir det neste?"-argumentene. Det kan man si om alt. "Forbudt å røyke i offentlige bygg? Hva blir det neste - forbudt å spise sjokolade i offentlige bygg?" "Fartsgrense på 50 på denne veien? Hva blir det neste - 30? Og snart e det vel ikke lov å kjøre her engang." Det er jo fordi muslimene krever særbehandling! Derav ordet "Hva blir det neste". Comprende? "27.09.08: Politidirektoratet vil nå vurdere om det skal være lov å bruke hijab til politiuniformen. Bakgrunnen er at en muslimsk kvinne, som selv bruker hijab, har som sin største drøm å bli politi. Men hun vil ikke ta av seg hijaben av den grunn. - Dette må ikke politiet finne på, sier en politistudent til rights.no. Han er selv muslim, og mener at hijab i politiet vil skape større forskjeller mellom muslimer og andre. Han viser til at grunnpilaren i norsk politi nettopp er enhetspolitiet. Det er hans oppfatning at hvis muslimer ikke kan være politi i Norge på grunn av begrensninger man tillegger seg selv i relasjon islam, så får man heller la være." Sakset fra: http://www.rights.no/publisher/publisher.a...mp;tekstid=2045 Men muslimske kvinner har sine andre begrensninger grunnet religiøs overbevisning. Hvordan kan de da utøve en politijobb, det lurer jeg på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rødtoppen86 Skrevet 5. februar 2009 #80 Del Skrevet 5. februar 2009 Jeg er imot dette av den grunn at politiet skal fremstå som nøytralt. Jeg hadde ikke turt å bruke hijab hvis jeg jobbet i politiet, fordi jeg hadde følt meg ekstra utsatt. Skal Norge godta den ene tingen etter den andre, så vet vi ikke hva som er norsk lenger. Man må huske på at det er svært få i Norges land i forhold til andre land, så det skal ikke så altfor mye til før andre tar over (satt litt på spissen) Jeg synes at de som kommer til Norge, må godta norske regler istedenfor å klage på det ene og det andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå