Gjest Emera Skrevet 2. februar 2009 #21 Skrevet 2. februar 2009 Hva folk tror på innerst inne vet ikke jeg, og det kan jeg ikke blande meg i. Tro kommer til uttrykk på forskjellige måter, og for mange skjer det nettopp ved at man bruker kirka ved anledninger som dåp, konfirmasjon, bryllup, jul og begravelse. Om man ikke er aktivt medlem, så har man kanskje en gudstro dypest nede. Det som kalles en tradisjon har kanskje et lite innhold av en slags tro? Om ikke annet så "for sikkerhets skyld." Og siden vi har en statskirke som skal være åpen for alle, så kan jeg ikke si så mye til at folk bruker den. Hvis jeg skal si hva jeg føler, så synes jeg ikke om at noen står og direkte lyver foran andres Gud, prest og menighet, hvis de faktisk gjør dette.
Gjest ballegurk Skrevet 2. februar 2009 #22 Skrevet 2. februar 2009 Hvis jeg skal si hva jeg føler, så synes jeg ikke om at noen står og direkte lyver foran andres Gud, prest og menighet, hvis de faktisk gjør dette. Dette er noe du aldri kan vite. Kan hende snakker de bare ikke om sin tro med deg. Kanskje er det kun et spill for bestemor. Så lenge man ikke vet, kan man heller ikke dømme.
Haris Pilton Skrevet 2. februar 2009 #23 Skrevet 2. februar 2009 Husker hun ene jenta på Unge Mødre som skulle døpe ungen sin. "Azza, jeg vet ikke helt hva som egentlig er vitsen med dåp og sånn lizzzm, jeg synes bare chirka er fin åsså får hun fin chole" 1
Gjest Gaby Skrevet 2. februar 2009 #25 Skrevet 2. februar 2009 Nei, du må ikke det. Alle blir begravd på kirkegården. Men jeg lurer på hvordan de som er motstandere av dåpen, ser på dette med begravelse. De burde jo være sterke motstandere av en "tradisjonell" begravelse også da.
Gjest Emera Skrevet 2. februar 2009 #26 Skrevet 2. februar 2009 Dette er noe du aldri kan vite. Kan hende snakker de bare ikke om sin tro med deg. Kanskje er det kun et spill for bestemor. Så lenge man ikke vet, kan man heller ikke dømme. Nå lurer jeg på om du leste resten av innlegget mitt..?
Haris Pilton Skrevet 2. februar 2009 #27 Skrevet 2. februar 2009 Jeg synes ikke det er noe direkte galt med barnedåp i den forstand at det ikke egentlig gjør noen forskjell i ens liv. Men nettopp derfor synes jeg også at det er en ganske poengløs handling. Vil man feire barnet så kan man da vel gjøre det uten en poengløs handling som man ikke tror på. Men hovedgrunnen til at jeg selv ikke ble døpt og ikke vil døpe mine unger er fordi jeg ikke vil frata dem den fine opplevelsen det er når man blir stor nok til å forstå hva dåpen faktisk handler om, og man kan ta dette valget selv. Jeg er i hvert fall veldig, veldig glad for at jeg fikk være "tilstede" i min egen dåp ...som forresten var i en innsjø og uten en eneste gave, det handlet bare om meg og Gud og det valget jeg hadde tatt. Det var flott
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2009 #28 Skrevet 2. februar 2009 Uhm... du må da vel ikke være medlem i kirka for å bli begravet på en kirkegård? Hvor ellers pleier folk å bli begravet? :klø: Jeg og min familie er ikke medlemmer av statskirka. De jeg kjenner som har gått bort og ikke er medlemmer av statskirka har alle hatt begravelsen sin i ei kirke. Les innlegget en gang til: Kiregårder er kommunal eiendom og består av to deler: delen med vigslet jord nærmest kirken og et område med uvigslet jord lenger unna. Humanetikere begraves i den uvigslede delen.
Gjest antigartner Skrevet 2. februar 2009 #29 Skrevet 2. februar 2009 Les innlegget en gang til: Kiregårder er kommunal eiendom og består av to deler: delen med vigslet jord nærmest kirken og et område med uvigslet jord lenger unna. Humanetikere begraves i den uvigslede delen. Her er det nok store lokale forskjeller. Mine statskirkeutmeldte besteforeldre ligger gravlagt mellom tidligere menighetsrådsmedlemmer, i alle fall. Når det kommer til gravferd, så kunne jeg for min del tenkt meg en livssynsnøytral begravelse i et lokale totalt blottet for kristne symboler. For meg skurrer det å skulle begrave en ikke-kristen person fra et kirkelokale, med en prest som forretter seremonien med bibeltekster i sentrum, og salmesang om tro og himmel.
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2009 #30 Skrevet 2. februar 2009 Jeg er ikke selv døpt og kommer fra en ateistisk familie. Likevel har jeg valgt å døpe barna mine. Det betyr mye for mannen min, og selv har jeg etterhvert begynt å sette pris på ritualet. Har fått litt pepper fra familien for at jeg ikke velger HEFs navnefest (som også er flott!), men det får jeg leve med. Jeg ser at jeg er inkonsekvent, men lever bra med det. Håper barna dine tilgir deg.
Brunhilde Skrevet 3. februar 2009 #31 Skrevet 3. februar 2009 Allright, hva med dette argumentet da: Om jeg skulle miste ett av barna mine, vil jeg at det skal holdes begravelse i kirka. Jeg vil at det skal være en prest der som snakker om det de pleier å snakke om i en begravelse. Jeg vil at barnet mitt skal begraves på kirkegården. Og nei, ikke i det borterste hjørnet hvor human-etikerne har fått sin egen hageflekk med uvigslet jord. Jeg vil høre "fra jord er du kommet, til jord skal du bli". Det samme ønsker jeg for meg selv når jeg dør. Jeg føler meg ikke noe mer kristen av den grunn. Alle dere som på død og liv ikke kan døpe ungene deres, hva skal dere gjøre ved en evt. begravelse? Hvilke kirkegårder er delt inn på denne måten? Kan du linke til en?
Gjest Bevisst Skrevet 3. februar 2009 #32 Skrevet 3. februar 2009 Human Etisk forbund kan stå for begravelser, da uten alt det kristne "mølet". Hadde folk vært mer bevisst på det med dåp ol. så hadde kanskje fler meldt seg inn i HumanEtisk forbund, slik at de kunne utvide tilbudet om både bryllup og begravelser. Problemet er at de har for lite medlemmer/for dårlig inntekt til å ha et slikt tilbud over alt.
Norbertine Skrevet 3. februar 2009 #33 Skrevet 3. februar 2009 Klippet fra human.no: "Hvor begraves de som velger humanistisk gravferd? Noen er bekymret for hvor de blir og om de blir gravlagt hvis de ikke er medlem av Den norske kirke. Det er nedfelt i norsk lov at alle borgere skal gravlegges (i kiste) eller bisettes (i urne) på gravlunden (kirkegården). Ingen skal gravlegges "utenfor kirkegården". Finnes det en "humanistisk gravlund"? Det finnes nok ingen "humanistisk gravlund", men noen gravlunder (kirkegårder) har et felt som ikke er vigslet, dvs. der de med ikke-kristen trosretning kan gravlegges om de pårørende ønsker det. For humanister og ikke-religiøse har vigsling ingen betydning: Ord er ord og jord er jord. Men for de ulike religiøst troende er det et kjent problem at en stor bruker av den offentlige gravlunden (de kristne) har vigslet/velsignet arealet på sin måte. " Som sagt over, det finnes deler av gravlunden (det offisielle navnet er forøvrig nå gravlund, ikke kirkegård) som ikke er vigslet, men man trenger ikke å begraves der om man ikke ønsker. Min mormor som var medlem av HEF, ligger begravet midt på en vanlig kirkegård/gravlund. Jeg er glad for at HEF skal ha ansvaret for min (og evt. mine barns, om jeg må oppleve det) begravelse. Salmer og religiøst innhold hadde vært vondt og uvelkomment i en slik sammenheng for meg. Det er forøvrig mange måter å ha en verdig gravferd på. Min morfar var ikke medlem av noe som helst da han døde, og han ville kremeres og at asken skulle spres. Dermed ble det ingen vanlig begravelse i det hele tatt, familie og venner samlet seg i et lokale, spiste mat, snakket, leste noen dikt, og mamma hadde en bitteliten tale. Ikke så veldig høytidelig, men dermed fullstendig i hans ånd. En begravelse i en kirke hadde vært direkte upassende.
Norbertine Skrevet 3. februar 2009 #34 Skrevet 3. februar 2009 Nå handlet denne tråden egentlig om dåp, og da er jeg også enig med de fleste over. Mine barn kommer ikke til å bli døpt. om den dagen kommer da de skulle ønske det får de ta det ansvaret selv, og hvis dette er et ekte og dyptfølt ønske kan jeg ikke forestille meg at dette skulle være flaut. Jeg har en bror som valgte å døpe seg før konfirmasjonen. Han var overhodet ikke kristen, men var redd for å skile seg ut, og ville ha penger. Han syntes nok det var en smule flaut, men såpass innsats synes jeg faktisk han fortjente å gjøre. Jeg valgte å konfirmere meg med HEF. Jeg mener at religion er et personlig valg, ikke noe man gjør for sine barn. Jeg var stolt over å ikke være døpt i barndommen, og at jeg aldri har vært medlem av statskirken (selv om de påsto at jeg var det, det er dessverre ikke slik at det er så fordømt enkelt å melde seg ut, selv om man ikke er døpt engang.)
Bomull Skrevet 3. februar 2009 #35 Skrevet 3. februar 2009 Nei, du må ikke det. Alle blir begravd på kirkegården. Men jeg lurer på hvordan de som er motstandere av dåpen, ser på dette med begravelse. De burde jo være sterke motstandere av en "tradisjonell" begravelse også da. Når jeg er død er jeg død, og da synes jeg det er viktigst at de som står tilbake og sørger får velge. De får velge den begravelsen/bisettelsen som gir dem mest støtte i sorgen. Det eneste jeg ønsker er å kremeres.
Brunhilde Skrevet 3. februar 2009 #36 Skrevet 3. februar 2009 Takk for forklaring, Gåsemor, dette med uvigslede deler av gravlund var noe jeg ikke kjente til.
Gjest ballegurk Skrevet 3. februar 2009 #37 Skrevet 3. februar 2009 Nå lurer jeg på om du leste resten av innlegget mitt..? Joda, jeg bare bekrefter at jeg er enig med deg
Piper Skrevet 3. februar 2009 #38 Skrevet 3. februar 2009 Vi har døpt alle våre barn, for det er tradisjonen hos oss. Jeg bryr meg ikke om hva andre mener om den saken, for det var valget vi tok. Og jeg føler ikke emg som en hykler heller, for jeg prøver faktisk å lære barna opp etter den kristne tro. Foruten de to første budene, som barna selv kan finne ut av når de blir gamle nok, så lærer de faktisk å følge resten av budene. Men jeg selv er nok litt sånn midt i mellom, der jeg tror det finnes mer mellom himmel og jord enn det vi kan se, men jeg tror ikke det finnes en Gud som er "Herren" over alt. 1) Du skal ikke ha andre guder enn meg. 2) Du skal ikke misbruke Guds navn. 3) Du skal holde hviledagen hellig. 4) Du skal ære din far og din mor. 5) Du skal ikke slå i hjel. 6) Du skal ikke bryte ekteskapet. 7) Du skal ikke stjele. 8) Du skal ikke tale usant om din neste. 9) Du skal ikke begjære din nestes eiendom. 10) Du skal ikke begjære din nestes ektefelle, eller hans arbeidsfolk eller andre som hører til hos din neste. Bud en og to kan man finne ut av om man ønsker å følge, men resten av budene regner jeg med at de fleste ønsker å følge.
Gjest Hollow Skrevet 3. februar 2009 #39 Skrevet 3. februar 2009 Vi har døpt alle våre barn, for det er tradisjonen hos oss. Jeg bryr meg ikke om hva andre mener om den saken, for det var valget vi tok. Og jeg føler ikke emg som en hykler heller, for jeg prøver faktisk å lære barna opp etter den kristne tro. Foruten de to første budene, som barna selv kan finne ut av når de blir gamle nok, så lærer de faktisk å følge resten av budene. Men jeg selv er nok litt sånn midt i mellom, der jeg tror det finnes mer mellom himmel og jord enn det vi kan se, men jeg tror ikke det finnes en Gud som er "Herren" over alt. 1) Du skal ikke ha andre guder enn meg. 2) Du skal ikke misbruke Guds navn. 3) Du skal holde hviledagen hellig. 4) Du skal ære din far og din mor. 5) Du skal ikke slå i hjel. 6) Du skal ikke bryte ekteskapet. 7) Du skal ikke stjele. 8) Du skal ikke tale usant om din neste. 9) Du skal ikke begjære din nestes eiendom. 10) Du skal ikke begjære din nestes ektefelle, eller hans arbeidsfolk eller andre som hører til hos din neste. Bud en og to kan man finne ut av om man ønsker å følge, men resten av budene regner jeg med at de fleste ønsker å følge. Moral er ikkje synonymt med den kristne trua. Det einaste du lærer dei som er av den kristne trua på denne lista, er å holde kviledagen heilag. Når du utelukker det første budet, så har jo ikkje trua noko grunnlag lenger. Ergo, det har ingenting føre seg å døype barnet. Du høyrest ut som ein agnostiker, ikkje kristen. Dei andre punkta er meir eller mindre sunn fornuft. Trenger ikkje døype barn for det.
Gjest Gjest_Janne_* Skrevet 3. februar 2009 #40 Skrevet 3. februar 2009 Moral er ikkje synonymt med den kristne trua. Det einaste du lærer dei som er av den kristne trua på denne lista, er å holde kviledagen heilag. Når du utelukker det første budet, så har jo ikkje trua noko grunnlag lenger. Ergo, det har ingenting føre seg å døype barnet. Du høyrest ut som ein agnostiker, ikkje kristen. Dei andre punkta er meir eller mindre sunn fornuft. Trenger ikkje døype barn for det. Godt sagt!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå