Gå til innhold

dynegrøt


Tinelise

Anbefalte innlegg

kan noen forklare meg hvorfor man skal sette dynegrøten i kald ovn? nå er det ikke akkurat den kalde biten jeg lurer på, men heller hvorfor jeg ikke kan sette den på kjøkkenbenken bare? holder ovnen på varmen i gryta kanskje?

håper noen kan opplyse meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, ovnen er tett og holder på varmen i gryta slik at riskornene blir "mørnet" skikkelig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for raskt svar :) da spørs det om det blir dynegrøt i morgen ;)

problemet er bare at jeg ikke vil okkupere ovnen i flere timer siden jeg bor i bofellesskap! andre smarte løsninger i stedet for ovnen? selve dyneideen synes jeg ikke noe om, hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dynegrøt er det samme som vanlig risgrøt. forskjellen ligger i hvordan du tilbereder den. kok den opp og sett den i en kald ovn i (jeg vet ikke riktig hvor mange :P ) timer. navnet kommer av at man før plasserte den i dyna der den hadde det godt og varmt :)

Endret av Tinelise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er at gryten er plassert på et lukket og tett sted slik at varmen i gryten holdes så bra som mulig. Min mor laget slik grøt hver lørdag (og gjør det noen lørdager enda, har blitt en familietradisjon). Hun koker den opp, setter den i ovnen i to timer, tar den så ut og varmer den opp mens hun sper den med litt mer melk og har i salt etter smak. Beste grøten jeg vet om. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg har aldri testet det før, men jeg liker grøten myk så alt tilsier at jeg skulle like dynegrøt ut i fra hvordan folk beskriver den :)

2 timer er jo ikke så lenge å stjele ovnen vel ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du kan jo bare spør de du bor med om det er greit, for sikkerhets skyld. :)

Slik grøt blir best hvis du lager av mer enn en liter. Hvis ikke så er mengden grøt/melk så liten at den har mer problemer med å holde på varmen, selv i en tett ovn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ahh! takk for tips! lager gjerne litt mye om jeg først lager uansett for grøt tar så lang tid å lage!! og så kan det være det blir nok rester til litt risgrøt om jeg er heldig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_pippen_*

Jeg pleier å sette ovnen på 65 grader, da går det litt fortere. Kan la grøten stå der så lenge man vil, 2-4 timer. Koker så opp grøten etterpå til passe tykkelse, har i en god klatt smør og litt sukker. Mmmmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...