Neytiri Skrevet 2. februar 2009 #1 Skrevet 2. februar 2009 Hmmm så var det sånt at mannen til tanta mi skulle ordne kaken vår(han er kokk) Han er såpass flink at eg stolte på at han skulle finne på noe fint. Eneste ønsket var et eller annet med sjokolade, IKKE marsepan. Men nu ble han veldig kreativ og skulle plutselig lage en kake som har masse DYRE ingredienser(som han sier). Vi fikk da en pris på 5000kr. for bryllupskake til 60personer. Vi syns dette ble en heftig pris siden han mener det ikke inkluderer jobben(er ikke sikker på det egentlig....hmmm). Siden kjolen min ble en tredje del av prisen så har vi bestemt å ikke få han til å lage kake....... Eg er redd for at han blir fornærmet...men vet ikke.....kanskje bare noe eg tror. Er ikvertfall på utkikk etter kake da....vet noen om konditori som er rimelige men gode "sjokolade" kaker??? Må være i hønefoss, drammen, oslo område....bryllup er opp i Norefjell da
Honey Skrevet 3. februar 2009 #2 Skrevet 3. februar 2009 Oi! Det var dyrt! Nå er ikke vi like mange gjester men beregner cirka 35-40 stk. Til nå har jeg funnet ut at Bakeri Klausen er det billigste alternativet her i Drammens-området. De har bakeriet i Krokstadelva og utsalg ved Union Brygge i Drammen. De har egne hjemmesider med priser. Vi går for dette hvis ikke jeg får en bekjent av ei venninne til å gjøre det litt billigere.
Neytiri Skrevet 3. februar 2009 Forfatter #3 Skrevet 3. februar 2009 Oi! Det var dyrt! Nå er ikke vi like mange gjester men beregner cirka 35-40 stk. Til nå har jeg funnet ut at Bakeri Klausen er det billigste alternativet her i Drammens-området. De har bakeriet i Krokstadelva og utsalg ved Union Brygge i Drammen. De har egne hjemmesider med priser. Vi går for dette hvis ikke jeg får en bekjent av ei venninne til å gjøre det litt billigere. Ja syns det var heftig pris fra familie medlem. Ja skal absolut sjekke det....takk for tipset! Er det noen flere som har forslag til Bakerier/Konditori???
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2009 #4 Skrevet 4. februar 2009 Kristines Franske Fristelser i Kirkeveien like ved NRK i Oslo har i hvert fall mye lekkert. Har ikke spist bryllupskake derfra, men noen nyelige småkaker med bl.a. sjokolade og bringebær. En rask titt på hjemmeside sier at prisen er 60,- pr. person. Da skulle det bli 3600,- til 60 personer. Det sto også at de hadde skikkelige containere til langstransport. Selv hadde vi Sachertorte i tre etasjer. Den kostet ikke mer enn 2000,- ihvertfall (svigermor betalte), men det er 6 år siden og i Østfold. Vi var 50 gjester og hadde mye kake igjen etter på. Hadde for øvrig andre kaker i tillegg.
Neytiri Skrevet 4. februar 2009 Forfatter #5 Skrevet 4. februar 2009 Kristines Franske Fristelser i Kirkeveien like ved NRK i Oslo har i hvert fall mye lekkert. Har ikke spist bryllupskake derfra, men noen nyelige småkaker med bl.a. sjokolade og bringebær. En rask titt på hjemmeside sier at prisen er 60,- pr. person. Da skulle det bli 3600,- til 60 personer. Det sto også at de hadde skikkelige containere til langstransport. Selv hadde vi Sachertorte i tre etasjer. Den kostet ikke mer enn 2000,- ihvertfall (svigermor betalte), men det er 6 år siden og i Østfold. Vi var 50 gjester og hadde mye kake igjen etter på. Hadde for øvrig andre kaker i tillegg. Hei takk for tipset....kjenner en annen som har brukt kristines franske fristelser, er ikke så gærn pris det! vi skal vel egentlig bare ha bryllupskaken og kransekake. så da må det være nok til alle
Idnar Skrevet 5. februar 2009 #6 Skrevet 5. februar 2009 Hei Jeg reagerte litt på at han skulle ta 5000 for råvarene, til en som han kjenner.. Har sett litt rundt på priser selv og har inntrykket av at pris på en sånn kake ligger på mellom 3-4000. Men en ting som er viktig å tenke på: Når man lager kaker hjemme, så er råvarene mye dyrere enn det de betaler på et konditori. Og det tar mangen timer å lage en bryllupskake hjemme, for der skal bunner lages (et par timer) kaken fylles (kanskje en time) pyntesn skal lages (til en 60pers kake kreves det mange timer for å lage roser og annen pynt). På et konditori brukes ca en time eller noe sånn. De får ferdige bunner og roser og annen pynt. Jeg ville ha undersøkt med venner og bekjente om det er noen som vil lage kaken for dere. Dere kan godt betale for kaken, men kanskje 5000 er litt i overkant av hva man betaler for noe sånn. Vi skal riktignok ikke gifte oss ennå, men jeg har avtalt med en bekjent at når vår store dag kommer, så skal hun lage 60pers kake for meg. Kommer sikkert til å betale rundt 3000 for den. Kanskje ikke råvarene blir så dyre, men det tar som sagt mange timer av hennes fritid å lage drømmekaken vår. Og jeg synes absolutt det er verdt det.
Neytiri Skrevet 5. februar 2009 Forfatter #7 Skrevet 5. februar 2009 Hei Jeg reagerte litt på at han skulle ta 5000 for råvarene, til en som han kjenner.. Har sett litt rundt på priser selv og har inntrykket av at pris på en sånn kake ligger på mellom 3-4000. Men en ting som er viktig å tenke på: Når man lager kaker hjemme, så er råvarene mye dyrere enn det de betaler på et konditori. Og det tar mangen timer å lage en bryllupskake hjemme, for der skal bunner lages (et par timer) kaken fylles (kanskje en time) pyntesn skal lages (til en 60pers kake kreves det mange timer for å lage roser og annen pynt). På et konditori brukes ca en time eller noe sånn. De får ferdige bunner og roser og annen pynt. Jeg ville ha undersøkt med venner og bekjente om det er noen som vil lage kaken for dere. Dere kan godt betale for kaken, men kanskje 5000 er litt i overkant av hva man betaler for noe sånn. Vi skal riktignok ikke gifte oss ennå, men jeg har avtalt med en bekjent at når vår store dag kommer, så skal hun lage 60pers kake for meg. Kommer sikkert til å betale rundt 3000 for den. Kanskje ikke råvarene blir så dyre, men det tar som sagt mange timer av hennes fritid å lage drømmekaken vår. Og jeg synes absolutt det er verdt det. Ja har undersøkt litt og...og ja kaker kommer på 3-4000kr. Nu har vi funnet 2 jenter som driver med kake baking og pynting til hobby. Har sett noen kaker dem har gjort og er kjempefine. De sa at de skulle ha 2000kr. for det....syns dette var kjempebillig med tanke på at ja det faktisk tar laaang tid å lage. Takk for inputt, greit å vite at eg ikke var den eneste som reagerte på prisen til en familiemedlem. :gjeiper: For å være helt ærlig så tror eg at eg har blitt litt skuffet over det hele fordi eg har klippet han og tanta utallige mange ganger(er frisør), og aldri har eg tatt en krone for det!!! Og at han ikke kunne hjelpe litt med "billigere" kake....det er tross alt derfor vi spurte han til å begynne med. Men kanskje man ikke skulle stole på kun familien til sånne ting?!?!!!
Idnar Skrevet 6. februar 2009 #8 Skrevet 6. februar 2009 Ja, hvid du har klippet de og ikke tatt noe for det og din onkel plutselig skal ruinere deg på bryllupskaken, sånes jeg det var litt dårlig gjort! Du får rett og slett begynne å ta 500kr hver gang de vil at du skal klippe de Kanskje de da tar hintet.. Men de som skulle lage denne kaken var jo ganske interessante, da.. Men 2000 synes jeg i allefall man må gi for noe sånn!!!! Det tar jo så mange timer å lage!!!! Har laget en del kaker selv. Jeg ville tatt 3000 hvis det var jeg som skulle laget kaken! Hvordan kake er det du ønsker deg, da?? (fikk med meg at det skulle være sjokoladekake )
Neytiri Skrevet 6. februar 2009 Forfatter #9 Skrevet 6. februar 2009 Ja, hvid du har klippet de og ikke tatt noe for det og din onkel plutselig skal ruinere deg på bryllupskaken, sånes jeg det var litt dårlig gjort! Du får rett og slett begynne å ta 500kr hver gang de vil at du skal klippe de Kanskje de da tar hintet.. Men de som skulle lage denne kaken var jo ganske interessante, da.. Men 2000 synes jeg i allefall man må gi for noe sånn!!!! Det tar jo så mange timer å lage!!!! Har laget en del kaker selv. Jeg ville tatt 3000 hvis det var jeg som skulle laget kaken! Hvordan kake er det du ønsker deg, da?? (fikk med meg at det skulle være sjokoladekake ) ja eg får vel begynne å ta penger for det ja! Jo eg syns 2000kr var det minste absolut.....Ja vi vil gjerne ha en sjokoladekake....men er usikker om vi vil hvit marsipan eller krem. Er ikke noe særlig glad i marsipan, men tror det er letter å forme....vet ikke jeg
Gjest Gjest_brud09_* Skrevet 6. februar 2009 #10 Skrevet 6. februar 2009 Jeg tror helt klart det blir finest med marsipan til kaken din! Ikke lett å få kremkaker til å se så flotte ut som man ønsker at bryllupskaken skal være. Det finnes andre typer trekk enn marsipan også da. Marshmellowfondant f.eks
Redlady Skrevet 6. februar 2009 #11 Skrevet 6. februar 2009 Vi er ikke så veldig glad i marsipan på kake, så vi valgte en sjokoladekake med nøttebunn, hasselnøttkrem og sjokolademouse som var trekt med mørk sjokolade og hadde noen nydelige "sløyfer" i hvit sjokolade. Rett og slett et kunstverk som smeltet på tungen. Se bilde av kaken her. Men dette konditoriet er kun i Bergen, men kanskje det finnes noen lignende kaker rundt der du bor!
Neytiri Skrevet 6. februar 2009 Forfatter #12 Skrevet 6. februar 2009 Jeg tror helt klart det blir finest med marsipan til kaken din! Ikke lett å få kremkaker til å se så flotte ut som man ønsker at bryllupskaken skal være. Det finnes andre typer trekk enn marsipan også da. Marshmellowfondant f.eks Ja tenkte meg det.....men marshmellowfondant....ka er det for no.....kosn smakes det? har ikke hørt om dette før ... Vi er ikke så veldig glad i marsipan på kake, så vi valgte en sjokoladekake med nøttebunn, hasselnøttkrem og sjokolademouse som var trekt med mørk sjokolade og hadde noen nydelige "sløyfer" i hvit sjokolade. Rett og slett et kunstverk som smeltet på tungen. Se bilde av kaken her. Men dette konditoriet er kun i Bergen, men kanskje det finnes noen lignende kaker rundt der du bor! Kjempefin kake! Hadde kanskje gått an å bruke hvit sjokolade topping? høres veldig god ut ikvertfall for oss sjoko elskere!!!
Arwen Skrevet 7. februar 2009 #13 Skrevet 7. februar 2009 Vi hadde sjokoladekake og valgte å beholde den i mørk brun. Den ble pyntet med hvit sukkerpasta i et bånd rundt hver etasje og kritthvite roser (i sukkerpasta de også selvfølgelig) oppå. Hadde ikke kaketopp så vi var ikke avhengig av at kaken skulle tåle noen vekt heller.
Neytiri Skrevet 8. februar 2009 Forfatter #14 Skrevet 8. februar 2009 Vi hadde sjokoladekake og valgte å beholde den i mørk brun. Den ble pyntet med hvit sukkerpasta i et bånd rundt hver etasje og kritthvite roser (i sukkerpasta de også selvfølgelig) oppå. Hadde ikke kaketopp så vi var ikke avhengig av at kaken skulle tåle noen vekt heller. Dette hørtes fint ut! Men kosn smaker sånn sukkerpasta....smaker det bare sukker eller?
Gjest Gjest_hei_* Skrevet 8. februar 2009 #15 Skrevet 8. februar 2009 Marshmellowfondant (MMF) og sukkerpasta er vel nesten det samme? MMF lager man av marshmellows, smør, vann og melis. Blir en masse som man kan kjevle ut til lokk. Smaker veldig godt Og ser utrolig pent ut. Er ikke helt sikker på hvordan man lager sukkerpasta, eller hvordan den smaker.
Neytiri Skrevet 8. februar 2009 Forfatter #16 Skrevet 8. februar 2009 Marshmellowfondant (MMF) og sukkerpasta er vel nesten det samme? MMF lager man av marshmellows, smør, vann og melis. Blir en masse som man kan kjevle ut til lokk. Smaker veldig godt Og ser utrolig pent ut. Er ikke helt sikker på hvordan man lager sukkerpasta, eller hvordan den smaker. ååå dette hørtes kjempeflott ut....nu må eg absolut få jentene til å lage kaken med dette! takk for tipset
Idnar Skrevet 9. februar 2009 #17 Skrevet 9. februar 2009 Jeg ville absolutt ha valgt mmf også! Marsipan smelter veldig fort på sjokoladekake og blir veldig stygt! MMF smaker ganske godt (litt sånn hubbabubba ) MMF er hlt hvit, så det blir veldig fint! Skal dere ha etasjekake eller hjertekake eller noe sånn?
Kanutten Skrevet 9. februar 2009 #18 Skrevet 9. februar 2009 Jeg synes ikke MMf smaker godt i det hele tatt. Mye bedre med marsipan. Den kan også fåes helt hvit. Det med at marsipanen smelter på sjokoladekake, har jeg Aldri opplevd. Jeg lagde sikkert 30 bryllupskaker i fjor som var sjokoladekake med marsipanlokk. Be om en smaksprøve før du bestiller, slik at du har smakt det først. Kjedelig om du ikke liker bryllupskaka.
Gjest Gjest Skrevet 9. februar 2009 #19 Skrevet 9. februar 2009 Jeg synes ikke MMf smaker godt i det hele tatt. Mye bedre med marsipan. Den kan også fåes helt hvit. Det med at marsipanen smelter på sjokoladekake, har jeg Aldri opplevd. Jeg lagde sikkert 30 bryllupskaker i fjor som var sjokoladekake med marsipanlokk. Be om en smaksprøve før du bestiller, slik at du har smakt det først. Kjedelig om du ikke liker bryllupskaka. Helt enig. MMf er altfor søtt selv for meg som er glad i det søte.
Idnar Skrevet 9. februar 2009 #20 Skrevet 9. februar 2009 (endret) Jeg er utdannet konditor og har erfart at marsipan smelter og svetter på sjokoladekake. Er enig i at marsipan smaker bedre enn mmf, men jeg ville ikke anbefalt marsipan på sjokoladekake til bryllup.. Men det er min mening.. Endret 9. februar 2009 av Idnar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå