Gjest Mea Culpa Skrevet 31. januar 2009 #1 Skrevet 31. januar 2009 Vet ikke om dette er det rette forumet, men en moderater ordner vel opp hvis ikke. Jeg har alltid vaert opptatt av dyr og vil at de skal ha det bra, men jeg er ogsaa glad i kjoett, fisk og egg ... Jeg er av den oppfatning at mennesket er skapt for aa spise baade groennsaker og kjoett. Det er helt sikkert delte meninger om det, men det er naa altsaa ikke hovedpoenget mitt. Jeg lurer paa hvordan jeg kan bli mer dyrevennlig om du vil, uten aa helt kutte ut kjoett og lignende. Jeg kunne jo selvsagt blitt vegetarianer, og noen dager spiser jeg(ubevisst) ikke kjoett, men jeg er naa en gang glad i kjoett og mener som sagt at det er en viktig del av kostholdet. Er det mulig aa faa tak i kjoett fra dyr som har hatt et godt liv og blitt slaktet paa en ok maate uten aa ruinere seg helt? Min samboere er arbeidsledig paa fjerde maaneden saa vi har ikke saa voldsomt mye aa rutte med. Finnes det gode alternativer man kan bruke en gang i blant som ikke koster for mye? Jeg har inntrykk av at mange av alternativene til kjoett inneholder hvete og andre kornslag, og det er ikke magen min saerlig glad i desverre. Jeg har proevd soyakjoett(?) og det var forsaavidt greit nok, men jeg ble fort lei av det.
Gjest Bolledeig Skrevet 1. februar 2009 #2 Skrevet 1. februar 2009 Spise mye grønnsaker og supplementere med erteprotein kanskje? Det er en proteinform fremstilt vegetabilsk som kan brukes for å tilfredsstille proteinbehovet man gjerne får på en vegetarisk diett. Ikke spesielt dyrt heller...
Marilyn0103 Skrevet 1. februar 2009 #3 Skrevet 1. februar 2009 (endret) Prøv Quorn! Ser du bor i Storbritannia og der er vel Quorn produktene mye billigere enn her i Norge.. Det er kjøtterstatning for vegetarianere (er IKKE vegansk da det inneholder egg..) Basert på et slags protein man får fra sopp (mykoprotein). Smaker som kylling! Kan så og si brukes til alt! I Norge fører man kun Quorn deig og Quorn biter på Ica, så jeg skal snart til Sverige og hamstre litt ;P Anbefales Les mer på www.quorn.com Endret 1. februar 2009 av Marilyn0103
Gjest Catwoman Skrevet 1. februar 2009 #4 Skrevet 1. februar 2009 Jeg er veganer, og magen min er heller ikke glad i for mye hvete. Det går fint forde, ikke spesielt dyrt heller. Proteinene mine får jeg fra bønner og linser, varierer litt - men bruker mest av kikerter, og vanlige røde og grønne linser. Soya - mest i form av tofu. Og nøtter og frø.
Gjest Caya Skrevet 3. februar 2009 #5 Skrevet 3. februar 2009 Det mest dyrevennlige alternativet er å ikke spise dem i det hele tatt spør du meg. Vi er skapt for å kunne spise det meste og tilpasser oss godt ulike dietter. Så selv om vi klarer oss fint på kjøtt, klarer vi oss også fint uten. Protein er ikke noe problem. Så lenge man spiser nok kalorier er det veldig vanskelig å ikke å tilstrekkelig protein. At man får proteinmangel av vegetarkost er en myte. Uansett, jeg skjønner godt at du blir fort lei av soyakjøtt og andre erstatninger, det blir jeg og. Jeg spiser dem nesten aldri. Spis heller det planteriket har å by direkte på spør du meg Jeg ville egentlig bare kjøpt meg en vegetarbok eller lest vegetarblogger og begynn å lage noen vegetarretter, så kan du f.eks. ha et par vegetardager i uka og utvide etterhvert om du føler for det. Her er noen sider som kan være nyttige: http://norwayveggie.blogspot.com/ - Frosk her på forumet sin http://veganyumyum.com/ http://www.vegetar.com/mt/2006/05/oppskrifter.html
Tabris Skrevet 3. februar 2009 #6 Skrevet 3. februar 2009 Det finnes mer dyrevennlige alternativer til det vanlige kjøttet du får i butikken. Jeg har selv en ganske lik filosofi omkring dette som du har, Mea Culpa. Det mest dyrevennlige kjøttet du kan spise er vilt. Flere typer viltkjøtt er å få tak i matbutikker med godt utvalg, evt. kan det ofte også bestilles på kjøttutsalg. Et annet alternativ er økologisk kjøtt. De har det ikke ideelt, men som regel bedre enn konvensjonelle husdyr. I hvertfall gjelder dette kylling og svin (Grøstad gris). Men slike alternativer er dyre. Fordi den prisen vi er vant med på kjøtt er kunstig lav. Kjøtt er et luksusprodukt, og kan kun være så billig som du får den på Rema når det drives på en slik måte at det går utover både dyrevelferd og miljø. Når det gjelder soyaprodukter, så finnes det mange ulike varianter. Noen synes jeg smaker veldig godt, noen mindre godt, og de finnes også i mange ulike vairanter ("kjøttdeig", pølse, schnitzel, burger, falafel osv) så her må man nesten prøve seg frem. Jeg synes de fra Hälsäns Kök er noen av de beste, men de inneholder dessverre egg (ikke-økologiske), og jeg har derfor sluttet å spise dem av dyrehensyn. Men som andre nevner finnes det også svært mye spennende vegetarmat!
Gjest Hollow Skrevet 3. februar 2009 #7 Skrevet 3. februar 2009 Eg veit ikkje om dette blir litt utanfor tema, men ... Kva et eigentleg vegetarianarar? Dersom vi tar for oss ei typisk veke, kva et man denne veka? Eg høyrer jo produkt de nemner, men eg kunne tenkt meg ein "oversikt". Meir konkret kva de et for å ete riktig. Eg anar jo knapt kva desse produkta er og korleis dei kan brukast. Eg er jo ein av dei som vurdera å bli vegetarianar ein gang. (Men det har eg jo vurdert sidan eg var 16, så ...) Men eg er allereie kresen når det gjelder mat. I tillegg likar eg ikkje å lage mat. Eg syns eigentleg alt som har med mat å gjere, er meir eller mindre slitsamt. Passe på å ete då og då, for eg skal på skule då og då. Osv. Dette har blitt verre med åra. Så dersom ein vegetariansk livsstil blir for innvikla, så kjem eg nok til å fortsette å ete økologisk og den slags.
Tabris Skrevet 3. februar 2009 #8 Skrevet 3. februar 2009 (endret) Nå er ikke jeg vegetarianer, men spiser sjelden kjøtt. Så en vegetaruke for meg når det gjelder middag kan se f.eks sånn ut: Mandag: Pytt i panne Tirsdag: Spaghetti og grønnsaker i tomatsaus Onsdag: Soyapølse, bønner, potetstappe og øko-egg Torsdag: Vegetarlasagne Fredag: Vegetarburger og pommes frites Lørdag: Risengrynsgrøt Søndag: Pølsegryte (med soyapølser) Det er ikke mer komplisert eller mer tidkrevende å lage en vegetarrett fremfor å lage en kjøttrett. Det som kan være "innvikla" er overgansfasen, fordi man må tenke annerledes. Men når man har fått snudd vanen, så går det av seg selv. I tillegg kan man gjøre det gradvis, f.eks innføre vegetarmiddag to ganger i uken. Endret 3. februar 2009 av Tabris
Gjest Ludovie Skrevet 3. februar 2009 #9 Skrevet 3. februar 2009 BBC GoodFood har veldig mange gode vegetaroppskrifter.
Gjest Caya Skrevet 3. februar 2009 #10 Skrevet 3. februar 2009 Her er min matplan for uka (jeg pleier vanligvis ikke å lage plan, men gjorde det akkurat denne uka): Lørdag Frokost: havregrøt Lunsj: grønn smoothie Middag: aspargespai med cousscouss Søndag Frokost: tofu scramble (tofu smuldret og krydret, stekt med paprika og purre) Lunsj: risengrynsgrøt med soyamelk Middag: Chickpea cutlets med crash hot potatoes Mandag Frokost: grønn smoothie Lunsj: spinatpaier + frukt Middag: Indiskinspirert kikertgryte med nanbrød Tirsdag Frokost: havregrøt Lunsj: spinatpaier Middag: brokkolipasta Onsdag Frokost: grønn smoothie Lunsj: spinatpaier Middag: kikertboller med ris og stekt paprika Torsdag Frokost: havregrøt Lunsj: cousscoussalat + frukt Middag: grønnsakssuppe Fredag Frokost: knekkebrød + frukt Lunsj: cousscousssalat Middag: No queso quesedillas (quesedillas med hummus i stedet for ost)
Gjest Hollow Skrevet 3. februar 2009 #11 Skrevet 3. februar 2009 Takk, Tabris og Caya. =) Dette gir meg ein betre oversikt, noko som gjer det lettare å vurdere. Akkurat det eg trengte. BBC GoodFood har veldig mange gode vegetaroppskrifter. Då har eg eit utgangspunkt, i alle fall. Takk for link =) Eg skal forsøke eit par ganger i veka. Så får vi sjå kva som skjer. Det blir jo litt spennande.
Gjest Mea Culpa Skrevet 3. februar 2009 #12 Skrevet 3. februar 2009 (endret) Tusen takk for masse gode tips alle sammen! Jeg har vel egentlig ikke lyst til å gi opp kjött fullstending, men ihvertfall kutt ned forbruket litt og spise kjött fra dyr som har hatt et godt liv. Det har vi nok strengt tatt ikke råd til for tiden, men man kan jo alltids kutte ned litt og spise mer plantekost. Quorn har jeg faktisk hört om, og de har et godt utvalg av det i butikken, men jeg har bare ikke fått somlet meg til å pröve det enda. Men nå ser jeg det at mange av produktene deres inneholder melk og/eller hvete så da er nok ikke det et alternativ. Men dere som er vegetarianer eller opptatt av dyr hva tenker dere om å spise fisk? Endret 3. februar 2009 av Mea Culpa
Tabris Skrevet 3. februar 2009 #13 Skrevet 3. februar 2009 Jeg spiser villfisk uten problem og forsøker å styre unna oppdrettsfisk så godt jeg kan.
Gjest Caya Skrevet 3. februar 2009 #14 Skrevet 3. februar 2009 Det er bare å starte et sted og se hvordan det føles Jeg angrer på at jeg ikke gjorde det lenge før. Ang. fisk så synes jeg ikke det er noe bedre å spise sjødyr enn landdyr. Oppdrettfiskanlegg synes jeg er forferdelig dyreplageri. Hver fisk har plass tilsvarende et badekar, og sykdommer og abnormaliteter er ganske vanlig. Og jeg synes også det å dø av kvelning eller av å bli most av vekten til tonnevis av andre fisk på en fiskeskøyte høres ut som en av de verre måtene å dø på. Fisk er i tillegg en ganske stor miljøbelastning, både gjennom oppdrett og annet fiske. Vi er i ferd med å fiske havene helt tomme og samtidig ødelegge store deler av det andre livet i havet i prosessen.
Gjest Ludovie Skrevet 3. februar 2009 #15 Skrevet 3. februar 2009 Ang. fisk så synes jeg ikke det er noe bedre å spise sjødyr enn landdyr. Oppdrettfiskanlegg synes jeg er forferdelig dyreplageri. Hver fisk har plass tilsvarende et badekar, og sykdommer og abnormaliteter er ganske vanlig. Og jeg synes også det å dø av kvelning eller av å bli most av vekten til tonnevis av andre fisk på en fiskeskøyte høres ut som en av de verre måtene å dø på. Fisk er i tillegg en ganske stor miljøbelastning, både gjennom oppdrett og annet fiske. Vi er i ferd med å fiske havene helt tomme og samtidig ødelegge store deler av det andre livet i havet i prosessen. NB: Jeg forsøker ikke å argumentere for at folk absolutt skal spise fisk (selv om jeg gjør det selv). Jeg føler allikevel for å nyansere litt: Villfisk og oppdrettsfisk er ikke det samme. Dessuten er det forskjell på villfisk: Enkelte fiskestammer er utrydningtruede, mens andre stammer igjen tåler godt at vi høster av dem. Her er for eksempel en artikkel om hva man bør spørre om når man skal kjøpe fisk i Storbritannia. Jeg har forresten inntrykk av at det er en veldig mye større bevissthet rundt dette der enn det er her i Norge. Det burde derfor ikke være så altfor vanskelig! Nå var ikke dette et svar på hvordan vegetarianere tenker rundt fisk, men det var i det minste et forsøk på å nyansere problematikken litt.
Tabris Skrevet 3. februar 2009 #16 Skrevet 3. februar 2009 Ja, jeg bør gjerne legge til at jeg forsøker å være bevisst hvor villfisken kommer fra, og jeg unngår utrydningstruet fisk så sant jeg vet om det og kan.
Gjest Ludovie Skrevet 3. februar 2009 #17 Skrevet 3. februar 2009 Ja, jeg bør gjerne legge til at jeg forsøker å være bevisst hvor villfisken kommer fra, og jeg unngår utrydningstruet fisk så sant jeg vet om det og kan. Jo, men uansett om du i vanvare skulle komme til å fiske opp en fisk fra en utrydningtruet stamme, spiller det ingen rolle i den store sammenhengen. For det er jo digre trålere og andre store fiskebåter som står for utrydningen!
Gjest Caya Skrevet 3. februar 2009 #18 Skrevet 3. februar 2009 (endret) Jeg er fullt klar over at det forskjell på villfisk og oppdrettsfisk. Men jeg synes ikke villfisk er så fryktelig mye bedre siden måten de dør på er ganske ille, og fordi det i mange tilfeller truer artsmangfoldet selv om fisken det er snakk om ikke er direkte truet (særlig ved bruk av lange nett og trålere). Den lille kunnskapen jeg har om fisk er nok mer nyansert enn de flestes. Fisk er dessverre ofte glemt av de som bryr seg om dyr og det synes jeg er synd. Beklager hvis dette ble for mye avsporing edit: skrivefeil Endret 3. februar 2009 av Caya
Tabris Skrevet 3. februar 2009 #19 Skrevet 3. februar 2009 Jo, men uansett om du i vanvare skulle komme til å fiske opp en fisk fra en utrydningtruet stamme, spiller det ingen rolle i den store sammenhengen. For det er jo digre trålere og andre store fiskebåter som står for utrydningen! Det er sant. Men grunnen til at digre trålere står for utrydningen er jo fordi det er etterspørsel. Så om vi kjøper denne fisken, så er vi medansvarlig for utryddelsen, mener jeg.
Gjest Ludovie Skrevet 3. februar 2009 #20 Skrevet 3. februar 2009 Jeg er fullt klar over at det forskjell på villfisk og oppdrettsfisk. Men jeg synes ikke villfisk er så fryktelig mye bedre siden måten de dør på er ganske ille, og fordi det i mange tilfeller truer artsmangfoldet som om fisken det er snakk om ikke er direkte truet (særlig ved bruk av lange nett og trålere). Den lille kunnskapen jeg har om fisk er nok mer nyansert enn de flestes. Fisk er dessverre ofte glemt av de som bryr seg om dyr og det synes jeg er synd. Beklager hvis dette ble for mye avsporing Jeg bidrar gjerne til mer avsporing. Jeg synes at det er en enorm forskjell mellom oppdrettsfisk (forutsatt at de lider av å være oppdrettsfisk) og villfisk. Jeg mener nemlig at måten dyr dør på, på alle måter er fullstendig underordnet hvilket liv de har. Hvis man skjeler til naturen, ser man at dyr stort sett har et greit liv, mens døden ofte kommer på grusomt vis med sykdommer, skader, og angrep fra andre dyr. Veldig mange av de dyrene som blir drept av mennesker er faktisk ganske privilegerte, idet den døden de ellers ville vært forutbestemt å få som regel ville vært mye grusommere. Dette er ikke noe argument for at mennesker skal benytte grusomme slaktemetoder, men derimot en observasjon. Det er imidlertid et argument for at det kan være bedre for dyr å bli drept av mennesker enn å dø en naturlig død. For som kjent har jo ikke ville dyr helsevesen slik vi har. Til sist: Jeg mener selvfølgelig at dyr må avlives på en mest mulig skånsom måte, og jeg mener så absolutt ikke at alle slaktemetoder som benyttes i Norge er aksaptable.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå