Gjest pastablasta Skrevet 24. mars 2009 #541 Skrevet 24. mars 2009 vil du bli norsk så vil du bli kristen og følge den norske lov! *Pokker!* Jeg var av den oppfatning at jeg beholdt statsborgerskapet mitt, den dagen jeg meldte meg ut av statskirken!
Larsern Skrevet 24. mars 2009 #542 Skrevet 24. mars 2009 Selvsagt ikke, og med det i minne så forsøker disse norske borgerne med muslimsk bakgrunn å se til at politiet i Norge holder den samme standard som i deres opprinnelige hjemland. Hva er det som er så urimelig med at norske borgere har en mening om politiets uniform? Helt greit at de har en mening om politiets uniform. Problemet er at de forsøker å bryte forslaget igjennom ved å skjule det bak religionsfriheten. Myndighetene i Norge har for lengst vedtatt reglene som sier at den norske politiuniformen skal være nøytral i forhold til religion, og i følge undersøkelser så var omtrent 90% mot hijab i politiet. Det muslimene forsøkte var intet mindre enn å undergrave en demokratisk avgjørelse.
Larsern Skrevet 24. mars 2009 #543 Skrevet 24. mars 2009 Jeg trenger det ikke inn med teskje. Det er ingen parallell. Du har dårlig debatteknikk. Du svarte på mitt forrige innlegg med følgende spørsmål: "Hva i all verden har det med denne saken å gjøre?" Jeg forklarte mitt innlegg, og du nekter nå på at mitt argument var gyldig og eneste forklaringen du kommer med er at jeg har dårlig debatteknikk. Du er velkommen til å utdype 'argumentene' dine.
Gjest Timmelim Skrevet 24. mars 2009 #544 Skrevet 24. mars 2009 Helt greit at de har en mening om politiets uniform. Problemet er at de forsøker å bryte forslaget igjennom ved å skjule det bak religionsfriheten. Myndighetene i Norge har for lengst vedtatt reglene som sier at den norske politiuniformen skal være nøytral i forhold til religion, og i følge undersøkelser så var omtrent 90% mot hijab i politiet. Det muslimene forsøkte var intet mindre enn å undergrave en demokratisk avgjørelse. Jeg tror vel ikke politiets uniform noensinne tidligere har vært oppe til politisk debatt. Ellers, når det gjelder å slå under beltestedet for å oppnå politisk gevinst så er vel ikke muslimske borgere de eneste. Det virker på meg å heller være normalen enn unntaket. Igjen; muslimene er det de er. De forstiller seg ikke eller sniker i gangene, men står frem tydelig og klart med sine holdninger og meninger. De har i denne sammenheng ikke gjort noe galt. Det er dem som har gjort denne konfrontasjonen mellom kulturer mulig som sitter med det hele og fulle ansvar for situasjonen!
Lillerose Skrevet 24. mars 2009 #545 Skrevet 24. mars 2009 (endret) Jeg trakk en parallell, men siden du har lyst til å ha det med teskje så skal du få det: Poenget er at den gruppen som ønsker å få gjennomslag for sine ønsker om særbehandling i det norske politiet (bruk av hijab) er den samme gruppen som ikke ville tillatt våre kleskoder (eksempelvis kortbukser på en varm sommerdag) i sitt eget politi i hjemlandet.Kan du dokumentere det uthevede? Har du vært i land som Marokko, Tunisia, Egypt og sett at veldig mange kler seg i vestlig mote?? Endret 24. mars 2009 av Lillerose
Larsern Skrevet 24. mars 2009 #546 Skrevet 24. mars 2009 Kan du dokumentere det uthevede? Har du vært i land som Marokko, Tunisia, Egypt og sett at veldig mange kler seg i vestlig mote?? Har ikke vært i noen av de landene du nevner, men jeg har derimot vært i Dubai.
Lillerose Skrevet 24. mars 2009 #547 Skrevet 24. mars 2009 Helt greit at de har en mening om politiets uniform. Problemet er at de forsøker å bryte forslaget igjennom ved å skjule det bak religionsfriheten. Myndighetene i Norge har for lengst vedtatt reglene som sier at den norske politiuniformen skal være nøytral i forhold til religion, og i følge undersøkelser så var omtrent 90% mot hijab i politiet. Det muslimene forsøkte var intet mindre enn å undergrave en demokratisk avgjørelse. Det var en ung kvinne som sendte en forespørsel til politiskolen(eller noe departement, husker ikke) hvor hun lurte på om det var mulig å bruke sjalet med politiuniformen. Hun skrev at hun ønsket å søke politihøgskolen. Myndighetene (justisdepartementet) fattet et vedtak og åpnet for bruk av hijab i politiet. Det er ingen muslimer som har presset på dette vedtaket, ærlig talt. Det hele startet med en forespørsel. Så det at muslimene undergraver demokratiet er løgn. De bruker demokratiet som deg og meg;-)
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2009 #548 Skrevet 24. mars 2009 Det var en ung kvinne som sendte en forespørsel til politiskolen(eller noe departement, husker ikke) hvor hun lurte på om det var mulig å bruke sjalet med politiuniformen. Hun skrev at hun ønsket å søke politihøgskolen. Myndighetene (justisdepartementet) fattet et vedtak og åpnet for bruk av hijab i politiet. Det er ingen muslimer som har presset på dette vedtaket, ærlig talt. Det hele startet med en forespørsel. Så det at muslimene undergraver demokratiet er løgn. De bruker demokratiet som deg og meg;-) Der kom du meg i forkjøpet, jeg skulle akkurat til å kommentere det samme. Hijab-debatten ble blåst fullstendig ut av proporsjoner, godt hjulpet av Siv Jensen.
Larsern Skrevet 24. mars 2009 #549 Skrevet 24. mars 2009 Der kom du meg i forkjøpet, jeg skulle akkurat til å kommentere det samme. Hijab-debatten ble blåst fullstendig ut av proporsjoner, godt hjulpet av Siv Jensen. Helt enig i at den ble blåst ut av proporsjoner, men Siv Jensen var nok ikke den eneste som solgte saken for det den var verdt. Hvis det bare var en forespørsel som om å få bruke hijab som ble avslått grunnet at uniformen skal være ensartet , så hadde vel saken kunne blitt lagt død? Istedet så ble forslaget fremmet internt i regjeringen. Så vidt jeg husker så satt det et par lovende politijurister og betjenter i studio på NRK's redaksjonEN og fortalte at de nærmest følte seg diskriminert og forfulgt siden de ikke fikk bære hijab i tjenesten. I bunn og grunn så er det kanskje religion som er problemet, og den plikten vi føler vi har for ikke å tråkke noen på tærne. Jeg har ikke tillit til FrP og misliker Jensen som politiker, men i denne saken var hun omtrent den eneste politikeren som hadde mage til å stå på sine prinsipper.
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2009 #550 Skrevet 24. mars 2009 Det såkalte hijab-vedtaket var ganske omstridt i politikernes rekker: http://avis2.no/nyheter/_Storberget_ukjent...ijabvedtak60508
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2009 #551 Skrevet 24. mars 2009 Du svarte på mitt forrige innlegg med følgende spørsmål: "Hva i all verden har det med denne saken å gjøre?" Jeg forklarte mitt innlegg, og du nekter nå på at mitt argument var gyldig og eneste forklaringen du kommer med er at jeg har dårlig debatteknikk. Du er velkommen til å utdype 'argumentene' dine. Det du kaller forklaring har heller ikke noe med denne saken å gjøre skjønner du. Ser du har vært i Dubai. Og hui for en innsikt du må ha fått der når det gjelder den muslimske verden. Eller kanskje ikke. For øvrig ser jeg ingen grunn til å bruke tid på å utdype noe ovenfor deg i denne saken. Med all respekt, du har vel ikke akkurat så mye greie på det du skriver om her?
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2009 #552 Skrevet 24. mars 2009 Helt enig i at den ble blåst ut av proporsjoner, men Siv Jensen var nok ikke den eneste som solgte saken for det den var verdt. Hvis det bare var en forespørsel som om å få bruke hijab som ble avslått grunnet at uniformen skal være ensartet , så hadde vel saken kunne blitt lagt død? Istedet så ble forslaget fremmet internt i regjeringen. Så vidt jeg husker så satt det et par lovende politijurister og betjenter i studio på NRK's redaksjonEN og fortalte at de nærmest følte seg diskriminert og forfulgt siden de ikke fikk bære hijab i tjenesten. I bunn og grunn så er det kanskje religion som er problemet, og den plikten vi føler vi har for ikke å tråkke noen på tærne. Jeg har ikke tillit til FrP og misliker Jensen som politiker, men i denne saken var hun omtrent den eneste politikeren som hadde mage til å stå på sine prinsipper. På en måte forstår jeg veldig godt hvorfor muslimske kvinner stod frem i media og deltok i debatter rundt bruken av hijab i offentlig tjeneste. Plutselig var "alle" imot hijab og mange hevdet det var undertrykkende for muslimske kvinner å bruke plagget. Det gled over i en større debatt. Da synes jeg det var naturlig og viktig å også høre stemmen fra kvinner som følte det ble satt et ensidig negativt lys på hijab-bruk. For en tid tilbake leste jeg en interessant artikkel om hijab, det var i papirutgave så jeg kan ikke linke til den , men prøve å gjenfortelle essensen. Noen muslimske kvinner ble presentert påstanden om at det ofte ble ansett som kvinneundertrykkende i vestlig kultur å dekke til håret med hijab. Kvinnene repliserte at de hadde et ønske og et behov for å følge tradisjonen og ville bære plagget for å ære religionen som en god muslim. Det kom også opp at de anså kvinnene i vestlig kultur for å være undertrykt på den måten at mange av oss kvinner prøver å leve opp til et konstruert skjønnhetsideal. Det var et veldig fokus på kropp, sminke, klær osv. Og at kvinner kunne bli sett på som et objekt av menn. Så kan en jo si at man velger selv å gjøre seg flid med utseende og ta seg godt ut, men samtidig så er det "forventet" at man gjør det. Jeg føler meg ikke undertrykt på grunn av at jeg bruker sminke, og de så seg altså ikke som undertrykt av å bruke hijab. Dette var mest et eksempel på forskjellige syn, det er ikke fruktbart eller ønskelig å generalisere kvinner, enten de har en muslimsk tro eller ikke. Siv Jensen er ivrig etter å generalisere innvandrerkvinner, muslimer og mange andre grupper i samfunnet, det kom til uttrykk i talen hennes på landsmøtet. Oppstandelsen rundt hijab-saken ble oppfulgt av Jensen og FrP, og ytterligere påstander om snikislamisering med påfølgende lister brakte FrP høyt opp på meningsmålingene. Typisk FrP kanskje, men jeg synes det var råttent spill.
Gjest pastablasta Skrevet 25. mars 2009 #553 Skrevet 25. mars 2009 For en tid tilbake leste jeg en interessant artikkel om hijab, det var i papirutgave så jeg kan ikke linke til den , men prøve å gjenfortelle essensen. Noen muslimske kvinner ble presentert påstanden om at det ofte ble ansett som kvinneundertrykkende i vestlig kultur å dekke til håret med hijab. Kvinnene repliserte at de hadde et ønske og et behov for å følge tradisjonen og ville bære plagget for å ære religionen som en god muslim. Det kom også opp at de anså kvinnene i vestlig kultur for å være undertrykt på den måten at mange av oss kvinner prøver å leve opp til et konstruert skjønnhetsideal. Det var et veldig fokus på kropp, sminke, klær osv. Og at kvinner kunne bli sett på som et objekt av menn. At kvinner blir sett på som ett objekt av menn er mye mer uttalt i muslimske samfunn. Det er nettopp derfor det er påbudt å dekke til håret. Muslimske menn skal slippe å bli fristet av kvinnens bølgende hår. Videre er kvinnen underordnet mannen, muslimske kvinner kan bare gifte seg med muslimer, kvinner skal ha begrensede muligheter til skilsmisse, kjønnene skal adskilles og man rettferdiggjør flerkoneri. Kort sagt, kvinnens gjøren og laden er prisgitt hva de får lov til av mannen, faren, eller andre betydningsfulle menn i slekten eller nærmiljøet. Hun skal holdes under kontroll, som en slags hund. At muslimske kvinner ikke ser at de blir undertrykket er ikke så rart, da holdningen at kvinnen er verdt det halve av mannen, og er mannens eiendom, blir innprentet fra barnsben av. Hijab på småjenter er jo heller ikke uvanlig. Mange av kvinnene i Smiths venner vil nok også si at de ikke er undertrykket, helt til de tar til vett og kommer seg ut. Islam og tankegangen i mange sekter har mange likhetstrekk. Det ser man blant annet også på hva som skjer når man bryter ut, samfunnet du før var en del, av kutter all kontakt med deg, og regner deg som "død". Forskjellen på sekter og islam er størrelsen og utbredelsen. Mer om kvinners "sterke stilling" innen islam kan man lese om i dette poengterte leserinnlegget i Morgenbladet.
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2009 #554 Skrevet 25. mars 2009 Jaja, nå kan uansett hele debatten både avblåses og begraves, for nå håndheves ikke politiets uniformsreglement allikevel, så da kan muslimske jenter og andre gjøre som de vil, akkurat som de 4000 politifolka som brøt reglementet så det sang tidligere idag. Virkelig rørende å se den enorme respekten de ansatte i dette landets politimakt har for lover og regler. Det er et eksempel til etterfølgelse. Virkelig.
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2009 #555 Skrevet 25. mars 2009 Hva med SYDVEST, MIKKEMUS ØRER, SAMELUE, TURBAND, STRÅHATT, GRORUD PALME, SKAUT, TOPPLUE, NISSELUE og andre hodeplagg da inn i politiet?
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2009 #556 Skrevet 25. mars 2009 Hva med SYDVEST, MIKKEMUS ØRER, SAMELUE, TURBAND, STRÅHATT, GRORUD PALME, SKAUT, TOPPLUE, NISSELUE og andre hodeplagg da inn i politiet? Hva med tupé i politiet?
Larsern Skrevet 25. mars 2009 #557 Skrevet 25. mars 2009 Jaja, nå kan uansett hele debatten både avblåses og begraves, for nå håndheves ikke politiets uniformsreglement allikevel, så da kan muslimske jenter og andre gjøre som de vil, akkurat som de 4000 politifolka som brøt reglementet så det sang tidligere idag. Virkelig rørende å se den enorme respekten de ansatte i dette landets politimakt har for lover og regler. Det er et eksempel til etterfølgelse. Virkelig. Politiet demonstrerte fordi de blir pålagt uforholdsmessig stort overtidsarbeide i tillegg til at ressursene er så knappe at de ikke har kapasitet til å opprettholde daglig virke.
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2009 #558 Skrevet 25. mars 2009 Politiet demonstrerte fordi de blir pålagt uforholdsmessig stort overtidsarbeide i tillegg til at ressursene er så knappe at de ikke har kapasitet til å opprettholde daglig virke. Ja, det forandrer jo alt. Så lenge de har 'edle' hensikter kan de drive med lov- og regelbrudd som de vil, det er klart. Regner med at dette gjelder oss andre også, og at neste gang jeg er ute på demonstrasjon holder politiet seg langt unna om jeg ikke har lyst til å følge samfunnets spilleregler den dagen.
Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2009 #559 Skrevet 25. mars 2009 Ja, det forandrer jo alt. Så lenge de har 'edle' hensikter kan de drive med lov- og regelbrudd som de vil, det er klart. Regner med at dette gjelder oss andre også, og at neste gang jeg er ute på demonstrasjon holder politiet seg langt unna om jeg ikke har lyst til å følge samfunnets spilleregler den dagen. Det er jo kjempeviktig for samfunnet at politiet får flere ressurser......alle skjønner dette vel?
Gjest Timmelim Skrevet 26. mars 2009 #560 Skrevet 26. mars 2009 Den norske borgeren og politikeren Khalid Mahmood føler seg krenket og forfulgt som muslim i det norske samfunnet. Han mener det foreår en hatkampanje mot alle med muslimsk bakgrunn. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=551873 Jeg er enig med ham. Tilhengerne av det fargerike multikulturelle nirvana seiler under falskt flagg! De snakker om integrering og toleranse når det de egentlig mener er assimilering og utslettelse av innvandrernes røtter og kultur. Tar du fra et menneske sin fortid så tar du samtidig fra ham sin fremtid!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå