Gjest m Skrevet 2. februar 2009 #1 Skrevet 2. februar 2009 (endret) Jeg må bare spørre, for jeg blir så lei meg når jeg hører at dere tar abort så seint - hvorfor?? Dere må da vell ha oppdaget at dere var gravide for lenge siden?? Om en har ubeskyttet sex eller blitt voldtatt da bør en teste seg med en gang mensen ikke kommer. Om en skal ta abort så burde det gjøres så fort man oppdager det, for det er en grunn til at det er en grense på 12 uker. Etter uke 12 er det et sprell levende menneske som beveger seg og som dere etterhvert kan kjenne sparke. Det å ta bort et foster som nesten er levedyktig vil jeg nå nesten kalle det å ta livet av det. Og derfor burde grunnen til å gjøre det være ganske stor. Om barnet er sykt og sykdommen/defekten ikke er oppdaget før, da skjønner jeg. Men når jeg hører her at leger ber pasienter si at de kommer til å ta livet av seg dersom de får barnet og det ikke er reelt, da blir jeg rett og slett kvalm!! Det er tross alt et liv det er snakk om her. Nei, jeg klarer bare ikke å skjønne det, hvorfor gjør dere dette??? Endret 4. februar 2009 av Strix
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2009 #2 Skrevet 3. februar 2009 Dette er ett forum for graviditet og nybakte mødre etter hva jeg forstår. Dere behøver ikke å gå inn å lese innlegget, om dere ikke ønsker det, men vær så snill å ha respekt for trådstarters problem. Dere som er lykkelig gravide og nybakte mødre må ikke tro dere har enerett på dette forumet...
Gjest Clebra Skrevet 3. februar 2009 #3 Skrevet 3. februar 2009 Hvorfor skal folk alltid gjøre alle tråder om abort til en for/mot diskusjon. Selvfølgelig vet hun hvorfor grensen faktisk er på 12 uker, men hun har jo tatt et valg! Og hun har faktisk lov til å ta det valget. Mest sannsynlig syns hun sikkert det er et veldig vanskelig valg også, og da hjelper det ikke på at folk skal komme med herlige kommentarer om det i magen. Kjenner flere som ikke har funnet ut at de har vært gravid før så seint bla pga tatt for tidlig graviditetstest, uregelmessig mens, usansynnlig graviditet (gått p-piller ol).. Nemnden er der og jenten har muligheten. Ofte virker det som om nemnden er der bare fordi det skal "føles vanskeligere" å ta valget - aldri hørt at noen ikke har fått godkjent aborten. Og det er jo noe som absolutt bør diskuteres, men på en annen tråd kanskje?
Gjest Gjest_p_* Skrevet 3. februar 2009 #4 Skrevet 3. februar 2009 Ja, hvorfor? Hva er gode grunner for å gjøre det så sent? Er det noen som tar abort så sent uten å ha en GOD grunn?
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2009 #5 Skrevet 3. februar 2009 Det er rart at så mange syns det er helt ok å abortere et sannsynligvis helt friskt foster så sent, mens man mener det grenser til nazisme å abortere foster med downs eller andre misdannelser. Har man et sexliv, og dermed mulighet til å bli uønsket gravid, bruker man prevensjon. Simple as that. Det hele handler om å ta konsekvensene av sine handlinger.
Bomull Skrevet 3. februar 2009 #6 Skrevet 3. februar 2009 Det er rart at så mange syns det er helt ok å abortere et sannsynligvis helt friskt foster så sent, mens man mener det grenser til nazisme å abortere foster med downs eller andre misdannelser. Har man et sexliv, og dermed mulighet til å bli uønsket gravid, bruker man prevensjon. Simple as that. Det hele handler om å ta konsekvensene av sine handlinger. Du har mistet noe vesentlig i poenget ditt. Ikke alle som går på prevensjon har full virkning av den!! Ingen prevensjon er 100% sikker, og hvis man i tillegg ikke finner det ut før langt inn i svangerskapet, kan man ha mange gode grunner til å ta dette valget. Medisiner, alkohol, sykdommer osv osv osv.. Innlegget ditt synes jeg er svært lite forståelsesfullt. Ikke alle har et liv som er sort-hvitt.
Pingting Skrevet 3. februar 2009 #7 Skrevet 3. februar 2009 (endret) Det er tross alt et liv det er snakk om her. Hun spurte vel strengt tatt ikke etter dine meninger om hvorvidt det er greit eller ikke. Du vet ikke engang hvorfor hun gjoer det, forhaapentligvis er det et gjennomtenkt valg. Vi har selvbestemt abort i dette landet, det betyr at det er opp til hver og en aa definere situasjonen. Ogsaa om man vil velge aa soeke om det etter 12 uker. Endret 4. februar 2009 av Strix
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2009 #8 Skrevet 3. februar 2009 Du har mistet noe vesentlig i poenget ditt. Ikke alle som går på prevensjon har full virkning av den!! Ingen prevensjon er 100% sikker, og hvis man i tillegg ikke finner det ut før langt inn i svangerskapet, kan man ha mange gode grunner til å ta dette valget. Medisiner, alkohol, sykdommer osv osv osv.. Innlegget ditt synes jeg er svært lite forståelsesfullt. Ikke alle har et liv som er sort-hvitt. Å gå ut i fra at TS vil ta abort pga medisiner, alkohol, sykdommer e.l, blir like dumt som å automatisk gå ut at andre har et liv i sort-hvitt. Hun sier ingenting om slike grunner. De aller fleste som tar abort gjør det nok ikke pga at prevensjonen sviktet, eller pga de andre tingene du nevner. Jeg er ingen abortmotstander. Så til svar på spørsmålet til TS: Du må la nemda forstå at det er en fortvilt situasjon for deg, og hvilke grunner du har til å ikke kunne få et barn nå. Du får det nok innvilget. Vær forberedt på at en senabort kan være en stor påkjenning både fysisk og psykisk.
Gjest amalier Skrevet 3. februar 2009 #9 Skrevet 3. februar 2009 jeg mener at man først og fremst må tenke på barnet når man vurderer abort. hvis situasjonene er slik at barnet kommer til å få det tøft, være uønsket, osv så er det bedre å ta abort. men hvis barnet og foreldrene kommer til å få det bra synes jeg man skal beholde barnet. jeg ble gravid da jeg var 19 og vurderte abort. men jeg visste at barnet kom til å få det bra og at jeg kom til å elske det over alt på jord. så jeg slo tanken fort fra meg. angrer ikke!
helenen Skrevet 3. februar 2009 #10 Skrevet 3. februar 2009 Altså, jeg bare lurer; hva er det som er så respektfullt med å ha sex og bli gravid for så å ikke være moden nok til å ta seg av barnet og deretter drepe det når det er flere måneder gammelt? Gir ikke mening i mitt hode.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 3. februar 2009 #11 Skrevet 3. februar 2009 Jeg må bare spørre, for jeg blir så lei meg når jeg hører at dere tar abort så seint - hvorfor?? Dere må da vell ha oppdaget at dere var gravide for lenge siden?? Om en har ubeskyttet sex eller blitt voldtatt da bør en teste seg med en gang mensen ikke kommer. Om en skal ta abort så burde det gjøres så fort man oppdager det, for det er en grunn til at det er en grense på 12 uker. Etter uke 12 er det et sprell levende menneske som beveger seg og som dere etterhvert kan kjenne sparke. Det å ta bort et foster som nesten er levedyktig vil jeg nå nesten kalle det å ta livet av det. Og derfor burde grunnen til å gjøre det være ganske stor. Om barnet er sykt og sykdommen/defekten ikke er oppdaget før, da skjønner jeg. Men når jeg hører her at leger ber pasienter si at de kommer til å ta livet av seg dersom de får barnet og det ikke er reelt, da blir jeg rett og slett kvalm!! Det er tross alt et liv det er snakk om her. Nei, jeg klarer bare ikke å skjønne det, hvorfor gjør dere dette??? Jeg synes det er ganske drøyt å fordømme mennesker og anta masse ting uten å ha satt dere inn i hver enkelts situasjon. Det er ikke slik at situasjon er lik for alle som tar abort. Det er ikke slik at man bare venter litt fodi man er lat, og slenger innom når det passer seg. Jeg brukte prevensjon, men tydeligvis sprakk det. Det var en one night stand og kjente ikke type. Jeg var i en situasjon hvor jeg selv synes det var vanskelig å takle live, så å ta seg av et barn var helt uaktuelt. Med en gang jeg skjønte at jeg var gravid søkte jeg abort, men det var sommerferie, så søknaden ble liggende i flere uke pga ferieavvikling. pga dette måtte jeg lide, og gå gjennom en nemd som satt med granskende blikk. Tror du jeg synes dette var morsomt??? Tror du dette var lett for meg??? Da får du faen meg tro om igjen, og ikke sitt der på din høye hest og fordøm mennesker du ikke kjenner. Det er MER egoistisk å på død og liv sette et menneske til verden du vet du ikke kan tilby et godt liv, og som blir forsømt.
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2009 #12 Skrevet 3. februar 2009 Det er MER egoistisk å på død og liv sette et menneske til verden du vet du ikke kan tilby et godt liv, og som blir forsømt. Hva med å ta seg litt sammen og faktisk gi barnet et godt liv da? Og slutte å være så damn egoistisk.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 3. februar 2009 #13 Skrevet 3. februar 2009 Hva med å ta seg litt sammen og faktisk gi barnet et godt liv da? Og slutte å være så damn egoistisk. Det er fint at du har hatt et lett liv, men det er ikke slik at alle har hatt det. Det er mange som har ganske mye å stri med, og ingen til å hjelpe seg. Det er ikke bare å "ta seg sammen" som du sier. Så slutt å være så jævla fordømmende. Jeg håper nesten du opplever noe tungt i livet ditt, som får deg til å slite. Så kan jeg se fordømmende på deg og foraktelig si" herregud, ta deg sammen".
Pingting Skrevet 3. februar 2009 #14 Skrevet 3. februar 2009 Altså, jeg bare lurer; hva er det som er så respektfullt med å ha sex og bli gravid for så å ikke være moden nok til å ta seg av barnet og deretter drepe det når det er flere måneder gammelt? Gir ikke mening i mitt hode. Noe som ikke gir mening i mitt hode, er hvorfor enkelte foeler at de er saa hoeyt hevet over andre moralsk sett, at de kan buse inn paa et forum og begynne aa hytte med neven naar det ikke en gang har noe med saken aa gjoere.
Gjest amu Skrevet 3. februar 2009 #15 Skrevet 3. februar 2009 jeg ble gravid da jeg var 19 og vurderte abort. men jeg visste at barnet kom til å få det bra og at jeg kom til å elske det over alt på jord. så jeg slo tanken fort fra meg. angrer ikke! Det var deg. Her har ts sagt hun har bestemt seg for abort, hva har det med saken å gjøre at du en gang i tiden vurderte det for så å slå det fra deg? Hva med å ta seg litt sammen og faktisk gi barnet et godt liv da? Og slutte å være så damn egoistisk. Hva vet du om ts grunner til å ta abort? Flere kvinner tar abort nettopp fordi de ikke kan gi barnet et godt liv i daværende livssituasjon. Kan hende enkelte ikke vil at barnet skal vokse opp uten far, de kan ha psykiske problemer, ja hva vet vel vi. Mange kvinner som tar abort dømmer seg selv, så det er ikke nødvendig at alle andre gjør det. Tviler på at ts gjør dette med glede, hun har nok gode grunner for valget hun har tatt.
Gjest Gjest_Line_* Skrevet 4. februar 2009 #16 Skrevet 4. februar 2009 Jeg fordømmer ingen, men må innrømme at jeg blir skikkelig lei meg, på vegne av det lille uskyldige barnet, som ikke fikk en sjanse Leste et innlegg her på KG om abort, det var sterkt. Det er jo et ferdig lite menneske som ligger der og spreller, helt avhengig av mor. En mor som velger Å DREPE SITT EGET BARN. Har ingen forståelse for at noen velger dette, men som sagt fordømmer jeg ingen.
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2009 #17 Skrevet 4. februar 2009 Jeg fordømmer ingen, men må innrømme at jeg blir skikkelig lei meg, på vegne av det lille uskyldige barnet, som ikke fikk en sjanse Leste et innlegg her på KG om abort, det var sterkt. Det er jo et ferdig lite menneske som ligger der og spreller, helt avhengig av mor. En mor som velger Å DREPE SITT EGET BARN. Har ingen forståelse for at noen velger dette, men som sagt fordømmer jeg ingen. Hvis du ikke har noen forståelse uannsett situasjon, så er det det samme som fordømmelse. Det er fader meg drøyt å gå så langt som å anklage folk for å drepe sitt eget barn. Dessuten så er det ikke et sprell levende barn det er snakk om, det er snakk om et foster. Så du synes det er best for alle parter om en ustabil person som er psykisk ustabil og vurderer selvmord gjennomfører svangerskapet og får et barn hun ikke kan ta seg av? Eller en narkoman eller alkoholiker som som setter et barn til verden? Jeg synes det er VELDIG egoistisk å skulle sette et barn til verden uannsett dersom det ikke er ønsket, eller man ikke har mulighet til å ta seg av det. Da er det mye bedre å være såpass voksen og reflektert at man innser det og tar abort. De fleste som blir uønsket gravid og tar abort er havnet har tenkt nøye gjennom saken og vurdert mulighetene for at både mor og barn kan få et godt liv, og kommet til at den beste løsningen er å ende svangerskapet. Det betyr ikke at det er en lett avgjørelse for det, men noen ganger er det faktsik det beste. Det må være flott å leve i en svart/hvit verden som det du gjør, hvor alt er så enkelt
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå