Gå til innhold

Skremmende mange som betviler evolusjonsteorien?

Anbefalte innlegg

Gjest AnneShirley
Skrevet

Jeg blir i alle fall en smule oppgitt når jeg leser dette.

Jeg lurer litt på hvordan dette fenomenet oppstår også. Jeg var i alle fall godt inneforstått med dette innen jeg gikk ut av barneskolen, så jeg forstår ikke riktig hvor ting har sviktet når voksne mennesker går rundt og "betviler" evolusjonsteorien.

Og hva er logikke med de kristen? Jeg forstår at det er høyere sannsynlighet for slike tanker når man er lavt utdannet, men at religion skal virke inn trodde jeg vi var langt forbi. Jeg kjenner jo selv mange kristne og ingen av dem har slike "ideer" (med de har jo alle høyere utdannelse også -så det skulle vel bare mangle?)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi religion tilbyr enkle forklaringer. Det kreves mer å sette seg inn evolusjons- og andre vitenskaplige teorier. I tillegg er mange ateister ganske "cocky" og det virker avstøtende, mens kristne virker mer aksepterende (jesus frelser deg bare du tror på han, så lenge du ikke er homo eller tar abort. Selv om det finnes kristne som aksepterer de gruppene også) Derfor tiltrekker religion seg flere.

Gjest AnneShirley
Skrevet
Fordi religion tilbyr enkle forklaringer.

Religion er religion. Det har vel svært lite med evolusjonen å gjøre?!?

Det kreves mer å sette seg inn evolusjons- og andre vitenskaplige teorier.

Vi snakker grunnskolepensum her! Ikke å sette seg detaljert inn i vitenskapelige teorier, men lære et generelt bilde av utviklingen.

I tillegg er mange ateister ganske "cocky" og det virker avstøtende, mens kristne virker mer aksepterende (jesus frelser deg bare du tror på han, så lenge du ikke er homo eller tar abort. Selv om det finnes kristne som aksepterer de gruppene også) Derfor tiltrekker religion seg flere.

Dette skjønte jeg lite av. Et sammensurium av setning uten mening. Å påstå at "religion tiltrekker seg flere" stemmer vel dårlig med dagens virkelighet. Og at "ateister er cocky"? Hva betyr det?

Uansett. Du mener det skal være et motsentningsforhold mellom evolusjon og kristendom? Og at vitenskap er knyttet til å være ateist? Hvorfor det?

For meg er religion(/ateisme osv) ikke noe med å ta til seg enkel skolelærdom å gjøre.

Skrevet

Hvorfor er det så skremmende? Det er jo bare en teori det og.

Gjest VinglePetter
Skrevet

Jepps, evulosjonen er en teori, mens skapelsesberetningen er "guds" ord.

Gjest ballegurk
Skrevet
Uansett. Du mener det skal være et motsentningsforhold mellom evolusjon og kristendom? Og at vitenskap er knyttet til å være ateist? Hvorfor det?

For meg er religion(/ateisme osv) ikke noe med å ta til seg enkel skolelærdom å gjøre.

Religiøse har tradisjonelt sett motarbeidet tanker som kan utfordre religionens grunntanker. Vitenskapsfolk og fritenkere ble gjerne brent på bålet for sine tanker.

Skrevet

Det er ikke så rart at mange betviler evolusjonsteorien. Tross alt det er en teori

Noe som vil si at den faktisk ikke kan sies og være 100% bevist- Og om noen tviler på den. Hva så det er de som tviler på Gud det er de som tviler på kjærlighet. Så hva gjør det om noen tviler på evolusjonsteorien.

Jeg tror at evolusjonsteorien stemmer. Men hvorfor skal man gå rundt og bry seg med om noen tviler på den. La dem tvile er det hvirkelig en katastrofe om det finnes mennesker som ikke tror på evolusjonsteorien ?

Gjest AnneShirley
Skrevet
Det er ikke så rart at mange betviler evolusjonsteorien. Tross alt det er en teori

Noe som vil si at den faktisk ikke kan sies og være 100% bevist-

Det ligger i vitenskapens natur. Og betyr ikke at de vitenskapelige teorier er "tvilsomme".

Men hvorfor skal man gå rundt og bry seg med om noen tviler på den. La dem tvile er det hvirkelig en katastrofe om det finnes mennesker som ikke tror på evolusjonsteorien ?

Det dreier seg om å plukke opp de som faller utenfor i samfunnet, de som går glipp av de mest elementære ting.

Og jeg trodde virkelig vi var kommet forbi at religion og vitenskap settes opp mot hverandre (utenom i sekter ol). Så jeg synes det er trist om vi evt fremdeles har en jobb å gjøre på det området.

Gjest ballegurk
Skrevet

Noe som vil si at den faktisk ikke kan sies og være 100% bevist- Og om noen tviler på den. Hva så det er de som tviler på Gud det er de som tviler på kjærlighet. Så hva gjør det om noen tviler på evolusjonsteorien.

Jeg tror at evolusjonsteorien stemmer. Men hvorfor skal man gå rundt og bry seg med om noen tviler på den. La dem tvile er det hvirkelig en katastrofe om det finnes mennesker som ikke tror på evolusjonsteorien ?

Nei, folk får tro hva de vil, men det er jo et problem at mange religiøse benekter vitenskapelige fakta og samtidig viderefører dette til ungene sine. I de verste tilfellene går det jo på helsa løs, som feks med Jehovas vitner og blodoverføring.

Hvis alle hadde vært like lite opptatt av vitenskap som de mest hardbarka kreasjonistene, så hadde vi ikke hatt noe teknologisk samfunn. Vi hadde feks ikke hatt moderne medisin.

Skrevet

Noe som vil si at den faktisk ikke kan sies og være 100% bevist- Og om noen tviler på den.

(Beklager mangelen paa norske bokstaver, sitter paa en engelsk PC)

En vitenskaplig teori er ikke samme som "teori" naar det brukes i dagligtale. Det betyr ikke "slik tror vi kanskje at det er", men "dette er det den forklaringen som stemmer best logisk overens med de observasjoner vi har gjort, og vi maa tilpasse det til de observasjoner vi kommer til aa gjoere i fremtiden". En vitenskapelig induktiv teori er dermed utledet av fakta, og skal konstant maales mot den kunnskapen man til enhver tid har. Om man oppdager noe som ikke stemmer overens med teorien, maa den endres. Den er altsaa ogsaa i hoeyeste grad aapen for diskusjon, noe kreasjonistene liker aa bedyre at den ikke er.

100% bevist er den nok ikke, men det er det svaert lite som er - unntatt i matematikkens verden. Men evolusjonsteorien er pr dags dato en av de minst ubestridte vitenskaplige teoriene.

For de som vil vite mer om hvordan teoribegrepet og evolusjonsteorien er, vil jeg anbefale http://www.notjustatheory.com/

Skrevet

Er det virkelig mulig?!?

Gjest VinglePetter
Skrevet
Det dreier seg om å plukke opp de som faller utenfor i samfunnet, de som går glipp av de mest elementære ting.

Men du må ikke glemme at i deres øyne er det du som faller utenfor, fordi du ikke vil ta guds ord innover deg. Sånn er det dessverre.

Gjest ballegurk
Skrevet
Men du må ikke glemme at i deres øyne er det du som faller utenfor, fordi du ikke vil ta guds ord innover deg. Sånn er det dessverre.

Nå går det jo faktisk an å være både religiøs og tolerant for at andre har et annet syn samtidig.

Skrevet
Nå går det jo faktisk an å være både religiøs og tolerant for at andre har et annet syn samtidig.

Ja, og for ikke å snakke om å være religiøs samtidig som man har tiltro til evolusjonsteorien. Jeg kjenner flere i denne gruppen selv :)

Gjest AnneShirley
Skrevet
Ja, og for ikke å snakke om å være religiøs samtidig som man har tiltro til evolusjonsteorien. Jeg kjenner flere i denne gruppen selv :)

Jeg har også inntrykk av at de fleste kristne er helt oppegående mhp vitenskap. Det var derfor jeg ble forbauset over at gruppen av "skeptikere" fremdeles er så stor som den er.

Gjest ballegurk
Skrevet
Jeg har også inntrykk av at de fleste kristne er helt oppegående mhp vitenskap. Det var derfor jeg ble forbauset over at gruppen av "skeptikere" fremdeles er så stor som den er.

Det kan vel også hende at det er en del ikke-religiøse skeptikere. Kanskje de samme som ikke tror på klima-endringene?

Skrevet
Det kan vel også hende at det er en del ikke-religiøse skeptikere. Kanskje de samme som ikke tror på klima-endringene?

oh yes i think.

Gjest Gjest_Kim_*
Skrevet

Det triste er de som sidestiller evulusjonsteorien med kreasjonisme med argumentet: begge er jo teorier...

Men så tror jo folk på Snåsamannen, astrologi og what not også da...

Første skritt i riktig rettning er å stoppe all overføring av statlige middler til relgiøse samfunn. Andre skritt er å nekte opprettelse av skoler/barnehager med relgiøs undertone.

Jeg synes det er skremmende at vi den dag i dag synes det er greit at voksene med uklare relgiøse motiver får ta hånd om våre barn.

Relgion må bli minimalisert i media. Som f.eks når paven sier noe idiotisk så bør det ikke engang raporteres i media, slik vil man innskrenke hans makt.

Gjest alternative thinking - clairvoya
Skrevet
Det triste er de som sidestiller evulusjonsteorien med kreasjonisme med argumentet: begge er jo teorier...

Første skritt i riktig rettning er å stoppe all overføring av statlige middler til relgiøse samfunn. Andre skritt er å nekte opprettelse av skoler/barnehager med relgiøs undertone.

Jeg synes det er skremmende at vi den dag i dag synes det er greit at voksene med uklare relgiøse motiver får ta hånd om våre barn.

Relgion må bli minimalisert i media. Som f.eks når paven sier noe idiotisk så bør det ikke engang raporteres i media, slik vil man innskrenke hans makt.

Enig!!

Skrevet

det jeg syns er rist er når dere som argumenterer for noe ikke har en grunn for at dere mener ditthen og datten.

hvorfor er det trist for deg?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...