Gå til innhold

fått ny katt, men ...

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Gulli_*
Skrevet

Nå har ting snudd seg litt på hodet her. Storepus har ved flere anledninger gått til angrep på lillepus uten at hun har provosert henne en gang. Så nå er det lillepus som må luske rundt i hjørnene.. jeg er blitt litt mer bekymret for å ha de i samme rommet når jeg må reise avgårde på mårran, siden storepus har blitt slik, for hun kan jo gjøre mer skade.

Er dette noe dere kjenner igjen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm.. Det spørs jo hva du mener med å "gått til angrep på"? Jeg har ikke opplevd at en katt har virkelig gått til angrep på en annen katt uten at noe som helst har provosert den. Som oftest handler det om mat eller territorium.

Hvis 2-åringen virkelig hadde gått inn for å skade den minste, hadde den greid det uten problemer, og du ville ha sett både pelsdotter og sår. Hvis du har sett 2 katter som VIRKELIG slåss med livet som innsats, hadde du lett sett forskjellen på det og å "bare" vise styrke og sette rang.

Ettersom 2-åringen kom sist, og har blitt litt "undertrykt og ydmyket", antar jeg at den bare vil rette opp maktbalansen litt. Hvordan er kattene ellers i lynne da? Er de kosete og lekne og virker som de har det ok bortsett fra at det skurrer dem imellom?

Aurora M

Gjest Gjest_Gulli_*
Skrevet
Hmm.. Det spørs jo hva du mener med å "gått til angrep på"? Jeg har ikke opplevd at en katt har virkelig gått til angrep på en annen katt uten at noe som helst har provosert den. Som oftest handler det om mat eller territorium.

Hvis 2-åringen virkelig hadde gått inn for å skade den minste, hadde den greid det uten problemer, og du ville ha sett både pelsdotter og sår. Hvis du har sett 2 katter som VIRKELIG slåss med livet som innsats, hadde du lett sett forskjellen på det og å "bare" vise styrke og sette rang.

Ettersom 2-åringen kom sist, og har blitt litt "undertrykt og ydmyket", antar jeg at den bare vil rette opp maktbalansen litt. Hvordan er kattene ellers i lynne da? Er de kosete og lekne og virker som de har det ok bortsett fra at det skurrer dem imellom?

Aurora M

Nei, det er ikke gateslosskamp jeg snakker om, hehe... Men det er litt hyling og fresing + hun hopper på lillepus og så løper de avgårde i en sabla fart. Etterpå ligger lillepus skremt borti et hjørne, hun tør ikke å terge på seg storepus lenger ihvertfall. Men det er ingen pelsdotter her, bare en såret stolthet tror jeg.

Urk, mens jeg sitter og skriver dette så flyr storepus på lillepus igjen. De reiv duken av stuebordet og noe gikk i gulvet, så er det kappjakt igjen. Nå ligger lillepus under senga... :tristbla:

Storepus tåler tydeligvis ikke å ha lillepus i nærheten av seg, for da hopper hun på henne. Merkelig nok så skjer dette bare når jeg er våken, for om natta er det stille.

Lynnet er ok ellers. Lillepus har blitt litt mer skeptisk igjen nå, så hun går alltid og ser seg rundt. Hun har blitt litt mer grinete mot oss mennesker også. Men det går da stort sett greit foreløpig. Men ting har gått litt tilbake igjen fra der det var, for nå kan de ikke gå forbi hverandre lenger.

Skrevet

Da er det nok bare kort tid til den nye maktbalansen er etablert, og harmonien tar til å råde. Du ser jo det rollebyttet som har skjedd? Nå skal det bare få feste seg, så ligger de snart å slikker hverandre. Du vil merke at "angrepene" blir mer og mer halvhjertet, for hver dag som går.

Gjest Gjest_Gulli_*
Skrevet
Da er det nok bare kort tid til den nye maktbalansen er etablert, og harmonien tar til å råde. Du ser jo det rollebyttet som har skjedd? Nå skal det bare få feste seg, så ligger de snart å slikker hverandre. Du vil merke at "angrepene" blir mer og mer halvhjertet, for hver dag som går.

Uff, jeg er for sensitiv til å holde på med sånt skjønner jeg :ler: Får jo vondt langt inni hjertet mitt. I tillegg så tenker jeg på at naboene kan jo høre dette bråket, og siden vi bor i borettslag så er det ikke så gunstig. Håper hun som bor under meg er på jobb, for hun må jo lure når det dundrer i gulvet her flere ganger om dagen :gjeiper: Men håper at det roer seg ned nå snart :)

Ja, rollebytte har det definitivt vært. Men lillepus er en bestemt dame så hun gir ikke fra seg makten så lett.

Takk for at dere svarer meg, det setter jeg veldig stor pris på!

Skrevet

Jeg tror dette kommer til å ordne seg jeg! Men det kan ta mange uker før de godtar hverandre, så det er bare å ha is i magen.

Det hjelper litt på prosessen å ta seg litt ekstra av dem i denne perioden, så de liksom får litt annet å tenke på. Men det forstår jeg jo at du gjør. :)

Hvis lillepus kommer når du lokker med godbit, så kan du prøve å lokke dem begge til deg og gi de noe godt, gjerne fra hver sin hånd og langt fra hverandre, men ikke gi den ene før den andre kommer. Jeg har pleid å gjøre litt sånn når jeg har hatt slike "maktkamptilstander", og det er litt som de til slutt skjønner at det faktisk kan lønne seg å være et "team". :fnise:

Jeg skjønner at du har vondt av de, men dette er en helt sunn og naturlig oppførsel av katter. I vill tilstand må de hegne om seg og sitt, om revir og mat, og det sitter dypt i et kattesinn. De har dette instinktet for at de skal kunne overleve.

Det er nok stressende og slitsomt for de nå, fordi de ikke kan "dele seg opp" som de ville ha gjort ellers, men til slutt skjønner de det! Det er nok ikke sikkert de noengang blir bestevenner, men godta hverandre kommer de helt sikkert til å gjøre. Det er også et veldig godt tegn at de er stille om natten. :)

Skrevet

Husker ikke om det var nevnt. Men sørg for å gi dem god plass. Ikke lukk dører for å tvinge dem sammen, la alt stå åpent som du kan ha åpent med dem der. Det er viktig at en av kattene kan stikke seg vekk, og kanskje lage et minirevir, inntil hverdagens idyll atter senker seg, over det akk så sønderrevne hjemmet. ;)

Skrevet

Så bra at det går framover.

Kattene må finne ut rangen selv. Men jeg synes jo at den som bodde der først, skulle få bestemme.

Forrige gang vi prøvde dette, ble gamlepus så fornærmet at hun rett og slett flyttet ut... trist.

Den nye katten fikk desverre nyresvikt og måtte avlives, og da flyttet gamlepus inn igjen.

Nå har vi prøvd igjen og det går kjempefint. De er ikke perlevenner, men Gamlepus godtar at hun er der så lenge hun får bestemme. Og hun er jo eldst så det er bare på sin plass. :)

Gjest Gjest_Gulli_*
Skrevet
Så bra at det går framover.

Kattene må finne ut rangen selv. Men jeg synes jo at den som bodde der først, skulle få bestemme.

Forrige gang vi prøvde dette, ble gamlepus så fornærmet at hun rett og slett flyttet ut... trist.

Den nye katten fikk desverre nyresvikt og måtte avlives, og da flyttet gamlepus inn igjen.

Nå har vi prøvd igjen og det går kjempefint. De er ikke perlevenner, men Gamlepus godtar at hun er der så lenge hun får bestemme. Og hun er jo eldst så det er bare på sin plass. :)

Problemet her er at nypusen er eldst, så det har gradvis gått over til at hun har satt ned poten for tull og tøys fra lillepus :kjefte: hehe, men ja.. jeg syns jo selv at lillepus burde få bestemme, men slik fungerer ikke katteverdenen tydeligvis.

Men i dag har det vært stor fremgang faktisk. Storepus strena plutselig mot lillepus og snuste henne skikkelig på nesa, denne gangen var de borti hverandre også! Snusa sikkert i 5 sekunder før hun plutselig rygget bakover og fresa. Men etter det har det ikke vært jaging eller hyling av noe slag. DEILIG!

Kjøpte innflytningsgave til storepus i dag også. Lillepus har et klatrestativ som hun ikke ønsker å låne vekk til noen, så da måtte storepus få et også. Men så fort jeg satte det på gulvet så flytta lillepus inn i det også :ler: Men det er greit å ha to stykk, da slipper noen å bli sure over at en annen pus må kvesse klørne.

Endelig kan jeg slappe av litt sammen med pusene :klemmer:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...