Gjest anonymnå Skrevet 29. juni 2003 #1 Del Skrevet 29. juni 2003 Det er snakk om å være butikksjef i et nokså kjent firma i service bransjen. Hva tenker dere om saken at sjefen er 19 år, og at folk som jobber for henne er i 20-40 års alderen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 29. juni 2003 #2 Del Skrevet 29. juni 2003 Jeg skjønte ikke helt det du skrev, jeg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. juni 2003 #3 Del Skrevet 29. juni 2003 hehe... Det jeg mente var at jeg lurte på hva dere hadde syntest om å ha en sjef som bare var 19 år? Jeg syns det er rart og ville bare høre deres synspunkter... Jeg er vell litt gammeldags kanskje men når sjefen min er så mye mindre enn meg, føles det litt rart.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adina Madeleine Skrevet 29. juni 2003 #4 Del Skrevet 29. juni 2003 Mye mindre......? Mye yngre, mener du nok. Går ikke an å generalisere over et slikt spørsmål. Det kommer an på mange ting. F.eks. hvilken kompetanse og erfaring hun har, hvilken erfaring de andre har, hvilken type jobb det dreier seg om (altså bransje), om jobben er krevende (noen butikksjefer har mye ansvar og andre bare er det i navnet). Alder KAN være et moment i seg selv. Om hun er helt uerfaren ville jeg ha reagert selv også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
myagi Skrevet 29. juni 2003 #5 Del Skrevet 29. juni 2003 Jeg var ass.butikksjef da jeg var 19 år. Jeg var den yngste ass. og den eneste jenta blant 30 menn. Litt spesielt var det jo,men jeg fikk respekt av alle bortsett fra to tyrkere jeg jobbet sammen med i samme firma da jeg var 20-21. Høres ut som det er noe misunnelse ute og går her synes jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. juni 2003 #6 Del Skrevet 29. juni 2003 Hadde hun vært uerfaren og ikke visst hva hun gjorde, så hadde hun aldri fått jobben. Tror du skal stole på at hun kan det hun driver med, og glemme alderen. Mange jenter på 19 år er svært voksne av seg, så det trenger ikke være noe problem syns jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anonymnå Skrevet 29. juni 2003 #7 Del Skrevet 29. juni 2003 jeg er ikke missunelig, men det er bare litt rart. Hun har en god del ansvar, og hun gjør jo det hun skal.. men åhrrr..jeg klarer bare ikke det at hun lille der skal sjefe over meg!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 29. juni 2003 #8 Del Skrevet 29. juni 2003 Er hun en god sjef, så "sjefer" hun ikke, da gjør hun jobben sin på lik linje som en på 20, 40 eller 60. Gjør ikke du en god nok jobb eller, siden du irriterer deg over at hun "sjefer" over deg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. juni 2003 #9 Del Skrevet 29. juni 2003 Jeg var avdelingsleder i en alder av 27 år (nyutdannet) og de fleste fast ansatte var mellom 40 og 50 år..... :-? Jeg merket at noen få hadde problemer med dette (spesielt de som hadde vært ansatte lenge)...men det gikk over da jeg fikk vist hva jeg var god for.... Det som teller er hvordan du er som leder og at du gjør en god jobb.... ....men må si jeg har litt problemer med å se at en person på 19 år har fått hverken erfaring eller utdannelse nok til å være kvalifisert som leder.....da må det heller være de personlige egenskapene det går på.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kosejente Skrevet 29. juni 2003 #10 Del Skrevet 29. juni 2003 Blir visst logget ut i tide og utide..... :-? ......innlegget over er mitt.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 29. juni 2003 #11 Del Skrevet 29. juni 2003 Hehe, Det er jo en grunn til at hun er sjefen for å si det sånn .. Og hun har nok blitt det av en grunn ....Jeg hadde ikke brydd meg.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
myagi Skrevet 29. juni 2003 #12 Del Skrevet 29. juni 2003 jeg er ikke missunelig' date=' men det er bare litt rart. Hun har en god del ansvar, og hun gjør jo det hun skal.. men åhrrr..jeg klarer bare ikke det at hun lille der skal sjefe over meg!![/quote'] Siden du har så mye problemer med dette så kanskje du burde finne deg en annen jobb? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dr Zoidberg Skrevet 29. juni 2003 #13 Del Skrevet 29. juni 2003 Jeg var befal ved 19års alderen, det var dritvanskelig å få respekt hos mannskapet som var gjennomsnittelig fem år eldre enn meg. Det man ikke får, det må man bare ta... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
diddi Skrevet 30. juni 2003 #14 Del Skrevet 30. juni 2003 Jeg skjønner godt at det er "rart". Men en dyktig sjef får man respekt for uansett alder. Men det å "ta" duger ikke i det sivile. Da oppstår det konflikter osv. Enten er man en person som andre respekterer eller så er man det ikke. I det militære kan man tvinge andre, men slik fungerer det ikke i det sivile. Gi henne en sjangse til å vise hva hun duger til. Det er nok en grunn til at de har sett potensialet i henne, til tross for alderen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 30. juni 2003 #15 Del Skrevet 30. juni 2003 et par av de som jobber, har barn på alder med henne, og syns det er merkelige greier... hun har ikke noe mer utdannelse enn 3 år på videregående, på helse linjen (usikker på navnet..) , og begynnte som deltidsansatt og plutselig nå, etter 9 måneder skal HUN bli sjef, mens andre som har blitt utdannet til dette yrket og har laaaang erfaring ikke engang blir tilbudt jobben. Ja, jeg syns det er merkelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kalas Skrevet 30. juni 2003 #16 Del Skrevet 30. juni 2003 Hvis hun ikke er kompetent, er det jo en annen sak. Men lang erfaring er ikke alltid nødvendig for å være en god sjef. Selv begynte jeg som sjef da jeg var 25, og skulle "sjefe" over en stab hvor alle unntatt en var eldre enn meg. Jeg grudde meg, og i ettertid har jeg hørt at kollegene mine var skeptiske på forhånd. Siden ble de positivt overrasket, og jeg har ikke hatt autoritetsproblemer fordi jeg var "for ung". Fordommer er skyld i mye... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Twigi Skrevet 30. juni 2003 #17 Del Skrevet 30. juni 2003 et par av de som jobber, har barn på alder med henne, og syns det er merkelige greier......... mens andre som har blitt utdannet til dette yrket og har laaaang erfaring ikke engang blir tilbudt jobben. Ja, jeg syns det er merkelig. Jeg får en følelse av at du fyrer opp under denne diskusjonen på jobben...har jeg rett? Hvorfor har du så problem med dette? MEner du at hun ikke er kvalifisert, eller er det bare janteloven som slår til? Alder er faktisk ikke en særlig vesentlig kvalifikasjon, og det kan godt være at hun er mye dyktigere enn de som har vært der lenge. Det kan gå på kundebevissthet, forståelse for kalkyler, bevissthet på hvilke produkter som slår an, hvordan du skal forholde deg til logistikken (varer inn/ut, bestilling, lager etc). Kanskje det handler om teft? Tør jeg minne om Kjell Inge Røkke - ikke akkurat akademiker.... Uansett så er saken veldig enkel: Hvis dine overordnede har besluttet at hun skal bli din sjef - ja, da må du bare forholde deg til det. Du kan klage masse over det - neppe direkte til henne, antar jeg - men det er uansett din jobb og din hverdag det handler om. Hvis du bruker masse energi på å irritere deg over dette, er det du selv som får en sur hverdag. Og selv om sjefen ikke er kvalifisert - vær klar over at de fleste arbeidsgivere beskytter sine mellomledere, så blir konflikten synlig/slvorlig mellom deg og henne, kan du regne med at det er hun som har støtten fra ledelsen. Dessverre :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Janna Skrevet 30. juni 2003 #18 Del Skrevet 30. juni 2003 En venninne av meg på min alder er butikksjef. Hun klarer jobben kjempefint, og de som hun jobber med som er eldre enn henne liker henne veldig godt. Ligger det en liten æres-sak her? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OppNed Skrevet 30. juni 2003 #19 Del Skrevet 30. juni 2003 Personlig ville jeg fått problemer med å forholdt meg til en sjef på 19 år En dyktig leder bør ha litt variert bakgrunn og erfaring med mennesker som går litt utover hva man prater om i frikvarterene. Jo, innrømmer at jeg ville vært skeptisk i utgangspunktet ja. Men det spørs vel litt hvilken bransje man jobber i, vil jeg tro. I min bransje ville en sjef på 19...enkelt og greit ha vært utelukket. Fungerte som avdelingsleder i en sommerjobb når 22, og langt på vei de fleste var langt eldre enn meg selv. Ikke bare enkelt, men det fungerte, i og med at jeg tok hånd om de administrative sakene som de ikke hadde tillitt fra eieren til å utføre. Men jeg tviler sterkt på at jeg ville ha vært dugelig til å løse opp i personalkonflikter etc. Skal denne sjefen ha personalansvar da? En lederjobb innebærer ikke nødvendigvis slike ansvarsområder. Maiken Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Scarlet Skrevet 8. juli 2003 #20 Del Skrevet 8. juli 2003 Om en 19-åring er kvalifisert til å være sjef eller ikke kommer jo helt an på hvordan vedkommende er. Det kan jo hende at hun er moden i forhold til alderen, og hvis det er tilfelle så synes ikke jeg det høres så rart ut jeg. Har alltid ment at alder ikke har noe si, men at det er det man snakker i og det man har i hodet som har noe å si. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå