Gjest Gjest_Helene_* Skrevet 2. februar 2009 #1 Skrevet 2. februar 2009 I dag så er det vel sånn at bedrifter skal ha en oppfølgingsplan for sykemeldte. Enkelte bedrifter er veldig flinke, mens andre ikke har hørt om det en gang. I helgen ble vi sittende en gjeng å diskutere dette, og jeg tror konklusjonen var at det er veldig store forskjeller her. Min bedrift har oppfølgingsplan, og det blir fulgt opp etter denne. I tillegg blir sykemeldte invitert med på sosiale aktiviteter som feks julebord og lønningspils. Tror ikke at man blir invitert med på personalmøter og informasjonsmøter (har i alle fall ikke sett noen sykemeldte der) disse foregår jo vanligvis i arbeidstiden. Hva er vanlig praksis på din arbeidsplass, og er det noe du savner?
Gjest Gjest_Helene_* Skrevet 2. februar 2009 #2 Skrevet 2. februar 2009 Trådstarter her: glemte å legge til at hva gjør du selv? Holder du kontakt med arbeidsplassen din? Stikker du innom til feks lunsj, og blir med på det du er invitert på (om du selvsagt er frisk nok)
Gjest farge Skrevet 2. februar 2009 #3 Skrevet 2. februar 2009 Har vært sykemedlt i 10 måneder nå. Arbeidsgiver lar meg styre " showet", jeg gjør litt jobbing, for å holde meg oppdatert - mer for egen del, og for å avlaste - når jeg føler meg pigg nok til det. Har blitt invitert til lunsjer,fredagspiler,julebord osv... men har ikke vært i form til det, rett og slett. Arb. giver har hele tiden sagt at de lar meg avgjøre hva som er best, og at jeg skal ta det med ro og bli frisk først og fremst. Setter pris på å få den " freden", for jeg er jo ikke sykemeldt " for morro skyld", heller?! Sitter i disse dager og vurderer om jeg skal be om ulønnet perisjon i 6 mnd. istedenfor å være sykemeldt - for jeg føler at de står friereift. meg og stillingen min da, istedenfor at jeg blir sykemedlt 6 uker om gangen, og de lever i uvisse pga dette..... Hva synes dere jeg skal gjøre??
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2009 #4 Skrevet 2. februar 2009 Har vært sykemedlt i 10 måneder nå. Arbeidsgiver lar meg styre " showet", jeg gjør litt jobbing, for å holde meg oppdatert - mer for egen del, og for å avlaste - når jeg føler meg pigg nok til det. Har blitt invitert til lunsjer,fredagspiler,julebord osv... men har ikke vært i form til det, rett og slett. Arb. giver har hele tiden sagt at de lar meg avgjøre hva som er best, og at jeg skal ta det med ro og bli frisk først og fremst. Setter pris på å få den " freden", for jeg er jo ikke sykemeldt " for morro skyld", heller?! Sitter i disse dager og vurderer om jeg skal be om ulønnet perisjon i 6 mnd. istedenfor å være sykemeldt - for jeg føler at de står friereift. meg og stillingen min da, istedenfor at jeg blir sykemedlt 6 uker om gangen, og de lever i uvisse pga dette..... Hva synes dere jeg skal gjøre?? Du bør absolutt ikke gå ut i permisjon! Du mister alle rettigheter. Arbeidsgiver får sine utlegg tilbake fra NAV, så du trenger ikke bekymre deg for det. Når det gjelder usikkerhet: Jeg ble engang tilbudt et vikariat der man antok at den jeg vikarierte for ville være sykemeldt i flere måneder framover. Så arbeidsgiver kan innrette seg etter antakelser (som du bidrar med) selv om sykemeldingsperioden bare er på seks uker om gangen.
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2009 #5 Skrevet 2. februar 2009 Har vært sykemedlt i 10 måneder nå. Arbeidsgiver lar meg styre " showet", jeg gjør litt jobbing, for å holde meg oppdatert - mer for egen del, og for å avlaste - når jeg føler meg pigg nok til det. Har blitt invitert til lunsjer,fredagspiler,julebord osv... men har ikke vært i form til det, rett og slett. Arb. giver har hele tiden sagt at de lar meg avgjøre hva som er best, og at jeg skal ta det med ro og bli frisk først og fremst. Setter pris på å få den " freden", for jeg er jo ikke sykemeldt " for morro skyld", heller?! Sitter i disse dager og vurderer om jeg skal be om ulønnet perisjon i 6 mnd. istedenfor å være sykemeldt - for jeg føler at de står friereift. meg og stillingen min da, istedenfor at jeg blir sykemedlt 6 uker om gangen, og de lever i uvisse pga dette..... Hva synes dere jeg skal gjøre?? Som en annen skrev bør du ikke gå ut i ulønnet permisjon hvis du er syk. Men du kan bare være sykemeldt i et år. Etter det må du over på andre tiltak som yrkesrettet attføring, rehabilitering eller tidspegrenset ufør. Da får du bare 66% av lønnen din. Det tar ofte mer enn to mnd når NAV skal behandle en slik søknad. Du bør derfor bestille time hos fastlegen for å få informasjon om hva som skjer etter du har vært sykemeldt et år. Hvis du ikke har fått innvilget et annet tiltak så vil du stå uten inntekt om 2 mnd.
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2009 #6 Skrevet 2. februar 2009 Hva jeg hadde forventet og håpet da jeg var langtids sykemeldt. At bedriften følger lover og regler rundt god tilretteleggig så tidlig som mulig og følger opp på en god og fornuftig måte. Tar kontakt, følger opp under sykemeldingsperioden. Og oppmuntrer på en positiv måte for å komme tilbake i jobb tidlig. At bedriften som har IA avtalen følger de reglene rundt avtalen. Slik at en som sykemeldt får muligheten til å komme raskere tilbake. I mitt tilfelle brøt arbeidsgiver ALLE regler. Både de som står i regelverket, NAV og som IA bedrift. Dialog var kun ensiding (jeg ringte og var flere ganger på besøk) De få gangene arbeidgiver ringte var etter 1\2 år men da for å syte, kritisere, mase og kjefte. Ingen som helst oppmuntring for å komme tilbake raskere i jobb. Da det endelig ble gjennomført en "tilrettelegging" (etter stort press fra lege, NAV og meg) Ble denne sabbotert på ulike måter av arbeidgiver, som forårsakte ny lang sykemelding. Ble aldri innvitert til julebord eller andre sammenkomster i jobben (hørte det var flere festligheter utenom julebord også) Kollegaer fryste meg ut. Fikk senere høre at arbeidgiver hadde lagt press på dem og mottivert til å fryse meg ut. (den ene hadde blidt lovet min stilling) Etter at jeg ble sykemeldt ble jeg trakkasert, fryst ut og mobbet av arbeidgiver. Ble til slutt presset til å si opp jobben selv, mens jeg var sykemeldt. Hadde neppe blidt bra igjen mens jeg jobbet i den bedriften. Vet om 3 andre personer som har sluttet i den bediften på akkurat samme måte som meg. (Før jeg selv ble sykemeldt) Og enda flere som har sluttet pga. misstrivsel, dårlig arbeidsmiljø og dorlig oppførsel av ledere. P.s. Før jeg ble sykemeldt hadde jeg kun fått ros og aldri klage på mitt arbeide. Hadde et godt sammarbeid og et trivelig miljø blant mine kollegaer. Og trivdes godt med jobben.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå