Gjest PpP Skrevet 3. februar 2009 #1 Skrevet 3. februar 2009 Hvordan ordner man seg time hos gynekolog ogsånt? Har ikke vært der enda, tenkte på å kanskje gjøre det snart. Og hvor mye ca koster det?
Pialill Skrevet 3. februar 2009 #2 Skrevet 3. februar 2009 du kan få en helt vanlig undersøkelse hos fastlegen din, det burde være nok hvis du bare skal ta en sjekk og det ikke er noe spesielt=) det er bare å ringe og si at du vil ha en underlivsundersøkelse=) koster vel det samme som en vanlig time hos legen... ikke mer en rundt 200, men er ikke sikker på den...
Gjest PpP Skrevet 3. februar 2009 #3 Skrevet 3. februar 2009 du kan få en helt vanlig undersøkelse hos fastlegen din, det burde være nok hvis du bare skal ta en sjekk og det ikke er noe spesielt=) det er bare å ringe og si at du vil ha en underlivsundersøkelse=) koster vel det samme som en vanlig time hos legen... ikke mer en rundt 200, men er ikke sikker på den... Joa, Men så er det sånn at jeg egentlig ikke har noe lyst til at fastlegen min skal ha underlivsundersøkelse på meg. Er så flau av meg, og er veldig mye hos legen pga asma og noen gærne knær. Vil helst ha noen andre enn fastlegen min..
Pialill Skrevet 3. februar 2009 #4 Skrevet 3. februar 2009 jeg nektet å la fastlegen min gjøre det og... hehe... det jeg gjorde var å be om å få en av de kvinnlige legene på senteret, så tok de det=) har gjort det to ganger... det gikk helt fint. hvis det bare er den ene legen der kan du ringe ned og prate med han og si at du syns det er ubehagelig å ha ham, og spørre om han kan sende deg videre til noen=)
Tingelin Skrevet 3. februar 2009 #5 Skrevet 3. februar 2009 (endret) l Endret 24. april av Tingelin l
Tingelin Skrevet 3. februar 2009 #6 Skrevet 3. februar 2009 (endret) l Endret 24. april av Tingelin l 1
Harira Skrevet 3. februar 2009 #7 Skrevet 3. februar 2009 Med henvisning til gynekolog tar det ofte kjempelang tid før du får time. Jeg sendte inn henvisningen min i starten av oktober tror jeg, og fikk ikke time før i januar.. Så henvisning er veldig greit hvis du bare skal ta en normal, rutinemessig sjekk, men hvis du mistenker at du har en sykdom, eller har ubehag av noen art, så ville jeg helt klart gått til fastlegen. En ting til, hos fastlegen, så får du en generell henvisning, du kan selv velge gynekolog. Jeg dro til Smestadgynekologene, og var veldig fornøyd der, og det kostet rundt 350 kroner. Virket som det var veldig grundig sjekk og erfaren lege.
Gjest sykepleier Skrevet 4. februar 2009 #8 Skrevet 4. februar 2009 Jeg ville aldri gått til fastlegen. Jeg går på volvat. Det er litt dyrt, ca 800 - 1000 kr. Men underøkelsen er kjempegrundig. Man trenger ikke henvisning, og man får time innen et par dager. Uansett - lykke til.
Gjest PpP Skrevet 5. februar 2009 #9 Skrevet 5. februar 2009 Tusen takk 1500 blir nesten litt i det dyreste laget for meg ettersom at jeg er 17 og ikke jobber, men jeg skal nok finne ut av det.
Gjest amu Skrevet 5. februar 2009 #10 Skrevet 5. februar 2009 Tusen takk 1500 blir nesten litt i det dyreste laget for meg ettersom at jeg er 17 og ikke jobber, men jeg skal nok finne ut av det. Hvis du får henvisning fra fastlegen din, betaler du en egenandel (tror det er 280) hos gynekologen. Du kan be om å få med en oversikt over gynekologer du kan velge mellom. Da kan du ta en ringerunde for å høre hvor lang ventetid det er hos de forskjellige spesialistene. Jeg synes også 1500 er mye å betale, hvis det ikke er noe som virkelig haster.
Gjest StockDama Skrevet 5. februar 2009 #11 Skrevet 5. februar 2009 Og sånn bare for å legge til. Legen bryr seg ikke om det er underliv, lunger eller knær de undersøker, det er jobben deres, så tviler på at fastlegen din ville så mye som ofre det så mye som en rar mine om du ber om å få underlivsundersøkelse.
Gjest dalieo Skrevet 5. februar 2009 #12 Skrevet 5. februar 2009 Jeg ville aldri gått til fastlegen. Jeg går på volvat. Det er litt dyrt, ca 800 - 1000 kr. Men underøkelsen er kjempegrundig. Man trenger ikke henvisning, og man får time innen et par dager. Uansett - lykke til. Bare lurer, men er det pga. sjenanse? Eller er ikke sjekken like bra og grundig offentlig, som hos privat?
Gjest amu Skrevet 6. februar 2009 #13 Skrevet 6. februar 2009 Bare lurer, men er det pga. sjenanse? Eller er ikke sjekken like bra og grundig offentlig, som hos privat? Hvis det kun er for en vanlig sjekk, holder det nok å få gjort det hos fastlegen. Har man derimot mange plager er det bedre å oppsøke en spesialist. De siste gangene jeg har tatt GU hos fastlegen, har jeg blitt henvist videre, for å ta ultralyd ol.
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2009 #14 Skrevet 6. februar 2009 Pleier man å barbere seg før man går til gynekologen?
Gjest StockDama Skrevet 6. februar 2009 #15 Skrevet 6. februar 2009 Pleier man å barbere seg før man går til gynekologen? ...ikke hvis du ikke gjør det til vanlig.
Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2009 #16 Skrevet 7. februar 2009 Og sånn bare for å legge til. Legen bryr seg ikke om det er underliv, lunger eller knær de undersøker, det er jobben deres, så tviler på at fastlegen din ville så mye som ofre det så mye som en rar mine om du ber om å få underlivsundersøkelse. Nå vil jeg tro at de fleste tenker mer å hvordan de selv føler det enn hvordan legen har det
Gjest StockDama Skrevet 8. februar 2009 #17 Skrevet 8. februar 2009 Nå vil jeg tro at de fleste tenker mer å hvordan de selv føler det enn hvordan legen har det Og grunnen til at man som regel er flau er fordi man tror at andre kommer til å bry seg med hva de gjør. Men legen bryr seg jo ikke, så ingen grunn til å være flau.
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2009 #18 Skrevet 8. februar 2009 Kanskje for de fleste, men da går jeg ut fra at jeg er et unntak der. Men så er ikke jeg egentlig flau heller, men det er for privat til at jeg vil ha en tilfeldig lege der. Men folk er forskjellige der også antar jeg
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2009 #19 Skrevet 8. februar 2009 Ts: Har du en Helsestasjon for ungdom i nærheten av deg? Her jeg bor har de ihvertfall Helsestasjonen for ungdom gratis tilbud om alt fra prevensjonsveiledning til gynekologiske undersøkelser og tester for kjønnssykdommer. I tillegg så er min erfaring at de er mer vant til jenter som skal gjennom sin første GU enn en del fastleger ofte er..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå