Gjest Gjest_Emma_* Skrevet 2. februar 2009 #1 Skrevet 2. februar 2009 Jeg føler meg ikke piff om dagen. Har hanglet i et års tid, etter et vanvittig hardkjør med avslutning av krevende studier + jobb, kjærlighetssorg, dødsfall i familien, en mislykket operasjon, jobbsøking og flytting til ny og fremmed by + +. På denne tiden har jeg gått ned i vekt, men ikke så mye at det ser helt 'gæli' ut. Er 170 høy og veier rundt 62 kg. Dette er ikke spesielt "lite", og helt normalt i følge min BMI. Men: Fryser hele tiden, er blek, og blå på føtter og hender, har fått mye hårvekst samtidig som jeg mister hår, og har konstant hodepine..jeg ser og føler meg bare helt "tufs" ut. Prøvde å sjekke på nettet..og da peker alt i retning "undervektig". Men jeg er jo ikke det - men jeg kan tenke meg at når et menneske er undervektig kommer dette opp som følge av feilernæringen? Hvis jeg bestiller time hos min lege, hva skal jeg si? Mine symptomer? At jeg mistenker at jeg er feilernært? Kan dette være vitaminmangel?? Råd mottas med takk.
Ethereal Skrevet 2. februar 2009 #2 Skrevet 2. februar 2009 Du kan være undervektig selv om BMIen sier at du ikke er det. Det kan også være at du mangler noe, eller rett og slett at alle omveltningene i livet ditt har gått ut over hvordan du ser ut. Kom deg til legen du De finner nok ut av det!
Bellatrix Skrevet 2. februar 2009 #3 Skrevet 2. februar 2009 Fortelle legen om alt. Fortell om symptomene dine og om alt som har skjedd det siste året.
Gjest Deception Skrevet 2. februar 2009 #4 Skrevet 2. februar 2009 Det kan jo også være at du har lavt stoffskifte, for symptomene kan jo peke i den retning. Samtidig er dette diffuse symptomer som også blant annet kan tyde på jernmangel eller B12-mangel.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 6. februar 2009 #5 Skrevet 6. februar 2009 Uffda, med så mye du har gjennomgått så er det nok ikke rart at kroppen din "streiker".. Psyken din spiller nok også en rolle i hvordan resten av legemet har det, i og med at du har vært utsatt for mye psykisk stress. Så nødvendigvis er det ikke snakk om feilernæring men at kroppen ikke klarer å nyttigjøre seg av det du tilfører den pga stress. Jeg hadde selv en "felgen-periode" under studietiden, og slet med å sove og slet med å gå opp i vekt etter lengre sykdom. Jeg ble anbefalt et ernæringspulver, Herbalife, stappfull av alt av næring kroppen din trenger, men tenkte at det er jo ingen poeng i i det jeg trente veldig mye og spiste relativt mye og sundt. Men tilslutt fikk jeg en boks gratis, og da tenkte jeg at jeg kunne jo prøve.. 2. natten sov jeg som en stein og våknet uthvilt, noe jeg ikke hadde gjort på flere mndr.. Jeg drakk denne shaken 3 ganger daglig i tillegg til måltider. Jeg merket absolutt forbedring både på humør og energi, og jeg la på meg 1 kg på en mnd. Noe som ellers både var og er utenkelig da jeg stort sett ikke legger på meg.. Så det kan være verdt et forsøk. De selger dette i en butikk på Kolbotn, men du finner helt sikkert andre distributører der du befinner deg. Jeg ville gitt det et forsøk, i tillegg til å få tatt blodprøver hos legen for å avdekke/utelukke andre årsaker. Lykke til.
Veronica88 Skrevet 6. februar 2009 #6 Skrevet 6. februar 2009 (endret) Det er vanskelig dette med en psykisk stress-utløst spiseforstyrrelse. Det er like farlig å spise lite fordi man er ulykkelig, som å spise for lite fordi man vil være tynn. Det gir samme symptomer fysisk. Det som kan være en start for deg, er helt klart legen. MEN du velger selv hva du vil si. Du kan bare si at du føler deg litt slapp og dårlig og lurer på om du kanskje har f eks jernmangel (noe som er svært vanlig hos unge jenter, spesielt som spiser lite kjøtt, og som har menstruasjon), om legen ikke kan ta en blodprøve og se hva og om du mangler noe. Gjerne mangler man mye etter en sånn periode, men det er jo vanskelig å prate om, det forstår jeg jo. Får du beskjed om f eks jern og noe annet, vel da begynner du sakte å spise deg opp på mest mulig kjøttmat osv. Finn ut hva du mangler og hvor det er. Jeg er IKKE særlig begeistret for piller med vitaminer og mineraler, for det er så mye om og men der. Noen mener det virker bra, noen mener det er helseskadelig, noen mener det er helseskadelig om man tar mer enn pakka sier, noen mener det er helt trygt og anbefalt å ta mer enn pakka sier pga det er så lite i hver pille uansett.. Så jeg foretrekker å SPISE det som inneholder vitaminer og mineraler heller. Er du virkelig ute og kjøre så er det mulig å ta sprøyter med ulike ting. Da får man fort opp lagrene igjen, men da skal det være ille. Prat med legen om det. Og det var også lettere for meg, som også sluttet å spise midt i en vanskelig periode, å heller spise bra og sunn mat, for jeg visste at da følte jeg meg bedre. Jeg fikk konstakt blåmerker som varte i evigheter, og så temmelig "død" ut, blek osv.. Så det hjalp jo litt å heller spise lite, men noe som faktisk ga meg masse gode stoffer. Viktigste er at du spiser NOE i løpet av en dag, ellers havner du bare ut på et kjør du ikke vil. Tro meg. Jeg, ved litt "press" fra venner ble enige med dem om å spise ihvertfall et skikkelig måltid hver dag. Etterhvert ble det middag + litt frokost/lunsj, osv. Begynne et sted, det er sikkert bedre enn å være der du er nå. Legen kan jo henvise deg videre eller bare lytte litt selv. Eller du kan prate med venner. For min del så manglet jeg det. Aner ikke hvorfor matlysten forsvant, men alt var kaos så det var vel derfor. Prat ut og være ærlig om hva du føler. Og med det sagt: Min bmi sa at jeg starter overvektig, og gikk ned til nærmere normalvekt (på ganske kort tid). Så jeg har aldri vært undervektig engang. Og jeg var et vrak. Hvordan kroppen har det og hvordan den ser ut på avstand er to forskjellige ting. Mange trodde bare jeg hadde begynt å trene "for jeg så så bra ut!" og jeg bare "jaaa klart det!" for hva ellers skulle jeg si? "nei jeg lyver for alle rundt meg og spiser ikke med noen av dem slik jeg sier, for jeg orker ikke mat". Endret 6. februar 2009 av Veronica88
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2009 #7 Skrevet 6. februar 2009 Gå til legen og fortell om alle symptomene (og hva du tror er årsaken, men jeg synes du bør holde muligheten åpen for at årsaken kan være noe annet, fysisk. Kjipt å overse problemer med opptak av næring f eks, fordi dere har all fokus på hva som har skjedd deg). Forvent at det blir tatt blodprøver. Du kan alltids begynne å ta et eller annet kosttilskudd, men ikke på bekostning av en legetime. Det høres jo ut som du er ganske på felgen, og legen kan forhåpentligvis hjelpe deg til å komme i form raskere og på en mer målrettet måte enn et helsekostprodukt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå