Gå til innhold

Å fjerne norsk lov

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvordan tror du det hadde blitt om vi fjernet den norske lov og gjorde alle kriminelle handlinger lovlig for en dag?

Tror du antall kriminalitiet hadde økt for den dagen? Hvilket kriminelle handlinger tror du hadde økt mest?

Og hvis det hadde skjedd, hadde du begått noe kriminalitet da, og i såfall, hva da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil tro bankene hadde blitt tømt rimelig fort ihvertfall ;)

Skrevet

Jeg hadde muligens brutt fartsgrensene mer enn de 35 km/t over skiltet grense jeg pleier å ha som personlig absolutt grense på lande-/motorvei. Mest sannsynlig hadde jeg vært så opptatt av å passe på diverse eiendeler at jeg ikke hadde hatt tid ledig til biltur.

Skrevet
Vil tro bankene hadde blitt tømt rimelig fort ihvertfall ;)

Det tror jeg også. Mulig jeg hadde vært en av dem som hadde hjulpet bankene å bli kvitt lappene sine. ;)

Skrevet

Norge ville blitt snudd på hodet. Mange ville blitt frastjelt alt de eier og har, og mange ville sittet igjen som rike etter den dagen. Økonomien hadde sikkert falt sammen i landet, bygninger rasert osv...

Vi ville nok vært nødt til å bygge opp et helt nytt land etter en slik dag :P

Men morro ville det jo vært. Jeg kunne kjørt med en skikkelig grisetur (har ikke lappen en gang jeg..), "kjøpt" meg hva jeg ville av klær osv.. Tatt alt jeg kunne finne av penger, og slengt dritt og trusler mot alle som plaget meg den dagen.

Men jeg hadde sikkert blitt frastjålet det meste av verdi, truet på livet og sikkert blitt voldtatt med en gang jeg viste mer hud enn en fot.

Hadde sikkert blitt en morsom film!

Skrevet

Tror nok det hadde forekommet en gooood del drap også....

Skrevet
Hvordan tror du det hadde blitt om vi fjernet den norske lov og gjorde alle kriminelle handlinger lovlig for en dag?

Tror du antall kriminalitiet hadde økt for den dagen? Hvilket kriminelle handlinger tror du hadde økt mest?

Og hvis det hadde skjedd, hadde du begått noe kriminalitet da, og i såfall, hva da?

Dette må da være et lurespørsmål. Hvis ulovlige handlinger blir lovlige, så vil det ikke gå an å begå et lovbrudd ved å utføre handlingene. De er jo lovlige.

Skrevet

Jeg tror overraskende lite hadde skjedd. Bare fordi noe er lovlig betyr ikke det at mennesker ikke reagerer på uønsket oppførsel. Dessuten eksisterer det en menneskelig moral uavhengig av lover og rettshåndhevelse.

Ellers, tror du bankene hadde gått med på å gi fra seg pengene? Om noe hadde det blitt vanskeligere å rane og voldta, for folk kunne drept i selvforsvar uten å tenke på strafferettslige konsekvenser.

Gjest Gjest_Tiril_*
Skrevet

Jeg hadde trikket gratis, brukt internett gratis, og brukt mobilnettet gratis. fordi jeg mener disse formene for kommunikasjon, tog/båt og fly og, burde være gratis. JEg hadde løst ut alle patenter for det er noe tull. Og fjernet copyright som stanser utvikling av produkter.

Gjest strykebrett
Skrevet

Jeg tror alle butikker og banker ville blitt stengt fordi ingen turte å holde åpent. Pluss mye rart i trafikken.

Gjest Gjest_Tiril_*
Skrevet
Jeg tror alle butikker og banker ville blitt stengt fordi ingen turte å holde åpent. Pluss mye rart i trafikken.

JEg tror alle butikker hadde vært ubetjent fordi folk ikke hadde trengt å gått på jobb! Jeg tror alle hadde hatt det helt fett om lovene hadde vært borte litt lengre enn en dag, sånn at man forsto hvor ting kommer fra og at alle kan ha alt om man deler på å gjøre det tilgjengelig.

Skrevet

Det er forskjell på én dag og et samfunn som gjennomgående er preget av manglende struktur. Så lenge man er oppvokst i et samfunn med lover som de vi har, tror jeg det vil påvirke enkeltmenneskets moral i så stor grad at mannen/kvinnen i gata ikke vil begå alvorlige lovbrudd, i det minste.

Gjest Moralspesialisten
Skrevet

Dersom det hadde vært annonsert, så ville det skjedd en markant stigning i tung antisosial adferd, som brekk, drap, hærverk, osv, flere nedskårede nabotrær og sannsynligvis ingen, eller liten forandring i stjeling i lokalbutikkene. De aller aller fleste ville ikke drept og ranet noen.

Over tid, ville det nok kommet på plass private politigrupper som et system for gjengjeldelse, f.eks med felles register for å oppklare saker, med samarbeid mellom kredittselskaper som dun and bradstreet og securitas, som nå ville ansatt voldelige kampsportutøvere og brukt geværer.

Det ville vært mer rå vold blant private politifolk, og ingen som passer på politiet, siden de av egeninteresse har et slags samarbeid, helt til et familiemedlem av et høyt-på-strå privat politi blir skutt, da bryter mafiakrig ut.

Jo råere samfunnet blir, jo mer akseptert vil det bli å slå og drepe folk som spytter på den nye bilen din, f.eks. Fengselsstraff vil sannsynligvis forsvinne, og securitas vil ha en egen avdeling for torpedovirksomhet.

Det blir sannsynligvis ikke gjennomførbart å ha et millitærsystem, da en enkelt organisasjon med så mye makt, ville gjennomført et statskupp. Med en 10-15 voldsorganisasjoner, i noenlunde balanse, ville 14 passet på at 1 ikke tøyde mafiavirksomheten for langt.

Mennesker ville måtte kjøpe beskyttelse. Men om de kjøper av enkeltforetak eller av mange enkeltforetak, eller takorganisasjoner, det aner jeg ikke. Det er mye spillteori i slike hypotetiske modeller.

Kanskje kunne en begynt med å la private selskap ta seg av politioppgaver, som å gi dem tillatelse til arrestasjoner, vold, osv.

Gjest Moralspesialisten
Skrevet
Jeg tror overraskende lite hadde skjedd. Bare fordi noe er lovlig betyr ikke det at mennesker ikke reagerer på uønsket oppførsel. Dessuten eksisterer det en menneskelig moral uavhengig av lover og rettshåndhevelse.

Ellers, tror du bankene hadde gått med på å gi fra seg pengene? Om noe hadde det blitt vanskeligere å rane og voldta, for folk kunne drept i selvforsvar uten å tenke på strafferettslige konsekvenser.

Litt mer presist, så fins det et mønster av handlinger som ses ned på i alle samfunn, og handlinger som varierer, pluss en hel haug av gråsone-overganger. Betingelsene for når drap er i orden, varierer fra ikke i det hele tatt (store deler av Norge), til "når en har lyst" (enkelte deler av Rio de Janeiro).

F.eks NRK lisens; om jeg hadde tvunget enkeltindivid til å betale for mitt Canal Digital abonnement, med trusler om vold, så ville det blitt sett ned på, men når det er et flertall som tvinger mindretallet til å betale, så er det mer akseptert, da er det ikke umoralsk stjeling. Det samme gjelder å stjele penger for å bruke til skoler, det er glidende overganger, og i norge er vi relativt ukritiske i forhold til resten av verden, fordi vi er så vant til at staten gjør ting for oss. Det har både fordeler og ulemper, avhengig av dine interesser, en ulempe alle har av slike systemer, er at du må betale mer for noe du kunne fått billigere, f.eks privat NRK for halve abonnementsprisen. Bruker NRK fordi det er et godt eksempel, de anstrenger seg for å være så kommersielle som mulig, fordi deres eksistens avhenger av hvor mange i befolkningen som er fornøyde med dem, følgelig er denne biten helt lik hvordan en privat aktør vil tenke.

Skrevet

Jeg tror det ville blitt et helvete, spesielt i byene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...