Gjest TS Skrevet 3. februar 2009 #1 Skrevet 3. februar 2009 Min samboer reiser veldig mye med jobben. Jeg trikser derfor litt med p-pillene og hopper over pillefri uke for å slippe at tante rød er på besøk når han er hjemme. Jeg er nå midt i et brett(diane), men det passer veldig bra å ha mensen nå. Kan jeg da bare ta pillepause, midt i brettet, en uke og invitere tanta hit, eller blir dette for mye "tukling med naturen"? (Har allerede hoppet over to perioder nå ved å fortsette på nytt brett istedetfor pillefri uke) Tilleggsspørsmål: Hvis en går på piller og blir gravid likevel, og ikke merker dette, men fortsetter på piller. Hvilke konsekvenser har dette for fosteret? (Og, nei; Jeg er ikke gravid, jeg bare lurer jeg!)
MonicaØH Skrevet 3. februar 2009 #2 Skrevet 3. februar 2009 Om du bare slutter nå midt i på pillene, og tar en pillefri uke, så må du gå et helt brett igjen før du er trygg. Så det er nok ikke så lurt. Det er heller ikke så lurt å hoppe over den pillefri uka, fordi det minsker sjansen for å bli gravid. Kanskje to ganger i år er greit, men ikke ta to pillebrett, så pause, to pillebrett så pause osv. Det fikk jeg beskjed om at det minsker sjansen for å bli gravid engang. Det med å gå på p-piller mens man er gravid, veit jeg virkelig ikke noe om. Men det jeg kan tenke meg, er at enten så dør fosteret, eller det får hjerneskader.
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2009 #3 Skrevet 4. februar 2009 Dette varierer fra pille til pille, så jeg ville ringt legen min. Jeg kan ta et brett, så en uke av neste og så pillefri uke (altså forskyve mensen med f.eks en uke) for så å begynne på et nytt brett igjen uten problemer. Selvfølgeilig så lenge antall pillefrie dager aldri overstiger 7 i løpet av en måned. Vet imidlertid ikke hvordan det er med din p-pille. Jeg har forresten aldri fått de samme beskjedene som MonicaØH, så spør legen.
Frigg Skrevet 4. februar 2009 #4 Skrevet 4. februar 2009 Jeg vet ikke hvordan det er å stoppe midt i et brett, men hvorfor ikke begynne på p-piller hvor du mister mensen helt, som f.eks Cerazette? Da slipper du problemet med mensen, og det er like trygt
Gjest Gjest_MarKen_* Skrevet 4. februar 2009 #5 Skrevet 4. februar 2009 Jeg vet ikke hvordan det er å stoppe midt i et brett, men hvorfor ikke begynne på p-piller hvor du mister mensen helt, som f.eks Cerazette? Da slipper du problemet med mensen, og det er like trygt Bare for ordens skyld; ikke alle mister mensen ved bruk av Cerazette, jeg hadde det omvendt. Hadde blødninger titt og ofte mellom mensperioden.
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2009 #6 Skrevet 4. februar 2009 TS: Kan du ikke bare gå på apoteket og spørre?
Gjest Naria Skrevet 4. februar 2009 #7 Skrevet 4. februar 2009 Jeg vet ikke hvordan det er å stoppe midt i et brett, men hvorfor ikke begynne på p-piller hvor du mister mensen helt, som f.eks Cerazette? Da slipper du problemet med mensen, og det er like trygt Jeg hadde det på samme måten som gjest. Blødde konstant i 3 månender på Cerazette, pluss at jeg fikk kroppen full av kviser.
Bomull Skrevet 4. februar 2009 #8 Skrevet 4. februar 2009 Jeg vet ikke hvordan det er å stoppe midt i et brett, men hvorfor ikke begynne på p-piller hvor du mister mensen helt, som f.eks Cerazette? Da slipper du problemet med mensen, og det er like trygt Bare for ordens skyld; ikke alle mister mensen ved bruk av Cerazette, jeg hadde det omvendt. Hadde blødninger titt og ofte mellom mensperioden. Jeg tror jeg hørte at det bare er 15-20 prosent som mister mensen helt av Cerazette. Jeg er ikke en av dem...
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2009 #9 Skrevet 4. februar 2009 Alle pillene er vel like? I og med at du allerede har tatt mer enn 21 piller kan du godt ta en ukes pause nå og begynne på nytt brett, så må du ta minst 21 piller sammenhengende på neste brett/periode også.
Frigg Skrevet 4. februar 2009 #10 Skrevet 4. februar 2009 Bare for ordens skyld; ikke alle mister mensen ved bruk av Cerazette, jeg hadde det omvendt. Hadde blødninger titt og ofte mellom mensperioden. Den vanligst bivirkningen av å bruke Cerazette er å miste mensen helt eller delvis. Men det er ikke alle som gjør det. Er en del som blør nesten konstant de første månedene, men mister mensen etterpå. Men det er selvfølgelig forskjell fra person til person. Men jeg ville ha prøvd jeg da
Gjest Naria Skrevet 4. februar 2009 #11 Skrevet 4. februar 2009 Alle pillene er vel like? I og med at du allerede har tatt mer enn 21 piller kan du godt ta en ukes pause nå og begynne på nytt brett, så må du ta minst 21 piller sammenhengende på neste brett/periode også. Jeg tror også at alle p-piller med likt hormoninnhold i hver pille fungerer slik. Men jeg er ikke sikker, så jeg hadde tatt en telefon til legen.
AnetteR Skrevet 4. februar 2009 #12 Skrevet 4. februar 2009 Ved monofasiske piller (det som i denne tråden er refert til som piller med likt hormoninnhold) kan du godt ta tre eller flere brett sammenhengende, for så å ta 7 pillefrie dager. Dette minsker ikke risikoen for graviditet, og stadig flere leger anbefaler å bruke p-piller på denne måten. Så snart du har fullført tre uker, dvs er i gang med brett nummer to, kan du ta pausen når du vil. Jeg har også medisinsk bakgrunn, og kan love at det ikke finnes en eneste undersøkelse eller teori om at det minsker sannsynligheten for å bli gravid å ta flere brett sammenhengende. Slike myter og påstander om p-piller irriterer meg en del.
venus_ Skrevet 5. februar 2009 #13 Skrevet 5. februar 2009 Jeg har spurt to forskjellige leger om jeg kan ta flere brett i gangen uten at dette er negativt på noen måte, og begge har svart nei. Så lenge dette ikke er ditt første brett etter forrige menstruasjon, så kan du slutte på brettet når du vil. Men da må du fullføre neste brett.
Varsia Skrevet 5. februar 2009 #14 Skrevet 5. februar 2009 Er bare å lese pakningsvedlegget (som vanlig) og se hva det står om "glemt pille i uke da og da". Når det kommer til mine piller kan man etter å ha tatt piller i 14 dager ta pillefri uke (i uke 3 altså, en uke tidligere enn man skal) uten at det påvirker sikkerheten. Tror dette gjelder de fleste monofasiske piller? Så det kommer litt an på hva du mener med midt i brettet... Har du tatt piller sammenhengende i 14 dager vil det sannsynligvis gå greit, men sjekk nå pakningsvedlegget uansett.
Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2009 #15 Skrevet 7. februar 2009 Det med å gå på p-piller mens man er gravid, veit jeg virkelig ikke noe om. Men det jeg kan tenke meg, er at enten så dør fosteret, eller det får hjerneskader. siden du virkelig ikke vet noe om det, så burde du kanskje sette punktum der? herregud.. er det rart folk blir forvirret når folk kommer med egne teorier....
venus_ Skrevet 7. februar 2009 #16 Skrevet 7. februar 2009 siden du virkelig ikke vet noe om det, så burde du kanskje sette punktum der? herregud.. er det rart folk blir forvirret når folk kommer med egne teorier.... Kanskje du heller burde oppklare du da, siden du vet det ikke stemmer?
Gjest Sandbekken Skrevet 7. februar 2009 #17 Skrevet 7. februar 2009 Den vanligst bivirkningen av å bruke Cerazette er å miste mensen helt eller delvis. Men det er ikke alle som gjør det. Er en del som blør nesten konstant de første månedene, men mister mensen etterpå. Men det er selvfølgelig forskjell fra person til person. Men jeg ville ha prøvd jeg da Det er nok ikke det vanligste å miste mensen helt med cerazette. Jeg mistet den helt i ca 4 mnd og var døds fornøyd! Men etter dette begynte helvete.. Jeg fikk mensen HELE tiden, og hadde super vonde mens smerter jeg aldri hadde hatt før.. Da jeg gikk til legen og fortalte dette, sa han at DET var den mest normale bivirkningen med cerazette. Jeg råder deg ikke til å prøve cerazette ts.. Bivirkninger fønker skjeldent positivt..
Varsia Skrevet 8. februar 2009 #18 Skrevet 8. februar 2009 Kanskje du heller burde oppklare du da, siden du vet det ikke stemmer? Problemet er vel at ingen vet helt sikkert hvilke virkninger det har på fosteret/barnet, vi vet for lite om det. Men det er hvertfall ingen forskning som påstår at det fører til hjerneskader, så jeg syns også det er litt drøyt å synse om hjerneskader helt ut av det blå.
hysteria Skrevet 9. februar 2009 #19 Skrevet 9. februar 2009 Er det den vanligste bivirkningen av Cerazette? At man får mensen hele tida? Etter 4 mnd? ...men slutta du da? Er vel bare å slutte hvis det blir tull, eller? Hmm...rare greier.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå