Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

TS: Hvorfor er du så bekymret for/ negativ til at PPT skal inn i bildet?

Videoannonse
Annonse
Gjest ¤bella¤
Skrevet
TS: Hvorfor er du så bekymret for/ negativ til at PPT skal inn i bildet?

Si det.

Trodde man skulle bli glad for at de faktisk tar tak i ting jeg.

Kanskje TS ser på det som et angrep, siden de mener at barnet hennes ikke snakker bra nok?

Skrevet

Bella: Det synes jeg er trist... man bør ikke føle seg angrepet, som omsorgsperson eller føle at barnet ikke snakker bra nok. Heller ønske det beste for sitt barn og være glad til, som du sier...

Skrevet

Det de er mest opptatte av når det gjelder barn på to år er vel hvor mye de forstår av språk og ord.

Viser han at han forstår beskjeder, og får med se hva du snakker om? Liker han å bli lest for/snakke om bøker? Osv.

Forøvrig bør du være obs hvis barnet ditt allerede nå har begynt å ignorere kjefting. Vær rolig og forsøk å unngå ordet "nei" i størst mulig grad. Hvis han gjør noe galt, si i stedet at han skal slutte, be ham legge vekk det han banker med, komme fram hvis han gjemmer seg, slippe den glassfiguren osv. Barn blir fort frustrerte av at alt mulig bare er "nei, nei, nei".

Ellers kan jeg egentlig ikke se noe negativt med et lite møte med PPT. Det er flinke folk, og er alt normalt gir de deg beskjed om det, er i alle fall min erfaring. (Har selv hatt møter med dem i forbindelse med et barn som slet med å snakke rent ved skolealder)

Skrevet
min september 06 barn snakker ikke. Han sier mamma, nei og hei, dikke (drikke) og momol(mormor). Han fikk dren like før jul men det er ingen forandring. Har tatt hørselstest og alt var bra.

Jeg har jobbet i barnehage selv og etter samtaler med ped.leder i hans barnehage så vurderer vi å høre med ppt om vi kan få time hos logoped. Rett og slett for å sjekke om ting er bra.

Hvordan får man sjekket det når de er så små hos logoped? Hvordan har hørselen blitt sjekka når de er så små?

Hvorfor ble det lagt inn dren hvis det ikke var noe galt med hørselen?

Gjest ¤bella¤
Skrevet
Hvordan får man sjekket det når de er så små hos logoped? Hvordan har hørselen blitt sjekka når de er så små?

Hvorfor ble det lagt inn dren hvis det ikke var noe galt med hørselen?

Dren ble det lagt inn fordi han hadde vann i øret. Hørte ekstremt dårlig før han fikk lagt inn dren. Etter at han fikk lagt inn dren og tømt ørene så ble hørselen bra.

Når det kommer til hørselssjekk på så små, så sjekker de vel på reaksjon o.l.

Skrevet

De måler viberasjon i trommehinnen eller noe sånt. Han fikk en propp i øret og som sendte viberasjoner til trommehinna, han virket helt upåvirket av det.

Skrevet

Jenta mi krabbet da hun var 11 mnd, gikk da hun var 16 og snakket da hun var over 2. Det med språket hang nok sammen med væskeansamling i ørene. Hun begyne med sitt første ord "hade" (ved siden av mamma og pappa) da hun var 10 mnd. Så stoppet det opp. Ble påvist væskesamlign i ørene og på hørseltest da hun var 14, viste hun ingen reaksjon. Væsken forsvant da hun var 16-17mnd. Språket kom for fult da hun var litt over 2 år. Helt fin både mototisk og språklig i dag.

Jeg lurer på om barnehagen til barnet ditt kan ha andre ting de reagerer på i tillegg. Du beskriver barnet ditt med mange "rampestreker", og som siler vekk irrettesettelser. Kan det være at dere foreldre bagatelliserer litt?

• 2 år senere...
Skrevet

Jeg er så irritert på barnehgen som maser om språket til mitt barn. Han er 2 år og 3 mnd, han har vært treg hele tiden.10 mnd før han krabbet, 1,5 år før han gikk osv. Men jeg føler at han er sen men ikke unormalt. Barnehagen ønsker nå å ta inn PPT. Er ikke det litt tidlig? Jeg synes at han skal få litt mer tid. Han har jo de vanlige ordene som mamma,pappa, en del dyrelyder, hei osv.

Han forstår hva vi sier og det må nå være det viktigeste. Men når barnehagen tar dette opp hver gang vi er der begynner man jo å tvile selv også....

Noen med erfaring med barn som er sein til å prate?

Skrevet

Jeg snakket rent som 1-åring.

Gratulerer! 40 poeng til deg.

Skrevet

Hva som er så ille med å få barnet sjekket ut av PPT? Kan jo være noe med hørselen. Det er da ikke noe traumatisk for barnet å bli undersøkt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det høres ut som de overreagerer, iallefall hvis det bare er språket det er snakk om, og ikke er noen andre TYDELIGE tegn på at noe er galt med han.

Det er ikke uvanlig at barn på to år ikke snakker så mye. I barnehagen der jeg jobber har vi barn på ett og et halvt som snakker i fulstendige setninger, og vi har barn på to og et halvt som ikke sier så mye. Det er utrolig stor forskjell på barn i den alderen og når det "løsner". Jeg tenker at det er viktig å legge merke til om det er noensomhelst fremgang(om det har vært fremgang i begrepsforståelsen osv), skjønner han hva folk sier til han, og retter seg etter det f.eks?

Hvis han gjør det, og i tillegg viser en interesse av å si noen ord, evt prøve å si ting (om det så er lyder) så syns jeg det kan ses an mer. Barnehagen er vel opptatt av tidlig intervensjon ellernoe, språkutviklingen er jo rimelig vesentlig for det aller meste, men for mye pes om det når barnet bare er to år kan etter mitt syn bli for mye og fort virke mot sin hensikt. Vanlig språktrening derimot er jo noe alle barn har nytte av, så det syns jeg absolutt man bør drive med.

Skrevet

Datteren min er 2 år og vi fikk henvisning til ØNH av helsestasjonen etter at barnehagen hadde uttrykt sin bekymring for hørselen hennes.

Vi har bare 1 barn, så vi kunne ikke sammenligne med andre barn hvordan nivået hennes var og vi merket derfor heller aldri noe til at hun ikke hørte så godt, bortsett fra at hun hang litt etter språklig.

Det ble tatt hørselstester på henne og hun fikk påvist nedsatt hørsel på det ene øret.

Hun fikk dren når hun var 2 år og 2 måneder.

Språkmessig har hun kommet seg veldig siden da og jeg er veldig glad for at barnehagen gjorde oss oppmerksom på dette så tidlig, ettersom det kan ta lengre tid å få inn språket jo eldre man blir. :)

Skrevet

Min eldste snakket ganske sent, men da hun først pratet, så var det rent og i hele setninger... Hun er en liten perfeksjonist, og vil ikke gjøre ting før hun er helt sikker på at hun mestrer det.

Sånn har det vært med begge mine barn også, de var 2,5 år + når det løsnet for dem, men da gikk utviklingen veldig fort. Begge hadde god forståelse av hva vi sa før de begynte å snakke selv, og det tenker jeg er et tegn på at hørselen ikke er problemet.

Jeg synes du skal be barnehagen om å roe seg ned, og si at du tar det via helsestasjon (som gjør språktest av barnet ved toårsalder, og hørselstest senere.)

De legger seg borti helsestasjonens ansvarsområder. Hvis barnet ditt forstår mye allerede, er det mulig at alt maset om dette bare forsterker problemet; hvis det er selvvalgt som jeg tror det er.

Lykke til :)

Skrevet

dette er en gammel tråd, fra 2009...

Skrevet

... :fnise:

Får håpe den bringer glede til nye lesere, da :jepp:

Gjest Gjest
Skrevet

… men jeg (og sikkert mange andre) fant KG fordi jeg googlet et eller annet vanlig tema og fikk opp en bra tråd. Så tråden kan jo gjerne leve videre, med erfaringer og tips fra foreldre og andre. Hadde vært moro å høre hvordan det gikk med toåringen, da – viste han seg å være en liten Einstein? (Kanskje litt tidlig å si, forresten.)

Skrevet (endret)

bare å diskutere videre for all del.. Tenkte bare å gjøre folk oppmerksomme på det, så kan man heller diskutere språkproblematikken på en mer generell basis enn å gi råd til ts 2 år etter at hun trengte de ;)

Endret av Leanne
Gjest Gjest
Skrevet

bare å diskutere videre for all del.. Tenkte bare å gjøre folk oppmerksomme på det, så kan man heller diskutere språkproblematikken på en mer generell basis enn å gi råd til ts 4 år etter at hun trengte de ;)

:sjokkert: Er det 2013 alt?! :sjokkert:

(Sorry, klarte ikke la være.)

Skrevet

:sjokkert: Er det 2013 alt?! :sjokkert:

(Sorry, klarte ikke la være.)

litt kjapp hoderegning der ja... tenkte 2007 jeg :rodme:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...