Lilly-L Skrevet 2. februar 2009 #1 Skrevet 2. februar 2009 Ønsker å starte samlingen av en skikkelig vinglass-serie i forbindelse med vårt bryllup. Det står mellom tre produsenter: Riedel Vinum (ikke den aller dyreste typen) Spiegelau (Authentis) Schott Zwiesel Tenkte å ønske oss både vinglass og andre typer glass i serien. Noen som har erfaringer og/eller tips til hvilken serie vi burde gå for? Takk for svar!
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2009 #2 Skrevet 2. februar 2009 Jeg har jobbet i en butikk som selger Riedel-serien og har fått ganske god produktopplæring og tviler ikke på kvaliteten på glassene, men jeg må bare få at jeg synes de er altfor store! Vi overbeviser alle kundene om at størrelsen har noe å si på aromaen osv, men jeg synes de er gedigne.
Lilly-L Skrevet 3. februar 2009 Forfatter #3 Skrevet 3. februar 2009 Synes det er fint med store glass, men de kan jo kanskje bli litt for store også så klart.
superlady Skrevet 3. februar 2009 #4 Skrevet 3. februar 2009 Jeg har hørt at store glass kun trengs til enkelte viner, som årgangsviner. Ellers kan man godt ha et mindre glass og hvitvin og vanlig rødvin kan has i samme glass (bortsett fra årgangsvinene som må ha mye rom). Vi har mange forskjellige glass her i huset, men det blir nok Riedel etterhvert. Inntil videre har vi kun disse champagne-glassene og de er helt supre! Jeg antar at vi fortsetter med Riedel.
ringblomst Skrevet 3. februar 2009 #5 Skrevet 3. februar 2009 Vi har Riedel Vinum-serien til hvitvin, rødvin og musserende. Liker de godt, men synes det er kjipt med renholdet, da vi ikke kan vaske dem i oppvaskmaskinen. De to andre merkene kjenner jeg ikke til, så har ingen innspill.
LekeHusmor Skrevet 4. februar 2009 #6 Skrevet 4. februar 2009 Har Schott, Pure serien, og er kjempefornøyd! de er veldig fine og så kan de vaskes i oppvaskmaskin
Gjest Elfrida Skrevet 4. februar 2009 #7 Skrevet 4. februar 2009 Alle de seriene du nevner er regnet for å være gode vinglassprodusenter så vidt jeg vet, så det blir vel smak og behag.
Nelly Pelly Skrevet 4. februar 2009 #8 Skrevet 4. februar 2009 Hva med sentimento allround glassene fra Hadeland. Brukes til både rød og hvitvin. Jeg synes de har en praktisk størrelse og er gode å drikke av.
Lilly-L Skrevet 10. februar 2009 Forfatter #9 Skrevet 10. februar 2009 Takk for mange innspill Virker som om det er litt sånn smak og behag. Skal innom for å se på de forskjellige seriene, så blir vi vel fornøyde til slutt
skrue Skrevet 11. februar 2009 #10 Skrevet 11. februar 2009 Riedel Vinum (ikke den aller dyreste typen) Spiegelau (Authentis) Schott Zwiesel Du kan kanskje velge Riedel Sommeliers for champagne. Det er noe med de glassene som gjør champagnen bedre (sikkert bare oppe i hodet). Ulempen er selvfølgelig at de er nesten umulig dyre og man må vaske dem med stor forsiktighet. De er laget for rolig/dannet bruk. Jeg bruker champagneglass fra IKEA (Svalka-serien) til "nyttårsaftenbruk" og Sommeliers-glassene til bedre middager. Hehe, regnet akkurat ut at ett Sommeliers-glass koster det samme som 83 glass av denne typen: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/50015122
Gjest Ludovie Skrevet 11. februar 2009 #11 Skrevet 11. februar 2009 Du kan kanskje velge Riedel Sommeliers for champagne. Det er noe med de glassene som gjør champagnen bedre (sikkert bare oppe i hodet). Ulempen er selvfølgelig at de er nesten umulig dyre og man må vaske dem med stor forsiktighet. De er laget for rolig/dannet bruk. Det kan godt være at det er noe i akkurat dét. Riedel-glassene er sikkert helt utmerkede, så jeg vil ikke akkurat fraråde noen å kjøpe dem. For meg er det imidlertid viktig å a) ha samme glass til hverdag som til fest (= a)okkuperer mindre skapplass, og b) man har også veldig gode glass til hverdagsbruk), og derfor har jeg vært opptatt av at glassene ikke skal koste for mye, slik at det ikke er en katastrofe dersom de knuses. Vi har glass fra Spiegelau; veldig gode vinglass uten at de koster så altfor mye. Ofte ligger de på 50-70 kr. stykket, noe jeg synes er en veldig god pris kvaliteten tatt i betraktning.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå