Gå til innhold

Hijab i politiet

Gjest Gusj

Anbefalte innlegg

Gjest Frihetsmennesket
Ja.

Ikke et eneste sted har du evnet å komme med noe som underbygger påstandene dine. Du uttaler deg til og med om den islamske tro uten å ha det minste peiling.

Hvilke påstander er det du snakker om, som du mangler en begrunnelse på? Er det en definisjonsdiskusjon du vil begi deg ut på, hva en skal definere som religion? Jeg er fullt klar over at mange som har lest koranen, hevder at ditten og datten ikke er islam fordi boka ikke gir grunnlag for dette, men det er uinteressant for meg hvor religiøse mennesker henter begrunnelsene sine fra, de er like irrasjonelle, og like fullt urokkelige. At hijab brukes med bakgrunn i religiøs motivasjon kan en få bekreftet ved å spørre et representativt utvalg av muslimer, og om du da ikke er enig i at de har grunnlag for sine meninger i koranen, er ikke jeg opptatt av. Det er like fullt en gruppe, som har en streng og urokkelig kleskodeks som danner en del av identiteten.

Endret av Nigo-san
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Frihetsmennesket
Man kan jo ikke si at hijab ikke representerer en del av en muslimsk kvinnes religiøse identitet, og da har jo strengt tatt hijab noe med religion å gjøre.

Ja, nettopp! Selv om det er enkelte individer her, som ønsker å innføre et skille mellom hva en kaller tradisjon, og hva en kaller religion, definert ut ifra skriftgrunnlaget. Ko-ko. Hvor går det skarpe skillet, og spiller det noen rolle hva vi kaller det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen fortelle meg HVORFOR det på død og liv er så viktig at politiet framstår som nøytrale? Jeg skjønner ikke helt hva alt oppstyret er for... På HVILKEN måte vil bruk av burka e.l. svekker en politikvinnes/-manns evne til å gjøre jobben sin? For meg virker det som en meningsløs prinsippsak bygget på fordommer...

Hvis religiøse hodeplagg skal forbys bør også bruk av f.eks. smykker med kors-anheng forbys, da dette også fremmer en religion?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen fortelle meg HVORFOR det på død og liv er så viktig at politiet framstår som nøytrale? Jeg skjønner ikke helt hva alt oppstyret er for... På HVILKEN måte vil bruk av burka e.l. svekker en politikvinnes/-manns evne til å gjøre jobben sin? For meg virker det som en meningsløs prinsippsak bygget på fordommer...

Hvis religiøse hodeplagg skal forbys bør også bruk av f.eks. smykker med kors-anheng forbys, da dette også fremmer en religion?

Poenget, som illustreres så treffende med sameluer, hakekors osv, er at å gi en tillatelse for hijab, er ensbetydende med å gi islam en særstilling, å smi lovverket etter islam.

Du kan si at det ikke spiller noen rolle i praksis, da det ikke er mennesker som har tilsvarende behov, som nektes sine religiøse symboler i politiet, dersom en også tillater turban og kalott.

Men der vil også enkeltindivider kunne føle seg tråkket på, ved at feks piercing ikke aksepteres, goth-sminke, rosa hår, leppestift på transseksuelle menn, osv. Kanskje det ikke er et stort problem, bortsett fra for opportunister og enkeltpersoner. Allikevel innebærer det en forfordeling av en type kleskodeks, basert på de sære preferansene en større pressgruppe har, noe som fra et individuelt ståsted vil kunne føles urimelig.

Men det er et større problem, og det er at slike ordninger skaper en slags preferens, det øker aksepten for tilsvarende situasjoner. Dette bygger seg opp, det blir da akseptert at all sykehusmat må være halalmat, og til slutt får ikke personer som Salman Rushdie komme til Norge, fordi han utgjør en fare for demokratiet, og bedriver unødvendig provokasjon av religiøse følelser. Se hvor langt det er kommet i UK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet poeng som også har vært nevnt i tråden, er at når en åpner for at kvinner får bruke hijab i politiet, åpner en også for at kvinner med et fossilt religiøst syn, får innpass i politiet, noe som alle ikke-religiøse ikke har fordeler av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns jeg ser det for meg. En politimann ikledd burka. og funder litt på det, så kan det hende du ser hva hindringen kan være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns jeg ser det for meg. En politimann ikledd burka. og funder litt på det, så kan det hende du ser hva hindringen kan være.

Hva med religionsfrihet og respekt? Hvis vi skal bannlyse politikvinner i burkaer, hva sier det om hvor mye vi respekterer muslimske kvinner generelt sett?

Er å bli nektet bruk av burka under tjeneste (pga. av at regjeringen og det norske folk mener du ikke er respektabel nok), som muslimsk kvinne, like lite nedsettende som å bli nektet "piercing, goth-sminke, rosa hår, leppestift på transseksuelle menn, osv."?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med religionsfrihet og respekt? Hvis vi skal bannlyse politikvinner i burkaer, hva sier det om hvor mye vi respekterer muslimske kvinner generelt sett?

Er å bli nektet bruk av burka under tjeneste (pga. av at regjeringen og det norske folk mener du ikke er respektabel nok), som muslimsk kvinne, like lite nedsettende som å bli nektet "piercing, goth-sminke, rosa hår, leppestift på transseksuelle menn, osv."?

Jeg har moret meg med å lese hvordan du hopper fra den ene til den andre siden.

Men, diskusjonen handler vel om hijab i politiet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har moret meg med å lese hvordan du hopper fra den ene til den andre siden.

Men, diskusjonen handler vel om hijab i politiet?

Skjønner ikke helt hva du mener med den kommentaren? Beklager hvis du synes jeg ikke har satt meg nok inn i diskusjonen, men jeg har aldri hørt noen argumenter som utveier graden det vil virke nedlatendepå denne, relativt store, folkegruppen. I alle fall slik jeg ser det, så det er derfor jeg spør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi ikke gå bort fra uniform da. Så kan de som føler for det ha på seg skinnskjørt med ullstømpebukser under?

Dersom du synes det er flott at kvinner kan bruke hijab i politiet, er det forståelig. Men, jeg stiller meg kritisk til at kvinner i politiet skal bruke burka. Man må ta sikkerhet med i betraktningen.

Vi må med andre ord skille mellom hijab, som diskusjonen dreier seg om, og burka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aaaah.. uniformen er lik, men uniformen gir ingen problemer for ikke-religiøse. Den gir problemer for religiøse, og det er det som gir skjevhet. Fordi religiøse og ikke religiøse ikke har muligheten til å delta i politiet med like konsekvenser for sitt eget private liv!

Hva da, gir ingen problemer for ikke-religiøse? Har de ingen standpunkt å forfekte fordi de ikke er religiøse? Men det stemmer slett ikke. Humanetisk forbund har mange, mange medlemmer her i landet, og de får på ingen måte lov til å markere sin tilhørighet eller gi tilkjenne sitt livssyn mens de er i tjeneste.

Uansett, dette har ingenting med religion å gjøre, men med personlig preg på uniform generelt. Jfr facebookaksjonen som nå pågår for å få samelua tillatt til uniformen.

Religion, kulturell tilhørighet, etnisitet, seksuelle preferanser, politisk overbevisning...det er mange som kunne satt sitt preg på politiuniformen om de fikk lov. Det er poenget, idag får ingen i det hele tatt lov, alle behandles helt likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må med andre ord skille mellom hijab, som diskusjonen dreier seg om, og burka.

Diskusjonen dreier seg om vi skal tillate enkeltpersoner å sette sitt personlige preg på politiuniformen. Om det er via burka eller hijab, eller for den saks skyld vikinghjelm, samelue eller mikke mus-ører er i grunnen irrelevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kristne kors på politiuniformen i dag.

Ja og det er kors i det norske flagget, hvilket symbol synes du muslimene bør få i det norske flagget da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det syns jeg er en strålende ide. Jeg syns ikke politifolk burde bære ytre kjennetegn på noen religiøs eller politisk tilhørighet i det hele tatt.

De siste dagene har det forøvrig kommet fram flere stemmer fra innvandrermiljøet som advarer mot hele hijab-idèen.

Aslam Ashan påpeker at selv i Pakistan må kvinnelige politifolk bruke den ordinære uniformen. Og at Norge faktisk gjør seg mer pakistansk enn Pakistan selv ved å evt tillate dette. Og i 7 forskjellige muslimske land, dvs land med en muslimsk inspirert lov, er det faktisk forbudt å bruke hijab i det hele tatt i de offentlige rom. Hvorfor slikt hastverk med å innføre islamistiske symboler i ordensmaktens uniform? Selv i den muslimske verden vil man ikke ha det.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Mirage_*
Ja det skulle f... bare mangle.

Enig! Da sier vi det sånn da. Dersom jeg har lyst til å bli politidame nedi de muslimske landene (som garantert ikke er lov for kvinner), så skal det kristne korset (altså den norske religion) printes på uniformen. Da blir jeg sikkert lemlestet og halshugd samt hengt oppi en heisekran uten hode.

Hvis muslimer skal få ha hijab til uniformen i norge så skal nordmenn få ha det kristne korset (eller en annen norsk gjenstand) på sin uniform i det muslimske landet? Skal være likt og rettferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Piken_*

Jeg synes at det blir noe feil når man legger et forslag ute på høring uten å forhøre seg med dem som er innenfor det det gjelder. Det er liksom noe av det samme som noen andre tar en beslutning om noe viktig før de snakker med noen om det. Det blir feil, pluss at man mister respekt og alt det der.

Det er 96,4% av politiet som ikke vil ha hijab som en del av uniformen. Det er muslimske politikvinner som ikke vil ha hijab som en del av uniformen. Hvem skal man høre på? De som jobber innenfor yrket og som ikke vil ha det, eller alle andre? Det er ikke de andre som jobber innenfor yrket.

Så en annen ting, som Aslan i Dagbladet sa så undrer han seg hvorfor politifolk skal ha hijab i Norge, når politifolk i Pakistan ikke har det. Hvorfor skal man bli mer religiøs/politisk i det landet man flytter til? For den saks skyld- hvorfor skal man "prakke" på en majoritet et religiøst/politisk plagg?

Selv om Norge er et "multireligiøst" og "multikulturelt" samfunn så betyr ikke det at man skal tillate hva som helst. Man kan henvise til USA så mye man vil, men man så jo hva som skjedde med indianerne der.

Og, en annen ting, ved bruk av hijab i politiet så setter man seg "utenfor" alle andre- enten man vil eller ei. Det blir bare sånn. De muslimske kvinnene vil, selv om de ikke tror de, bli sett på annerledes. De vil kanskje også få oppleve at noen ikke vil snakke med dem, at noen ber om å få noen andre, at noen tilbakeholder informasjon etc.

Samt at tillater man hijab i politiet, har andre grupper også rett til å bruke det de måtte ha av religiøst/politisk plagg- eller er det slik at det kun er for muslimer?

Isåfall så er det diskriminerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det vanlig å ha ytringsfrihet i jobben sin?

Jeg er kommunalt ansatt, men jeg har ikke lov til å si hva jeg vil når jeg er på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir jeg sikkert lemlestet og halshugd samt hengt oppi en heisekran uten hode.

Nei, det blir du ikke. :)

Nå vil du nok ikke få gjennomslag for at det skal printes kors på uniformen i det muslimske landet du skulle komme til å oppholde deg i, men de ville repsektert ditt syn og med et smil forklart deg hvorfor det ikke gikk an. I samme slengen ville de nok også forklart deg hvorfor de ikke tillater hijab til sine politiuniformer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_nova_*

Synes det det blir mer og mer av at det som en gang var "normalen" skal settes til side for å vise forståelse for alle andre nasjonaliteter... Er vi så redde for å bli sett på som rasistiske at vi rett og slett ikke kan gjøre annet enn å bøye oss for alle ønsker om forandringer - og si at vi må ta hensyn, vi må forstå, vi må kunne åpne for...

Jeg synes nesten vi har begynt å avnorske oss selv i forsøket på å være medmenneskelige, tolerante, inkluderende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal muslimer kunne forlange jobb på baconpakkeri, og samtidig forlange at arbeidsgiveren lar dem slippe å arbeide med svin?

Skal en hindu forlange at storfekjøttet fjernes fra ferskvaredisken for at vedkommende skal kunne jobbe der?

Hvis en politibetjent i polithijab må skyte en jøde eller en "rasist" under en aksjon, tror hun de bildene vil gavne politietatens ansikt utad, og signalisere at dette var en dessverre nødvendig handling for ordensmakten, eller vil det sende signaler om at politikvinnen er partisk part i saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...