Gå til innhold

Rettigheter som student

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg kjenner ei mor med flere barn og som tidligere har kastet dem ut èn etter èn. Eldste datter i hjemmet er 17 år og mor har uttalt seg om at straks datteren fyller 18, ryker hun ut. Hun skylder på utakknemlighet og opprør.

Datteren går på videregående og har planer om å studere videre. Hun aner ingenting om hva mor har uttalt seg om.

Jeg lurer rett og slett på hvordan datteren skal klare seg alene uten jobb eller annen inntekt? Hva slags rettigheter har hun? Kan hun snu seg til NAV? Jeg lurer på hvor jeg kan henvende meg hvis jeg vil hjelpe henne. Noen som kan fortelle litt om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg kjenner ei mor med flere barn og som tidligere har kastet dem ut èn etter èn. Eldste datter i hjemmet er 17 år og mor har uttalt seg om at straks datteren fyller 18, ryker hun ut. Hun skylder på utakknemlighet og opprør.

Datteren går på videregående og har planer om å studere videre. Hun aner ingenting om hva mor har uttalt seg om.

Jeg lurer rett og slett på hvordan datteren skal klare seg alene uten jobb eller annen inntekt? Hva slags rettigheter har hun? Kan hun snu seg til NAV? Jeg lurer på hvor jeg kan henvende meg hvis jeg vil hjelpe henne. Noen som kan fortelle litt om dette?

Hos NAV får man ingenting som student, da er lånekassen rette plass.

Skrevet

Takker for bidraget. Noen som kan si LITT mer? :)

Skrevet

Foreldre er pliktig til å forsørge barn så lenge de går på videregående - så hun kan søke om bidrag fra foreldrene hos nav.

Så må hun få et skriv fra f.eks helsesøster om at hun ikke får lov til å bo hjemme og sende til lånekassen. Da kan hun få borteboerstipend selv om hun bor for nære i forhold til vanlige regler.

Så kan hun søke om lån om det trengs ved siden av.

Skrevet

Er mor pliktig selv om datteren er fylt 18 år da?

Tusen takk for godt svar:)

Skrevet

En er pliktig etter barnet er 18 år om barnet er under videregående utdanning

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...