steppi Skrevet 1. februar 2009 #1 Skrevet 1. februar 2009 Hei, jeg lurer på en ting angående barnebidrag: Min samboer har barnet annenhver helg og en gang i uka, av og til mer. Nå er mor syk, og han skal ha barnet i to-tre uker. Noen som vet hvilke rettigheter han har? Kan han trekke fra noe på barnebidraget?
Piper Skrevet 1. februar 2009 #2 Skrevet 1. februar 2009 Er så lei av alle som bare tenker rettigheter med en gang de skal ha barnet sitt mer enn vanlig. Han kan helt sikkert få noen hundre kroner mindre i bidrag, for Nav er veldig flink til slike ting med dagens bidragsregler. Så ta kontakt med nav, sånn at han slipper å ha ekstra utgifter med å måtte ha sitt eget barn mer han han vanligvis skal.
Gjest Gjest_nila_* Skrevet 1. februar 2009 #3 Skrevet 1. februar 2009 Hei! far skal ha fradrag for samvær med barnet. Det gis fradrag for gjennomsnittlig månedlig samvær som deles inn i ulike klasser. samværsklasse 02 tilsvarer 4-8 netter pr mnd for eksempel. neste samværklasse er 03 som er 9-13 netter pr mnd, mens siste og høyeste samværsklasse 04 er 14-15 netter pr mnd. Husker ikke hva som tilsvarer samværsklasse 01, tror kanskje samværet må være på minimum 2 netter pr mnd... men sjekk ut nav sine sider.. fradraget i bidraget øker ut fra hvilken samværsklasse far havner i. Dersom bidraget fastsettes eller skal endres av nav er det viktig at foreldrene leverer inn en skriftlig samværsavtale.
steppi Skrevet 1. februar 2009 Forfatter #4 Skrevet 1. februar 2009 Er så lei av alle som bare tenker rettigheter med en gang de skal ha barnet sitt mer enn vanlig. Han kan helt sikkert få noen hundre kroner mindre i bidrag, for Nav er veldig flink til slike ting med dagens bidragsregler. Så ta kontakt med nav, sånn at han slipper å ha ekstra utgifter med å måtte ha sitt eget barn mer han han vanligvis skal. Det var bare et enkelt spørsmål. Du vet ikke nok om vår situasjon til å uttale deg om den saken.
Piper Skrevet 1. februar 2009 #5 Skrevet 1. februar 2009 Jeg beklager for mitt svar, for det var langt over streken. Jeg er hissig på far til mitt barn, og lot det gå ut over deg. Ta kontakt med Nav, for jeg vet ikke hvordan de gjør det med tanke på at dette er et engangstilfelle, og da kan det godt være at det ikke helt stemmer det som Gjest_nila_* har forklart. Ville blitt tungvint om alle skulle kunne søke om forandring av bidraget sitt hver mnd, om det ble forandringer av samværet hver mnd.
Gjest Gjest_nila_* Skrevet 1. februar 2009 #6 Skrevet 1. februar 2009 Jeg beklager for mitt svar, for det var langt over streken. Jeg er hissig på far til mitt barn, og lot det gå ut over deg. Ta kontakt med Nav, for jeg vet ikke hvordan de gjør det med tanke på at dette er et engangstilfelle, og da kan det godt være at det ikke helt stemmer det som Gjest_nila_* har forklart. Ville blitt tungvint om alle skulle kunne søke om forandring av bidraget sitt hver mnd, om det ble forandringer av samværet hver mnd. man kan selvfølgelig ikke endre bidraget hver måned ut fra hvordan samværet faller er hver måned. utgangspunktet når man søker fastsettelse av bidraget er at foreldrene er enige om bidragspliktiges samvær med barnet. Det må da leveres inne en avtale hvor begge parter har underskrevet at far for eksempel skal ha samvær med barnet fredag til søndag annenhver helg + 3 uker ferie. nav regner da ut et gjennomsnittlig samvær over 2 år som igjen deles inn til et månedlig samvær slik at samværet faller inn under en av de samværsklassene jeg nevnte i svaret over. begge parter kan når som helst søke endring av bidraget, enten det gjelder endring i den økonomiske situasjonen for den enkelte parten eller det dreier seg om endring av samvær. Endring av inntekt dokumenteres med lønnsslipper, mens endring av samvær enten dokumenteres med en ny samværsavtale, eller bevis for at den ene eller den andre ikke følger samværsavtalen som opprinnelig ble lagt til grunn ved forrige fastsettelse eller endring av bidrag. dersom bidragspliktige ikke følger avtalen en måned, vil ikke bidraget endres denne måneden. det må være en viss tendens eller kontinuitet før det er grunnlag for endring dersom partene ikke legger frem ny samværsavtale.
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2009 #7 Skrevet 1. februar 2009 Det her blir sånn som faren til ungen min. Er ungen der ei uke ekstra så kommer spørsmålet om at jeg må skrive en erklæring som han skal bruke i forhold til sosialkontoret. Da ungen måtte være der 3 dager fordi jeg skulle på sykehuset så betalte jeg han 200 kr i matpenger. Så drittlei. Aldri snakk om sparte kroner dersom ungen ikke er der på en måned.
steppi Skrevet 1. februar 2009 Forfatter #8 Skrevet 1. februar 2009 Takk for konstruktivt svar gjest. Det var ikke meningen å skape debatt, men jeg skjønner at det er mye følelser rundt emnet. Min samboer er ikke slik dere beskriver deres barnefedre, han har ikke tenkt på dette en gang. Det var jeg som lurte, i tilfelle det blir snakk om mer samvær hver mnd.
Far til 2 Skrevet 1. februar 2009 #9 Skrevet 1. februar 2009 Hei, jeg lurer på en ting angående barnebidrag: Min samboer har barnet annenhver helg og en gang i uka, av og til mer. Nå er mor syk, og han skal ha barnet i to-tre uker. Noen som vet hvilke rettigheter han har? Kan han trekke fra noe på barnebidraget? Jeg tror en å basere seg på samarabeid og hva den andre parten aksepterer. Hva med å betale barnebidraget men få overført 2/3 av barnetrygden på et senere tidspunkt ? Forøvrig vil jeg si at samboeren din er heldig. Før jeg overtok omsorgen betalte jeg flere tusen kroner/mnd utenom barnebidraget for å treffe barna. Jeg tror dere kan risikere mer konflikt enn hva dere kansje er forberedt på mht å kreve noe tilbakebetalt. Derfor tror jeg at faren isteden bør betale som vanlig og heller få litt "goodwill" til den dagen det er dere som trenger å bytte noen dager.
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2009 #10 Skrevet 2. februar 2009 Jeg tror dere kan risikere mer konflikt enn hva dere kansje er forberedt på mht å kreve noe tilbakebetalt. Derfor tror jeg at faren isteden bør betale som vanlig og heller få litt "goodwill" til den dagen det er dere som trenger å bytte noen dager. Jeg er enig i dette. Jeg taper 12 000 i året i barnebidrag fordi faren har mindre samvær enn avtalen. Bedre å være fattig enn å leve med krig. Men han kan selvsagt spørre moren om dere kan komme til en enighet om at han får fratrekk i bidrag pr. ekstra dag de er hos han, og at han betaler ekstra bidrag pr. ekstra dag barnet ikke er hos han. Det må jo i så fall gjelde begge veier.
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2009 #11 Skrevet 2. februar 2009 Bidrag fastsettes over tid, man kan ikke kreve endring på grunnlag av at den faste ordningen er suspendert for et par uker. De utgiftene mor har til barnet har hun stort sett fortsatt selv om barnet ikke er hos henne - hun sparer maten, men boligen og barnehage e.l. må fortsatt betales. Med gebyret for bidragsfastsettelse kan jeg ikke tenke meg at det er noe å hente. Ut over at dere lager diskusjon og potensiell konflikt helt unødvendig. Spør heller mor. Og vær forberedt på at det da må gå begge veier.
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2009 #12 Skrevet 2. februar 2009 Hei, jeg lurer på en ting angående barnebidrag: Min samboer har barnet annenhver helg og en gang i uka, av og til mer. Nå er mor syk, og han skal ha barnet i to-tre uker. Noen som vet hvilke rettigheter han har? Kan han trekke fra noe på barnebidraget? Jeg synes man bør være fleksibel ved sykdom. Hadde forstått det bedre hvis moren skulle på ferie i 2 uker uten barnet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå