Gå til innhold

Hijab i politiet

Gjest Gusj

Anbefalte innlegg

Gjest Wolfmoon

Jeg synes også det er feil at kvinner som frivillig velger å bære hijab skal måtte bære med seg den symbolikken som kommer fra de som blir tvunget til å bære det. Hijab som et frivillig symbol brukt for å vise hva man tror på er for meg akkurat det samme som kors, turban e.l., og så lenge dette skjer på fritiden er det overhodet ikke problematisk for meg at en politikvinne bærer hijab.

Symbolikken til en hijab er for meg ganske klar, den symboliserer at personen som bruker den er muslim. Det er helt greit. Men en som jobber i politiet skal være nøytral når denne er på jobb, noe man ikke er når man bruker et religiøst symbol, rett og slett fordi politiet må forholde seg til alle mennesker i samfunnet.

Tabris, du påstår at det er hijaben som er problemet her, men sånn jeg leser det er det ikke hijaben i seg selv som er problemet. Problemet er derimot blandingen av politirollen og en persons personlige religion.

Endret av Wolfmoon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjeste Blondie65

1) For de som går med hijab er dette er et symbol. Det er enten et symbol som deres religion påbyr dem det, eller de hevder å gjøre det ut i fra at det får dem til å føle seg bedre. Eller alle sammen.

2) For de som ser andre gå med hijab er dette også et symbol. De ser enten muslimer på fremmarsj, eller de ser kvinneundertrykkelse eller de ser en person som setter sin religion/personlige komfort foran det å gli inn i mengden. For de som ser en politikvinne i hijab er det en kombinasjon av alle disse punktene.

En politiuniform skal være fri for personlige symboler da den skal symbolisere at her står en offentlig tjenestemann.

Du legger deg stort opp i hva den hijab kvinnen selv mener hijaben representerer. For meg er det knekkende likegyldig - et personlig symbol som hijab, hakekors, satanist tatovering, jødekalott, emo sminke, sikkerhetsnål i øret, osv ... har INGENTING sammen med en politiuniform å gjøre.

Du kan ikke skille symbolet fra det andre legger i det. Jeg har selv et palestina skjerf som jeg kun bruker når jeg står på ski. Hvorfor? Det er jo mote i dag med fakesjal? Jo fordi for mange har dette sjalet et politisk budskap og hvis jeg ikke vil bli assosiert med det budskapet så kan jeg heller ikke bruke skjerfet. På fjellet bruker jeg det fordi det er varmt, i byen bruker jeg det ikke fordi det gir politiske assosiasjoner som jeg ikke vil signalisere 24/7. Jeg ser at andre ser meg med skjerfet, jeg kan ikke skille skjerfets verdi med dets politiske budskap.

Du hevder en masse om disse kvinnenes mening om sin hijab, men du kommer ikke vekk fra det faktum at det de signaliserer utad er at de er muslim. De kan signalisere mye annet også og for en stakket stund kan vi ignoere de signalene. Men relgiøs tilhørighet har ingenting med politiuniformen å gjøre.

Synes du det er bra at norske ikke-muslimske jenter føler de må gå med hijab visse strøk i Oslo for å unngå å bli kaldt horer og voldtekt av ekstreme muslimske menn? Ser du ikke at hijab signaliserer et skadelig kvinnesyn FRA UTSIDEN selv om de muslimske kvinnene hevder at de gjør det av andre grunner?

For meg og mange andre er det en uting at religion tar en større plass i samfunnet. Hva personer gjør på sin fritid er deres private rett. Hva de gjør på jobb og spesielt i en offentlig tjenestemanns stilling er noe helt annet.

Religion er ikke noe ufarlig som man kan lefle med og finne halvt underholdende og fornøyelig. Religiøs fanatisme som får ta for stor plass vil snart fortrenge alt annet. Det skulle faktisk være nok å se på hva som skjedde i Iran da Komeini kom til makten for å forstå det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjeste Blondie
Synes du det er bra at norske ikke-muslimske jenter føler de må gå med hijab visse strøk i Oslo for å unngå å bli kaldt horer og voldtekt av ekstreme muslimske menn? Ser du ikke at hijab signaliserer et skadelig kvinnesyn FRA UTSIDEN selv om de muslimske kvinnene hevder at de gjør det av andre grunner?

Sorry skrivefeil - det er svenske drabantbyer det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvsagt synes jeg det er bra at ikke-muslimske jenter blir kalt jenter fordi de ikke går med hijab.

Hva slags spørsmål er det?

Dette blir bare gjentagelse av de samme argumentene fra begge sider, så jeg ser egentlig ikke hensikten for min del med å fortsette å svare på dem. Så for å oppsummere:

1. Nei, uniformen er ikke nøytral som vi har vært inne på flere ganger før. Jeg er enig i de som sier at politiet bør representere hele befolkningen, noe den ikke gjør i dag.

2. Hijab er et symbol som betyr ulike ting. Jo flere kvinner som velger å bruke det frivillig, jo mer kan vi få bort de negative assosiasjonene med det.

3. Det man vel uten tvil kan si er at en politikvinne med hijab symboliserer er at hun er muslim. Folkets andre holdninger, assosiasjoner, frykt, generaliseringer og fordommer er ikke politikvinnene sitt ansvar. Deres ansvar er å gjøre en god jobb og bli bedømmet etter det - ikke etter hva man selv legger i at en slik kvinne "må" mene om profesjonalitet og nøytralitet utfra hva vi mener høres rett ut utfra egne assosiasjoner.

4. Religion og religiøs fanatisme er ikke det samme. Så lenge man har klare lover og regler som har nulltoleranse mot f.eks kvinneundertrykking, valgfrihet og vold så får ikke jeg katastrofetanker av at religion er mer tydelig enn det har vært.

5. Så lenge en hijabbærende politikvinne gjør en like god jobb som andre, så veier for meg motargumentene for meg ikke opp mot det jeg ser på som positive effekter av dette: Flere muslimske kvinner i arbeidslivet, bredere representasjon av befolkningen i politistyrken og forhåpentligvis mer respekt for politiet blant innvandrere og barn av innvandrere. Langtidsvirkninger håper jeg vil bli mindre fordommer og fremmedfrykt, og mer respekt og toleranse.

Hvis det ikke kommer opp noe nytt, så tror jeg dette blir mitt siste ord i saken siden jeg føler debatten begynner å gå i sirkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[...]Jeg synes det blir feil å la de som er for tvang og undertrykkelse være de som skal være meningsbærere for hva hijab symboliserer, mer enn for de som bærer det av eget valg.

Den som bærer politiuniform SKAL ikke ha egne valg. Uniformen skal klart vise at vedkommende er politi, og intet annet. Dette for å unngå unødvendige beskyldninger om partiskhet og vikarierende motiver, når politiet legger upopulære restriksjoner på folk.

Dette er IKKE arenaen for fri religionsutfoldelse, og det har ingen ting å gjøre med om politipersonellet er katolsk, hindu eller muslim å gjøre. Flagging av personlige meninger og eget livssyn er bare ikke forenlig med å bli oppfattet som en som håndhever regelverket på en nøytral og upartisk måte.

Hvorvidt vi trenger mer eller mindre religion i samfunnet generelt, og hvert individ spesielt, er en helt annen debatt.

Det dreier seg om at fartsyndere skal stoppes av politi, ikke av muslim, eller prest, eller senterpartist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

(...)

2. Hijab er et symbol som betyr ulike ting. Jo flere kvinner som velger å bruke det frivillig, jo mer kan vi få bort de negative assosiasjonene med det.

Hvordan vet man hvem som velger å bruke hijab frivillig?

Er løsningen at de kvinnene som i dag velger å ikke gå i hijab, skal begynne å bruke denne, slik at de som velger å bruke hijab ikke skal bli så godt lagt merke til?

3. Det man vel uten tvil kan si er at en politikvinne med hijab symboliserer er at hun er muslim. Folkets andre holdninger, assosiasjoner, frykt, generaliseringer og fordommer er ikke politikvinnene sitt ansvar. Deres ansvar er å gjøre en god jobb og bli bedømmet etter det - ikke etter hva man selv legger i at en slik kvinne "må" mene om profesjonalitet og nøytralitet utfra hva vi mener høres rett ut utfra egne assosiasjoner.

Skal jeg slutte å få assosiasjoner når jeg ser symboler, må jeg jobbe hardt med meg selv. At man er motstander av noe betyr ikke at det er frykt som ligger til grunn. Er alle muslimene som er imot hijab også fylt med fremmedfrykt og fordommer, eller gjelder det kun ikke muslimer?

4. Religion og religiøs fanatisme er ikke det samme. Så lenge man har klare lover og regler som har nulltoleranse mot f.eks kvinneundertrykking, valgfrihet og vold så får ikke jeg katastrofetanker av at religion er mer tydelig enn det har vært.

Da må også representanter for religionene være tydelige i at de tar avstand fra f.eks henretting av homofile. Ellers er det vanskelig ikke å få assosiasoner når man ser et symbol på akkurat denne religionen.

5. Så lenge en hijabbærende politikvinne gjør en like god jobb som andre, så veier for meg motargumentene for meg ikke opp mot det jeg ser på som positive effekter av dette: Flere muslimske kvinner i arbeidslivet, bredere representasjon av befolkningen i politistyrken og forhåpentligvis mer respekt for politiet blant innvandrere og barn av innvandrere. Langtidsvirkninger håper jeg vil bli mindre fordommer og fremmedfrykt, og mer respekt og toleranse
.

Så klart, flere muslimske kvinner i arbeidslivet må vi ha. Vi har jo muslimske politikvinner i dag, men ikke mange nok. Men dersom det må bli flere hijab kledde kvinner i politiet for at det skal bli mer respekt for politi fra innvandreres side, handler ikke lenger hijaben om å signalisere at en kvinne er muslim. Da hadde det holdt med en muslimsk kvinne. Er det en kvinne i hijab som må til for å få respekt, er det levereglene hijaben kan signalisere, som er av betydning.

Hvis det ikke kommer opp noe nytt, så tror jeg dette blir mitt siste ord i saken siden jeg føler debatten begynner å gå i sirkel.

Jepp, det går i sirkel, det er sikkert og visst. Men selv om vi er uenige, må man regne med det blir diskusjoner rundt dette. Å avfeie enhver motstand som hat mot muslimer og fremmedfykt, gjør ikke godt for noen av partnene (sier ikke at du gjør dette). Som motstander kommer heller ikke jeg langt med å kalle tilhengerne naive og si at de støtter kvinnehat ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fargefarge

En kvinne som bærer hijab, og som er villig til å droppe en karriere i politiet, pga sin religion, er så religiøs at jeg ikke vil ha henne i politiet.

Mennesker evner ikke å legge bånd på antipatiene sine. Dette gjelder alle. Jeg ønsker ikke at slike religiøse mennesker skal inn i maktorganer.

Den friheten vi har idag, har ikke kommet fordi religiøse har vært forkjempere for ytringsfrihet, den har kommet fordi folk har blitt mindre religiøse.

Religiøse har ikke noen tradisjon for å respektere den gyldne regel, regelen om gjensidighet som en finner i alle kulturer. Om ateister tillater kristne å komme med sterkt nedsettende uttalelser ovenfor homofile, så kvitterer ikke kristne med å tillate ateister og homofile å komme med nedverdigende uttalelser ovenfor Gud.

Det er det liberale dillemma, og det som er så utrolig skremmende med religion, praktisk resonnering penetrerer ikke påbud fra Gud.

Hva har det så med hijab å gjøre? Vel hijab i seg selv er ikke et stort problem, slik jeg ser det, i og med at hverken kristne eller jøder som skjuler smykkene sine er verdinøytrale heller. Du finner mange loviske og prektige kristne som er i politiet og det var et oppslag i avisen for noen år siden om en politimester som hadde drevet med håndspåleggelse på arresterte personer.

Det som er et problem med hijab, er når det blir vanlig å tilpasse for å tekkes muslimer. Fordi muslimer ikke kvitterer med liberalisme, gi dem fingeren så tar de hånda. Fordi Gud sier at det er riktig. For en religiøs, så er ikke gjensidighet første bud. Ikke andre heller, eller tredje for den sakens skyld. Se på storbrittania, slik kommentator i dagbladet oppfordrer til (som et positivt eksempel.) Ja, der hindres europeiske borgere å komme inn i landet for å lage religionskritiske filmer.

Halloooooooo??? Dette er England, landet Norge har orientert seg mot sterkt, etter 2 verdenskrig, et vestlig land, forbildelandet for alle foppalfans. Og nå, etter at sykehus kun lager halal-mat, muslimske kvinner får gå med hijab i politiet, så er det kommet så langt at religionskritikere fra unionen, nektes den mobiliteten EU var lagt opp til å fremme.

Det er all grunn til å sette ut piggene mot muslimer. Tanken om å etterkomme deres trivielle behov, for å hindre dannelse av misfornøyde, etniske samfunnsgrupper er god, men jeg tror ikke på den. Jeg tror ikke det er sånn mennesker fungerer. De vil dolke deg i ryggen, slik de allerede har gjort i UK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*

er opprinelig fransk. Det samme skjer i franske forstader. Jentene som ikke bruker hijab blir fort sett som "billig". Håper inderlig at Norge blir aldri som Frankrike men må inrømme at jeg er pessimistisk.. :forvirret: Alt for mye snillisme her i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjeste Blondie65
"Aslam Ahsan synes det er latterlig hvis Norge åpner for politihijab, når det ikke engang er mulig i Pakistan."

Synes det er klare ord fra Aslam.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=558467

Norge har alltid hatt et kompleks når det gjelder ytterliggående religiøse retninger. Man har Lov om trudomssamfunn og ymist anna som skal forhindre trakassering og misbruk i religionens navn. Men dette er en sovelov fordi man er så redd for å tråkke de religiøse på tærne. Jehovas vitners utstøtelsespraksis er f.eks. grovt i strid med denne loven.

Det svært mange ikke forstår det er at religionsfrihet gjelder ikke bare for de som er religiøse men også for de som ikke er det. Vi har rett til å leve i et samfunn der man kan dyrke sin religion men det må også bety at man har lov å være ikke religiøs.

Og hvordan kommer så hijab inn i dette? Det er politisk korrekt å si at jenter må få gå med hijab hvis de ønsker. Men egentlig er dette nok en særregel innført for at religiøse mennesker skal få innta enda et område i den norske offentlighet. Hvorfor er vi som nasjon så til de grader redd for å innskrenke urimelige religiøse regler?

Svaret er nok at vi har alt for mange svin på skogen selv i form av skolegudstjenester innenfor skoletiden, en alt for markert religiøs del av julefeiring som det er umulig for den ikke-religiøse eller den anderledes religiøse elev å unngå, osv. Nå vil helt sikkert en haug med FRP'ere og kristne angripe meg å si at Norge er et kristent land. Ja jeg er klar over det. Men det er nå en gang slik at dersom vi ønsker å hindre UØNSKEDE religiøse handlinger så må vi se litt på hvordan vi oppfører oss selv mot anderledes tenkende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fargefarge
Nå vil helt sikkert en haug med FRP'ere og kristne angripe meg å si at Norge er et kristent land.

Og det kommer nok til å forbli det, tatt i betraktning at FRP allierer seg med kristenfanatikere. Det er en pest-eller-kolera situasjon for meg, Venstre er jo totalt ukritiske hva anngår å få inn utlendinger, hadde foretrukket at vi stengte innvandringen fra land som har en høy prosentandel troende, egypt, sentral-afrika, sudan, iran, irak, pakistan, indonesia, brasil, argentina, polen og gjerne enkeltstater i usa som mississippi. Vil ikke ha dere her. Så kan vi heller åpne slusene fra andre land, baltiske statene, russland, kina, canada, mexico, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fargefarge
Men relgiøs tilhørighet har ingenting med politiuniformen å gjøre.

Tja, hvor henter du det dogmet fra? Det er godt mulig at en kunne blande politi + hijab, samtidig som en tar forhåndsregler ved at de ikke blir satt til å passe på israelske demonstrasjoner, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest fargefarge
Hvorfor er det min oppgave som publikum å vurdere hva enkelt politibetjent står for holdningsmessig?

Det er en fordel for deg, dersom du skal slippe unna en bot, at du snakker med politi som viser godvilje når de ser lebestiften din og de høye hælene, og ikke forakter deg, og leter etter en grunn til å taue deg inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en fordel for deg, dersom du skal slippe unna en bot, at du snakker med politi som viser godvilje når de ser lebestiften din og de høye hælene, og ikke forakter deg, og leter etter en grunn til å taue deg inn.

Og det mener du de gjør hvis de bruker hijab?

Hvor har du i så fall fått et sånt synspunkt fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fargefarge
Og det mener du de gjør hvis de bruker hijab?

Hvor har du i så fall fått et sånt synspunkt fra?

Vær så snill. Det er en kjent sak at mennesker lar seg manipulere av utseende og adferd. Det fins bøker om hvordan man skal deale med politiet i USA, hva man skal si til dem, for å ikke provosere dem, det er småkonger som moderatorer på et forum. Visse yrkesgrupper tiltrekker bestemte mennesker, akkurat som selvviktige personer ønsker å skalte og valte i lokalpolitikken, fins det tonnevis av prektige og loviske mennesker i snuten, og da blir det dobbelt ille med islamekstremisme på toppen.

I usa er det skandaler titt og stadig, hvor bestemte etniske grupper behandles med avsky, og det var stor skandale når purken i sverige for litt siden snakket nedsettende om afrikanere. Om hijab-kvinner avskyr "billige" kvinner, vi snakker om de mer religiøst indoktrinerte damene her - tror du at du får noen netto-bonus eller fordel av å ha hijab-kvinner i politiet? Det finner jeg totalt kontraintuitivt.

Derfor spør jeg, gitt at du kan forsvare synet ditt ovenfor venner og omverden uten at de ser på deg som drittsekk - hvilken fordel har du av å ha kvinner med hijab i politiet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjeste Blondie65
Tja, hvor henter du det dogmet fra? Det er godt mulig at en kunne blande politi + hijab, samtidig som en tar forhåndsregler ved at de ikke blir satt til å passe på israelske demonstrasjoner, etc.

Ja visst. Så da må man lage en vaktliste for politiet som blir ganske så komplisert etterhvert. Hijabbærende Fatima kan ikke utføre den og den oppgave, Turbanbærende Sing kan gjøre det Fatima ikke kan, men har begrensninger andre steder. Osv.

Jeg som trodde politiet hadde nok begrensede resurser som det var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...