Gå til innhold

Røket leddbånd, ankel


Gjest Løve66

Anbefalte innlegg

Gjest Løve66

Når et av tre leddbånd i ankelen er røket helt av - hvordan gror dette? Antar ikke endene "finner hverandre" og gror sammen igjen? :klø:

Er det sånn at man da i praksis kun har to leddbånd som "funker" som det skal? Og hva annet enn balanseøvelser er lurt å gjøre for øve opp styrke og stabilitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Lillemor_*

Hei!

Ene leddbåndet mitt i ankelen røk for noen år siden. Var til røntgen og fysoterapaut, og han sa til meg at dette var noe de skjeldent gjorde noe med - en operasjon måtte til for å fikse leddbåndet, og det ville by på mer komplikasjoner enn å leve med bare 2 leddbånd. Før i tiden opererte de for dette, men idag nesten aldri fikk jeg fortalt (selv hadde min fysoterapaut bare igjen ett leddbånd i den ene ankelen!). De 2 du har igjen bør trenes opp litt ekstra, så jeg fikk et treningsprogram som skulle styrke ankelen (som jeg forøvrig har vært veldig sløv med...). Men ankel var/er "lealøs", altså er jeg veldig "myk" i ankelen om du forstår.. Dette kom av at leddbåndene (de 2 som er igjen) er slappe - derfor treningsprogrammet for å stramme de opp. Slappe leddbånd gjør det jo lettere å vrikke ankelen.

Jeg hadde veldig vondt i ankelen en stund til å begynne med, men nå merker jeg i bunn og grunn ikke noe til det - bortsett fra litt vansker med å takle høyhælte sko på min venstre fot :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Lillemor_*

hvilke øvelser ja...glemte jeg å svare på :gjeiper:

Det er ganske lenge siden jeg gjorde det, så har ikke øvelsene så friskt i minne...men det var stort sett balanseøvelser jeg gjorde, og f.eks stå på nederste rille i en ribbevegg og "vippe" opp og ned (dette tar også på leggene!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...