Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Såvidt meg bekjent var det én muslimsk kvinne som ytret ønske om å kunne bruke hijab til uniformen, ellers ville hun ikke søke seg inn på politiutdannelsen. Som snille og gode nordmenn, ga "vi" etter for hennes ønske. Man er jo forståelsesfull, må vite... snill, god og inkluderende til det absurde.

Ok, gikk hun ut i media da eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun gjorde muligens ikke det, men hva har det egentlig med saken å gjøre? Hvor vil du? Hun gikk ikke ut i media, hele oppstandelsen er medieskapt for å lage mer islammotstand,og egentlig er det nordmenn som er de onde?

Skrevet
Hun gjorde muligens ikke det, men hva har det egentlig med saken å gjøre? Hvor vil du? Hun gikk ikke ut i media, hele oppstandelsen er medieskapt for å lage mer islammotstand,og egentlig er det nordmenn som er de onde?

Hehe...jeg vil bare forstå...få kunnskap om hva som satte det hele i gang.

Men jeg googlet litt og fant en artikkel om det. Hun uttalte seg altså om dette i media i slutten av september....og nå slås saken opp så voldsomt i media....må være pga. Storbergets uttalelse det da.

Uansett: denne kvinnen er ikke representativ for andre enn seg selv....så da er det jo ikke muslimene som vil få hijab innført i uniformsvedtektene i politiet....kun denne kvinnen.

Jeg er altså kun ute etter å forstå hvorfor debatten har blitt så voldsom. :)

Skrevet

Ok...nå er jeg litt klokere:

Sandneskvinnen i artikkelen over skrev et brev til Politidirektoratet, hvor hun spurte om hvordan de stiller seg til hijab som en del av politiuniformen...så da vet iallefall jeg hvordan (og hvorfor) diskusjonen startet her i landet.

http://www.rogalandsavis.no/meninger/leder...icle4110105.ece

Noen som vet om det er andre muslimer som offentlig har støttet ønsket hennes. Jeg har sett at Aslam Ahsan har uttalt seg negativt.

Gjest fargefarge
Skrevet
Og lenger ned i dumheten går det nok ikke an å dra denne diskusjonen.

Nei, i hvert fall ikke tatt i betraktning at du ikke evner annet enn å lire av deg infame personangrep på siden av sak. Tredje gangen nå?

Skrevet
Hehe...jeg vil bare forstå...få kunnskap om hva som satte det hele i gang.

Men jeg googlet litt og fant en artikkel om det. Hun uttalte seg altså om dette i media i slutten av september....og nå slås saken opp så voldsomt i media....må være pga. Storbergets uttalelse det da.

Uansett: denne kvinnen er ikke representativ for andre enn seg selv....så da er det jo ikke muslimene som vil få hijab innført i uniformsvedtektene i politiet....kun denne kvinnen.

Jeg er altså kun ute etter å forstå hvorfor debatten har blitt så voldsom. :)

Beklager, Sixx, jeg var sikker på at du utmerket godt visste dette, og at du bare var ute etter å "ta noen".

Neida, det er på ingen måte muslimene i Norge som har fremmet dette verken som et krav eller et ønske. Det var kun henne. Det betenkelige er at politidirektoratet og politikerne så gjerne ville etterkomme hennes ønske, uten engang å tenke seg om noe særlig. Og dette krever litt tankevirksomhet, noe man ser tydelig hvis man leser alle artiklene det er postet linker til i denne tråden.

Det er liksom ikke bare snakk om et skaut. Hijaben symboliserer veldig mye mer enn å dekke til håret for egen bekvemmelighets skyld.

Skrevet
Beklager, Sixx, jeg var sikker på at du utmerket godt visste dette, og at du bare var ute etter å "ta noen".

Neida, det er jeg i grunnen aldri, men jeg er direkte og kan kanskje oppleves sånn.

Det jeg imidlertid er opptatt av, er å forstå bakgrunnen for det jeg diskuterer, og det hadde jeg ikke fått med meg i denne saken.

(Jeg burde nok visst det, men har vært ute og "surra" i verden en stund nå).

Neida, det er på ingen måte muslimene i Norge som har fremmet dette verken som et krav eller et ønske. Det var kun henne.

Ja, jeg forstod det var kun henne etter å ha lest artikkelen. Derfor er det jo litt underlig at man i diskusjon her på KG kan få inntrykk av at det er et krav fra alle muslimer.

Det betenkelige er at politidirektoratet og politikerne så gjerne ville etterkomme hennes ønske, uten engang å tenke seg om noe særlig.
Når det gjelder politikerhold, så tror jeg rett og slett ikke det skyldes noe annet enn et forsøk på å sanke stemmer blant muslimene i Norge ved høstens stortingsvalg.

Det er liksom ikke bare snakk om et skaut. Hijaben symboliserer veldig mye mer enn å dekke til håret for egen bekvemmelighets skyld.

Dette må jeg lese meg opp på først. Jeg vet jeg har lest av hijab ikke er mer enn et hodeplagg, men skal se om jeg finner mer utav det først.

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

Neida, det er på ingen måte muslimene i Norge som har fremmet dette verken som et krav eller et ønske. Det var kun henne. Det betenkelige er at politidirektoratet og politikerne så gjerne ville etterkomme hennes ønske, uten engang å tenke seg om noe særlig. Og dette krever litt tankevirksomhet, noe man ser tydelig hvis man leser alle artiklene det er postet linker til i denne tråden.

Det er litt for lettvint å si at det ikke ligger tankevirksomhet bak å tillate hijab. Jeg vil tro at politidirektoratet har tenkt at å forby hijab vil forhindre muslimske kvinner å bli politi og at at de har tenkt at dette er religiøs diskriminering. Altså ligger det tankevirksomhet bak.

Dessverre har de som så mange andre misforstått hva religiøs diskriminering er. Som alt annet her i verden begrenses religiøs utfoldelse seg mot andre lover, regler og normer. F.eks. begrenses religionsfriheten helt naturlig mot injurielovgivning, mot lovgivning mot omskjæring osv.

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet
Jeg vil tro at politidirektoratet har tenkt at å forby hijab vil forhindre muslimske kvinner å bli politi og at at de har tenkt at dette er religiøs diskriminering. Altså ligger det tankevirksomhet bak.

Hjelpe meg så mye feil jeg skriver i dag ... Det skulle være:

Jeg vil tro at politidirektoratet ville tillate hijab for å oppfordre muslimske kvinner til å bli politi og at de har tenkt at å forby det er religiøs diskriminering. Altså ligger det tankevirksomhet bak.

Skrevet

Ja, jeg ser at den var lettvint, men du ser poenget.

Skrevet
Ok...nå er jeg litt klokere:

Sandneskvinnen i artikkelen over skrev et brev til Politidirektoratet, hvor hun spurte om hvordan de stiller seg til hijab som en del av politiuniformen...så da vet iallefall jeg hvordan (og hvorfor) diskusjonen startet her i landet.

http://www.rogalandsavis.no/meninger/leder...icle4110105.ece

Noen som vet om det er andre muslimer som offentlig har støttet ønsket hennes. Jeg har sett at Aslam Ahsan har uttalt seg negativt.

Det har vært skrevet tidligere i tråden, men kan jo gjentas. IRN, som selv sier de snakker for muslimer i Norge, støtter bruk av hijab i politiet, da de sier det er en religiøs plikt.

Mohammad Usman Rana, er også en talsperson for muslimer som støtter forslaget. Han mener hijab må respekteres, og de som har problemer med å godta dette er diskriminerende (det er bare å se hva han mener om hijab hos psykologer, og hvordan pasienten skal forholde seg).

Abid Raja er positiv til hijab i politiet.

Og så har vi jo en god del muslimer som er negative til hijab i politiet, blant annet muslimske politikvinner. Det er rart at de ikke blir sett på som fordomsfulle og med masse fremmedfrykt.

Skrevet
Gjør det. :)

Har lest litt nå (+sett på Himmelblå og søndagsfilmen :sjenert: ).

Men jeg fant altså en artikkel til. Den tar for seg forskjellige aspekter rundt dette med hijab...og det kommer også frem her at det er litt forskjellige meninger rundt dette.

Uansett så mener jeg at det utfra artikkelen er mulig å slå fast at hijab ikke er noe religiøst hodeplagg. Jada, jeg vet at det står i Koranen at man skal dekke seg til på anstendig vis, men dette har ikke noe med hijab som hodeplagg å gjøre. (Det har med den første gangen Muhammed besøkte Kabaen å gjøre...og så at de danset rundt den uten klær på overkroppen.....det mente han var uanstendig, og at man som muslim skulle dekke seg til på en anstendig måte, men dette er en annen diskusjon).

Den diskusjonen som har vært rundt dette med hijab i politiet viser således kanskje at de som diskuterer (hører du Storberget?) kanskje ikke har så mye greie på hva de snakker om?

Dette ble i korteste laget, men jeg er redd det blir for mye avsporing hvis jeg drar det lenger.

Skrevet
Hjelpe meg så mye feil jeg skriver i dag ... Det skulle være:

Jeg vil tro at politidirektoratet ville tillate hijab for å oppfordre muslimske kvinner til å bli politi og at de har tenkt at å forby det er religiøs diskriminering. Altså ligger det tankevirksomhet bak.

Men på hvilket grunnlag mener du det er et religiøst hodeplagg?

Skrevet
Det har vært skrevet tidligere i tråden, men kan jo gjentas. IRN, som selv sier de snakker for muslimer i Norge, støtter bruk av hijab i politiet, da de sier det er en religiøs plikt.

Mohammad Usman Rana, er også en talsperson for muslimer som støtter forslaget. Han mener hijab må respekteres, og de som har problemer med å godta dette er diskriminerende (det er bare å se hva han mener om hijab hos psykologer, og hvordan pasienten skal forholde seg).

Abid Raja er positiv til hijab i politiet.

Og så har vi jo en god del muslimer som er negative til hijab i politiet, blant annet muslimske politikvinner. Det er rart at de ikke blir sett på som fordomsfulle og med masse fremmedfrykt.

Takk for info, jeg må nok bekjenne at jeg ikke har lest hele tråden. :sjenert:

Men da kan vi iallefall slå fast at det er delte meninger om dette også blant muslimene.....så da er det iallefall ikke en felles muslimsk oppfatning.

Gjest gjest kvinne
Skrevet

Men da kan vi iallefall slå fast at det er delte meninger om dette også blant muslimene.....så da er det iallefall ikke en felles muslimsk oppfatning.

Dersom muslimene får tillatelse til å gjøre politiuniformen u-nøytral ved å bære muslimske symboler i sin arbeidstid o.l .Så må det også være lov for politiet i Karasjok å bære same-lue og bruke varme gode skalla i arbeidstida .

Samt politiet i Tromsø bør få kunne bruke en varm og god skinnhua på hode om vintern . ( Son som han Oluf - bruke )

Da er det bare å åpne opp for jødestjerner , kors smykker/ kristne symboler osv ,

ALLE må da kunne få lov å bære hvilket symbol eller hodeplagg dem ønsker i arbeidstiden sin . Muslimer kan ikke kreve særrettigheter til å RASERE en NØYTRAL politiuniform .LOVEN SKAL VÆRE LIK FOR ALLE . Det er et norsk særprinsipp .

Skrevet
Dersom muslimene får tillatelse til å gjøre politiuniformen u-nøytral ved å bære muslimske symboler i sin arbeidstid o.l .Så må det også være lov for politiet i Karasjok å bære same-lue og bruke varme gode skalla i arbeidstida .

Samt politiet i Tromsø bør få kunne bruke en varm og god skinnhua på hode om vintern . ( Son som han Oluf - bruke )

Da er det bare å åpne opp for jødestjerner , kors smykker/ kristne symboler osv ,

ALLE må da kunne få lov å bære hvilket symbol eller hodeplagg dem ønsker i arbeidstiden sin . Muslimer kan ikke kreve særrettigheter til å RASERE en NØYTRAL politiuniform .LOVEN SKAL VÆRE LIK FOR ALLE . Det er et norsk særprinsipp .

Men det er jo ikke et muslimsk symbol. Hvor har du det fra?

Skrevet

Ja, det er delte meninger om dette. Men mange som er motstandrer blir stemplet som motstandere av muslimer og som fordomsfulle når de sier sin mening.

Siden IRN får statsstøtte, og de representerer muslimer i Norge, forholder jeg meg til det de sier. IRN sier det er en religiøs plikt for kvinner å bruke hijab. IRN har ikke tatt tydelig avstand for dødsstraff for homofile. Når det er snakk om f.eks kvinneundertrykking, mener jeg de undervurderer problemer, og avfeier med at noen tolker koranen galt.

Jeg tolker uttalelser fra menn som mener hijab er en plikt, som at hijaben faktisk er symbolsk, at den er mer enn et skaut.

Hvorfor er de fleste som representerer muslimer i Norge menn?

Hva skjer med de kvinnene som forteller sin versjon av hvordan (det for noen) er å være kvinne og muslim i Norge i dag?

Selv om mange selv velger å gå med hijab, må vi ikke glemme at dette ikke gjelder alle. Selv om ikke alle som bruker hijab ser med negative øyne på f.eks kvinner som ikke lever, i deres øyne, et moralsk riktig liv, kan vi ikke utelukke at hijab for enkelte betyr mer en kun å vise at man er muslim. For noen står hijaben for et verdisyn de lever i tråd med.

Jeg vet dette ikke gjelder for alle muslimer. Men, dersom hijab er så viktig at du velger vekk drømme yrket dersom du ikke kan bruke den, lever denne personen for meg et liv i tråd med reglene. Hvis du ikke kan "bryte" denne regelen, er du da fordomsfri mot f.eks en muslimsk kvinne uten hijab, som har blitt voldtatt?

Skrevet
IRN sier det er en religiøs plikt for kvinner å bruke hijab.

Ja, merkelig nok påstår IRN (Islamsk Råd Norge) det, men de kan ikke begrunne det i Koranen. Greit nok at det er tradisjon i den muslimske verden å dekke til hode og hals, men det betyr ikke at det er religiøst betinget. De fremstår jo bare som useriøse når de prediker på den måten.

Det tar lang tid å snu en tradisjon. I tillegg er det vel gjerne sånn at de som har utvandret står på stedet hvil i forhold til den utviklingen som skjer i det landet de har reist fra.

Jeg vet dette ikke gjelder for alle muslimer. Men, dersom hijab er så viktig at du velger vekk drømme yrket dersom du ikke kan bruke den, lever denne personen for meg et liv i tråd med reglene. Hvis du ikke kan "bryte" denne regelen, er du da fordomsfri mot f.eks en muslimsk kvinne uten hijab, som har blitt voldtatt?

Så lenge vi er mennesker tror jeg nok aldri vi vil bli fordomsfrie, men jeg skjønner hva du mener.

Skrevet

Eller hvorfor er det menn som ber i de store rommene i moskeene, mens kvinnene får de mindre rommene?

Som med kristendom, så er det islamske kulturer som er søppel, enkelt og greit.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...