Gå til innhold

Skolen tar mobiltelefon

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Mor_*
Skrevet

Min datter hadde glemt å skru av mobilen sin. Hun fikk en melding midt i skoletimen. Hun tok ikke opp mobilen, dvs. at hun verken leste meldingen eller svarte på den.

Læreren reagerte med å inndra mobilen ut skoledagen.

Men så kom det som jeg reagerte på: Læreren sa at dette nå var notert og neste gang det kom en lyd fra mobilen i timen så ville læreren ta mobilen og beholde den ut uka, dvs. at hun da får den igjen på en fredag. Er dette lov?

Hun går på ungdomsskolen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På den ungdomskolen der mitt barn går er det forbudt å ha med mobil. Blir de tatt med mobil blir den beholdt ut dagen og melding hjem + anmerkning!

De må lære seg å følge reglene! Hvorfor skulle ikke reglene gjelde din datter når den gjelder for andre? ikke ta parti med henne for hun visste antageligvis konsekvensene på forhånd!

Skrevet

På ungdoms skolen her kan de ha med mobilen. Men den MÅ stå på lydløs i timen. Men kan brukes i friminuttene.

Men er det lyd i den i skoletimen tar de tlf. for resten av dagen + annmerkning og melding hjem.

Skjønner det veldig godt.

Tenkt deg bare hvor forstyrrende det er om hele klassen fritt skulle få tlf. eller meldinger midt i timen...

Gjest Gjest_silje_*
Skrevet

Når jeg gikk på ungdomsskolen, fikk vi ha med mobil på skolen, men ikke bruke den i timene, men i friminuttene. Men vi fikk aldri anmerkninger hvis vi fikk en melding i timene eller noe sånt

Skrevet
Når jeg gikk på ungdomsskolen, fikk vi ha med mobil på skolen, men ikke bruke den i timene, men i friminuttene. Men vi fikk aldri anmerkninger hvis vi fikk en melding i timene eller noe sånt

Slik er det hos oss også. Mobilen er lov å bruke i friminutt men skal være avslått i timene.

Det er altså ikke forbudt å ha med mobil på skolen.

Og som jeg sa først. Jeg reagerer ikke på at læreren inndrar telefonen ut skoledagen, for det har læreren lov til ifølge skolereglementet.

Det jeg reagerer på er at hun neste gang vil få den inndratt ut uken.

Og "ut uken" kan jo oppleves veldig forskjellig. Blir du tatt andre gang og det er en mandag så får du strengere straff enn om du blir tatt for andre gang på en torsdag.

Skrevet

Ut dagen skjønner jeg veldig godt, men ut uken syntes jeg var veldig drøyt! En lærer kan da ikke kreve at barnas eiendel skal ligge ubrukt på skolen i en uke som straff? Det er vel utenfor skolens myndighet.

Skrevet

Mulig datteren din har skrevet under på noe regelverk, husker vi gjorde det...

Skrevet
Ut dagen skjønner jeg veldig godt, men ut uken syntes jeg var veldig drøyt! En lærer kan da ikke kreve at barnas eiendel skal ligge ubrukt på skolen i en uke som straff? Det er vel utenfor skolens myndighet.

Det mener jeg også. Og jeg mener at læreren uansett ikke kan bruke usannheter om hvordan h*n kan straffe elever.

Skrevet

På mine barns skole, må mobiltelefonen ligge i skapene på lydløs gjennom hele skoledagen... de kan sjekke telefonen i friminuttene, men har ikke mulighet til å ha den på seg gjennom skoledagen. (Hvis de ikke har med melding hjemmefra om at det er noe spesielt)

Jeg synes det er veldig riktig at skolen er restriktive med tanke på mobilbruk, og jeg synes heller ikke det er noe å reagere på når elevene på forhånd får vite konsekvensene av brudd på regelverket.

Skrevet

Her tar de ungenes mobiltelefon og beholder den til foreldrene kommer og henter dem. Jeg synes det er greit med inndragelse ut dagen, men at barna skal være avhengig av når foreldrene har tid til å hente den er tåpelig. Jeg skjønner at det må være sinsykt irriterende for en lærer hvis 30 elever skal sitte med hver sin pipende mobiltelefon og at de må ha regler, men at læreren beholder den ut dagen burde være nok. Om en elev til stadighet fikk inndratt mobilen bør selvfølgelig foreldrene innblandes så de kan få til en dialog om ungenes stadige regelbrudd.

Skrevet
Mulig datteren din har skrevet under på noe regelverk, husker vi gjorde det...

Jeg har undersøkt dette. Det står i skolens reglement at det er lov til å bruke mobil i friminutt men at den skal være avslått/lydløs i timene. Gjør man ikke dette så kan man få inndratt telefonen resten av timen eller ut dagen. Det står ingenting om resten av uken!

Også synes jeg det er stor forskjell på å ha glemt å skru av lyden og at mobilen piper nede i sekken og det at man kanskje sender meldinger selv. Jeg må si at jeg forsto reglene slik at om man hadde glemt å skru av så tok læreren mobilen resten av timen og om du dreiv å brukte mobilen (altså sendte meldinger i timen) så tok læreren mobilen resten av dagen. Og det synes jeg er helt greit og på sin plass.

Skrevet
Jeg har undersøkt dette. Det står i skolens reglement at det er lov til å bruke mobil i friminutt men at den skal være avslått/lydløs i timene. Gjør man ikke dette så kan man få inndratt telefonen resten av timen eller ut dagen. Det står ingenting om resten av uken!

Også synes jeg det er stor forskjell på å ha glemt å skru av lyden og at mobilen piper nede i sekken og det at man kanskje sender meldinger selv. Jeg må si at jeg forsto reglene slik at om man hadde glemt å skru av så tok læreren mobilen resten av timen og om du dreiv å brukte mobilen (altså sendte meldinger i timen) så tok læreren mobilen resten av dagen. Og det synes jeg er helt greit og på sin plass.

Om det piper nede i sekken, så er det forstyrrende for læreren og alle medelevene, og er følgelig uakseptabelt. Helt greit at de tar inn mobilen for resten av dagen da.

I karateklubben min må den som glemmer å slå av lyden på mobilen ta 100 armhevninger på knokene. Det er en effektiv straff, skal jeg si deg ;)

Gjest A N N A
Skrevet

Skolen må forholde seg til de reglene som er.

Synes en lærerer at reglene ikke er strenge nok - javel han kan sikkert ha rett - men han kan ikke finne på nye regler.

Skrevet

Jeg synes absolutt ikke at dette er greit. OK, ut timen er akseptabelt, men til og med ut dagen synes jeg lite om... Sikkert fordi jeg husker hvor utrolig kjipt det var da jeg gikk på ungd.skolen... :P Men at lærerne skal "passe på" elevenes eiendom etter skoletid (hvis det er det som menes med (ut uken") - mobiltelefon er jo noe ganske viktig i mange ungdommers hverdag nå - er IKKE greit.

Gjest Ungdomsskolelærer
Skrevet

Synes mobil i timene er en uting generelt, men uhell kan jo skje alle - bare tenk på når akkurat d i n telefon lagde lyd sist du egentlig skulle hatt den på lydløs/avslått.

Praktiserer selv en myk linje. Selvsagt skal telefonen være på lydløs, og selvsagt skal man ikke bruke den i timene. Nå og da piper det selvsagt, men det er til å leve med.

Drar i utgangspunktet inn telefoner som blir brukt ulovlig ser jo det ann fra elev til elev), men det er jo situasjonsbetinget.

Uansett er det jo på grensen til latterlig å konfiskere en privat telefon i en uke, med mindre de rette instansene (foreldreutvalg etc.) har godkjent den slags regler. Er det ikke vedtatte regler for ukes-inndraging gjør det jo saken enda værre. Skulle til sammenligning likt å sett læreren (og foreldrene) dersom uteskoene ble inndratt når man gikk med de i klasserommet - noe som ikke er lov i mine klasser.

Man får jo et inntrykk i dag av at mobilen er livsviktig, og i alle fall langt viktigere enn et skopar. Det er i alle fall ikke vits å skyte spurv med kanoner...eller å lage storm i eggeglass :)

Skrevet
Min datter hadde glemt å skru av mobilen sin. Hun fikk en melding midt i skoletimen. Hun tok ikke opp mobilen, dvs. at hun verken leste meldingen eller svarte på den.

Læreren reagerte med å inndra mobilen ut skoledagen.

Men så kom det som jeg reagerte på: Læreren sa at dette nå var notert og neste gang det kom en lyd fra mobilen i timen så ville læreren ta mobilen og beholde den ut uka, dvs. at hun da får den igjen på en fredag. Er dette lov?

Hun går på ungdomsskolen.

Om det er lov eller ikke vil ikke jeg bry meg noe om. Jeg mener at slikt idioti skal du ikke finne deg i. En lærer har ingen rett til å ta elevenes eiendeler. Gjør læreren det så anmeld henne for tyveri, for det er det det er. Later vi som i hvertfall.

Joah, jeg overdriver vel litt, men jeg tåler ikke slike lærere. Ikke la en lærer herse med deg.

Skrevet
Om det er lov eller ikke vil ikke jeg bry meg noe om. Jeg mener at slikt idioti skal du ikke finne deg i. En lærer har ingen rett til å ta elevenes eiendeler. Gjør læreren det så anmeld henne for tyveri, for det er det det er. Later vi som i hvertfall.

Joah, jeg overdriver vel litt, men jeg tåler ikke slike lærere. Ikke la en lærer herse med deg.

...samtidig som jeg synes vi ikke må glemme at ro i klasserommet er viktig. Læreren skal heller ikke la de hjemme diktere sin hverdag...men dette er ikke en debatt om hendelsen, men om reaksjonen :)

Skrevet
Her tar de ungenes mobiltelefon og beholder den til foreldrene kommer og henter dem. Jeg synes det er greit med inndragelse ut dagen, men at barna skal være avhengig av når foreldrene har tid til å hente den er tåpelig. Jeg skjønner at det må være sinsykt irriterende for en lærer hvis 30 elever skal sitte med hver sin pipende mobiltelefon og at de må ha regler, men at læreren beholder den ut dagen burde være nok. Om en elev til stadighet fikk inndratt mobilen bør selvfølgelig foreldrene innblandes så de kan få til en dialog om ungenes stadige regelbrudd.

Mobiltelefon er ikke tillatt på skolen vår, og ved brudd blir telefonen inndratt og må hentes av foreldrene. Om elevene får tilbake telefonen på slutten av dagen så ville de aller færreste brydd seg om å overholde reglene. Ved at foreldrene må bruke sin tid på å komme og hente telefonen vet barna at det er lurt å overholde reglene og la telefonen være igjen hjemme. Hvorfor skal ikke elevene straffes ved regelbrudd?

Skrevet
Mobiltelefon er ikke tillatt på skolen vår, og ved brudd blir telefonen inndratt og må hentes av foreldrene. Om elevene får tilbake telefonen på slutten av dagen så ville de aller færreste brydd seg om å overholde reglene. Ved at foreldrene må bruke sin tid på å komme og hente telefonen vet barna at det er lurt å overholde reglene og la telefonen være igjen hjemme. Hvorfor skal ikke elevene straffes ved regelbrudd?

Helt enig. Slutt å sy puter under armene på ungene. La de lære at regelbrudd har konsekvenser.

Gjest Gjest_undrende_*
Skrevet

Lurer på hvordan i all verden overlevde vi UTEN mibil vært eneste minutt av dagen i øh..gamledager... for 10-15 år tilbake...

Sinnsykt hvor avhengig en er av å ha en eller flere mobiler med seg til envær tid.

Jeg vokste opp til og med uten fast tlf OG mobil. Og vi greide oss utmerket.

Vi hadde avtalte tider å møtes og pratet ansikt til ansikt med vennene våre og så gikk vi på besøk til naboer og vennene når vi skulle prate sammen.

Nå blir en helt desperat om en ikke har en mobil i hånda noen timer iløpet av dagen. Og bare tanken på å være helt uten en -hel- uke høres ut som en "dødsstraff"... Merkelige greier...

Synes ikke mine 30+ år er så gammelt ennå da... men kanskje det et er det alikevel..?

Huff nå følte meg plutselig veeldig gammel her...he he

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...