Gå til innhold

Motorvarmer

Gjest mil

Anbefalte innlegg

Vurderer å montere motorvarmer på en to år gammel Nissan-SUV. Ønsker i første rekke bare motorvarmer, men dersom kupévarmer ikke er så veldig mye dyrere kan det også vurderes.

Vil gjerne høre fra dere som har montert motorvarmer og/eller kan litt om sånt - hvilke typer motorvarmere er det å velge mellom, hva koster de, hvor mye må man regne med å betale for å få dem montert, og hvilke motorvarmere er gode og slitesterke?

Jeg mener det skal finnes alt fra enkle motorvarmere som man må plugge i stikkontakten, til avanserte type Webasto som man kan starte opp ved å ta en telefon - hvor stor er prisforskjell på disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei..

Det finnes en del forskjellig å velge mellom når det gjelder motorvarmer til bil.

Defa sitt system er relativt enkelt. Varmeelementet monteres i motor, og et kabelsett monteres i motorrommet. I fronten på bilen monteres det et uttak til pluggen som plugges i 220v.

Defa kan også fåes med "Smart start" der det betjenes av en fjernkontroll med rekkevidde på ca 1 km. Det monteres da en mottaker i bilen for å ta i mot signalene fra fjernkontrollen.MEN bilen må være tilkoblet 220v.. Og ikke alltid så lett hvis du er på hytta,og bilen står 2 km borte fra nærmeste strømuttak.

Defa koster ikke skjorta(500-1000,- for elementet) men dersom du ikke har peil på bil vil nok et verksted ta noen tusenlapper, evnt mer dersom det er knotete å montere. Avhenger av hvor mye som må demonteres, og hvor mye tid de bruker på jobben.

Kupevarmer er enkelt å ettermontere når du først har installert "hovedpakken"

Da trekkes det en ekstra kabel gjennom torpedoveggen og inn i kupeen.

En kupevarmer koster fra ca 399,- og oppover. Avhenger av effekt/type vifte du velger.

---------------------

Calix har jeg ikke så mye erfaring med desverre.

---------------------

Webasto er såkalt diesel/bensinvarmere.

De trenger ikke strømtilkobling, men er tilknyttet drivstofftanken på bilen.

Akkurat hvilke muligheter en har for å fjernstarte Webasto er jeg ikke helt sikker på..

Men Webasto er dyrt.. Det er mye vanskeligere å montere(må gjøres av mekniker el montør), og tar lengre tid å montere pga det skal kobles til drivstoffanlegget på bilen.

Det koster ca 20.000 komplett montert

(varierer nok litt i forhold til leverandør/montør)

Men her i Bergen hvor jeg bor koster det ca 20.000..

Håper dette gav deg litt mer info. (og ikke bare mer forvirring.. hehe)

c-girl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mekaniker

Defa sine motorvarmerelement er helt greie synes jeg.Du får en raskt oppvarmet bil.Kupevaremer derimot,bruker ikke jeg lengere.Grunnen er svært enkel:hvis det ligger snø eller snør når biler er oppvarmet,renner tinevannet nødvendigvis nedover bilen.Resultatet for min del,var at "alt" fra vinduer og ned frøs fast(dørhandtak,tanklokk....),vannet la seg bak sidelister på bilen å sprengte de av(18 minus)....Godt å varmt inne i bile var det no da....hehe...

Står bilen i garasje,er det jo helt nydelig med oppvarmet bil.

Anbefaler bruk av motorvarmer når gradestokken faller ned mot 4-5 pluss faktisk,ikke bare når det er frost.

Webasto kan jeg alt om,har skrudd på de i mange år.Mye tull å vas med de,å de bør ha service en gang i året minst.Dette koster mange penger,både i drift å ikke minst innkjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kupevaremer derimot,bruker ikke jeg lengere.Grunnen er svært enkel:hvis det ligger snø eller snør når biler er oppvarmet,renner tinevannet nødvendigvis nedover bilen.Resultatet for min del,var at "alt" fra vinduer og ned frøs fast(dørhandtak,tanklokk....),vannet la seg bak sidelister på bilen å sprengte de av(18 minus)....Godt å varmt inne i bile var det no da....hehe...

Står bilen i garasje,er det jo helt nydelig med oppvarmet bil.

Hehe, det var et godt poeng, det hadde jeg ikke tenkt på. Men har jo opplevd å slite dørhåndtaket løs av bilen når det har regnet og frosset på raskt, samme styret vil man helst ikke oppleve flere ganger. Bilen står i garasje når den er hjemme, men ikke på jobb og lignende, så det skal jeg ha i bakhodet.

Hvor mye må man regne med å betale for en Defa motorvarmer med ok standard, inkludert montering, på en diesel Qashqai?

Takk også for erfaringer med Webasto, hadde dette på en splitter ny bil, og synes det fungerte kjempegreit, var jo flott med SIM-kort i bilen så man kunne ringe og starte opp motorvarmeren, men den bilen ble dessverre bare tre år gammel, så vi fikk aldri noen erfaring med hvordan Webastoen holder i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mekaniker
Hehe, det var et godt poeng, det hadde jeg ikke tenkt på. Men har jo opplevd å slite dørhåndtaket løs av bilen når det har regnet og frosset på raskt, samme styret vil man helst ikke oppleve flere ganger. Bilen står i garasje når den er hjemme, men ikke på jobb og lignende, så det skal jeg ha i bakhodet.

Hvor mye må man regne med å betale for en Defa motorvarmer med ok standard, inkludert montering, på en diesel Qashqai?

Takk også for erfaringer med Webasto, hadde dette på en splitter ny bil, og synes det fungerte kjempegreit, var jo flott med SIM-kort i bilen så man kunne ringe og starte opp motorvarmeren, men den bilen ble dessverre bare tre år gammel, så vi fikk aldri noen erfaring med hvordan Webastoen holder i lengden.

Vanskelig å si nå eksakt pris,men tipper det ligger godt under 3 lapper...Kommer litt an på hvilken type element du må ha.Noen sitter på utsia motor,andre skal på innsia....Snakk med et firma som selger og monterer disse,ikke nødvendigvis nissan.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...