Henna Skrevet 3. februar 2009 #1 Skrevet 3. februar 2009 Har akkurat flyttet til et nytt sted og har utekaninen stående på verandaen i et stort bur. I hele kveld har en katt lusket på verandaen og virket meget interessert i kaninen. Jeg begynte med å prøve å jage den vekk, men den hadde ingen planer om å være noen andre steder enn her. Har gitt opp det nå og følger bare med, og det skjer jo ikke stort annet enn at den ligger utenfor verandaen (litt hjalp skremmeriet) og følger med buret. Den virker som en veldig trygg og sosial katt da den er langtfra vettskremt og vil inn i leiligheten. Det er en stor katt, så den relativt store kaninen blir liten i forhold. Størrelsen gjør at jeg blir skeptisk også... Kan den finne på å ta kaninen eller gjøre et forsøk på det??? Er skeptisk til å ta kvelden nå...
Gjest Qha Skrevet 3. februar 2009 #2 Skrevet 3. februar 2009 Har akkurat flyttet til et nytt sted og har utekaninen stående på verandaen i et stort bur. I hele kveld har en katt lusket på verandaen og virket meget interessert i kaninen. Jeg begynte med å prøve å jage den vekk, men den hadde ingen planer om å være noen andre steder enn her. Har gitt opp det nå og følger bare med, og det skjer jo ikke stort annet enn at den ligger utenfor verandaen (litt hjalp skremmeriet) og følger med buret. Den virker som en veldig trygg og sosial katt da den er langtfra vettskremt og vil inn i leiligheten. Det er en stor katt, så den relativt store kaninen blir liten i forhold. Størrelsen gjør at jeg blir skeptisk også... Kan den finne på å ta kaninen eller gjøre et forsøk på det??? Er skeptisk til å ta kvelden nå... Nå er dette litt sent da. Jeg har både katt og kanin selv, og de er ikke bestevenner for å si det pent. Så de kan ikke være "løs" sammen alene. Dog, rømte kaninen fra buret sitt ei natt, men det hadde gått bra det. Selv om jeg var bekymra en stund før jeg fant rømlingen. Nå er det "pay back time" for katten løper hylende først for å komme seg i sikkerhet med "godzilla" i hælene. Så lenge kaninen er i et bur, og i tillegg et stort et, så tror jeg det går bra. Da har kaninen mulighet til å komme seg unna katten for å få sitte i fred.
Henna Skrevet 3. februar 2009 Forfatter #3 Skrevet 3. februar 2009 Frykter en katt på jegertokt i natt som vil rive i stykker nettingen... Regner med at nettingen sitter, og det er vel kanskje mer trolig at den vil "jakte" i tilfeller hvor kaninen løper? Men den ser ut som den har en plan der den sitter og lurer.. :-) Etter litt googlesøk kan det virke som kanin med overtaket skjer like ofte, om ikke oftere. Nei, det er vel bare å ta kvelden og satse på at det går bra.
Gjest Qha Skrevet 3. februar 2009 #4 Skrevet 3. februar 2009 Ja, er vel størst sjans for at katten liker å jakte på en kanin som løper, enn en som sitter i ro. Jeg ser kaninen min går til angrep den når den er lei av "tullet", og katten respekterer det. Dvs katten stikker av.
FangeLiv Skrevet 4. februar 2009 #5 Skrevet 4. februar 2009 Katter er helt utrolig nysgjerrige av seg, og når det har flyttet inn nye folk i nabolaget med noe levende som lukter nytt i en boks på verandaen, MÅ dette sjekkes nøye ut for å få fred i sjela for katten. Tror neppe den vil jakte/skade kaninen, den må rett og slett finne ut hva dette er for noe. Kaniner er for store og oppfører seg annerledes enn dyr som er kattens naturlige byttedyr, så det er ikke naturlig for katten å jakte på den. Jeg har hatt både katt og kanin i mange år, og de ble aldri venner nei, de forstår hverandre ikke og er skeptiske også etter lang tid. Men man skal som kjent aldri si aldri, hvordan gikk det i natt?
Gjest katteeier Skrevet 4. februar 2009 #6 Skrevet 4. februar 2009 Kaninene til naboen får sitte i fred når de er i buret sitt, kattene titter gjerne på dem men gjør ikke noen tegn til at de vil bryte seg inn. Men når kaninene går fritt ute derimot, da er det ikke noe som er så morsomt som å fly etter en kanin. Og når katten kaster seg over bakparten til kaninen så er det ikke umulig at den kan få noen risp for klørne til katter kan være skarpe. Katten morer seg mens kaninene blir stresset.
Lurvina Skrevet 4. februar 2009 #7 Skrevet 4. februar 2009 Jeg har en katt som har spist noen av naboens kaniner, så katter kan angripe kaniner ja. Det skal og sies at naboen ikke hadde sikret kaninene sine, han hadde kun satt opp hønsenetting rundt de som et slags gjerde som katten klarte å hoppe over. Hadde ikke katten tatt dem så hadde reven gjort det. Siden du har et bur til kaninen så tviler jeg på at katten tar den.
Gjest A.P.katt utlogget Skrevet 4. februar 2009 #8 Skrevet 4. februar 2009 Katter er rovdyr, kanin er grønsaksspiser. Katter kan klore, løpe raskt og bite samt holde fast en kanin med labbene. Kaninen kan bite og den hopper ikke særlig fort. Alt i alt, en katt kan selvsagt skade en kanin.
Veronica88 Skrevet 4. februar 2009 #9 Skrevet 4. februar 2009 Kan du henge noe på buret som vil enten løsne eller BRÅKE om Herr Pus vil inni der? Da får den forhåpentligvis en støkk. Se hvor den går hen, og finn ut hvem som eier den. Greit å vite OM noen skjer. Uansett ikke direkte eierens feil, men de kan jo kanskje ønske å hjelpe deg likevel.
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2009 #10 Skrevet 4. februar 2009 Katter er rovdyr, kanin er grønsaksspiser. Katter kan klore, løpe raskt og bite samt holde fast en kanin med labbene. Kaninen kan bite og den hopper ikke særlig fort. Alt i alt, en katt kan selvsagt skade en kanin. Hopper ikke kaniner særlig fort?! Da har du nok sett for mange overvektige kaniner. Hehe. Må legge til at kaniner også er mestere til å lure seg unna rovdyr ved å løpe i sikksakk, noe som fort kommer til merke hvis du noen gang skal prøve å fange inn en selv. Men er enig, en katt kan selvsagt skade en kanin. Selv om det mest sannsynlig ligger nysgjerrighet bak denne kattens overvåkning. Hehe
la Flaca Skrevet 4. februar 2009 #11 Skrevet 4. februar 2009 Katter er rovdyr, kanin er grønsaksspiser. Katter kan klore, løpe raskt og bite samt holde fast en kanin med labbene. Kaninen kan bite og den hopper ikke særlig fort. Alt i alt, en katt kan selvsagt skade en kanin. Må kommentere denne jeg også. På korte distanser løper kaninen faktisk fortere enn haren, de er rimelig kjappe. Kaniner vil også gjøre hva de kan for å forsvare seg og territoriet, med tenner og klør. Så det er ikke veldig sannsynlig at katter gjør skade på kaniner, selv om det selvfølgelig er mulig.
Henna Skrevet 4. februar 2009 Forfatter #12 Skrevet 4. februar 2009 Kaninen var heldigvis vel bevart når jeg stod opp i morges. Men katten lusket rundt når jeg kom fra jobb også så den er litt for interessert synes jeg. Var i dyrebutikken i dag og de anbefalte meg faktisk å legge ut pepper rundt buret, for det ville trolig holde katten unna. Var bekymret for at kaninen blir stresset av overvåkningen men den sitter klint inntil nettingen selv om katten står utenfor, så kan se ut til at den føler seg trygg allikevel i buret.
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2009 #13 Skrevet 4. februar 2009 Det minte meg på engang jeg hadde kaninungene våre på gressplenen, så kom katten og stakk av med den ene! Jeg løp etter katten, visste hvor den sprang for den hadde kattunger i en liten hule. Kaninungen satt rett i nærheten av hulen. Katten trodde nok det var en av ungene sine og tok den rett og slett med seg hjem. hehe. FOR en lettelse, jeg trodde den var blitt middag jeg.
Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2009 #14 Skrevet 9. februar 2009 Jeg har en katt som har spist noen av naboens kaniner, så katter kan angripe kaniner ja. Det skal og sies at naboen ikke hadde sikret kaninene sine, han hadde kun satt opp hønsenetting rundt de som et slags gjerde som katten klarte å hoppe over. Hadde ikke katten tatt dem så hadde reven gjort det. Siden du har et bur til kaninen så tviler jeg på at katten tar den. Det skal vel også sies at du ikke hadde sikret katten din ! Hadde det vært mine kaniner ville katten din vårt måsemat nå.
Lurvina Skrevet 9. februar 2009 #15 Skrevet 9. februar 2009 HVordan har du sett for deg at det skulle gått til? Sette katta i bånd? Katter har lov til å gå fritt, og har det ikke vært katta som har tatt kaninene så har reven gjort det.
Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2009 #16 Skrevet 9. februar 2009 HVordan har du sett for deg at det skulle gått til? Sette katta i bånd? Katter har lov til å gå fritt, og har det ikke vært katta som har tatt kaninene så har reven gjort det. Hvordan du hindrer katten din å gjøre skade på annen manns eiendom bryr jeg meg overhodet ikke om, men det må da være en selvfølge at folk kan få ha eiendommen sin og det som befinner seg der i fred? At du velger å ha et dyr du ikke har kontroll på som kjæledyr er DITT problem, ikke naboens. Er det vanskelig å forstå? Helt utrulig hva endel katte-eiere trur dem kan tillate seg.
Gjest Mea Culpa Skrevet 9. februar 2009 #17 Skrevet 9. februar 2009 Hvordan du hindrer katten din å gjøre skade på annen manns eiendom bryr jeg meg overhodet ikke om, men det må da være en selvfølge at folk kan få ha eiendommen sin og det som befinner seg der i fred? At du velger å ha et dyr du ikke har kontroll på som kjæledyr er DITT problem, ikke naboens. Er det vanskelig å forstå? Helt utrulig hva endel katte-eiere trur dem kan tillate seg. Det er like utrolig hva folk som ikke liker katter tror de kan tillate seg skal jeg si deg. Har du kaniner er da vitterlig din egen feil om de blir drept av et eller annet dyr fordi du ikke har sikret dem godt nok.
Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2009 #18 Skrevet 9. februar 2009 Det er like utrolig hva folk som ikke liker katter tror de kan tillate seg skal jeg si deg. Har du kaniner er da vitterlig din egen feil om de blir drept av et eller annet dyr fordi du ikke har sikret dem godt nok. En katt er ikke "et eller annet dyr", det er et kjæledyr som noen har ansvar for (teoretisk ser det ut som) Men det er vel der problemet er, dere vet ikke hva ansvar er ! Om min hund kom å drepte katten din ville det åltså være greit? Fint å vite.
Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2009 #19 Skrevet 9. februar 2009 Det er litt rart det der. Katter kan gjøre hva de vil hele året, mens hunder må gå i bånd sommerstid. Det er sikkert fordi hunder tar større dyr enn katten. Større dyr som er penere og kan være ment som menneskemat.
Gjest Driver Skrevet 9. februar 2009 #20 Skrevet 9. februar 2009 Hehe, ikke rart klørne kommer ut på disse katte-eierne. Du truer jo hele deres dyrehold. Om det kom en lov som sa at katter ikke fikk gå løs i byer ville nok 95% av disse såkalte dyre-elskerne kvittet seg med hårdotten svært raskt. (loven er innført i mange europeiske land, så den kommer nok) Hele poenget med en katt er jo at den er gratis og ikke noe ansvar, derfor tiltrekkes gjerne unge jenter som bare ønsker gledene men ikke ansvaret.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå