Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2009 #21 Skrevet 2. februar 2009 Jeg spiste litt usunt når jeg var gravid,sjokolade og jeg drakk kanskje litt for mye brus,men barnet mitt veide ikke så mye allikevel! Tror ikke det har så mye å si,selv om det beste er jo å spise sunt ..
Bing Skrevet 2. februar 2009 #22 Skrevet 2. februar 2009 oioi. Jeg er helt sikker på at bebisen vår er 12+5, mens legen på UL påsto den måtte være 1 uke eldre, pga størrelse. Kan jeg da ha diabetes uten å vite det, og derfor er ungen større enn vanlig vekstkurve... det må jeg sjekke med legen om. Hm, nå fikk jeg noe å tenke på. Det er jo lengden som måles ikke hvor "feit" babyen er. Jeg vet befruktningsdato med sikkerhet pga IVF, mine tvillinger ble målt til å ligge hhv 6 og 5 dager før skjema. Jeg synes nå det bare er positivt, de vokser og trives. Jeg var også lang ved fødsel, 55 cm. Gener spiller nok mer inn en kosthold, men klart det er viktig å være bevisst på hva man putter i munnen.
Hedda-78 Skrevet 2. februar 2009 #23 Skrevet 2. februar 2009 Du får begynne å røyke, da får man små barn.
SummerJoy Skrevet 2. februar 2009 #24 Skrevet 2. februar 2009 (endret) Og det virker nesten som du tror at baby over 4 kg automatisk er en usunn baby. Dette er helt feil. Jeg fikk selv en baby på 4,1 kg og alle pleierne/jordmødrene på sykehuset var veldig positive til dette - stooor, flott og sunn baby! Det er noe annet når babyene er over 5 kg og mor er en tykk dundre- da bør det vel ringe noen sukkeralarmer. (selvom man fint kan få barn over 5 kg uten at mor har spist for mye sukker altså!) Endret 2. februar 2009 av SummerJoy
Gjest imli Skrevet 2. februar 2009 #25 Skrevet 2. februar 2009 Synes også det er litt trist hvis folk tenker på store babyer som "colababyer" og tror at mor har vært usunn i svangerskapet Tidligere var det jo veldig status å få stor baby, da var man en skikkelig bra fødekvinne
ViljaH Skrevet 2. februar 2009 Forfatter #26 Skrevet 2. februar 2009 Det er ikke jeg som har funnet på uttrykket "colababy", det har jeg lest om i helseartikler i flere år. Det er alldeles ikke meningen å henge ut de som får storvokste barn av normale årsaker. Mulig jeg husket feil og Colababy er de veldig tjukke babyene på over 5 kg?
Gjest fisk Skrevet 2. februar 2009 #27 Skrevet 2. februar 2009 "Colababy" høres uansett forferdelig nedlatende og stigmatiserende ut. Hvis de i det minste ble kalt "sukkerbaby" eller noe, sukker kan jo komme fra både sunne og usunne kilder. Syntes "colababy" får det til å høres ut som om moren (gjerne en trailertrash sådan) har tylla i seg uante mengder Coca-Cola®, som foruten sukker også er tilsatt masse koffein, kunstige tilsetningstoffer + hva vet jeg. At hun MÅ være en skikkelig usunn mamma som ikke bryr seg om barnet sitt...
Gjest skoeska Skrevet 4. februar 2009 #28 Skrevet 4. februar 2009 Det er ikke jeg som har funnet på uttrykket "colababy", det har jeg lest om i helseartikler i flere år. Det er alldeles ikke meningen å henge ut de som får storvokste barn av normale årsaker. Mulig jeg husket feil og Colababy er de veldig tjukke babyene på over 5 kg? Tja tror ikke dette uttrykket "Colababy" er veldig utbredt jeg da.. Et raskt søk på google fikk opp denne tråden først, og deretter usakelige engelske linker.
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2009 #29 Skrevet 4. februar 2009 Aldri hørt colababy,men sukkerbaby har jeg hørt. Så klart kan du spise frukt, det er sunt!!!! Skal MYE til å få såkalte sukkerbabyer. Mor må gjerne ha diabetes også.
Gjest Zakiah Skrevet 4. februar 2009 #30 Skrevet 4. februar 2009 Det er ikke jeg som har funnet på uttrykket "colababy", det har jeg lest om i helseartikler i flere år. Det er alldeles ikke meningen å henge ut de som får storvokste barn av normale årsaker. Mulig jeg husket feil og Colababy er de veldig tjukke babyene på over 5 kg? Det stemmer,jeg har også hørt uttrykket "colababy" mange ganger. Første gang jeg hørte det var i et tv-intervju med Gro Nylander der hun snakket om farene ved for høy fødselsvekt. Men det er et medieskapt begrep,helst brukt av journalister.
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2009 #31 Skrevet 4. februar 2009 Et barn på godt over 4 kilo er helt normalt i Norge i dag. Sunne mødre som får sunne barn over 4 kilo, ingenting rart eller sykt med det. Når barnets fødselsvekt begynner å krype mot 5 kilo, kan vi snakke om store barn, men heller ikke da dermed sagt at det er noe galt, verken med barnet, mor eller mors kosthold. Det ene barnet mitt var 4.6 kilo, og kjernesunn. Det er hun fortsatt, og en normalvektig 6-åring. Søsteren som er tre år eldre, var over et kilo lettere ved fødsel, men er langt mer lubben en lillesøster, som er slank.
Gjest Gjest_Lise_* Skrevet 4. februar 2009 #32 Skrevet 4. februar 2009 Er det ikke ofte en naturlig ting at det første barnet man får har lavest fødselsvekt, og får man to-tre barn til så vil fødselsvekten gradvis øke for hvert barn man får? (Har ikke barn selv, så jeg bare lurer siden dette er noe jeg har hørt..)
Gjest imli Skrevet 4. februar 2009 #33 Skrevet 4. februar 2009 Er det ikke ofte en naturlig ting at det første barnet man får har lavest fødselsvekt, og får man to-tre barn til så vil fødselsvekten gradvis øke for hvert barn man får? (Har ikke barn selv, så jeg bare lurer siden dette er noe jeg har hørt..) Ofte, men ikke alltid. Kommer an på størrelsen til første også... Får man en gjennomsnittlig nummer en, er det mer sannsynlig at nummer to er større, enn hvis nummer 1 er stor. Det er ikke nødvendigvis sånn at hvis man får en 4,5 kilos første gangen, så er nummer to 5 kilo... Har hørt om mange som har fått stor baby første gangen, og så litt mindre neste gang. For øvrig regnes alt mellom 2,5 og 4,5 kilo som normalt, så det er først unger over 4,5 kilo man regner som "store".
Tryllepiken Skrevet 4. februar 2009 #34 Skrevet 4. februar 2009 Jeg spiser bare litt vaniljeis en gang i måneden! Spiser masse frukt, drikker masse vann og litt jucie... spiser også mye fisk og litt kjøtt Gutten vår veide 3,4 kg, og jeg spiste masse sunt da også^^
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå