Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så irritert på barnehgen som maser om språket til mitt barn. Han er 2 år og 3 mnd, han har vært treg hele tiden.10 mnd før han krabbet, 1,5 år før han gikk osv. Men jeg føler at han er sen men ikke unormalt. Barnehagen ønsker nå å ta inn PPT. Er ikke det litt tidlig? Jeg synes at han skal få litt mer tid. Han har jo de vanlige ordene som mamma,pappa, en del dyrelyder, hei osv.

Han forstår hva vi sier og det må nå være det viktigeste. Men når barnehagen tar dette opp hver gang vi er der begynner man jo å tvile selv også....

Noen med erfaring med barn som er sein til å prate?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja ,min datter sa kun mamma og pappa du hun fylte 2 år.skjekket hørselen hennes den var bra.språket kom som en foss ca etter 27 mnd.

og har ikke stoppet ennå....

Skrevet

Min sønn begynte å krype da han var 9 mnd, og gikk da han var 2 mnd yngre enn ditt barn. Han er 2 nå, og prater som en foss

Ei venninne sin sønn prata nesten ingen ting før han var nærmere 3. Hun var veldig bekymret, men legen sa at det er mange barn som velger å ikke prate. At dette mest sannsynlig var selvvalgt. Legen hadde rett, ungen begynte å prate når han bestemte seg for det han. Ingen problemer.

Unger er så veldig forskjellige, og jeg synes vel kanskje barnehagen din reagerer litt heftig? Du kan jo si til de at de ikke trenger å nevne det HVER gang dere er der... Hadde det vært meg hadde jeg sannsynligvis sett det ann litt lenger.

Eller også snakket med PPT og hørt hva de ville gjort. Det betyr jo ikke at du må gjøre som de foreslår, men det skader ikke å høre hva de mener. Lykke til :) .

Skrevet

Synes det høres litt tidlig ut med PPT når barnet er 2 år og 3 mnd..

Kan aldri tenke meg at PPT ville tatt en slik bekymring så veldig alvorlig.... Så kan du ikke bare la barnehagen sende inn en henvisning til PPT...

Er selv førskolelærer og vi venter til barnet er fylt 3 før vi sender noen henvisning i bhg min, med mindre det er helt tydeligat det er noe.. (hvis vi mistenker at barnet ikke hører - ikke lager noen ord selv..)

Hva sier de på helsestasjonen da?

• Liker 1
Skrevet

det er vel et slags minimumskrav at man skal klare å si to ord i sammenheng etter to års alder, men barnehagen burde kanskje sjekke hørsel før de trekker inn ppt eller?

Gjest Patti Labella
Skrevet (endret)
Synes det høres litt tidlig ut med PPT når barnet er 2 år og 3 mnd..

Kan aldri tenke meg at PPT ville tatt en slik bekymring så veldig alvorlig.... Så kan du ikke bare la barnehagen sende inn en henvisning til PPT...

Jeg synes også det er tidlig. Hadde jeg vært deg, hadde jeg tatt kontakt direkte med PPT og snakket med dem. Synes det er kjedelig at overivrige førskolelærere skal bekymre foreldre på den måten. De burde heller fokusere på tiltak, hva dere kan gjøre hjemme og hva de gjør i barnehagen.

Ja, og hørsel bør jo selvsagt være sjekket før man går videre med saken.

Endret av Patti Labella
Skrevet
det er vel et slags minimumskrav at man skal klare å si to ord i sammenheng etter to års alder, men barnehagen burde kanskje sjekke hørsel før de trekker inn ppt eller?

Det er ikke barnehagen som tar hørselsjekk på barna.

Forøvrig husker jeg at min eldste ikke snakket noe spesielt i denne alderen, men detkom etterhvert.

Men det kan jo hende barnehagen vil være føre var. Det vanlige er vel at barna blir alt for sent sjekket opp, og det kan også være trasig.

Skrevet

Synes det er alt for tidlig med ppt. Mitt tantebarn på 4 år snakker fortsatt veldig uforståelig, han begynte for ca 1 år siden med logoped. Når jeg tenker på han så kan jeg ikke forstå hvordan han kan begynne i skolen når han er 6 år.

Skrevet

Synes det å ville blande inn PPT er ganske drøyt, men kanskje ikke så dumt?

da kan du få høre derfra at nok ikke er noe å bekymre seg over.

Spør du meg overreagerer barnehagen skikkelig!

Skrevet (endret)

Min eldste snakket ganske sent, men da hun først pratet, så var det rent og i hele setninger... Hun er en liten perfeksjonist, og vil ikke gjøre ting før hun er helt sikker på at hun mestrer det.

Lillebroren er helt motsatt; han er 1 år og 9 mnd. og snakker som en foss, hermer etter alle ord han hører. Men det er veldig utydelig og absolutt ikke rent...

Jeg synes absolutt barnehagen overreagerer her. Men du kan jo ta kontakt med helsestasjonen og få en hørselstest?

Edit: ordfeil.

Endret av Rioja
Skrevet

Flere i vår barnehage har ikke vært særlig flinke som 2-åring, uten at det er gjort noe nummeravdet. Så kommer det seg etterhvert. Det viktigste er at ve viser at de forstår hva vi sier og forsøker å prate (bable) selv, har jeg blitt fortalt.

Gjest Gjest_lise_*
Skrevet

sønnen min snakket ikke før han var 3 og da snakket han helt rent og i hele setninger... som en annen skrev over her.. en liten perfeksjonist... gikk da han var 9 mnd, så ikke sent utviklet i andre ting heller. Jeg var jo litt bekymret da andre barn snakket og ikke han, men da fikk jeg høre at Einstein snakket ikke før han var tre, og da i hele setninger, så ingenting å frykte :). kanskje tyder det bare på at det blir en liten smarting;)

Skrevet

Høres ikke unormalt ut, men samtidig er det faktisk ikke krise at ppt kommer inn i bildet (sannsynligvis har de ikke ressurser til å bruke på en toåring med (litt) dårlig språk, men om kommunen din har masse ressurser må de vel bruke dem på noe).

Kanskje vil de ansatte få beskjed om å skjerpe sitt eget språk, kanskje vil avdelingen fokusere på rim/regler en stund. Man setter seg ikke ned med toåringer for å "lære" dem å snakke i hvert fall. Så ikke bekymre deg. (men samarbeid med barnehagen!)

Gjest Gjest_Therese_*
Skrevet

Jeg har to barn, og opplevde at den ene har bablet siden han var baby, og pratet ganske rent som 2 åring. Den andre har nesten ikke bablet, og sa omtrent 4 ord før han var 2. I løpet av svært kort tid, bare et par måneder, gikk han fra omtrent å være stum, til å prate mye og rent. Jeg tror jeg hadde bekymret meg mer over en 4 åring som prater dårlig, enn en 2 åring som sier lite.

Gjest ¤bella¤
Skrevet

Jeg syns nå du skal være gald for at de tar tak i det jeg da.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes barnehagen overreagerer.. tidlig å dra inn PPT pga språket.

Jeg jobber som pedagogisk leder på småbarnsavdelig,og hvert år er alle barna veldig forskjellige. Noen prater masse og tydelig tidlig,mens andre er tregere. mange barn "lagrer" språket til det er ""perfekt;plutselig en dag begynner de å prate, da har de stort ordforråd og gjør seg tydelig forstått.erfaringsmessig er gutta tregere på språk enn jentene.

Har dere sjekka hørselen hans?

Prat mye med han,benevn klær når dere kler på,maten på bordet, osv. Bruk hverdagssituasjonene til språkstimuli.

Pekebøker er også en fin måte å stimulere språket på=)

Ta deg en prat med ped.leder på avdelingen, om at det plager dere at de tar opp språket hans hver dag, og at de vil kople inn PPT. (dette må de ha deres tillatelse for)

Skrevet

Takk for mange gode svar.

Nå det gjelder hans hørsel så er vi ikke i tvil, han hører, men hører bare det han vil :) Prater man på en negativ måte bryr han seg ikke, men hvis det er noe han vil eller er spennende hører han om vi så står på badet også. Han har hele tiden gjort mange rampestreker så det er blitt mye nei, nei. Det tror jeg har gjort at han kobler litt ut når det blir negativ fokus.

Jeg har fått beskjed om at det er vanskelig å teste hørselen så tidlig?!

Jeg har avtalt med barnehagen at vi ikke deler deres bekymring men at vi kan ta et møte med PPT for å hører hva de sier, men at vi er imot at det startes annen tiltak enn å trene på vanlig måte.

Når det gjelder helsestasjon så er de enig med oss at han skal få tid til å utvikle seg i sitt tempo. Barnehagen mener at han har fått prøve det nå ettersom det har gått 2 mnd siden vi avtalte dette.

Skrevet

Fryktelig mye mas på den barnehagen din du. Min eldste snakket labelensk til sommeren før han fylte fire år. Vi oversatte for ham. :fnise: Men så kom det over natta og siden har han snakket helt rent som folk flest. Jeg har en kar på fire år og fem mnd nå, og han snakker helt greit. Men har en mengde rare ord som han har satt sammen feil. Det retter seg etterhvert så vi maser ikke med det.

Skrevet

min september 06 barn snakker ikke. Han sier mamma, nei og hei, dikke (drikke) og momol(mormor). Han fikk dren like før jul men det er ingen forandring. Har tatt hørselstest og alt var bra.

Jeg har jobbet i barnehage selv og etter samtaler med ped.leder i hans barnehage så vurderer vi å høre med ppt om vi kan få time hos logoped. Rett og slett for å sjekke om ting er bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...