Neytiri Skrevet 9. februar 2009 Forfatter #21 Skrevet 9. februar 2009 Jeg ville absolutt ha valgt mmf også! Marsipan smelter veldig fort på sjokoladekake og blir veldig stygt! MMF smaker ganske godt (litt sånn hubbabubba ) MMF er hlt hvit, så det blir veldig fint! Skal dere ha etasjekake eller hjertekake eller noe sånn? Ja ok godt å vite...jo har tenkt å få smakt begge deler da. Er faktisk usikker på om etasje kake eller hjerte.....har sett sånne etasje stativ med mellomrom som er hjerteformet....den her syns eg er veldig fin
Kanutten Skrevet 9. februar 2009 #22 Skrevet 9. februar 2009 (endret) Man kan også få helt hvit marsipan om det er helt hvit kake man er ute etter. Jeg kan ikke skryte på meg at jeg er utdannet konditor, men jeg har en genuin interesse for Kaker, og driver ett eget hjemmebakeri i 30%stilling. Jeg har vært på mange kurs, både i innland og utlandet, og er kursholder i kakepynting. Jeg skjønner ikke at folk vil ha mmf på sjokoladekakene sine. Jeg synes heller ikke det smaker hubba bubba. Men igjen, smaken er som baken. Jeg kunne vist flere bilder av kaker som er laget i sjokolade, med marsipanlokk på, som ikke svetter det grann. Jeg har Aldri opplevd at kakene mine svetter. Bortsett fra en gang, da oppbevarte jeg kaken i tupperwaretine, og det ble for tett miljø til marsipanen. Da oppsto det kondens, og da svetta marsipanen. Men om man oppbevarer kaken i pappeske i kjøleskap som ikke er for kaldt, unngår man svetting. Ja og så er marsipanen alfa og omega. Det holder ikke med sånn pølsemarsipan fra butikken. Man må bruke marsipan fra PALS. Kakestativet du viser bilde av, er ett flott stativ. Jeg bruker ett slikt på de fleste av kakene mine. Endret 9. februar 2009 av Maye
Idnar Skrevet 10. februar 2009 #23 Skrevet 10. februar 2009 Det var ikke sånn ment at jeg skulle skryte på meg verken det ene eller det andre. Jeg ville bare dele mine erfaringer. Det er jo flott det at kakene dine ikke svetter. Det gjør heller ikke mine med en gang.. Grunnen til at jeg anbefalte mmf er at JEG personlig liker det bedre på sjokoladekake, og synes det blir fint. Det er få i min omgangskrets som liker marsipan, da er mmf et godt alternativ. Det er jaggu godt vi har forskjellige meninger! icechick: Hadde jeg vært deg hadde jeg kanskje bestillt to kaker en med mmf og en med marsipan, så kan du gjøre opp dine egene meninger.
Kanutten Skrevet 10. februar 2009 #24 Skrevet 10. februar 2009 Jeg mener ikke å virke vrang Idnar, Jeg synes bare det er synd om Icechick velger bort kake med marsipan fordi noen synes det svetter fortere. Jeg er enig i at det er ett godt alternativ for den som heller liker den smaken, men som jeg anbefalte tidligere, så bør hun prøvesmake, slik at hun ikke blir skuffet. Bryllupskaken skal jo være god. Leit å høre at du har problemer med at kakene svetter etter ei stund også. Derfor fortalte jeg om min erfaring, så kanskje det kunne hjelpe. Var bare godt ment. Jeg skal selv ha sjokoladekake til bryllupet. En tung konfekt- whiskeykake med trøffelkrem. Den skal ha marsipanlokk, og jeg skal lage den på Torsdagen før bryllupet.
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2009 #25 Skrevet 10. februar 2009 Jeg kunne vist flere bilder av kaker som er laget i sjokolade, med marsipanlokk på, som ikke svetter det grann. Kakestativet du viser bilde av, er ett flott stativ. Jeg bruker ett slikt på de fleste av kakene mine. Har du noen bilder av kaker og slikt som du har laget? kunne vært kjekt å fått sett, bare for inspirasjon
Neytiri Skrevet 10. februar 2009 Forfatter #26 Skrevet 10. februar 2009 Eg faktisk tror eg bestiller smakebit av begge deler...mmf og marsipanlokk.....men må eg si meg enig med Idnar at eg er ikke noe begeistret over marsipan. så var i utkikk etter noe annet. Hater ikke marsipan så tenkte det er en god ide å få smakt begge deler Da blir eg 100% sikker p.s. Takk for all hjelpen forresten...syns det er koseligt å få litt inputt av folk som har erfaringer!
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2009 #27 Skrevet 10. februar 2009 Litt OT, men er det vanlig å få prøvesmake kakene først? Inngår det i prisen?
Neytiri Skrevet 10. februar 2009 Forfatter #28 Skrevet 10. februar 2009 vet faktisk ikke om det er vanlig, men eg skulle tro at når man skal kjøpe en kake til 3000kr. eller mer så burde man ha en ide over kosn den smaker. Vet ikke om det går in i prisen da...tror du må spørre konditori eller bakeri som du har tenkt å bruke da
Idnar Skrevet 10. februar 2009 #30 Skrevet 10. februar 2009 Det er ikke alle steder man får prøvesmake, nei. Det er ikke vanlig de stedene jeg har jobbet i allefall. Men det går jo an å bestille seg en liten kake eller to før dere bestemmer dere!!
Idnar Skrevet 10. februar 2009 #31 Skrevet 10. februar 2009 Det er også mulig å kle kaken med sjokoladepasta. Jeg synes ikke det ser så fint ut som en hvit kake, men hver sin smak
Neytiri Skrevet 10. februar 2009 Forfatter #32 Skrevet 10. februar 2009 ja nei sjokolade pasta var ikke så fin.....er glad i sjokolade, men vil jo gjerne ha hvit eller kremfarget kake
Kanutten Skrevet 10. februar 2009 #33 Skrevet 10. februar 2009 Sender deg bilder på PM når jeg kommer hjem jeg.
Gjest Hege Skrevet 24. mars 2009 #34 Skrevet 24. mars 2009 Det er også mulig å kle kaken med sjokoladepasta. Jeg synes ikke det ser så fint ut som en hvit kake, men hver sin smak Heisann! Jeg har bakt en del kaker og til en dåp bakte jeg en sjokoladekake med hvit sjokoladeglasur. Kanskje det er et alternativ? Ellers har du jo Veslefrikk da (www.veslefrikk.no)... Hun skal bake kaken vår.
leirbål Skrevet 24. mars 2009 #35 Skrevet 24. mars 2009 Vi har fått mange gode ideer herfra: http://www.bakekake.no/ De har nettbutikk også, og selger mye som jeg ikke har funnet andre steder.
Neytiri Skrevet 25. mars 2009 Forfatter #36 Skrevet 25. mars 2009 Vi har fått mange gode ideer herfra: http://www.bakekake.no/ De har nettbutikk også, og selger mye som jeg ikke har funnet andre steder. oi der var det masse fint!! takk
Mayen Skrevet 26. mars 2009 #37 Skrevet 26. mars 2009 Utdannet konditor jeg og:) Ville ikke trukket sjokoladekaken med ren marsipan, men for at den ikke skal bli ås kjempe søt med bare mmf, så kan blande 50/50 med marsipan, Da blir den mye bedre på smak, og svetter ikke slik som den normalt sett ville gjort. Men hvis du vil spare litt penger, må du gå inn på www.festkaker.no :D Utrolig mange dyktige der inne!
Neytiri Skrevet 27. mars 2009 Forfatter #38 Skrevet 27. mars 2009 Da har vi funnet 2 hobby bakere som skal ordne sjokolade kake med mmf lokk....vi skal få smake i helgen så nu gleder eg meg! takk for alle gode svar og råd
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå