Janette12 Skrevet 1. februar 2009 #1 Del Skrevet 1. februar 2009 Noen som har erfaringer med denne bilen? Har kjempe lyst på den... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Mummi* Skrevet 8. februar 2009 #2 Del Skrevet 8. februar 2009 Har hatt en Prius i ca et år. Vi er kjempefornøyde og kommer til å kjøpe samme merke neste gang. Nå kommer en ny modell i år, og det blir spennende å se hvilke forbedringer den får. Håper at myndigheten snart gjør alvor av å belønne oss som kjører miljøvennlig med en eller annen gulrot. Men å ha en bil som bruker 0,47 på langkjøring og litt mer på småkjøring, er også en kjærkommen belønning! Og den sparker skikkelig i fra når bensinmotoren får hjelp av el-motoren. Overgangen er glidende så det oppleves som en motor. Har hatt med passasjerer som selv kjører dyr BMW, og de kommenterte flere ganger at Priusen var veldig god å sitte i. Selv var vi mest overrasket over at en så liten bil hadde så god plass til bena i baksetet. Må legges til at den forrige bilen var en Opel Vectra - fryktelig trangt bak når de som sitter foran er langbeiner! I Priusen er det god plass. Bagasjeplassen er litt mindre enn vi var vant til, men har ikke hatt noe problem med det dette første året. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2009 #3 Del Skrevet 8. februar 2009 Prius er en fin bli for dem som er opptatt av å vise for hele verden at man kjører en politisk korrekt miljø-bil, ikke at bilen faktisk ER miljøvennlig.... Legg til at bilen har elendig lastekapasitet, dårlig sikt bakover og ikke kan lades fra stikkontakten hjemme ser jeg absolutt ingen fordeler framfor en dieselbil i samme klasse. Teknikens Värld har testet en rekke av "miljøbilene", og Prius får som fortjent: - "I ljuset av våra färska testvärden tycker vi att Prius har ett oförtjänt bra rykte." - "Den japanska bilen tappar mark till konkurrenterna när vi jämför egenskaper som komfort, väguppträdande på vinterväglag och säkerhet i älgtestet. Alla fyra konkurrenter i testet är rakt igenom bättre bilar." - "Men i dagsläget är de miljömässiga vinsterna borta och det duger inte" http://www.teknikensvarld.se/nyheter/09012...ta-prius-samre/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Mummi* Skrevet 8. februar 2009 #4 Del Skrevet 8. februar 2009 (endret) Det var da voldsomt, gjest? Gretten i dag? Eller bare vanligvis opptatt av å kverulere? Det er ganske drøyt å tillegge folk motiver som du TROR de har for å kjøre en miljøvennlig bil. Politisk korrekt? Er ikke så opptatt av det vi på landsbygda, skjønner du. Jeg skriver at VI er veldig fornøyde med bilen, og selv om bagasjerommet er mindre enn vi var vant til, har det vist seg å ikke være noe problem for OSS. Unnskyld at jeg humrer litt her, men hvis du tror at en hybridbil skal LADES og det helst i stikkontakten hjemme så vet du ikke hva en hybridbil er. Den lader seg selv. Det er merkelig at du sier at Prius har dårlig sikt bakover. Den har nemlig ryggekamera som fungerer helt utmerket. Du kan se på skjermen på dashbordet og utsikten er meget god. Men du har rett i at man ikke har like god utsikt hvis man bare ser ut gjennom bakruta. Jeg skjønner ikke hva som menes med "i dagslaget er de miljømessige vinsterna borte". Det høres ut som om Prius ikke er en miljøvennlig bil. Og så må jeg bare si at jeg har ikke greie på bil og tekniske detaljer i det hele tatt, så jeg går ikke inn i noen diskusjon om Prius kontra andre hybridbiler. TS spurte om noen hadde erfaring med Prius, og det var det jeg svarte på. Edit: skrivefeil Endret 8. februar 2009 av mummi53 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. februar 2009 #5 Del Skrevet 8. februar 2009 Det var da voldsomt, gjest? Gretten i dag? Eller bare vanligvis opptatt av å kverulere? Det er ganske drøyt å tillegge folk motiver som du TROR de har for å kjøre en miljøvennlig bil. Politisk korrekt? Er ikke så opptatt av det vi på landsbygda, skjønner du. Jeg er verken gretten eller opptatt av å kverulere. En Prius har ikke en eneste fordel i forhold til en dieseldrevet bil i samme klasse, så det eneste argumentet for å kjøpe er at Toyota påstår at denne bilen er miljøvennlig. Dette sluker selvfølgelig miljøfantastene rått og svever like over bakken med glorien sin, mot bedre vitende. Jeg skriver at VI er veldig fornøyde med bilen, og selv om bagasjerommet er mindre enn vi var vant til, har det vist seg å ikke være noe problem for OSS. Javel. Så det at dere klarer dere med minimalt med bagasjeplass betyr at det ikke er noe å påeke? Hva vet du om Janette12 sitt behov? Unnskyld at jeg humrer litt her, men hvis du tror at en hybridbil skal LADES og det helst i stikkontakten hjemme så vet du ikke hva en hybridbil er. Den lader seg selv. Du får humre så mye du vil, men det at en bil med batterier ikke kan lades er rett og slett en designfeil. Ved mye småkjøring tappes batteriene, uten at motoren rekker å lade dem. Om man kunne ha ladet den mens den sto i garasjen hadde den vært mer miljøvennlig, men nå MÅ man kjøre for å lade batteriene. Jeg skjønner ikke hva som menes med "i dagslaget er de miljømessige vinsterna borte". Det høres ut som om Prius ikke er en miljøvennlig bil. Og så må jeg bare si at jeg har ikke greie på bil og tekniske detaljer i det hele tatt, så jeg går ikke inn i noen diskusjon om Prius kontra andre hybridbiler. Artikkelen fra Teknikens Värld sier bare at det finnes mange bedre alternativer, som også er mer miljøvennlige. Det er ikke snakk om en diskusjon om hvilken hybrid som er best. Bilene de testet Prius mot var dieselbiler. TS spurte om noen hadde erfaring med Prius, og det var det jeg svarte på. Jeg svarte også på mine erfaringer med Prius. At jeg har andre erfaringer enn deg betyr ikke at du kan kalle meg gretten og kverulant. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mzluze-gjest Skrevet 9. februar 2009 #6 Del Skrevet 9. februar 2009 Hei Eneste erfaringen jeg har med Prius er de gangene jeg har leid en. Tre-fire ganger tror jeg. Myk og god å kjøre, nydelig lite drivstoff forbruk. Men, dårlig sikt synes jeg at jeg har ja. Og det er begrenset med plass i den, men det har ikke være noe problem siden jeg kun har brukt den til-og-fra jobb når jeg har trengt leie-bil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Mummi* Skrevet 9. februar 2009 #7 Del Skrevet 9. februar 2009 Jeg er verken gretten eller opptatt av å kverulere. En Prius har ikke en eneste fordel i forhold til en dieseldrevet bil i samme klasse, så det eneste argumentet for å kjøpe er at Toyota påstår at denne bilen er miljøvennlig. Dette sluker selvfølgelig miljøfantastene rått og svever like over bakken med glorien sin, mot bedre vitende. Javel. Så det at dere klarer dere med minimalt med bagasjeplass betyr at det ikke er noe å påeke? Hva vet du om Janette12 sitt behov? Du får humre så mye du vil, men det at en bil med batterier ikke kan lades er rett og slett en designfeil. Ved mye småkjøring tappes batteriene, uten at motoren rekker å lade dem. Om man kunne ha ladet den mens den sto i garasjen hadde den vært mer miljøvennlig, men nå MÅ man kjøre for å lade batteriene. Artikkelen fra Teknikens Värld sier bare at det finnes mange bedre alternativer, som også er mer miljøvennlige. Det er ikke snakk om en diskusjon om hvilken hybrid som er best. Bilene de testet Prius mot var dieselbiler. Jeg svarte også på mine erfaringer med Prius. At jeg har andre erfaringer enn deg betyr ikke at du kan kalle meg gretten og kverulant. Så fint at du ikke er gretten. Jeg oppfatta deg som gretten fordi det virka som du var ute etter å "ta" folk som har kjøpt Prius og antyde at man valgte den bilen for å "late som" man var miljøvennlig. (jmfr glorie). Da vi valgte Prius visste vi ikke engang om de svenske dieselbilene og at de er MER miljøvennlige. Da vi bestilte vår bil i september 2007, var de testene vi leste om positive til Prius, så vi tenkte det kunne være vårt lille bidrag... Hvorfor skriver du ikke heller fakta som korrigerer oppfatningen mht. forbruk og utslipp, i stedet for å rakke ned på folk som kjører Prius? Mht det jeg skrev til TS så handlt det nettopp om VÅR erfaring, og jeg prøvde å trekke fram både positivt og negativt og hvordan VI har opplevd det. Hennes behov vet verken du eller jeg noe om, men hun var jo på jakt etter andres synspunkter, så da greier hun sikkert å bedømme gode og mindre gode egenskaper selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2009 #8 Del Skrevet 11. februar 2009 Prius er den minst miljøvenlige bilen som finnes i dag. Utvinning, produksjon og destruksjon av metallet nikkel som finnes i store mengder i bilens batterier gjør bilen til en gedigen miljøbombe. Men det gjør ingenting så lenge naboen tror man er miljøvenlig, hehe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheHairyToothfairy Skrevet 11. februar 2009 #9 Del Skrevet 11. februar 2009 At Prius er en miljøvennlig bil er en temmelig ekstrem misforståelse, jeg er spent på hvordan det blir om et par år når disse bilene kommer til huggerene rundt om. Kjøreegenskapene kan man også diskutere i store ord. Fin bybil, for all del. Men ute på landeveiene, spesielt på avansert føre har denne bragden lite å gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Janette12 Skrevet 1. mars 2009 Forfatter #10 Del Skrevet 1. mars 2009 Tusen takk for alle svar!!! Jeg elsker Prius og kommer til å kjøpe en fra 3 generasjon som kommer til Norge ca i August. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ToveM Skrevet 1. mars 2009 #11 Del Skrevet 1. mars 2009 Vi har hatt en Prius nå i vinter som leiebil. Helt grei bil iflg mannen (jeg har bare kjørt den noen få ganger) Men ville nok ikke hatt den som "hovedbil", hadde i alle fall ikke passet for oss, som reiser en del på ferie med bil. Lite bagasjerom, ikke mulighet for hengerfeste. Men vi har hatt den med på et par weekendturer bl.a til Danmark. Ingenting i veien med ytelsen på motorveier eller noe i den dur. Sikten er ikke verre enn andre biler som er litt høye bak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå