Gå til innhold

espresso, ekspresso, mokka

Gjest en gjest

Anbefalte innlegg

Gjest en gjest

Jeg har lenge hatt en espressokanne og er gla i min espresso.

Men for en tid tilbake hadde jeg en diskusjon om hvor vidt det heter espresso eller ekspresso.

Nå dukket denne diskusjonen opp igjen, og jeg er nysgjerrig; hva er riktig?

Jeg mener espresso er riktig.

Det kan godt være at det heter Mokka ekspress kanne, men jeg er likevel ganske sikker på at det er espresso som kommer ut av den!!

Jeg har følgende ideer om hvorfor espresso er rett ord.

Bialetti (kannmerke) har en kanne som heter Moka ekspress. På deres hjemmeside står den omtalt som å lage ekte italiensk kaffe. På andre steder står den omtalt som Bialetti Mokka ekspress, espressomaker.

Jeg mener ordet ekspresso er et ord som vi har dratt med oss da vi prøvde å være verdensvant og urbane, men ordet fikk en K ekstra.

Jeg gjorde et søk på nettet og bare på norske sider fikk jeg opp uttrykket ekspresso.

Prøvde på ecpresso og expresso på engelsk, men fikk ingen treff.

Så hva heter det i så fall på englsk?

Det eneste jeg fikk opp var betydningen av espresso som i latvia og polen kalles ekspresso. Brewed by forcing steam through powdered coffee beans

En del leverandører av kaffemaskiner mener det er stor forskjell på ekspresso og espresso, det har med Bar/trykk å gjøre.

De hevder espresso skal lages under så og så stort trykk, og det skal være et skum som går bort etter en viss tid!

Jeg synes dette er en litt jålete måte å si det på. At espresso bare kan lages i en stor flott dyr kaffemaskin. Mens kanna bare lager expresso.

Jeg mener dette er en lur salgsstrategi som selger har laget seg.

I følge wikipedia er dette med bar riktig.

Men det har med utviklingen og gjøre.

wikipedia

Der står det at kannen først ble brukt til å lag kaffe i hjemmet. Og etterhvert kom nye og fancy kaffemaskiner, og trykket var først på 1, 5 bar, senere på 10 bar.

Kannen står her omtalt som Espresso/mokkakanne!

Så med andre ord... om påstanden om at ekspresso lages i kanne og espresso i maskin med trykk på 10 bar er riktig. Så kan vi jo ikke si at en kaffemaskin med 20 bar lager espresso!

Ettersom dette med trykk er så innmari viktig

Noen påstår at det ikke blir skum om man brygger i en kanne.

Jeg er ikke så sikker på det! Men det er sikkert riktig at det ikke ligger skum i koppen, ettersom espressoen blir brygget i kanne (ikke rett i koppen som på maskiner).

Jeg sier ikke at jeg har rett. jeg vil vite hva som er riktig

Hva mener dere?

Espresso eller Ekspresso?

Og hva kan dere komme med for å knuse påstandene mine?!

Og hva er i så fall engelsk ord for ekspresso?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eurodice

Espresso er italiensk. På spansk vil det bli expreso. Ekspresso om kaffe har jeg ikke sett, men her jeg bor, tror jeg ikke det er så mange kaffebarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter espresso. ;) Ekspresskanne brukes vel fordi der er betydningen av ekspress den samme som i f.eks ekspresstog, altså at det går fort. Fra ordbok:

espresso espres'so -en (it. 'utpresset') sterk kaffe som er traktet under damptrykk

ekspress

I ekspres's m1 (av II ekspress)

1 mest om e forh: ilbud, ilpost

2 raskt kommunikasjonsmiddel reise med e-en / Dovree-en

II ekspres's adv (fra lat., av exprimere 'presse ut, fram') rask, hurtig sende et brev e- på hurtigste måte

Ekspresso er det ingenting som heter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest en gjest

jeg har søkt litt rundt på nettet nå, og kommet frem til at dette virkelig ikke var enkelt

Det hevdes at de som lages i en slik kanne/brygger er Italian Stove top. Og dette er vist nok ikke espresso.

Andre steder står det at er espresso men uten "crema"

jeg tenker også litt på betydningen av espresso, og at det var disse kannene som kom leng før maskinenes inntog. Og at det derfor alltid har hett espresso, for så plutselig hete ekpresso.

Fant litt ang definisjonene også.

Vi kan jo godt si at det lages mokka i en mokkabrygger, men da blir det igjen forvekslet med den amerikanske kaffemokka

... jeg tror jeg kommer til å si at jeg har en espressokanne og at den lager espresso uansett. ekspresso høres ut som en eller annen taleleif...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjeste Blondie65

Det heter espresso. Og det handler ikke om ekspress, men at kaffen blir laget ved at vannet strømmer gjennom kaffeen som damp, altså press.

Espresso kaffe er svart kaffe, og det der med skum skjønner jeg ikke hva de mener med. Skal man ha melk eller andre tilsetningsstoffer får man andre typer kaffe, som er espresso med melk (Caffe Latte) eller med melkeskum (Cappucino). Mokka er en kaffesort og jeg tviler vel egentlig på at det er spesielle tillagingssorter/maskiner for å lage det. Mokka kaffe er mørkere med mer brent smak.

Jeg har ingen espesso kanne nå, men hadde før en sånn i stål der du la kaffe i bunnen, helte på vann og satte hele greien på kokeplaten slik at vannet strømmet opp i kannen med kaffe i.

Jeg har nå en presskanne fra Bodin og den lager kaffe raskt ved at man heller på kokt vann, og skyver stempelet ned når kaffen har stått en stund. Det blir ingen espresso men en alminnelig norsk kaffe laget i en fei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike

Det er vel (minst) to typer spørsmål/problemer som sauses litt sammen her:

1. Rett stavemåte for ordet "espresso" og ordets opprinnelse.

2. Ordets referanse, og ulike oppfatninger av hva som kan betraktes som espresso.

jeg har søkt litt rundt på nettet nå, og kommet frem til at dette virkelig ikke var enkelt

Det hevdes at de som lages i en slik kanne/brygger er Italian Stove top. Og dette er vist nok ikke espresso.

Andre steder står det at er espresso men uten "crema"

jeg tenker også litt på betydningen av espresso, og at det var disse kannene som kom leng før maskinenes inntog. Og at det derfor alltid har hett espresso, for så plutselig hete ekpresso.

Fant litt ang definisjonene også.

Vi kan jo godt si at det lages mokka i en mokkabrygger, men da blir det igjen forvekslet med den amerikanske kaffemokka

... jeg tror jeg kommer til å si at jeg har en espressokanne og at den lager espresso uansett. ekspresso høres ut som en eller annen taleleif...

1. Espresso er, som flere nå har svart, det italienske ordet for den sterke svarte kaffen i liten kopp. I enkelte andre språk lurer det seg inn en k-lyd i ordet, feks i fransk ("café express"). Norsk og feks engelsk bruker imidlertid det italienske ordet, altså "espresso". Ekspresso er bare feil, og ferdig med det.

Når det gjelder opprinnelsen av ordet, kan det iflg en ordbok jeg sjekket raskt her nå både ha sammenheng med trykket kaffen lages under (it. "esprimere"), eller med at kaffen traktes så raskt (dvs samme opprinnelse/betydning som ekspresstog). Her strides altså muligens de lærde.

2. SÅ vil sikkert noen kaffenerder si at den kaffen du lager i kannen din på komfyren ikke er skikkelig espresso, for skikkelig espresso lages bare i espressomaskin, under høyere trykk, og med tilsvarende mer finmalt kaffe. Det blir et annet spørsmål. Jeg mener imidlertid som deg at det er espresso du lager der også, men i mokkakanne, evt espressokanne. Den blir bare noe mindre konsentrert enn den maskinlagede kaffen, og som du sier uten crema. Mht benevnelsen av kaffebrygger til vanlig kokeplate er begrepsbruken litt uklar på norsk, noe jeg merker selv når jeg kjøper kaffe. Men at kaffen den lager ikke heter "ekspresso" er aldeles sikkert, for det er det ingenting som heter på norsk.

Espresso kaffe er svart kaffe, og det der med skum skjønner jeg ikke hva de mener med. Skal man ha melk eller andre tilsetningsstoffer får man andre typer kaffe, som er espresso med melk (Caffe Latte) eller med melkeskum (Cappucino). Mokka er en kaffesort og jeg tviler vel egentlig på at det er spesielle tillagingssorter/maskiner for å lage det. Mokka kaffe er mørkere med mer brent smak.

Skummet trådstarter snakker om er crema, dvs det skummet man får på espresso laget i espressomaskin med høyt trykk. Ang mokkakanne: se over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mokka brukes ofte for å betegne en tyrkisk eller arabisk måte å tilberede kaffe på, og ordet kommer fra al-Mucha, en havneby ved Rødehavet. Ordet brukes forskjellig i forskjellige land, i Østerrike sier de f.eks. Mokka når de mener den italienske måten å tilberede kaffe på.

Espresso er den italienske betegnelsen, og betegner en måte å lage kaffe på som oppsto i Milano; man innførte kaffemaskiner som arbeidet med damp. Så egentlig er det bare kaffe som er tilberedt med damp man kan kalle espresso.

Ofte brukes derfor ordet "Mokka" eller "Noka" for å betegne den type kaffe som man lager med en Bialetti-kanne.

I Spania bestiller man forresten verken espresso eller mokka, men en café solo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest en gjest

Takk alle sammen:)

Synes Eurydike kommer med den forklaringen som jeg også heller mest mot.

Jeg tror at disse kannene fra bialetti som heter mokka ekspress espressobrygger er mye av grunnen til at noen kaller det ekspresso.

jeg fant ut at kaffe fra slike kanner også kalles "fattigmanns espresso". Eller espresso uten crema.

nå går jeg å lager meg en espresso i espresso kannen min (som forøvrig ikke er bialeti mokka ekspress)

Og de som vil ha ekspresso hos meg kan ikke få, da jeg dessverre bare serverer espresso:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med mokka er også litt forvirrende, for noen steder får man da en latte tilsatt sjokoladesaus. Men det skal vel da egentlig staves "mocca", eller "mocha" på engelsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Ellen_*
Det er vel (minst) to typer spørsmål/problemer som sauses litt sammen her:

1. Rett stavemåte for ordet "espresso" og ordets opprinnelse.

1. Espresso er, som flere nå har svart, det italienske ordet for den sterke svarte kaffen i liten kopp. I enkelte andre språk lurer det seg inn en k-lyd i ordet, feks i fransk ("café express"). Norsk og feks engelsk bruker imidlertid det italienske ordet, altså "espresso". Ekspresso er bare feil, og ferdig med det.

Når det gjelder opprinnelsen av ordet, kan det iflg en ordbok jeg sjekket raskt her nå både ha sammenheng med trykket kaffen lages under (it. "esprimere"), eller med at kaffen traktes så raskt (dvs samme opprinnelse/betydning som ekspresstog). Her strides altså muligens de lærde.

Men går du enda lengre tilbake, så kommer du til ordets EGENTLIGE opprinnelse... "Exprimere" er latin for å "presse ut" (Ex = ut, pressare = presse). Moderne italiensk klipper konsekvent K'ene (eller X'ene) i latinske ord, om de står foran en konsonant.

Calixtus = Calisto

Victoria = Vittoria

Expressare = espresso

Okto = otto

Mange andre språk (deriblant fransk og engelsk) har derimot beholdt den doble ordlyden. Det er derfor ikke snakk om å "lure inn" en K, men å beholde den originale uttalen. Det at folk sier "ekspresso" er derfor ikke galt per se, om man ser på det totale språkbildet og ordets hsitorie. Men siden de fleste med rette forbinder kaffedrikken med Italia, så er det "god latin" (ha-ha!) å si "espresso", slik italienerne gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjest_meta_*

Her var det masse info for en nybegynner. Men; hvilken type malt kaffe skal brukes i mokka-kanna? -er det noe som heter mokka-malt kaffe? Iflg. Bialetti skal espresso kaffe ikke brukes, sitat; Espresso coffee must never be used since the system might not work properly.

Har altså nettopp kjøpt en Cuor di Moka fra Bialetti.

Kan noen komme med et klokt svar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espresso. At man kaller folk som sier ekspresso for tullinger er litt sterkt, jeg har heller inntrykk av at de som sier ekspresso også sier sjalapanjo til jalapeño og naaatsjoos til nachos, dvs. at de ikke er spesielt opptatte av språk og kultur og kanskje ikke har reist så mye. Kanskje litt bondske. Men de kan være hyggelige for det. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...