Gå til innhold

skal til New Zealand


Gjest - new zealander

Anbefalte innlegg

Gjest - new zealander

Hei!

Skal til NZ på ferie i 3 uker, har lyst til å leie bil, reise rundt, se det som er verdt å se etc etc...

Noen som har noe å anbefale?

Briiing it on :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Helene_*

Hei!

Jeg leide campervan sammen med samboeren min i 2007. Vi var tilsammen i 18 dager på NZ. Det var en fantastisk tur og du rekker mye på 3 uker. Vi likte veldig godt byen Christchurch, veldig britisk og et kjærkomment avbrekk fra det ultraamerikaniserte Australia som vi da kom fra. Vi gjorde masse forskjellig - Whalewatching, Lord of The Rings turer, maoriaften - i tillegg til andre mindre turistjippo ting +++ Jeg husker ikke alle stedene vi besøkte akkurat nå, men det er bare å spørre hvis du vil vite mer. Vi likte forresten veldig godt nordøyen, på mange måter mer enn sørøyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine anbeflinger:

-Auckland. Mye spennende. Masse ulike folkeslag; særlig mye asiater...herlig sushi etc. Dra ut med båt og besøk vulkan-øyer der. Man kan også dra og bade i bassenger som er oppvarmet av underjordisk vulkan-aktivitet...hett øg godt, og særegen lukt!

- Rotorua. Masse å oppleve for den som er opptatt av vulkansk aktivitet. Mener å huske at det var der vi dro på en "Thermal Theme Park" (kallenavn, ikke bokstavelig..) dvs mye kilder, geysirer, mud pools, etc. Hadde også en opplevelse for livet da vi badet i glovarme kilder midt ute i skauen på svarteste natta....Stjernehimmelen var fantastisk! Spør en taxisjåfør og hør hva han/hun kan anbefale. En god del Maori- "show" her. Litt sånn..vel traurig konsept men artig å få med seg når man først er der.

- Lake Taupo.

- Tongariro Crossing. En helt utrolig dagsmarsj. Lang men verdt det. Vulkanlandskap og irrgrønne sjøer.

- "Gloworm Grottos". Husker ikke eksakt hvor dette var- men mener det var nord-øya. Man tar båt inn i huler...selvlysende larver sørger for eneste lys...Utrolig fint.

-Wellington er verdt å se, men kanskje ikke så mye mer enn det...

Sørøya: Nelson!! Og nasjonalparken som ligger ved siden av. Sjøkajakk etc. Nydelig. Frodig og grønt.

-Christchurch. Vakker by! Og veldig engelsk. Lengre oppe på kysten kan man svømme med delfiner, forresten. Husker ikke navnet på byen (les: 1200 innbyggere) vi bodde i der, men hostelet var utrolig bra og hadde basseng og superb utsikt ;)

Det var mine tips. God tur!! Kose dere! :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest - new zealander

tuuusen takk :)

Da har jeg noe å gå ut ifra, skal få tak i en lonely planet bok i dag, pluss at jeg prøver å lese litt på trip advisor, men synes de sidene er litt rotete.

Hvordan er det å kjøre der, de har venstrekjøring har de ikke?? Er det veldig vanskelig å komme inn i??

Noe annet jeg burde tenke på? (pakking, noe man MÅ ha med som man ikke tenker på etc ?? eller noen andre lure tips?? )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tuuusen takk :)

Da har jeg noe å gå ut ifra, skal få tak i en lonely planet bok i dag, pluss at jeg prøver å lese litt på trip advisor, men synes de sidene er litt rotete.

Hvordan er det å kjøre der, de har venstrekjøring har de ikke?? Er det veldig vanskelig å komme inn i??

Noe annet jeg burde tenke på? (pakking, noe man MÅ ha med som man ikke tenker på etc ?? eller noen andre lure tips?? )

Børst all jord av skoene før du drar. De er veldig strenge på at det ikke er lov å innføre noe som helst av planter/mat/jord/vann, osv. Har du for mye jord på fjellstøvlene dine, risikerer du at de blir kastet rett i bosset. Det har to jeg kjenner opplevd.

Å leie bil er den definitivt beste måten å komme seg rundt på. Ikke alle veiene er like bra, men dette står det om i lonely planet. Og en viktig ting å huske på, er at bilinnbrudd er en pest og plage der nede. Særlig om man har leiebil. Aldri la verdisaker ligge igjen i bilen.

Om du skal i en by, så likte jeg Wellington best (hvor Christchurch og Auckland var de andre byene jeg var innom). Du kan ta Ringenes Herre tur der, og så er det gratis å komme inn på Weta Cave, et -lite- museum på det stedet hvor de lager alle effektene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På tre uker kan du få sett det meste. Anbefaler spesielt Sør-øya, Queenstown er et must :)

Queenstown er KUN for turister... Om du vil se det ekte New Zealand, så styr unna. Noe omtrent samtlige innfødte vil fortelle deg. Tenk verste nordmanninfiserte områdene av "syden".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Queenstown er KUN for turister... Om du vil se det ekte New Zealand, så styr unna. Noe omtrent samtlige innfødte vil fortelle deg. Tenk verste nordmanninfiserte områdene av "syden".

Dypt, dypt, DYPT uenig. Queenstown er en fantastisk vakker by. Et av de vakreste stedene jeg har vært, og jeg har vært mange steder. Perfekt utgangspunkt for utflukter, i grupper eller på egenhånd. Hvis man skulle styre unna alle steder som har mange turister, så var det mange fantastiske steder man aldri fikk sett. Med Queenstown som base tar det også kort tid å komme ut til fantastisk uberørt natur. Bare taubanen alene er verdt turen innom Queenstown.

http://www.world-tour-orion7.com/images/Queenstown3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dypt, dypt, DYPT uenig. Queenstown er en fantastisk vakker by. Et av de vakreste stedene jeg har vært, og jeg har vært mange steder. Perfekt utgangspunkt for utflukter, i grupper eller på egenhånd. Hvis man skulle styre unna alle steder som har mange turister, så var det mange fantastiske steder man aldri fikk sett. Med Queenstown som base tar det også kort tid å komme ut til fantastisk uberørt natur. Bare taubanen alene er verdt turen innom Queenstown.

http://www.world-tour-orion7.com/images/Queenstown3.jpg

Du kan gjerne synes det er en vakker by, men den er utypisk for New Zealand. Om det er New Zealand man er ute etter å oppleve, så burde man heller reise til et sted som er representativt for landet, ikke bare en by bygget opp for å tilfredsstille turistmassene. Men om man ikke har noe imot turistfeller som ikke representerer landet, så kan det jo selvsagt være greit nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Queenstown er en gammel gullgraverby, litt sånn western-aktig. Utrolig flott natur, med høye fjellkjeder på alle kanter. Ta en båttur med TSS Earnslaw, og en jeeptur til Shotover River med elvebåtkjøring. Milford Sound bør dere også få med. Selv om det egentlig var utrolig likt en norsk fjord. Føltes nesten litt sånn surrealistisk å ha reist så langt og plutselig komme til "norsk" natur. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...