Gå til innhold

Ang. dyrevern i mediene

Fremhevede innlegg

Skrevet

I dag står det å lese i flere nettaviser (og antagelig i andre medier også) at gjess fra Øst-Europa blir plukket levende for dun til dundyner som blir eksportert bl.a. til Norge. Dette fikk meg til å tenke litt over dyrevernsaker i media generelt.

I tillegg til denne saken har vi jo også flere ganger hørt og sett om hvordan hunder blir flådd levende i Kina, og det meldes også om ekstreme dyrevernsaker i Norge, hvor husdyr eller kjæledyr lever under unormale forhold.

Men når det gjelder husdyr generelt i Norge, sett fra et dyrevernsperspektiv, så er det som regel overraskende stille i media. Da tenker jeg ikke på ekstreme enkeltsaker, pelsdyr eller rovdyrdebatten, men de daglige forholdene husdyr i Norge lever under.

For å se om tanken min holder vann på noen måte, så gjorde jeg et søk på "husdyr dyrevern" i flere nettaviser og følgende kom opp:

aftenposten.no - 5 treff, hvorav 3 av dem direkte relatert til husdyr og dyrevern (et av dem gjaldt havbruk)

aftenbladet.no - 3 treff, hvorav 1 av dem direkte relatert til husdyr og dyrevern

vg.no - 2 treff, 1 av dem direkte relatert

dagbladet.no - 35 treff, hvorav 5 er direkte relatert (dog ett av dem gikk mer på næringshygienske hensyn enn dyrevernhensyn)

Dette er selvsagt ingen vitenskaplig undersøkelse, men jeg vil mene dette er med på og vise at dette ikke er noe som omtales særlig ofte i media. TV viser dokumentarer om flere kontroversielle temaer som pedofili, religionskonflikter og bordeller i Storbritannia, men jeg kan ikke huske at det har vært noe særlig med slike dokumentarer om husdyr i Norge?

Jeg merker også de få gangene jeg diskuterer dette med familie og venner. Jeg kan debattere religion og politikk opp og ned og i mente med de jeg kjenner, men hvis dyrevern - da rettet mot husdyr i Norge - blir tatt opp, så virker folk generelt sett ofte brydd og utilpass. På tross av hva enkelte kanskje tror, så går jeg ikke rundt og debatterer dyrevern i mitt daglige liv, så dette kommer ikke av at jeg bruker enhver anledning til å ta opp temaet, og jeg har heller aldri kommentert til noen at de bør slutte å spise kjøtt el.lign. Likevel, med folk hvor jeg diskuterer så fillene fyker om politikk, miljø og andre "betente" temaer, så tør jeg knapt nevne dyrevern overhodet.

Jeg har ingen tro på noen konspirasjonsteorier eller dramatisering av dette, men alt dette gjør at jeg lurer på om nærmest er et ubevisst tabuemne enda? Har andre noen tanker om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok i høyeste grad tabu. Det er enten slik at folk nesten ikke tør å snakke med meg om det eller er veldig aggressive ang. at mitt engasjement for dyrerettigheter. Jeg snakker nok mer om det en de fleste er komfortable med allikevel ;)

Skrevet

Yep det er veldig stille i norsk media om hvordan vi behandler dyrene..lettere å snakke om " de andre"....

Det som er synd er at de fleste har veldig lite viten om hvordan vi faktisk behandler dyr i norge....og synes det er synd at dyrevernere ikke snakker høyere og er mer synlig!

For jeg innbiller meg, at hvis folk vet ..og ser...ville de handle på ett annet vis.

Men er vel ikke så lønnsomt at folket har viten om ting....

Gjest Langsyne
Skrevet (endret)

Jeg lurer på om det hele handler om uvitenhet. På samme måte som at noen er uviten om miljø og annen politikk, og blir stille i slike diskusjoner. Man kan vite mye om diverse politikk, men dyrevern og norge er det ikke alle som har like mye peiling på.

I helga var det en som kom bort til meg og spurte meg hva det var som egentlig skjedde med dyr, og hvorfor jeg var dyreverner. Denne personen fortalte meg at han ikke viste noe, men hadde hørt litt. Kanskje han hadde lest det som ts skrev om? Jeg ble hvertfall veldig overrasket over at akkurat denne personen kom og spurte meg ut om dette, da han aldri har vist noe engasjement for noe politikk og diverse. Tilslutt tror jeg at han kom en vei og ville vite mer, så jeg ba han om å sjekke ut dette mer selv på internett. Dyrevernere har forskjellig fokus, og han må finne ut hva det er han mener.

Jeg ser at noen sier her at dyrevernere burde snakke høyere, men jeg er veldig opptatt av at folk finner sin egen måte å utrette eller engasjere seg på i slike ting. Evt er noen vegetarianere, noen er økologiske og noen vil være aktivister som vil snakke høyt ut om dette! Du kan være imot pels, men ikke nødvendigvis alt annet. Det verste jeg vet, er når en dyreverner ikke klarer å se hva slags forskjeller alle disse "småe" engasjementene utretter. Jeg er vel litt redd for å trøkke ting opp i trynet på folk med mindre de vil høre selv. Det har aldri ligget i min natur. Men hadde det ikke vært for aktivister og de som gjør dette, hadde vi kommet ganske tregt i gang med å nå ut til noen.

Vi når ut til folk på forskjellige måter.

Men jeg synes at det er viktig å alltid vise respekt for dyr, si hva jeg går god for og ikke god for når slike diskusjoner dukker opp, og jeg tror alle dyrevernere utretter noe og har en stemme, men på forskjellig plan!

Endret av Langsyne
Skrevet

Ja, det som er vanskelig, dette med informasjon og opplysning. Fordi det er en vanskelig balansegang mellom informasjon og propaganda. Ikke minst fordi man ofte ikke kan si mye før det blir stemplet som propaganda bare fordi det handler om dyrevern.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...