Gå til innhold

Middag til 16 pers


Hedda-78

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal ha halve slekta på besøk en helg, og da må jeg lage middag til 16 personer tre dager, og jeg lurer litt på hva jeg skal finne på... Og i tillegg er butikkene stengt to dager (fredag 1. mai og søndagen), så jeg får ikke handlet hver dag. Må jo ha en haug med brød...

Noen forslag?

Har jo nok hender til å hjelpe til å skrelle poteter eller lage salat og slikt, men alt må jo planlegges på forhånd. Kan ikke bare finne noe i fryseren i farta! Gruer meg litt for å lage 5 liter saus og sånt, på en vanlig komfyr.

Jeg tenkte litt på å lage hjemmelaget kjøttsuppe den første dagen, for den kan jeg jo lage ferdig dagen før og så bare varme opp. Jeg har stor nok kasserolle til det, tror jeg, det blir jo utrolig mye suppe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oksesmåsteik/sosakjøtt - kan også gjøres klart på forhånd og fryses i bare sjyen - da er det bare å lage brun saus, poteter og grønnsaker.

Svinesteik - du kan steike så mange steiker du trenger - skjære i skiver og så kan du bare legge det i langpanna og varme i ovnen den dagen dere skal ha det. (Har gjort dette til konfirmasjon, og det fungerer veldig greit)

Ovnsbakt/kokt laks - kan til og med serveres kald...

Kjøttkaker er jo også enkelt - lage kjøttkaker god tid i forveien og fryse ned. Så er det bare å lage brun saus og tilbehør her også...

Endret av Gyda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oioi, nå fikk jeg litt sympati for deg altså!

Jeg ville nok servert lapskaus eller en gryte en av dagene - spesielt hvis du har skrellehjelp og du kan lage den på forhånd! Ha flatbrød ved siden av- det blir jo ikke gammelt. Kjøp inn halvstekt brød eller baguetter så slipper dere å spise gammelt brød de andre dagene. Oppskrift på Chilli con carne til mange finner du her: http://www.nrk.no/mat/5318429.html

Kanskje du kunne ha en slags buffet den ene dagen? Hvis det er i mai, så kanskje litt sånn 17.mai aktig buffet? Server eggerøre, laks, potetsalat, nystekte baguetter, spekeskinke, en grønn salat osv. Det er ganske enkelt å bare slenge det på fat? Så kutter du opp litt melon og jordbær og eller druer til dessert og har f.eks litt vaniljekesam ved siden av.

Vet ikke hvilken del av landet du bor i - men hvis dette er 1.mai helgen så kanskje det er pent vær så dere kan grille? Servere med salat, grillede grønnsaker og brød + noen gode dressinger. Er det for kaldt til å sitte ute kan dere jo spise inne, men ta en drink og en liten smårett ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så lurt med kokte poteter, da? Blir jo enormt mye poteter! Vet ikke jeg, men kan man risikere at de nederste er kokt lenge før de øverste? Men de får det jo til på storkjøkken, så bare man har stor nok kasserolle går det vel?

Men ris er kanskje like vanskelig....

Og kjøttkaker? Hvis jeg regner 4 kjøttkaker per pers (det er vel litt lite til voksne menn??), blir jo det 64 kjøttkaker, hvor stor kasserolle trenger man til det, da?

Pannekaker og vafler er i allefall utelukket! Haha!

Og for å gjøre det enda vanskeligere, er det tre personer som har matallergier. Den ene tåler ikke melkeprodukter (tåler ikke melk i kjøttkakene en gang), den andre tåler ikke en del grønnsaker, den tredje tåler ikke rødt kjøtt særlig godt.

Huff, ser litt mørkt på dette.. Hadde det bare vært middagene, men de skal jo bo her også. Håper de skjønner at de må bruke håndklærne flere ganger, ellers blir jeg jo stående og vaske håndklær hele helgen også... Tror jeg må utpeke noen til oppvaskmaskintømmesjef, oppvaskmaskinen må vel gå tre ganger om dagen, tenker jeg...Og så må jeg handle inn litt ekstra servise, har jo bare servise til 12.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 personer en hel helg?? Misunner deg ikke den...

Tror jeg ville satset på gryte, f.eks biff bourgoune (sikkert feil skrevet) en av dagene i alle fall.

Ellers er jo faktisk steik greit. Kan jo stekes på forhånd og varmes opp i steikeovn.

Poteter skal gå greit bare du har stor nok gryte (er alltid noen som har hvis du spør litt rundt). Mandlpoteter er vanskelig i så store mengder...

Ellers tror jeg jeg ville alliert meg med noen av de besøkende om hjelp til frokost og lunsj og sånne ting sånn at du ikke bare må stå på kjøkkenet hele tiden. Arbeid på kjøkkenet kan jo bli ganske så sosialt og hyggelig!

lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Catwoman

håper du har stor plass... misunner deg ikke akkurat... :sjenert:

Hva med å bestille pizza en dag? Pizza kan jo tilpasses alle de tre med matallergier og. Skal ikke være noe problem å få bestilt pizzaen uten ost, resten av pizzaen pleier å være melkefri (er bare å spørre)

Taco? Det vil vel være ganske greit - bare ha masse av alle taco-ingrediensene og så "pakker" jo folk maten sin selv. Da er det også enkelt å velge ut det man ikke tåler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taco er ikke dumt, men kan man servere det til den eldre garde? Dette er slekta, bestemor og svigers og sånn. Kan bestemor på 80 brette taco?? Hvis bestemor ikke kommer, tror jeg jaggu taco kan være bra på lørdags ettermiddag. Hvor mye kjøttdeig trenger man til 15?? Må steke i flere omganger, da, og holde varm i stekeovnen, det går vel bra, eller en gryte, kanskje, så kan jeg bruke stekeovnen til å varme skjell og tortillas. Når man har mange hjelpende hender går det vel relativt kjapt å hakke løk og sånn, selv om det blir uhorvelige mengder :) Må handle flere serveringsskåler....

Forresten: hvor lenge før kan man steke svinestek? Kan jeg steke den på torsdag og servere på søndag? Litt lenge?

Endret av Hedda-78
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi ser vekk fra de 3 med allergier, så burde nesten resten "tåle" at de får "noe nytt" som f.els taco=) hehe. Du skal lage 3 middager til 16 personer, det er ikke lite det!

Du kan jo også lage pizza, eller stroganof-gryte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville satset på buffet første dagen og bedt alle familieenheten ta med minst en rett hver; mor tar med fisk, tante, kjøtt, niesen potetsalat, bestemor lefser til kaffen og så videre

Taco på dag to er bra - kjempegodt med kylling i taco/lefser og da kan du kjøpe ferdiggrillet som du varmer i stekovnen

Dag tre noe suppe eller gryte (vet en får kjøpt store spann med betasuppe som man bare varmer - nydelig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har servert faijitas til besteforeldre vi, de ville jo aldri kommet på å lage det selv, men de syns det er stor stas med "ungdomsmat" som de kaller det når de får det servert.

Et alternativ til svinesteik er ferdigstekt skinkestek, den kan jo også serveres kald om du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...