Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2009 #1 Skrevet 31. januar 2009 Kondenstørketrommelen vår har gått dukken og vi ser nå etter en ny tørketrommel. Siden sist vi kjøpte har vi flyttet til et hus som har ferdig rør til utluftingstrommel, og tenkte å kjøpe dette slik at vi slapp så mye fukt på badet. Men i dag var vi på Elkjøp og selgeren der påstod at utluftingstromler var mye verre enn kondens fordi det kun var luft som gikk ut gjennom røret, mens alt støvet kommer inn i rommet. Stemmer dette? Er det noen som har erfaring med utluftingstrommel og som kan komme med hva som er positivt og negativt med det?
Kamikatze Skrevet 31. januar 2009 #2 Skrevet 31. januar 2009 Støvet fester seg i lofilteret. Er stort sett ikke noe problem, for det er undertrykk pga utblåsningslufta. Du slipper å tømme den for vann, men gratisvarmen forsvinner til kråka. Kanskje et lurt sted å ha varmeveksleren? Fordelen med kondenstrommel er stort sett at du slipper å lage hull i veggen og ta ut rør. Men så er den litt dyrere også. Men til gjengjeld er den mindre kresen på plasseringen. Si at du både vinner og taper uansett hva du velger, så se etter hvilken modell du liker, eller lommeboka liker, og gå for den. Tror støynivået hadde betydd mest, om jeg kunne vrake og velge.
Gjest Asti Skrevet 31. januar 2009 #3 Skrevet 31. januar 2009 (endret) Endret 14. desember 2009 av Asti
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2009 #4 Skrevet 1. februar 2009 Tusen takk for svar! Jeg tar gjerne i mot flere tips og erfaringer. Foreløpig heller jeg litt mot utlufting, mye fordi vi har opplegg til det, det er billigere å kjøpe + det bruker mindre strøm. Eneste ulempen er om vi flytter (ganske usannsynlig) så kreves det utluftingsmuligheter der.
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2009 #5 Skrevet 1. februar 2009 Jeg har hatt begge deler og trives mye bedre med min kondenstørketrommel. Å tømme vann synes jeg er lite jobb. Jeg har et lite vaskerom, og det holder seg mye varmere med kondenstrommel. Dessuten synes jeg tidligere at utluftningsrøret pluss ventilen i yttervegggen ble fullt av lo. Iblandt måtte jeg demontere alt og støvsuge ventil og rør.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå